Islandssadel

Brita

Trådstartare
Undrar om någon kan hjälpa mig lite på traven i sadeldjungeln...letar en islandssadel till mitt lilla sto. Har i dag en Henri de Rivel 32/18" som ligger fint men 33/17" skulle nog sitta ännu bättre så ni har en vägledning. Den sadel hon har nu är utprovad av en dipl. sadelutprovare som tyvärr inte hade så stort utbud av islandssadlar vid tillfället och de sadlar vi provat åker fram. Nu vill jag gärna ha tips på sadlar som passar pållar med korta, svagt svängda ryggar.
 
Sv: Islandssadel

Sensation ride! :bow:

Jag vet inte vad du menar med "smått svängd" rygg men det här är i alla fall min hästs ryggprofil efter 7 månader med en Sensation ride på ryggen (men min häst ska nog beskrivas mest som överbyggd snarare än med svängd rygg)

rygglinje_99715235.jpg


Sensation finns i flera olika modeller också beroende på hur hästen ser ut.
Det är alltså en bomlös sadel, vilket innebär att den passar även om hästen går upp och ned i vikt, får vinterpäls etc.

Dessutom är den superskön att sitta i. :angel:

Jag är helt förälskad i min sadel. Allt är en smaksak, det finns många bra sadlar, men jag tycker att den här är bäst. :angel:
 
Sv: Islandssadel

Oki! Tack för tipset! Min lilla tant är lätt överbyggd men inte fullt så överbyggd som din häst på bilden. Hon har för tillfället en liten gräsmage också men för övrigt i god kondition nu. Har funderat på bomlöst men hört både pos och neg så jag vet varken ut eller in snart...bara att ta fram macheten och forts hacka genom djungeln.
 
Sv: Islandssadel

Eller så gör man det enklast för sig och hjälper sin häst, genom att använda sig av en auktoriserad sadelutprovare. Bässt är det ju förstås om de dessutom har massor av sadlar att prova på din häst och många har det.
 
Sv: Islandssadel

Gräsmage gör inget med en bomlös.
Min dam har också gräsmage (:o) sadeln ligger som om den vore gjuten på henne. :laugh:

Jag är väldigt förvånad och otroligt glad över vad väl det fungerar med bomlös. Men så har jag också satsat på kvalitet.

Annars håller jag med Boj om att kontakta en sadelutprovare.

Eftersom det inte finns någon i närheten där jag bor blev bomlös ett bra alternativ. (Det finns dock en som åker på turné, vet jag nu. Men det visste jag inte då.) Men...det är jag glad för nu. Det är ju tyvärr så att hästar ändrar sig med årstiderna också, och då passar sadeln ändå.
Det betyder mycket för mig. Jag har inte råd att köpa flera sadlar att ha och byta med efter årstiderna.

Men alla bomlösa passar inte alla hästar. Sensation ride finns i flera olika modeller. Det är lättare att passa in en bomlös än en bomsadel eftersom den anpassar sig efter hur hästen ser ut. Hästen slipper anpassa sig efter sadeln...

Förlåt, nu ska jag sluta föreläsa. :angel:
 
Sv: Islandssadel

Man bör dock tänka på att de flesta sadelutprovare är ute efter att sälja en sadel vilket mycket väl kan märkas i rekomendationerna. I stället för att säga att ingen sadel passar kan de mycket väl rekommendera den som sitter minst illa. Detta gäller särskillt vid begränsat urval och/eller märkes försäljare.

Utbildningen är det också lite si och så med, alla kurser i ämnet är inte direkt långa så folk kan ha allt ifrån en snabbkurs och ingen/begränsad erfarenhet till gedigen erfarenhet och många nöjda kunder.

Har man tillfälle så är det bra att vända sig till någon med gott rykte.
 
Sv: Islandssadel

Ja alltså detta är ju inget jag har haft oturen att råka på, där vi har provat ut sadel så har det inte handlat om att prångla på en sadel bara för att. Det har varit ett evinnerligt kutande för att hitta något som passar, har man haft tur så har flera passat och vid mindre lyckosamma fall så har det till slut hittat en som har suttit perfekt. För det är vad vi pratar om, här har man inte accepterat en sadel som är ok, nejdå den ska sitta perfekt och detta sker med omstoppning om sadel i övrigt är passande på hästen.

Men fortfarande så är det långt mycket bättre att ta kontakt med en auktoriserad sadelförsäljare/utprovare, än att försöka själv. I förlängningen blir det oerhört dyrt när man får byta sadel flera gånger under samma år, eller får en häst med smärtor i ryggen och/eller i det sämre fallen så uppstår hältor också.:crazy:

Det kan to m bli lönsamt att åka en bit för att få efterfrågad hjälp om detta sker professionellt.
 
Sv: Islandssadel

Men fortfarande så är det långt mycket bättre att ta kontakt med en auktoriserad sadelförsäljare/utprovare, än att försöka själv. I förlängningen blir det oerhört dyrt när man får byta sadel flera gånger under samma år, eller får en häst med smärtor i ryggen och/eller i det sämre fallen så uppstår hältor också.:crazy:

Det kan to m bli lönsamt att åka en bit för att få efterfrågad hjälp om detta sker professionellt.

Kloka ord! :bow:
och YTTERLIGARE orsak att välja bomlöst. Den passar även om hästen ändrar sig. Kolla mina bilder ovan. Hade jag provat ut en bomsadel i vintras hade den definitivt inte passat nu. Men den ligger fortfarande kalasbra! :laugh:
 
Sv: Islandssadel

Har haft två sadelutprovare på plats men vad hjälper det när utbudet på begagnade sadlar är litet hos dem? Finns ju mest att välja på på nätet. Jag har fått rekommendationer av dem ang hur sadeln ska vara konstruerad, vidd och sits för mig och hästen men som sagt ingen sadel ännu...
 
Sv: Islandssadel

Det räcker ju inte med detta, även bomvinklar måste man ta hänsyn till.

Jag kan ta ett exempel, här hos oss finns två sadlar 1 Prestige Hippos Dressage samt en Jessica Crown och bägge är dressyrsadlar och i ungefär samma storlek viddmässigt sett. Dessa två sadlar används till 2 olika hästar, det är inte möjligt att byta/skifta dessa även fast de är lika stora. Orsaken är att de har olika bomvinklar (olika form på ryggen), ungefär jämförbart med om vi gå och köper ett par skor alla typer av skor kan vi inte ha för de passar helt enkelt inte trots samma storlek medan andra är så där jätte sköna så man vill helst inte ta av dem alls.
 

Liknande trådar

Hästvård Får börja med att säga att hästen är under utredning av veterinär(er). Ska in igen på klinik fredag. Men önskar input och erfarenheter...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
23 829
Senast: MayGrace
·
Utrustning Jag letar efter sadel till hästen, men det är inte lätt att hitta nån. Det behövs en sadel som är vid, då hästen är ganska tunnliknande...
Svar
0
· Visningar
622
Senast: Glory
·
Islandshäst Jag är helt i blåsten nu med alla sadlar. Jag vet att det finns miljoner sadeltrådar här, men jag skulle verkligen behöva proffshjälp...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
14 305
Senast: videnlis
·
Utrustning Vi har varit hos sadelmakaren med våran fjording idag. Tyvärr hittade vi inte en enda sadel som passade, trots att han provade säkert...
Svar
0
· Visningar
674
Senast: Ricco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp