Bukefalos 28 år!

Isolde, 13, är obotligt sjuk – nu vill socialen att hon slutar rida

Status
Stängd för vidare inlägg.
Isolde, 13, opererades för en hjärntumör för två år sedan.
Hennes prognos är dålig, men hästen Vallis håller flickans låga uppe.
Nu vill sociala myndigheter att stoet säljs.
– De anser att det är en onödig utgift, säger mamma Jaqueline.
 
Det fattas verkligen mycket info i artikeln o journalisten fokuserar på hästen eftersom det blir bäst effekt.
Som jag kan se kan jag inte tolka artikeln på något annat sätt än att de inte har beviljats ekonomiskt bistånd alls på grund av att de har pengar. Hästen är inte problemet, de skulle inte nekas bistånd helt för att hon vill rida även om de inte får extra pengar för det.

Haken är väl att de har ett överskott eftersom det finns pengar från bland annat försäkring men som mamman av förklarliga skäl inte vill ta av för att bekosta flickans uppehälle. Socialtjänstlagen är dock tydlig - bistånd kan beviljas om behovet inte kan tillgodoses på annat sätt. Det finns pengar alltså kan de tillgodose behovet även om det är tråkigt att behöva använda pengarna.

Att familjen går back 5000 kr säger ingenting om rätten till bistånd eftersom det inte framgår hur mycket av detta som är 'godkända utgifter'. Socialtjänsten kan absolut bevilja extra pengar för 'särskilda skäl' men då till särskilt ändamål o inte bara täcka upp oavsett utgift. Jag tror att delposten för fritidsaktiviteter för ett barn i flickans ålder är runt 800 kr i månaden (det är inte alla föräldrar med lön som har råd med det) så pengarna finns i beräkningen. Vad familjen sen lägger pengarna på är upp till dem. I det här fallet, även om socialtjänsten hade beviljat de 400 kr ytterligare för särskilda skäl så hade de fortfarande legat på överskott i beräkningen för att de har pengar = inga pengar ut.
 
Jag tycker det blir jättekonstigt. Samla pengar som göms undan för att familjen ska forsätta få försörjningsstöd?

Jag förstår det inte heller. En helt öppen insamling på nätet dessutom där det uppmanas att samla pengar så att de kan köpa en bil. Undrar vad de tänker att mamma ska skriva på ansökan om 'andra tillgångar'. Känns inte schysst att sätta mamman i en situation som kan bli bidragsbrott, om hon väljer att söka bistånd igen. Om tanken är att familjen ska slippa försörjningsstöd så kunde hon fått pengarna till sitt eget konto.

Att erbjuda skjuts till flickan är ju för den som kan en fantastisk gåva.
 
Jag förstår inte, mamman är ju sjukpensionär, vad har socialen med situationen att göra? Hon får väl äga det hon vill. Lever hon över tillgångarna oavsett så är det ju ingenting som någon kan göra något åt riktigt.
 
Jag förstår inte, mamman är ju sjukpensionär, vad har socialen med situationen att göra? Hon får väl äga det hon vill. Lever hon över tillgångarna oavsett så är det ju ingenting som någon kan göra något åt riktigt.
Vill man ha försörjningsstöd vilket är sannolikt att en sjukpensionär med barn behöver, så behöver man koppla in socialen.
 
Vill man ha försörjningsstöd vilket är sannolikt att en sjukpensionär med barn behöver, så behöver man koppla in socialen.
Jo men dom måste ha väldiga utgifter isåfall för att inte gå runt, barnbidraget finns ju och bostadstillägget som täcker mycket. Dessutom har dottern en hel del pengar vad jag förstått det som som väl då bör prioriteras till hästen då det är läkande och viktigt. Pengar i framtiden är ett problem man får ta då, det viktiga är väl att läka och må bra nu så att det kan bli en framtid övht.

Dessutom kan omöjligt hästen krävas att säljas då hästen inte ens ägs av dom, dom kan och får inte sälja någon annans häst. Så näe, jag förstår inte problemet riktigt alls.

Dom måste ha annat som gör att dom inte får något mer stöd ekonomiskt.

Jag förstår inte vad det är som gör att dom behöver försörjningsstödet faktiskt, då det inte står någonting om några omöjliga utgifter.
 
Senast ändrad:
Det beror väl ändå helt på hur mycket pengar modern får ut i månaden..? Sjukersättning är knappast något som en "blir rik på", utan många har det tufft enligt min erfarenhet (från min omgivning, inte mig själv).
Jag vet det, och även den lägsta summan klarar man ett normalt boende på. Det handlar inte om att bli rik utan att kunna dra runt vardagen på ett vettigt sätt. Och ja, det är tråkigt att inte kunna köpa julklappar osv men så är det tyvärr för många.
 
Jo men dom måste ha väldiga utgifter isåfall för att inte gå runt, barnbidraget finns ju och bostadstillägget som täcker mycket. Dessutom har dottern en hel del pengar vad jag förstått det som som väl då bör prioriteras till hästen då det är läkande och viktigt. Pengar i framtiden är ett problem man får ta då, det viktiga är väl att läka och må bra nu så att det kan bli en framtid övht.

Dessutom kan omöjligt hästen krävas att säljas då hästen inte ens ägs av dom, dom kan och får inte sälja någon annans häst. Så näe, jag förstår inte problemet riktigt alls.

Dom måste ha annat som gör att dom inte får något mer stöd ekonomiskt.

Jag förstår inte vad det är som gör att dom behöver försörjningsstödet faktiskt, då det inte står någonting om några omöjliga utgifter.
Min fetning, har du missat att tjejen har dödlig cancer som är inoperabel?
 
Min fetning, har du missat att tjejen har dödlig cancer som är inoperabel?
Jag vet det, därför är det viktigt att hon får tid med hästen som uppenbarligen hjälper henne väldigt. Alltså värt att prioritera. Att spara in på saker och ting nu som gynnar henne för att hon kanske inte kan ha ett jobb senare är för mig galet.
 
Jag vet det, därför är det viktigt att hon får tid med hästen som uppenbarligen hjälper henne väldigt. Alltså värt att prioritera. Att spara in på saker och ting nu som gynnar henne för att hon kanske inte kan ha ett jobb senare är för mig galet.
Läs igen, jag tolkar det som om kommer att dö av sina sjukdomar.
 
Läs igen, jag tolkar det som om kommer att dö av sina sjukdomar.
Du har inte läst artikeln antar jag, anledningen till att mamman inte vill använda pengarna är för att spara dom till dottern när hon blir vuxen och ev inte kommer kunna arbeta.

"– Soc tycker att Isolde kan leva på sina egna pengar, att hon kan försörja sig själv. Men hon är bara 13 år!

– Hon kommer kanske inte att kunna arbeta. Hon behöver sina pengar själv i framtiden."


Dom har pengar för henne att göra saker och ting hon behöver för att må bättre uppenbarligen. Man kan inte få pengar för aktiviteter när pengar för det finns, man kan inte få pengar för att man ska slippa ta av pengar man vill ha i framtiden.
 
Du har inte läst artikeln antar jag, anledningen till att mamman inte vill använda pengarna är för att spara dom till dottern när hon blir vuxen och ev inte kommer kunna arbeta.

"– Soc tycker att Isolde kan leva på sina egna pengar, att hon kan försörja sig själv. Men hon är bara 13 år!

– Hon kommer kanske inte att kunna arbeta. Hon behöver sina pengar själv i framtiden."
Du antar för mycket.
 
Du antar för mycket.
Men förklara isåfall, för jag förstår uppenbarligen inte. Ska man gå efter den artikeln finns ingen anledning för dom att få mer pengar för pengar finns.

Och uppenbarligen förstår inte du heller eftersom du skriver på det sättet. Men om du förstår så mycket mer om situationen och tycker det är helt logiskt för dom att söka mer pengar så förklara gärna.

Nu lämnar förhoppningsvis artikeln mycket info ute för mamman framstår inte som särskilt bra i mina ögon.
 
Men förklara isåfall, för jag förstår uppenbarligen inte. Ska man gå efter den artikeln finns ingen anledning för dom att få mer pengar för pengar finns.

Och uppenbarligen förstår inte du heller eftersom du skriver på det sättet.
Har jag föreslagit att de skall få mera pengar?

Avslutar här.
 
Har jag föreslagit att de skall få mera pengar?

Avslutar här.
Sluta skriv till mig då att jag antar för mycket osv och sen inte vill förklara hur du tänker. Om det är som du tolkar det att dottern kommer dö en för tidig död så är hela situationen ännu konstigare att mamman håller på pengarna som faktiskt är till för dotterns välmående. Inte för att spara till framtiden för att dottern inte ev kommer kunna arbeta.

Men som sagt, hoppas det är mycket info dom har utelämnat.
 
Något är jätte konstigt. Försäkringspengarna får bara användas för att täcka barnets omkostnader per månad, inte för övriga familjen. Hon bör även få underhåll och barnbidrag så de räknar bort vad en 13 åring beräknas kosta i månaden när de räknar ut bidrag. Det är ju inte så att flickan ska täcka upp de 5000 som saknas. Övriga försäkringspengar får användas av barnet. Som sagt äger de inte hästen själva så kan de ju inte sälja. Undrar vad som sagts egentligen. Om de verkligen uttryckt att hon måste sluta rida för att de ska få bidrag eller om det helt enkelt är en omskrivning.
 
Sorgligt att flickan är så sjuk och de har det så tufft. Klart man önskar att de skulle ha råd. Men flickans pengar ska ju användas till flickan och då är väl ridningen det bästa. Märkligt att de ens får lov att ta pengar från flickans konto för att försörja övriga familjen.
 
Sorgligt att flickan är så sjuk och de har det så tufft. Klart man önskar att de skulle ha råd. Men flickans pengar ska ju användas till flickan och då är väl ridningen det bästa. Märkligt att de ens får lov att ta pengar från flickans konto för att försörja övriga familjen.

Ven skulle ta pengar från flickans konto menar du? De räknas ju med i familjens tillgångar men enbart för att täcka flickans del.
Att mamman ”inte vill” använda pengarna tar ju inte lagen hänsyn till.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Fjordhästen Vallis hjälper cancersjuka Isolde att hålla modet uppe. Men sociala myndigheter tycker att hästen är en onödig utgift och...
Svar
0
· Visningar
217
Senast: Gunnar
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag har varit en till ganska jobbig dag men inte sååå dålig som några har varit nu. Men inte bra heller. Men iallafall så läkaren har...
Svar
11
· Visningar
1 653
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Tråden för spår
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp