Bukefalos 28 år!

Isolde, 13, är obotligt sjuk – nu vill socialen att hon slutar rida

Status
Stängd för vidare inlägg.
Isolde, 13, opererades för en hjärntumör för två år sedan.
Hennes prognos är dålig, men hästen Vallis håller flickans låga uppe.
Nu vill sociala myndigheter att stoet säljs.
– De anser att det är en onödig utgift, säger mamma Jaqueline.
 
Nej, precis, det var exakt vad jag skrev.
Nej, du ifrågasatte vad andra diskuterade. Resten är en diskussion där jag påtalar det och du försöker låtsas som du inte skrivit det och försöker få det till att jag vill begränsa vad du får diskutera. Rent skitsnack från din sida, står du inte för vad du skriver? Eller det behöver jag inte fråga, frågan är snarare varför du inte står för vad dus skriver.
 
De kan ju behövas längre fram. Vill du betala för vård för egna pengar?
De behövdes ju nu, innan insamlingen då.

Och ja jag får allt vackert stå för den del av rehabiliteringen sjukvården inte står för. Även jag har försäkring och medel att betala själv. Inte kan folk med pengar i "kistan" gå till soc och få dem att betala, det är knappast soc uppgift att stå för rehabiliteringskostnader för de som har råd. I och för sig hade det varit bra att spara pengarna, de kan ju behövas senare ;)
 
Försäkringspengar ska ju täcka invaliditet.
Just precis. Hade tjejen inte blivit sjuk hade hon inte haft samma behov (åtminstone inte så någon skrivit en snyftartikel eller folk skänkt pengar till insamling) och hade inte fått en krona från försäkringen.

Det är just denna typen av kostnader som många tecknar sjuk/olycksfallsförsäkringar för, täcka kostnader som inte det allmänna står för och för att klara extrakostnader och behålla livskvaliteten.
 
Läst båda artiklarna och min spontana fundering är att familjen, enligt den första, behöver ansöka om försörjningsstöd eftersom de går minus varje månad, och att socialen har ansett att hästen inte är en nödvändig utgift? Vad som gör det lite förvirrande är att socialen inte kan räkna in kostnader om någon annan äger hästen om (ja ren spekulation) de inte räknar det som flickans eftersom hon disponerar den. Som någon annan i tråden påpekade, vill inte mamman använda flickans pengar som hon fått från försäkringar/fonder (vilket är lite konstigt att hon kan eftersom det i allmänhet är en överförmyndare som förvaltar en minderårig tillgångar) för att betala.

Problematiken som jag ser det är att familjen antagligen kommer att behöva ansöka om försörjningsstöd i framtiden om de går 5000 per månad back idag. Fantastiskt att hästen nu kan stallas upp billigare osv. Men familjen kommer få problem med socialtjänsten om de behöver ansöka om stöd när pengarna från insamlingen tar slut, vilket de kommer att göra eftersom även om man tar bort kostnaden från hästen går de fortfarande 4600 minus/månad. Även om insamlingen inte gått direkt till familjen så kommer socialen, med rätta, påpeka att de fått pengar och de ska räknas av eventuellt försörjningsstöd. Särskilt som insamlingen varit så öppen och välpublicerad.

Även om det nya stallet är närmare så har jag svårt att se hur en cancersjuk 13 åring ska kunna ta sig till stallet utan någon form av transport, vilket gör att familjen är tillbaka på ruta ett, dvs en bil räknas som en tillgång som måste säljas. Det som kanske kan ordnas är att bilen ägs officiellt av någon släkting men disponeras av mamman. Men jag tvivlar på att soc accepterar det, de är ganska hårda. Nej det är inte förskingring eftersom familjen inte beviljats förstörjningsstöd, men jag tror att chanserna att de kommer beviljas det i framtiden har minskat betydligt. Vilket i framtiden kan betyda en ännu större tragedi för familjen.
 
Även om det nya stallet är närmare så har jag svårt att se hur en cancersjuk 13 åring ska kunna ta sig till stallet utan någon form av transport, vilket gör att familjen är tillbaka på ruta ett, dvs en bil räknas som en tillgång som måste säljas. Det som kanske kan ordnas är att bilen ägs officiellt av någon släkting men disponeras av mamman. Men jag tvivlar på att soc accepterar det, de är ganska hårda. Nej det är inte förskingring eftersom familjen inte beviljats förstörjningsstöd, men jag tror att chanserna att de kommer beviljas det i framtiden har minskat betydligt. Vilket i framtiden kan betyda en ännu större tragedi för familjen.

Ja, så är det nog. Det är nog ingen dans på rosor framöver. Men andra aspekter av tragedin har de i alla fall lämnat bakom sig, förhoppningsvis. (även försörjningsstöd är ju en tillfällig lättnad och ingen permanent lösning).
 
Läst båda artiklarna och min spontana fundering är att familjen, enligt den första, behöver ansöka om försörjningsstöd eftersom de går minus varje månad, och att socialen har ansett att hästen inte är en nödvändig utgift? Vad som gör det lite förvirrande är att socialen inte kan räkna in kostnader om någon annan äger hästen om (ja ren spekulation) de inte räknar det som flickans eftersom hon disponerar den. Som någon annan i tråden påpekade, vill inte mamman använda flickans pengar som hon fått från försäkringar/fonder (vilket är lite konstigt att hon kan eftersom det i allmänhet är en överförmyndare som förvaltar en minderårig tillgångar) för att betala.

Problematiken som jag ser det är att familjen antagligen kommer att behöva ansöka om försörjningsstöd i framtiden om de går 5000 per månad back idag. Fantastiskt att hästen nu kan stallas upp billigare osv. Men familjen kommer få problem med socialtjänsten om de behöver ansöka om stöd när pengarna från insamlingen tar slut, vilket de kommer att göra eftersom även om man tar bort kostnaden från hästen går de fortfarande 4600 minus/månad. Även om insamlingen inte gått direkt till familjen så kommer socialen, med rätta, påpeka att de fått pengar och de ska räknas av eventuellt försörjningsstöd. Särskilt som insamlingen varit så öppen och välpublicerad.

Även om det nya stallet är närmare så har jag svårt att se hur en cancersjuk 13 åring ska kunna ta sig till stallet utan någon form av transport, vilket gör att familjen är tillbaka på ruta ett, dvs en bil räknas som en tillgång som måste säljas. Det som kanske kan ordnas är att bilen ägs officiellt av någon släkting men disponeras av mamman. Men jag tvivlar på att soc accepterar det, de är ganska hårda. Nej det är inte förskingring eftersom familjen inte beviljats förstörjningsstöd, men jag tror att chanserna att de kommer beviljas det i framtiden har minskat betydligt. Vilket i framtiden kan betyda en ännu större tragedi för familjen.
Tycker också det är konstigt att mamman kan ta 5000 kr från flickans konton varje månad. Hon får helt klart ta summan som socialen beräknat som omkostnadet för en 13 åring minus barnbidrag och underhåll. Pengarna får användas till rehabilitering. Däremot så är inte flickan färsörjningsskyldig gentemot sin familj. Så det är konstigt. Mycket är konstigt i den här historien.
 
Tycker också det är konstigt att mamman kan ta 5000 kr från flickans konton varje månad. Hon får helt klart ta summan som socialen beräknat som omkostnadet för en 13 åring minus barnbidrag och underhåll. Pengarna får användas till rehabilitering. Däremot så är inte flickan färsörjningsskyldig gentemot sin familj. Så det är konstigt. Mycket är konstigt i den här historien.

Men det är väl inte så konstigt? Försäkringspengarna är väl inte avsedda för hyra, men det finns ju ingenting som hindrar att de används till det. Eller vad menar du?
 
Det skulle påverka soc bedömning av barns behov. Om barnet behöver en häst som rehab eller om det går lika bra med sjukgymnastik och promenader i stället (vilket läkare inte tycker är jämförbart).
Väldit vad du är insatt i detaljer utan att veta varför mostern ska ta emot insamlingen.
Helt klart är hästen en mycket bra rehabilitering för flickan. Ingen här har sagt något annat. Socialen kan bevilja merkostnad för rehabilitering men har inte gjort det i detta fall. Kanske för att de tycker hästen kan räknas in under 720 kr fritidsaktiviteter. Kanske för att hon har pengar till att bekosta 400 kr i månaden.
 
Men det är väl inte så konstigt? Försäkringspengarna är väl inte avsedda för hyra, men det finns ju ingenting som hindrar att de används till det. Eller vad menar du?
Vad hindrar att försäkringspengarna används till rehabilitering och omkostnader för flickan? Mamman är färsörjningsskyldig gentemot sin dotter inte tvärtom. Mamman får dessutom både barnbidrag och underhåll för flickan.
 
Men det är väl inte så konstigt? Försäkringspengarna är väl inte avsedda för hyra, men det finns ju ingenting som hindrar att de används till det. Eller vad menar du?
Vad hindrar att 400 kr används till rehabilitering om det går bra att ta 5000 kr till hyran?
 
Jag har aldrig skrivit att det funnits några formella hinder. Jag tror att mamman helst låtit pengarna vara helt och hållet, då det är osäkert om flickan kommer kunna arbeta i framtiden. Med detta inlägg sätter jag punkt för denna tråd för min del.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Fjordhästen Vallis hjälper cancersjuka Isolde att hålla modet uppe. Men sociala myndigheter tycker att hästen är en onödig utgift och...
Svar
0
· Visningar
215
Senast: Gunnar
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag har varit en till ganska jobbig dag men inte sååå dålig som några har varit nu. Men inte bra heller. Men iallafall så läkaren har...
Svar
11
· Visningar
1 641
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp