Italiensk vinthund

Líf

Trådstartare
Någon som har koll på italiensk vinthund? Hur hittar man en bra uppfödare, vad bör man hålla utkik efter? Vilka problem finns i rasen? Kom gärna med reflektioner, passar rasen som sällskapshund? Hur är jaktlusten?
 
Det finns väl två linjer kan jag tänka mig. Race och utställning (åtminstone här)

De har väldigt lätt till skall (men alla tycker ju inte att det är ett problem). Det värsta är väl ändå att det är väldigt många som bryter benen.

Sen finns det väl en del ögon sjukdomar.

De behöver mycket kläder, är frusna av sig. Ägarna brukar bli sura om någon ordnat LC och lagt IG som första start på morgonen eftersom det är för kallt då

Annars gillar jag dem supermycket. Har en bekant som föder upp raceavlade som är snygga också (bruks- och utställningschampion i många länder).
 
Det finns väl två linjer kan jag tänka mig. Race och utställning (åtminstone här)

De har väldigt lätt till skall (men alla tycker ju inte att det är ett problem). Det värsta är väl ändå att det är väldigt många som bryter benen.

Sen finns det väl en del ögon sjukdomar.

De behöver mycket kläder, är frusna av sig. Ägarna brukar bli sura om någon ordnat LC och lagt IG som första start på morgonen eftersom det är för kallt då

Annars gillar jag dem supermycket. Har en bekant som föder upp raceavlade som är snygga också (bruks- och utställningschampion i många länder).

Jag har aldrig hört talas om att det skulle finnas renodlade racingavlade italienare. :confused: Den internationella avelsbasen är på tok för liten för det. Däremot finns det nog linjer som är tuffare och mer jaktbenägna än andra.
 
Någon som har koll på italiensk vinthund? Hur hittar man en bra uppfödare, vad bör man hålla utkik efter? Vilka problem finns i rasen? Kom gärna med reflektioner, passar rasen som sällskapshund? Hur är jaktlusten?

Jaktlusten är oftast stor. Men kärleken till flocken är oftast större. Problem i rasen är, som jag har förstått det de senaste åren att rädsla har blivit något mer förekommande. En italienare ska vara tuff, ha ett enormt ego och vara totalt orädd. Rasen passar utmärkt som sällskapshund, men har mycket energi och behöver mer än vad deras lite bräckliga uppsyn först kan ge sken av. Ögonproblem har börjat förekomma och epilepsi förekommer. Jag kan skicka PM senare om kennlar och vad du ska undvika. Jag är själv sugen på en ny italienare (har whippet nu) då en vän har en underbar tik som som snart ska paras.
 
Jag har aldrig hört talas om att det skulle finnas renodlade racingavlade italienare. :confused: Den internationella avelsbasen är på tok för liten för det. Däremot finns det nog linjer som är tuffare och mer jaktbenägna än andra.
Ja. Kanske man borde tänka att det finns en renodlad utställningslinje och en som inte är det.
 
Italienaren är en blandning mellan hund, katt och klätterapa! Där du är, är din italienare, visst är den supermysiga bädden du köpt fin, men ditt knä är ännu mysigare! Pixi har större jaktlust än normalt skulle jag vilja säga, hon försökte dra på älg för någon vecka sen.... Normalt är ju att hunden reagerar och sticker, men brukar vända väldigt fort, då flocken är oerhört viktig för en IG. Pixi kan vara borta ett bra tag, så måste ha stenkoll om hon är lös, hon är värre om vi går ihop med andra hundar. Fryser! det är bara att inse att om något år är IGns garderob större än din! Sen har vi detta med rumsrenheten, vissa Iggys blir aldrig rumsrena trots ihärdig träning. Pixi är rumsren så länge vädret är bra, är det svinkallt eller spöregnar så är en ryamattta alltid att föredra. Epelepsi, ögonsjukdomar och en del brutna ben är väl IGns stora minus. Min Pixi är dock helt frisk och har aldrig brutit ben heller. Utmärkta sällskapshundar! Dom flesta har ju fler än en, då dom är otroligt närhetstörstande och lätta att ha i flock. Vill varna för en specifik "uppfödare" som massproducerar valpar och inte är med i SKK! Man kan hitta hennes annonser på blocket och hon tar dessutom högre pris än SKK anslutna gör. Stöd inte hennes avel!
 
Inte jag heller!
Som jag kommenterade efteråt så är det väl mera så att det finns rent utställningsavlade och sedan de som faktiskt funkar på race och LC. Det är en stor skillnad, men rent raceavlade finns nog inte, men som sagt däremot utställningsavlade.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 734
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 913
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 486
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
645
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp