Bukefalos 28 år!

Ja jösses

KisseNova

Trådstartare
Jag klassar mig inte som en världsbäst mamma och lägger inte denna tråd som en skryttråd. Snarare för att få eran syn på barn, rent utsagt ouppfostrade barn.

Jag försöker forma min son till att vara en omtänksam kille som inte säger elaka saker, eller beter sig illa samtidigt som han ska utvecklas som ett barn i hans ålder.

Men jag börjar undra mer och mer att sonen verkar ensam om detta :crazy:
För en vecka sen hörde jag en jämngammal pojke till sonen säga högt och tydligt ut "vilken tjock farbror !". Min son viskade då till mig "mamma, man får ju inte säga att man är tjock. den killen var lite knasig". (jaa, jag tillåter inte min son att säga till någon att dom är tjocka eftersom jag anser att det är kränkande och vilken person vill höra att den är tjock ?)

Idag på badhuset var det jämngamla barn till sonen som försökte ta leksaker som sonen höll på att dyka efter och försökte gå före i kön till rutchkanan. Föräldrarna sa ingenting ! Barn som räckte ut tungan och kallade sina föräldrar för dumma. För att inte tala om den flock med ungar i 10 års åldern som höll på att krocka in i ryggen på mig och sonen när vi åkte en rutchkana där man egentligen ska åka en i taget men ingen av dom kunde tydligen läsa :grin::grin:

Min son är verkligen inte felfri, det är ingen barn eller ens människa. Det är inte det jag vill ha ut av tråden utan jag börjar funderar på om det är en innetrend med "fri uppfostran" där det är tabu att säga till sina barn.

Jag förstår dom mycket väl som avskyr barn när man ser hur barn uppför sig.
 
Sv: Ja jösses

Nu får ju barn influenser från andra håll än från sina föräldrar. Tex tjock är ju ett ord som isig inte är fult, att det sedan är "fult" att använda i vissa samanhang kan ju vara svårt för små barn att förstå. Barn kan utbrist "villken tjock tant!" utan att mena det negativ, det är ett konstaterande. Om min dotter skulle säga så så skulle jag försöka förklara för henne att det inte är snällt/lämpligt att säga just så till någon. Det jag menar är att de inte automatiskt kan veta skillnaden på att säga "titta vilken tjock häst/katt/snögubbe/mm" och att säga "titta vilken tjock tant/farbror".

Sedan angående hur barn beteer sig mot sina föräldrar så kan jag säga att det råkade jag ut för senast i lördags då min dotter blev arg p mig i pulkabacken och började slåss, skrika, gråta, ja hela registret. Hon vrålade för full hals när jag tog henne under armen och åkte hem, det ekade över hela området. Det viktiga är väl hur man reagerar på ett sådant beteende inte så mkt att det händer. Ser själva händelsen som en ganska normal del i barn utveckling, att testa gränser. Hon är just nu 4 (snart 5) och i en riktig trotsålder, testar hela tiden, jobbigt men normalt.

Sedan kan jag också irritera mig på barn som beter sig illa och föräldrarna ser detta och inget säger, irritera mig på föräldrarna alltså
 
Sv: Ja jösses

Tjock = inte okej, men knasig = okej ?

Jag vet inte riktigt, det är så himla svårt att generalisera alla barn är så extremt olika, bara för att man har ett lättsamt barn betyder inte det att den som har ett knepigare barn gjort fel.

MIn son var rätt svår som liten, han slogs ibland och kunde bli väldigt, väldigt arg och då säga saker som man knappt tror att ett litet barn kan säga. Lätt att döma oss som föräldrar att vi inte brydde oss, men vi jobbade med detta i princip jämt och ständigt. NU är han en mycket empatiskt och schysst kille.

Flocken 10-åingar lät som en fullkomligt normal flock. Säkerligen läskunniga och om du sagt till dem hade de nog skärpt till sig.
 
Sv: Ja jösses

jaa, jag tillåter inte min son att säga till någon att dom är tjocka eftersom jag anser att det är kränkande och vilken person vill höra att den är tjock ?

Jag håller med mik. Ordet "tjock" är ju egentligen inget fult ord. För att fatta att man inte ska säga det till folk, bör man ha fattat att det i vårt samhälle är önskvärt att vara smal. Det vill jag inte att min son ska veta än.

Jag tycker det är värre med ordet "dum". Vår son säger det ibland. Han har två barnfilmer som heter "Nasse hittar en kudde" och "Nasse hittar en stol". I de filmerna är det en tecknad unge som hela tiden säger att björnen Nasse är dum när han använder föremål på fel sätt. Det är en jättegullig film, förutom den där tecknade ungen... Hur ska man göra med sånt?
 
Sv: Ja jösses

Flocken 10-åingar lät som en fullkomligt normal flock. Säkerligen läskunniga och om du sagt till dem hade de nog skärpt till sig.

Jag sa till dom att lugna ner sig men inte då. Hur vilda dom är i rutchkanan om dom åker helt själv struntar jag i men det hindrar andra människor från att vilja åka.
 
Sv: Ja jösses

Nja, jag tror inte på att på att bara för att sonen inte får kalla någon tjock att han lär sig att samhället ska vara smala människor. Men att kalla någon tjock är ett påhopp mot personens vikt, även om barn inte menar illa så kan barn såra väldigt djupt.

Ordet "dum" håller jag helt med dig om.
 
Sv: Ja jösses

TS: Håller med dig, som barnen på gården där vi bor håller på så undrar jag om det finns föräldrar alls. Alla lägenheter har något fönster innåt gården så kan ju inte bara vara vi som ser ungarna slå sönder saker, pissa på portarna, slänga in raketer i trapphuset, nu senast så är glaset på våran port krossat.
Var finns föräldrarna???

Var en tjej på 10-11 år som förra sommaren var ute och åkte inlines med sin mamma gåendes brevid, dottern ramlar och skriker åt sin mamma "varför tog du inte emot mig din dumma hora".
Mamman sa inte ett dugg, bara lyfte upp sin dotter och gick vidare.
Inte en chans att mitt barn skulle säga något sådant till mig utan att vi skulle ha en diskussion om hennes språk.

Men å andra sidan satt jag för många år sedan och skulle äta middag där bland annat en kvinna och hennes 5-åriga son var med.
Han hade lite svårt att sitta still och mamman skriker till sonen, "sitt still ungjävel innan jag slår in pannbenet på dig"
Då är det kanske inte så konstigt om barnet sedan säger sådana saker till sina kompisar på dagis... tragiskt!
 
Sv: Ja jösses

Jag tycker inte det är så farligt om ett barn säger att någon är tjock... de förstår ju inte.

Jag försöker lära min son att man inte ska göra andra ledsna, tex genom att ta grejer från dem eller att slå dem. Tids nog kommer han att förstå vad som gör andra ledsna och inse att det inte är bra. Om någon är ledsen försöker jag visa att man måste vara snäll och trösta.

Det fungerar ganska bra, min son försöker trösta mig så fort han hör att jag är ledsen, eller pratar med lite "tjock" röst.
 
Sv: Ja jösses

Var en tjej på 10-11 år som förra sommaren var ute och åkte inlines med sin mamma gåendes brevid, dottern ramlar och skriker åt sin mamma "varför tog du inte emot mig din dumma hora".
Mamman sa inte ett dugg, bara lyfte upp sin dotter och gick vidare.
Inte en chans att mitt barn skulle säga något sådant till mig utan att vi skulle ha en diskussion om hennes språk.

:eek: hade nåt av mina barn sagt så till mig hade jag tagit av ungen inlinsen och så hade hän fått gå barfota hem. Sen hade det inte blivit något mer åkande den sommaren.
 
Sv: Ja jösses

Håller helt med ! Tyvärr tenderar flockarna att bli ganska ego-trippade.Så länge som de baa är en fara för sig själva är det ju en sak, men när omgivningen blir utsatt är det dåligt. Jag tror tyvärr att de inte FATTAR att andra tycker att det är obehagligt med deras stök, det är ju deras och de har ju jättekul, vad är problemet liksom...

Som steg två hade man kunnat kalla på en badvakt eller på deras förädrar.
 
Sv: Ja jösses

Men jag börjar undra mer och mer att sonen verkar ensam om detta :crazy:
För en vecka sen hörde jag en jämngammal pojke till sonen säga högt och tydligt ut "vilken tjock farbror !".

Lite moralpanik tycker jag faktiskt att det är. Barn säger plumpa och ibland även elaka saker, det har de väl alltid gjort? Jag vet inte, jag tycker ofta att barns ohämmade, rättframma kommentarer är väldigt uppfriskade. De ska ha rätt att begå misstag, precis som föräldrar.
 
Sv: Ja jösses

Lite moralpanik tycker jag faktiskt att det är. Barn säger plumpa och ibland även elaka saker, det har de väl alltid gjort? Jag vet inte, jag tycker ofta att barns ohämmade, rättframma kommentarer är väldigt uppfriskade. De ska ha rätt att begå misstag, precis som föräldrar.

Oja, dottern sa till en granne att jag tycker denne är tråkig att prata med. Ja, jag använde båda orden (granne och tråkig), men inte i samma mening. Dottern kopplade friskt och vips så vart det genant att träffa på grannen.

Tjock-situationen har jag oxå råkat ut för, pinsamt då, underhållande nu.
Hela grejen är väl att man lägger vikten på att man inte kallar/pekar ut saker om personer i deras närhet, vare sig det är tjock, dum, knasig, lustig eller what ever. Så slipper man betoningen på tjock.


*Intressant tråd*
 
Sv: Ja jösses

Lite moralpanik tycker jag faktiskt att det är. Barn säger plumpa och ibland även elaka saker, det har de väl alltid gjort? Jag vet inte, jag tycker ofta att barns ohämmade, rättframma kommentarer är väldigt uppfriskade. De ska ha rätt att begå misstag, precis som föräldrar.


Håller med dig.

Barn utvecklas ju hela tiden, de vet inte det vi vet om vad som är rätt och fel, det måste de lära sig och det är vårat jobb att lära dem. Man kan faktiskt säga till andras barn som man tycker gör fel tex tränger sig, tar leksaker mm. Som förälder skulle jag bli glad om någon sa till min dotter om jag inte själv har möjlighet.

Ibland så är det nog snarare föräldrarna som behöver uppfostrad och inte barnen.....
 
Sv: Ja jösses

Tjock-situationen har jag oxå råkat ut för, pinsamt då, underhållande nu.
Hela grejen är väl att man lägger vikten på att man inte kallar/pekar ut saker om personer i deras närhet, vare sig det är tjock, dum, knasig, lustig eller what ever. Så slipper man betoningen på tjock.

Bra tips! Fast det är nog ändå lite för tidigt för min son (som blir tre om två månader). Han kan nog inte skilja på att förtjust prata om någons fina halsband och glatt uppmärksamma någons runda mage. Ännu har det inte hänt, men det skulle kunna hända. Han brukar nämligen prata positivt om sin egen "tjocka mage". :love:
 
Sv: Ja jösses

Jag tycker det är värre med ordet "dum". Vår son säger det ibland. Han har två barnfilmer som heter "Nasse hittar en kudde" och "Nasse hittar en stol". I de filmerna är det en tecknad unge som hela tiden säger att björnen Nasse är dum när han använder föremål på fel sätt. Det är en jättegullig film, förutom den där tecknade ungen... Hur ska man göra med sånt?

Ser barnen filmer där sådant förekommer så är vi noga med att sitta ner och prata med dem under tiden. Ex.vis "-Men får man verkligen säga att någon är dum?" Jag tycker att det har fungerat riktig bra och svaret blir oftast "Nej, det var inte riktigt snällt".
 
Sv: Ja jösses

Parantes men i somras kom en ett par ungar och tittade på mig när jag badade. Med förundran så sa de till varandra: "titta vad tjock hon är!" och så hämtade de sina små vänner som också konstaterade att "tanten är ju jätte tjock!":D

Tjock var jag ju i 8de månaden men TANT:crazy: Nä men det är ju så att barn konstaterar och är förundrade över att människor ser olika ut. Det är ju inte så att de vet att det är fel att vara tjock bara annorlunda kanske? Vuxna har i och för sig inte mer hyfs kan jag tycka. De kommenterar ju ofta nedvärderande om hur folk ser ut. Kanske inte rakt till dem men ofta bakom ryggen.....
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 577
Senast: miumiu
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 326
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok När jag gick i gymnasiet såg jag filmen Almost Famous med min mamma hemma i soffan på vår gamla tjock-TV. Egentligen är det väl en...
Svar
0
· Visningar
743
Senast: miumiu
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
60 022
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp