Bukefalos 28 år!

Jä**a skit!

Freyr

Trådstartare
Fick precis ett samtal...
Min unghingst på 1,5 år har lyckats fastna i staketet på unghästbetet (ca3 timmar härifrån) och slitit av en sena.
Några personer hade sett det hända och hade stängt av strömmen och fått loss hästen. Veterinär har varit där och en snäll och kompetent tjej håller på att köra hästen till Strömsholm. Vad jag har förstått är det "den långa senan på framsidan av bakbenet" som gått av. Det bör bli långa tåsträckaren eller hur?

Fan också!

Behövde bara skriva av mej lite... :(

/Malin
 
Sv: Jä**a skit!

Usch!
Jag hatar när det händer jobbiga grejer som det där... :cry:
 
Sv: Jä**a skit!

stackar, håller tummarna!!!

tur att det fanns kloka å snälla människor där!!! :bow:
 
Sv: Jä**a skit!

Ja, du...
jag frågade de som körde in honom om jag skall åka dit, men de tyckte inte att jag skulle det. Vad kan jag göra där? Klappa lite på min nerdrogade kuse och säga "stackars dej"?
Men självklart har jag tät telefonkontakt med dom! De har precis lastat av hästen på Strömsholm nu, men inte preatat med någon vet. än.
Tjejen som körde in honom är veterinärstuderande och tyckte det skulle bli intressant.
Jag kommer ju nog att åka och hämta hästen från sjukhuset då det är dax.

Tack för peppningarna ni som gett dom!

/Malin
 
Sv: Jä**a skit!

Hejsan, tråkigt med din häst. Men jag har en valack på 4 år som skar av sej en sena bak, är idag helt ok, men nån hopp häst på högre höjder blir han nog inte! Så ge inte upp kämpa på! Min stog i box vila 3 mån, det tog ca 7 månader från det att han skadade sej tills det att han gick i hagen med dom andra igen!

Hoppas d går bra!

Mallan
 
Sv: Jä**a skit!

Nu har jag pratat med veterinären på Strömsholm och såhär ser det ut just nu:

Båda sträcksenorna på höger bak är avslitna. De söver honom och rensar/putsar såret och syr ihop. Senorna får läka med ärrvävnad.
Han kommer stå på Strömsholm i ca 1 v och sedan tar jag hem honom. Hemma får han stå på boxvila i några månader och sedan är det sjukhage och små korta promenader som gäller. 3-6 månaders konvalecens.
Veterinären trodde att det var 80-90% chans att han blir helt återställd och ridbar, vilket ju är otroligt skönt att höra!

Om bara matte kunde sluta böla nu så...

/Malin
 
Sv: Jä**a skit!

Va bra att dom tror att det går bra!
Min häst vart sydd i "4 lager" men senan sydde dom inte ihop. Och det läkte av sej själv!
Hör av dej om du undrar över nått så kan jag kanske hjälpa till!

Mallan
 
Sv: Jä**a skit!

Aj då!

Vi har en häst med en liknande skada, fast på ett framben, han är idag helt återställd. Dock har skadan inte utsatts för full påfrestning vid ridning än, eftersom hästen bara är 4 och har fått större delen av sin "inridningsperiod" förstörd pga. denna skada.

Hoppas det reder ut sig med din häst!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jä**a skit!

Min häst gjorde som din när han var 4 månader. De sa att det var 40 cm mellan senstumparna.
Tåsträcksenan var helt av. Han stod på Ultuna i 2 veckor, sedan fick jag hem honom.
vi ultraljudade varannan månad för att se hur det läkte. Det bildas bindväv som sakta söker sig mot varandra.

Det var en lång konvalecens, men det var värt det.

Han var utei hage 8 mån efter skadetillfället.

Han fick lymfangit några gånger under tiden, det var nog för att han var lindad så länge, och såret var stort.

Jag kommer ihåg när jag stod med honom utan bandage för att lufta och han var tvungen att stå helt still.

Han är idag 16 år. Tävla dressyr på MSV nivå, hade kunnat tävla högre om det inte var för mig.

Han har ingen rörelsestörnig, han har aldrig varit halt. Han hoppade som yngre 130 cm.
Det är läskigt de första åren om de halkar eller snubblar, men man vänjer sig.

Lycka till!!

Fråga om du undrar.
 
Sv: Jä**a skit!

Vad skönt att prognosen är så bra för honom. Du ska se att allt kommer att bli bra!

Vilken tur att där var personer på plats som såg när det hända och kunde ta hand om honom direkt så att han fick den vård som krävdes. Inte roligt om det hade skett utan att någon hade varit där och kunnat ta hand om honom.
 
Sv: Jä**a skit!

Faan vad tråkigt!!! :cry: Nästan det värsta som kan hända och senorna som tar så lång tid att läka :(

"Tur" att han inte var under inridning, Dagurs inridning blev avbruten av att han fick bukbrock, men rids idag som en vanlig kuse.

Hoppas det går bra nu!
 
Senast ändrad:
Sv: Jä**a skit!

Fick precis ett samtal...
Min unghingst på 1,5 år har lyckats fastna i staketet på unghästbetet (ca3 timmar härifrån) och slitit av en sena.
Några personer hade sett det hända och hade stängt av strömmen och fått loss hästen. Veterinär har varit där och en snäll och kompetent tjej håller på att köra hästen till Strömsholm. Vad jag har förstått är det "den långa senan på framsidan av bakbenet" som gått av. Det bör bli långa tåsträckaren eller hur?

Fan också!

Behövde bara skriva av mej lite... :(

/Malin
Stackars er (dig och hästen)! Men jag vill berätta om att vår första vallack (som mamma äger själv nu) gjorde samma sak när vi haft honom i några år. Också avsliten sena (på framsidan av ena bakbenet) av elbandet i staketet. Det blev en ganska lång konvalescens, omvårdnad av såret, några omgångar penicillinsprutor under läkningen, promenader när han kunde börja gå på benet och stretching av leden under lång tid efter skadan. Jag tror det tog ca 4 månader innan vi fick rida på honom igen. Han blev HELT bra! Han har ett ärr där såret var och han har varit liiite smått stelare i den leden (han skar av strax ovanför kotan) eftersom vi slarvade med stretchingen efter några år. Men ridmässigt har det inte skapat några som helst problem!
 
Sv: Jä**a skit!

Fy vad tråkigt när sådant händer.
Jag håller tummarna för att han ska bli helt återställd.

Lycka till....:)
 
Sv: Jä**a skit!

80-90% det är ju bra ju:bump: :banana: upp med hakan och tänk positivt så kanske det smittar av sig på hästen. de säger ju att ett bra humör är jätteviktigt vid tillfrisknande och läkning. under tiden håller vi tummarna för er stenhårt
 
Sv: Jä**a skit!

Underbar peppning! TACK!
Jag försöker vara så positiv som möjligt!

/Malin
 

Liknande trådar

Hästvård Kele strikes again :crazy: Alla hästarna sov ute inatt eftersom bara Vision ville in, och när han insåg han skulle bli ensam inne...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 517
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp