Bukefalos 28 år!

Jägare sköt häst - istället för vildsvin

Sv: Jägare sköt häst - istället för vildsvin

Delvis även till Heulwen.

Nu utgår jag från att beskrivningen är sann och det inte är en kula som gått av av misstag eller missat sitt mål och träffat något helt annat utom synhåll (vilket i och för sig inte får hända).
Håller helt med i den uppfattningen, men vilken beskrivning är sann??

... men oavsett om personen verkligen siktade mot en gris eller inte så skulle han inte ens riktat geväret i närheten av hästhagen, ...
Vad vet vi om vilka informationer jägaren fått?
Ridsport skriver:
"och här sitter en jägare och skjuter rakt ut på ett gärde. Det går en skogsstig där som folk använder."
Bara jag som finner det märkligt med en skogsstig på ett gärde?
Ett exempel på att man inte bör ta allt som media förmedlar som absolut sanning.

hela ditt tänkta försvar faller på att det var olämpligt att ens skjuta i den riktningen oavsett om det fanns ett vildsvin eller inte där. Det handlar inte om en miss, han snubblde inte, han gjorde inte ett ögonblicks felbedömning, han gjorde inte ens en tveksam bedömning utan en dundertabbe.
Samma undran omigen: Var du där och såg vad som hände?

LIA
 
Sv: Jägare sköt häst - istället för vildsvin

Om han har träffat hästen kan vi väl vara överens om att han antingen siktade på den eller var väldigt slarvig med kulfång?
 
Sv: Jägare sköt häst - istället för vildsvin

Ja, eller nös eller ...?

:) För säkerhets skull, jag försvarar inte felskjutningar. Men så länge det inte rör sig om medvetna sådana, så kan det väl vara på sin plats med lite eftertänksamhet? Även på Bukefalos?
Ingen är väl ofelbar??

LIA
 
Sv: Jägare sköt häst - istället för vildsvin

Ingen är ofelbar, men vissa misstag tycker jag faktiskt är värre än andra. Att skjuta ihjäl tamdjur som dessutom är iförda täcken (vilket torde minska risken för förväxling) är faktiskt väl grovt. Även bland jägarkollegor.
 
Sv: Jägare sköt häst - istället för vildsvin

Känns som ping-pong, i båda trådarna. ;)
Jag känner att jag upprepar mig, om jag ska svara på dina senaste inlägg.

LIA
 
Sv: Jägare sköt häst - istället för vildsvin

Känns som ping-pong, i båda trådarna. ;)
Jag känner att jag upprepar mig, om jag ska svara på dina senaste inlägg.

LIA

Kanske bara att acceptera att det finns folk du inte kan övertyga om att det är okej att skjuta hästar, att det faktiskt finns gånger man inte kan skylla på otur eller beklagliga misstag. Vad för fel han än gjort skulle jägaren inte ens ha skjutit under när det finns tamdjur (och uppenbar risk för att människor är där) i skjutriktningen alternativt när det inte finns något som stoppar kulan så den kan träffa vad som helst.

Tar man din jämförelse med läkare så är det väl som att försöka operera bort prostatan på en tjej, eller brandmännen som försöker släcka branden i ett radhus när det inte brinner där utan på andra sidan gatan.

På vilken nivå man kan klandra jägaren får utredningen visa, men stämmer uppgifterna i media så är det nivån man kan diskutera inte faktumet.
 
Sv: Jägare sköt häst - istället för vildsvin

Kanske bara att acceptera att det finns folk du inte kan övertyga om att det är okej att skjuta hästar, att det faktiskt finns gånger man inte kan skylla på otur eller beklagliga misstag.
Ännu ett exempel på vad jag finner så jobbigt på Bukefalos. Oseriositet. Var kan du visa att jag påstår att det är OK?
Jag föreslår att du tar jägarexamen och börjar jaga. Du kommer garanterat att vara enda felfria jägaren i Sverige. :bow:


Vad för fel han än gjort skulle jägaren inte ens ha skjutit under när det finns tamdjur (och uppenbar risk för att människor är där) i skjutriktningen alternativt när det inte finns något som stoppar kulan så den kan träffa vad som helst.
Är det någon idé att fråga hur du vet vad han visste eller hur han gjorde/inte gjorde?

Tar man din jämförelse med läkare så är det väl som att försöka operera bort prostatan på en tjej, eller brandmännen som försöker släcka branden i ett radhus när det inte brinner där utan på andra sidan gatan.
Trams!

På vilken nivå man kan klandra jägaren får utredningen visa, men stämmer uppgifterna i media så är det nivån man kan diskutera inte faktumet.
Förstår inte vad du vill få fram här.

LIA
 
Sv: Jägare sköt häst - istället för vildsvin

Ännu ett exempel på vad jag finner så jobbigt på Bukefalos. Oseriositet. Var kan du visa att jag påstår att det är OK?
Jag föreslår att du tar jägarexamen och börjar jaga. Du kommer garanterat att vara enda felfria jägaren i Sverige. :bow:
Nej jag kommer sälla mig till majoriteten som inte skjuter hästar med vita flugtäcken i hagen. Att undvika att göra det är att undvika dundertabbar inte att vara perfekt.
Är det någon idé att fråga hur du vet vad han visste eller hur han gjorde/inte gjorde?
Läs mitt inlägg igen så finner du denna reservationen "Nu utgår jag från att beskrivningen är sann". Alltså jag utgår från vad som stått i media framförallt vad som står i nyheten som diskussionen ligger under.
Ja du det är nog lättare att se skillnad på en häst och ett vildsvin än en man och en kvinna, så nog är det du håller på med tramsigt. I synnerhet som jag som sagt reserverar mig för att beskrivningen är sann.

[Förstår inte vad du vill få fram här.LIA

Typ att ifrågasätter hur man kan försvara, det går inte att tolka dina inlägg annorlunda, att man kan skjuta en häst när man är ute eftervildsvin, en häst med täcke i en hage och att det går att få det till ett förlåtligt misstag. Jag kan förstå att du ifrågasätter beskrivningen, att tidningarna fått saker och ting om bakfoten, men mina inlägg har hela tiden varit med reservation att det är sant vad som skrivits.
 
Senast ändrad:
Sv: Jägare sköt häst - istället för vildsvin

Läs mitt inlägg igen så finner du denna reservationen "Nu utgår jag från att beskrivningen är sann". Alltså jag utgår från vad som stått i media framförallt vad som står i nyheten som diskussionen ligger under.

Du har i dina inlägg kommit med påstående efter påstående om vad jägaren gjorde, vad han visste osv. Ridsports sida säger inget om detta. Därför har jag flera gånger frågat hur du vet det du påstår.

Kanske bara att acceptera att det finns folk du inte kan övertyga om att det är okej att skjuta hästar, att det faktiskt finns gånger man inte kan skylla på otur eller beklagliga misstag.
Frågar än en gång var du ser att jag påstått att det är OK att skjuta hästar!?

Saklighet, tack!

LIA
 
Sv: Jägare sköt häst - istället för vildsvin

Du har i dina inlägg kommit med påstående efter påstående om vad jägaren gjorde, vad han visste osv. Ridsports sida säger inget om detta. Därför har jag flera gånger frågat hur du vet det du påstår.

Jadu, du har frågat och jag har svarat, från nyhetsartikeln vi diskuterar + andra media, exakt vilket påstående är du tveksam om, hagen, täcket, hästen eller vildsvinnet, eller möjligen att jägaren sköt en häst?

Frågar än en gång var du ser att jag påstått att det är OK att skjuta hästar!?

Saklighet, tack!

LIA
Det har jag inte läs igen här är det så försök igen, särskilt andra delen efter kommat

"Kanske bara att acceptera att det finns folk du inte kan övertyga om att det är okej att skjuta hästar, att det faktiskt finns gånger man inte kan skylla på otur eller beklagliga misstag."

För att förtydliga, du försöker förklara komma med förmildrande omständigheter mm, hur det hela kan ha gått till och att det kanske inte alls var så illa. Jag menar att oavsett omständigheterna i övrigt så om det som står i artiklarna är sant, att om en häst med täcke blivit skjutet i beteshage så har jägaren varit åtminstone grovt försumlig och gjort bort sig ordentligt. Det var kanske rena turen att det "bara" var en häst och inte ägaren.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En jägare sköt på söndagsförmiddagen en häst. Polisen har upprättat en anmälan om jaktbrott.
Svar
0
· Visningar
276
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I söndags förmiddag knackade en jägare på hemma hos Rosita Magnusson och Erik Hörberg i Vankiva utanför Hässleholm – och berättade att...
Svar
0
· Visningar
244
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 076
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Hästnyheter Jägaren som av misstag sköt två shetlandsponnyer i Kalmartrakten för att han trodde det var vildsvin har nu fått sitt straff.
Svar
0
· Visningar
241
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp