Jämställdhet och sambo..

Det hela handlade nog bara om att försöka kartlägga mina tider för att kunna göra ett ovälkommet besök i fred.
Han är nog borta nu då det bevisligen inte fungerade.
 
Som alltid väl genomtänkta svar av dig och intressanta. Jag undrar varför du ser det som mer problematiskt att mannen sa åt TS att skyla sig, än att gå på strippklubben? Jag kan förstå det ur en normaliseringsprocess i deras relation men jag kan inte riktigt se hur det skulle vara mindre problematiskt riktigt. Upplys mig gärna!
För mig är det två eller tre anledningar.

Dels är det förstås ett kontrollerande beteende att säga åt en partner att klä på sig när hon är lättklädd, det har redan diskuterats en hel del så jag behöver nog inte utveckla det.

Dels är det ett problem att den lättklädda kvinnokroppen inte ens i de mest vardagliga situationer betraktas som neutral eller acceptabel. Även om strippklubbar innebär ett väldigt sexualiserande är det något som alla inblandade är medvetna om och i sammanhanget köper. Sådant som att en lättklädd kvinnokropp automatiskt betraktas som problematisk och oanständig och måste skylas för att kunna få respekt tycker jag är mer störande än när sexualisering sker med ett slags samförstånd.

Det finns en del skillnader i de möjliga resonemangen bakom de två fenomenen. I "Skyl dig!"-fallet finns mannens påstådda rätt att bestämma över sådant som kvinnans klädsel och beteende. När det kommer till strippklubbar finns å andra sidan t ex en aktiv del både inom industrin och samhället i övrigt som ger en något förskönad bild av det hela och det är säkert både lätt och bekvämt för den som har ett sådant intresse att intala sig att det är den trevliga bilden som är den riktiga. Att exempelvis tänka slarvigt till sin egen fördel är knappast eftersträvansvärt det heller, men ändå bättre än de åsikter som ts sambo gett uttryck för. Resonemanget bakom ett strippklubb-besök spelar alltså in för mig tillsammans med beteende, dvs att ha tvivelaktiga motiv, att t ex gå på klubb och inte respektera människorna där, är mer problematiskt än besöket i sig och jag hade undrat vilken sorts besökare det handlade om.

Jag har heller inget principiellt emot strippklubbar, eftersom jag skiljer på sex och sexuell underhållning är mina invändningar mestadels praktiska och har med sådant som arbetsförhållanden att göra samt hur industrin relaterar till sexismen i samhället. Jag tycker alltså inte nödvändigtvis att det är fel med naken underhållning i teorin, men i praktiken har jag självklart ofta problem med det av flera skäl.
 
Tack för svar.
Det var intressant.:)

Men förstår ändå inte riktigt, jag har svårt att se att något som är lättillgängligt och på "avstånd" skulle säga att de som konsumerar har sundare värderingar?

För här klassas mannen direkt som en med "taskig kvinnosyn" (förenklar, det finns andra uttryck), och det enbart i många inlägg p.g.a strippklubbsbesök.

Medans vissa som skriver det konsumerar porr? hur går det ihop?
Det betyder inte att de som konsumerar porr har sundare värderingar, jag bara reflekterar över anledningarna till att det generellt ses som bättre.

Personligen tycker jag snarare tvärtom, åtminstone i teorin, det är något bättre att gå på strippklubb än att konsumera porr. Det tycker jag eftersom porr hur man än vänder och vrider på det är sex för pengar och striptease i sin rena form enbart är sexuell underhållning för pengar.
 
Där har vi det igen! En man som verkar avsky kvinnor! Det är något av ett mönster på buke, som ofta förundrar mig.

Om du blir uttråkad av kvinnors tankar, varför hänger du på ett kvinnodominerat forum då?

Nedlåtande mansplaining att om bara kvinnor är mannen underdånig, alla äckliga homosexuella, femminister och annat slödder höll sig i garderoben på den gamla goda tiden så var allt så mycket bättre. När mannen var en riktig man och idealet var Kinder, Küche, Kirche så skulle allt vara ordning och reda i samhället.

Räcker det med civilt bröllop eller måste det vara i kyrkan? Hur är det med par som inte kommer att vara fruktsamma och föröka sig? Får de också gifta sig. Det kära trollet skulle känna sig ytterst hemma hos både Trumpister och Wahabister.

Får man ha sex utanför äktenskapet? Bör man då gifta sig med sin KK eftersom det därmed gör det icke-destruktivt. Om jag tar droger, självskadar mig själv, försöker begå självmord är jag mer eller mindre destruktiv om jag är gift eller inte?
 
Jag är ju otroligt blond och det måste ju vara skälet (förutom min könstillhörighet), men jag förstår faktiskt inte vad ovanstående mening betyder. Finns det något sätt att på enklare svenska förklara vad som avses?

Vad jag tror han menar är att majoriteten här är intoleranta mot hans intolerans? Och att vi inte beundrande rättar oss efter hans välvilliga förmaningar (eftersom han är man och därför vet mycket bättre) vad en riktig kvinna är.

Om bara alla ogifta kvinnor här på Buke omedelbart ser hur skamligt och sedeslöst deras liv är och hur mycket bättre det skulle vara om de omedelbart gifter sig med första bästa man, tar hand om barnen, lyssnar beundrande på allt han säger och är sin man och herre underdånig i sängen.
 
Om bara alla ogifta kvinnor här på Buke omedelbart ser hur skamligt och sedeslöst deras liv är och hur mycket bättre det skulle vara om de omedelbart gifter sig med första bästa man, tar hand om barnen, lyssnar beundrande på allt han säger och är sin man och herre underdånig i sängen.

Har man de förväntningarna på diskussioner bör man hålla sig undan Buke som diskussionsforum... Just saying...
 

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 649
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 019
Senast: mars
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 106
Senast: Pratsch
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 744
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp