Bukefalos 28 år!

Jämställdhet och sambo..

Tack alla ni som har tagit er tiden att svara, ni är precis som jag minns er, kloka och sådär brutalt käftsmälls ärliga som man ibland (rätt ofta) kan behöva. :D:heart

Med min bakgrund med de ex som jag har så är den här killen rena rama klippet och det bästa jag tror att jag kan få. När vi träffades var han ju verkligen min drömprins utifrån vad jag tidigare har gått igenom. Men ni har rätt, jag kanske inte ska nöja mig med något hyfsat.
 
Tack alla ni som har tagit er tiden att svara, ni är precis som jag minns er, kloka och sådär brutalt käftsmälls ärliga som man ibland (rätt ofta) kan behöva. :D:heart

Med min bakgrund med de ex som jag har så är den här killen rena rama klippet och det bästa jag tror att jag kan få. När vi träffades var han ju verkligen min drömprins utifrån vad jag tidigare har gått igenom. Men ni har rätt, jag kanske inte ska nöja mig med något hyfsat.

Jag trodde inte heller att jag "förtjänade" någon som respekterade mig (eller snarare, att mitt värde som människa låg i om män tyckte jag var attraktiv eller ej). Det gjorde att jag la ner det där med män, jag orkade inte bli dåligt behandlad längre. Sedan kom en väldigt tålmodig och envis karl som visade att det faktiskt finns män som respekterar en som person, inte ett objekt. Han är absolut inte perfekt men det är inte jag heller ;) men de viktiga bitarna finns där även om vi verkligen inte är ense om alla saker :D
 
Tack alla ni som har tagit er tiden att svara, ni är precis som jag minns er, kloka och sådär brutalt käftsmälls ärliga som man ibland (rätt ofta) kan behöva. :D:heart

Med min bakgrund med de ex som jag har så är den här killen rena rama klippet och det bästa jag tror att jag kan få. När vi träffades var han ju verkligen min drömprins utifrån vad jag tidigare har gått igenom. Men ni har rätt, jag kanske inte ska nöja mig med något hyfsat.
Han är det bästa du kan få, så länge du väljer att stanna med honom. Det betyder inte att han är bra och mest troligt måste du lämna honom för att ha en ärlig chans att hitta någon som är bra på riktigt. En person med rutten människosyn är väl knappast ens hyfsad och framförallt - det finns alltid en risk att det blir värre!

Har du läst på om normaliseringsprocessen? Om inte, gör det.

Och ja, det finns män som är vettiga och trevliga, roliga och fantastiska. Män som dessutom är respektfulla även i lägen där det diskuteras något där åsikterna går isär.
 
Tack alla ni som har tagit er tiden att svara, ni är precis som jag minns er, kloka och sådär brutalt käftsmälls ärliga som man ibland (rätt ofta) kan behöva. :D:heart

Med min bakgrund med de ex som jag har så är den här killen rena rama klippet och det bästa jag tror att jag kan få. När vi träffades var han ju verkligen min drömprins utifrån vad jag tidigare har gått igenom. Men ni har rätt, jag kanske inte ska nöja mig med något hyfsat.
Hyfsat kan man kanske nöja sig med, men det du har är rent ohyfsat och ganska svinigt. Att han tror att han är det bästa du kan få är ganska patetiskt från hans sida. Jag trodde inte heller att bra killar fanns och verkligen inte att jag kunde få eller "förtjäna" någon sån. Och så helt plötsligt dök det upp en kille som har fått mig att inse att jag har ett värde, ett högt värde dessutom, att mina åsikter och känslor är värdefulla, även om vi inte tycker lika. Någon som är mån om mig utan att för den delen styra och ställa i mitt liv och som på inget sätt skulle tjata till sig något jag inte har lust med. Allt sånt där som egentligen är så självklara grejer, men ändå ska vara så svårt. De finns! Och man behöver faktiskt inte nöja sig med mindre! Livet går utmärkt att leva bra som singel tills man hittar någon som behandlar en själv och andra medmänniskor med respekt.
 
Jag tror definitivt också på att män (och alla andra människor såklart) kan ändra sig. Men som du säger så måste det vara på eget initiativ och intresse för att det ska vara en genuin förändring. Och frågan är ju lite.. kommer han att vilja ändra sig? Och hur lång tid ska det behöva ta?

Han sa dessutom något i stil med att "du kommer få leta länge efter någon som uppfyller alla dina krav på tankesätt osv" och jag känner lite så också.. Finns det män som i grunden har vettiga åsikter? (såklart att det finns men VART hittar man dom?)
Det där låter också som ett latent hot. :crazy:
Jag tycker du ska läsa noga vad @bumpo skrev. Hen har bra koll på det där så lyssna på hen.
Det låter inte som en trevlig man, det där.
 
Jag tror definitivt också på att män (och alla andra människor såklart) kan ändra sig. Men som du säger så måste det vara på eget initiativ och intresse för att det ska vara en genuin förändring. Och frågan är ju lite.. kommer han att vilja ändra sig? Och hur lång tid ska det behöva ta?

Han sa dessutom något i stil med att "du kommer få leta länge efter någon som uppfyller alla dina krav på tankesätt osv" och jag känner lite så också.. Finns det män som i grunden har vettiga åsikter? (såklart att det finns men VART hittar man dom?)
Men min partner hade aldrig åkt på en strippklubb utan tagit en taxi till hotellet. Ingen av de män vi känner hade gjort det heller, no way. De är helt normala män och människor. Det finns faktiskt andra män som inte har den grottmentaliteten som din sambo har, jag skulle vilja påstå att de är rätt många faktiskt.
Alltså det handlar om grundläggande värderingar. Att ändra på sina värderingar är ganska svårt och jag har väldigt svårt att se hur jag ska spendera tid av mitt liv att göra en idiot till en mindre idiot liksom. Inte lönt och finns ingen anledning alls till att göra det. Så rådet blir run Forrest run. Fast det vet du redan, annars hade du inte startat tråden. Följ din instinkt bara och flytta hem igen. Gör ditt liv helt amazing så behöver du ingen man (åtminstone kan du tänka så).
 
Men min partner hade aldrig åkt på en strippklubb utan tagit en taxi till hotellet. Ingen av de män vi känner hade gjort det heller, no way. De är helt normala män och människor. Det finns faktiskt andra män som inte har den grottmentaliteten som din sambo har, jag skulle vilja påstå att de är rätt många faktiskt.
Alltså det handlar om grundläggande värderingar. Att ändra på sina värderingar är ganska svårt och jag har väldigt svårt att se hur jag ska spendera tid av mitt liv att göra en idiot till en mindre idiot liksom. Inte lönt och finns ingen anledning alls till att göra det. Så rådet blir run Forrest run. Fast det vet du redan, annars hade du inte startat tråden. Följ din instinkt bara och flytta hem igen. Gör ditt liv helt amazing så behöver du ingen man (åtminstone kan du tänka så).

Jag känner faktiskt några män som skulle ha stannat för att de ville det. De är singlar... :grin:
 
Givetvis är det så att om man ställer fler krav så kommer det även bli svårare att hitta någon som passar in i detta och även är intresserad av dig. Det är en avvägning du får göra själv vad du tycker är värt att tumma på (om något) och om man är villig att vara ensam om man inte lyckas hitta någon som uppfyller önskemålen.
 
Givetvis är det så att om man ställer fler krav så kommer det även bli svårare att hitta någon som passar in i detta och även är intresserad av dig. Det är en avvägning du får göra själv vad du tycker är värt att tumma på (om något) och om man är villig att vara ensam om man inte lyckas hitta någon som uppfyller önskemålen.
Att vilja ha en partner som inte ser människor som objekt och som inte tar sig rätt att bestämma hur jag är klädd är ju knappast högt ställda krav.
För mig är människosynen grundläggande och absolut inte något jag skulle kompromissa med.
 
Det som jag också irriterar mig på att han i diskussion håller med mig till stora delar men sedan inte står för det..
Jag drog faktiskt liknelsen om han skulle gå på tjurfäktning om han var i ett sådant land som tillät det också. Men fick till svar att "det är väl inte samma sak". Klart att det inte helt och hållet är samma sak, men principen ser jag ändå är densamma. Och för honom var det självklart att inte gå på tjurfäktning..
Vad lustigt, när jag strippade använde jag också tjurfäktning som liknelse när män såg ned på hela fenomenet och hävdade att de släpats dit av kompisar/kollegor. De som ser tjurfäktning som djupt oetiskt går sällan till tjurfäktningsarenor och stöder verksamheten ekonomiskt. Det hade de svårt att argumentera mot.

Sällar mig till övriga som inte hade stått ut med mannen ifråga.

Bland det som stör mig mest är att han kan öppna munnen för att säga åt dig att skyla dig, men han kan inte öppna munnen för att protestera när kvinnor kränks. När du gör något fullt normalt med din kropp ser han det som ett problem som måste åtgärdas, men när kvinnor ofredas av män är det inte hans problem. Mycket obehaglig kvinnosyn och sexistiska prioriteringar.
 
Tack alla ni som har tagit er tiden att svara, ni är precis som jag minns er, kloka och sådär brutalt käftsmälls ärliga som man ibland (rätt ofta) kan behöva. :D:heart

Med min bakgrund med de ex som jag har så är den här killen rena rama klippet och det bästa jag tror att jag kan få. När vi träffades var han ju verkligen min drömprins utifrån vad jag tidigare har gått igenom. Men ni har rätt, jag kanske inte ska nöja mig med något hyfsat.
Stäng av burken, sätt dig och fundera hur du vill ha det. Och gör sedan ditt val. För det är ändå det som är det enda som räknas när korten läggs på bordet. Inte vad andra tycker ;)
 
Det där tugget om att de är svårslagna på marknaden har jag höra av SAMTLGA som jag dumpat eller klagat på som var skitstövlar! De som var bra där det inte bara stämde med attraktion etc skulle aldrig säga nåt sånt.
Det är ju sååå töntigt! Som att behöva tala om sin egen högst godtyckliga ranking på förhållandemarknaden,
 
Tack alla ni som har tagit er tiden att svara, ni är precis som jag minns er, kloka och sådär brutalt käftsmälls ärliga som man ibland (rätt ofta) kan behöva. :D:heart

Med min bakgrund med de ex som jag har så är den här killen rena rama klippet och det bästa jag tror att jag kan få. När vi träffades var han ju verkligen min drömprins utifrån vad jag tidigare har gått igenom. Men ni har rätt, jag kanske inte ska nöja mig med något hyfsat.
Du är värd så mycket bättre! Och du ska verkligen inte nöja dig med något hyfsat (som jag för övrigt inte ens tycker han verkar vara) Du är värd någon som förhöjer din vardag, som inte tycker sig ha rätt att kommentera (eller ens får tanken att kommentera) vad du solar i. Någon som inte försöker nedvärdera eller förminska dig som person genom att säga att du kommer ha svårt att hitta någon bättre. Absolut handlar ett långvarigt förhållande om kompromisser men det är då fråga om att kompromissa om saker som vad ska vi ha för middag, vilken nivå av renlighet ska vi ha i vårat hem om den ene vill städa varje dag och den andre nöjer sig med en gång i månaden, vart man ska bo etc. Men att kompromissa med värderingar, hur man värdesätter sig själv och varandra, direkt eller indirekt. Det ska man verkligen inte behöva göra.

Han kanske har verkat som en prins Charming, men framförallt nu i era diskussioner och i denna konflikt ni har så tycker jag att han har uttryckt sig på ett sätt som "visat hans sanna färger" och de är inte vackra. I min värld ska man inte vara med den bästa man tror man kan få. Man ska vara med en person som man skulle välja att vara med om man så hade chans att välja bland alla människor i hela världen. (Om jag inte känt så har jag hellre valt att vara singel)

För de finns därute, män med sunda värderingar. Det finns en massa ruttna ägg också, både män och kvinnor. Men låt inte tidigare erfarenheter få dig att tro att män med en sund kvinnosyn är ovanliga. Låt inte hur andra har behandlat dig tidigare få dig att tro att du inte är värd att behandlas bättre för hur andra har betett sig handlar inte om ditt värde utan snarare om att de själva har varit ruttna.
 
Men min partner hade aldrig åkt på en strippklubb utan tagit en taxi till hotellet. Ingen av de män vi känner hade gjort det heller, no way. De är helt normala män och människor. Det finns faktiskt andra män som inte har den grottmentaliteten som din sambo har, jag skulle vilja påstå att de är rätt många faktiskt.
Alltså det handlar om grundläggande värderingar. Att ändra på sina värderingar är ganska svårt och jag har väldigt svårt att se hur jag ska spendera tid av mitt liv att göra en idiot till en mindre idiot liksom. Inte lönt och finns ingen anledning alls till att göra det. Så rådet blir run Forrest run. Fast det vet du redan, annars hade du inte startat tråden. Följ din instinkt bara och flytta hem igen. Gör ditt liv helt amazing så behöver du ingen man (åtminstone kan du tänka så).

Jag sade upp mig efter en liknande (inte exakt samma "direkta" grej som strippklubb) situation. En sådan arbetsplats är inte trivsam att vara på, när chefen är en sexistisk skithög och tillräckligt många andra inte vågar säga ifrån.

Inte konstigt att kvinnorna skyr stället som pesten, frågan är mer bara varför män vill arbeta där alls.
 
Alltså... jag har en killkompis som gjorde något liknande när han var utomlands, och av någon outgrundlig anledning berättade det för mig (på fyllan). Det åt upp mig inombords, och slutade med att jag åkte hem till honom och skällde ut honom och sa att jag nog inte kunde vara hans kompis om han verkligen hade den kvinnosynen som han gav uttryck för.

Nu skämdes han som en hund och sa att jag verkligen gett honom något att tänka på... så vi är fortfarande kompisar.

Men en sambo som inte verkar fatta vad han gör och inte ens skäms? Jag blir helt vansinnig vid bara tanken! Jag hade dock inte dumpat i första taget, men fortsatt diskutera saken och sett hur hans åsikter utvecklar sig... tror jag. Hade han verkat ovillig att prata om det hade det varit bye bye!
 
Och vilket sorgligt sätt att se sitt förhållande på. Liksom "även om du är missnöjd med mig är jag det bästa du kan få så bäst du stannar kvar".

Nää hu.
Han själv är alltså tillfreds med (tom önskar?) att vara i en relation med någon som inte ens tycker om honom, men bara är där av andra skäl :confused:
Någon som tänker så om relationen vill jag inte vara i en relation med...
 
Han sa dessutom något i stil med att "du kommer få leta länge efter någon som uppfyller alla dina krav på tankesätt osv" och jag känner lite så också.. Finns det män som i grunden har vettiga åsikter? (såklart att det finns men VART hittar man dom?)

Det finns absolut män med vettiga åsikter. Nedvärderande människor som kostar ens energi ska man lämna därhän.

Det svåra kanske är att du själv ska våga tro att det finns vettiga män där ute o att du själv är värd dem.

Det är så jag känner också, orkar (och borde jag?) stanna kvar och vänta på en förändring när han inte verkar vara öppen för det alls?
Med min bakgrund med de ex som jag har så är den här killen rena rama klippet och det bästa jag tror att jag kan få. När vi träffades var han ju verkligen min drömprins utifrån vad jag tidigare har gått igenom. Men ni har rätt, jag kanske inte ska nöja mig med något hyfsat.

Jag ser det som att vi människor har ett ansvar gentemot oss själva. Att göra det absolut bästa för oss själva. Inte välja "nästan", för nästan är just bara nästan o betyder att det finns något bättre (som vi ändå vill ha).

Det är absolut inte lätt att vara så säker o självständig o en hel del ego som krävs utan det kan vara rätt tufft. Det är heller inget som jag tror man kan på en gång utan det är något man lär sig med den livserfarenhet man får under sina år på jorden.
 

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 835
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 196
Senast: mars
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 161
Senast: Pratsch
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 940
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp