Bukefalos 28 år!

Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Vad ska jag som förälder göra av mitt barn när förskolan är stängd under dessa perioder? Sätta ut honom på gatan och hoppas att någon förbarmar sig över honom?

Ja vad ska den förälder göra som inte har någon FL kvar samtidigt som förskolan är stängd och alla andra föräldrar tar ut sparad FL? Vilket gör att den föräldern inte kan få ledigt.
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Samma sak som föräldrar till barn över 8 år. Både skola och fritids har stängt några ggr om året.
Jag har kunnat ta ledigt utan problem när det hänt, utan att ta fp.
Man får väl ta en semesterdag om man inte har råd att vara ledig utan betalning.
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Så enkelt...

Mustasukka: Mitt svar till trazel bygger på det svars som gavs till vallhund.
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Rent generellt får man väl vara så förutseende när reglerna ser ut som de gör?
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Tja vi säger väl så, tycker det är lite väl att tycka att alla ska kunna spara över 100 dagar av fp.
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Det handlar inte om samma pengar när man blir sjukskriven och när man är föräldraledig. Är du sjukskriven får du dagersättning 7 dagar i veckan.

Visst kan man ta föräldrapenning 7 dagar i veckan också, men då tar dagarna slut tidigare än vad vi i alla fall vill sätta våra barn på dagis och därför behöver vi spara på dagar.

Sjukskrivningen räknas på 5 dagar per vecka. Men där är också taket lägre än vid FL. Så om om en person tar ut 7 dagar per vecka med FL jämfört med att vara sjukskriven samma veckor får personen ut mindre med sjukskrivningen. Om man tjänar tillräckligt för att komma över taket för sjukskrivnings SGI, för att förtydliga.

Jag har för mig (hinner inte dubbelkolla nu) att för en person med ca 42 000kr per mån blir det ca samma ut som sjukskriven och om den personen tar 5 dagar FL per vecka.
 
Senast ändrad:
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Ja, så enkelt är det eftersom det inte är någon nyhet att dagis är stängt under jul/nyår och en månad under sommaren. Vi ser till att ha dagar sparade till dess.

Vad händer om man inte får ledigt då? Jag måste söka ihop med de andra i gruppen. Samma för maken. Vad händer när AG säger att du fick semester ifjol under jul så nu är det någon annans tur och makens jobb säger samma? Samma under sommaren, förskolan har stängt i juli, jag måste ta semester i juni, maken i augusti...

Nu har jag tur och det har inte varit något problem alls tack vare goa kollegor, men som sagt, har en bekant som jag beskrev förut. Den sitsen vill jag inte hamna i!
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Sjukskrivningen räknas på 5 dagar per vecka. Men där är också taket lägre än vid FL. Så om om en person tar ut 7 dagar per vecka med FL jämfört med att vara sjukskriven samma veckor får personen ut mindre med sjukskrivningen. Om man tjänar tillräckligt för att komma över taket för sjukskrivnings SGI, för att förtydliga.

Jag har för mig (hinner inte dubbelkolla nu) att för en person med ca 42 000kr per mån blir det ca samma ut som sjukskriven och om den personen tar 5 dagar FL per vecka.

Man får sjukpenning 7 dagar per vecka, alltså månadens alla dagar. Jag har själv fått sjukpenning det senaste halvåret. Jag vet att jag fick 31 dagar i augusti och 30 dagar i september. Mig veterligen blir det 7 dagar/vecka.
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Vad händer om man inte får ledigt då? Jag måste söka ihop med de andra i gruppen. Samma för maken. Vad händer när AG säger att du fick semester ifjol under jul så nu är det någon annans tur och makens jobb säger samma? Samma under sommaren, förskolan har stängt i juli, jag måste ta semester i juni, maken i augusti...

Nu har jag tur och det har inte varit något problem alls tack vare goa kollegor, men som sagt, har en bekant som jag beskrev förut. Den sitsen vill jag inte hamna i!

Arbetsgivaren får inte neka föräldraledighet som lämnas in i tid. Nu är jag osäker på vad som står i lagen, men hos oss är det 2 månader innan föräldraledigheten ska starta. Man får dessutom bara söka föräldraledigt 3 gånger/år.

Det är alltså föräldradagar som jag säger att man får se till att spara, eftersom regelverket ser ut som det gör idag.



Nu tycker jag att vi kommit lite väl off topic här (diskussionen ska ju handla om fördelning av dagar mellan föräldrarna och inte vad man gör om man inte har dagar kvar). Jag lämnar därför diskussionen nu. :)
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Man får sjukpenning 7 dagar per vecka, alltså månadens alla dagar. Jag har själv fått sjukpenning det senaste halvåret. Jag vet att jag fick 31 dagar i augusti och 30 dagar i september. Mig veterligen blir det 7 dagar/vecka.

Helt klart så, varför skiljer det så? Jag vet en som är sjukskriven, där är sjukskrivningen varje dag men ersättning ges för 5 dagar per vecka när det är en 100% tjänst. Dock endast sjukskriven i någon/några månader... Enl infon jag får är det 5 dagar i veckan som sjukskrivning ges på från FK.

Ja vi är offtopic nu, men samtidigt så ingår det ju i diskussionen om varför olika familjer tar ut så olika antal dagar.

Som svar på att man måste spara FL så man kan ta det, ja idag går ju det. Dock skrev jag att det finns ett förslag på att efter att barnet är 4 år ska det endast få spraras 95 dagar, dvs det går inte att täcka för allt man ev måste vara ledig för med lov osv för barnet.

Jag tycker den regeln blir snedvriden, ffa för ensamstående och de som adopterar. Man måste då se till att de som behöver ta ledigt i samband med lov kan göra detta i förtur ffa med vissa AG som finns i detta landet.
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Se till och se till. Jag tycker fortfarande att du ser lätt på att kunna spara 100-200 dagar av fl.
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Här blir man erbjuden sommardagis under de veckorna ordinarie dagis är stängt.

Tror dom har 3 sommardagis i vår komun.
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Här blir man erbjuden sommardagis under de veckorna ordinarie dagis är stängt.

Tror dom har 3 sommardagis i vår komun.

Jag tror att de allra flesta kommuner har just den lösningen. Barnets ordinarie förskola stängs under vissa veckor och studie/utbildningsdagar under året och de allra flesta föräldrar tar då ledigt (semester, föräldraledighet, komp) eller kanske ordnar barnpassning med far- och morföräldrar eller annan. MEN; för de föräldrar som inte kan ordna saken så finns ändå garantin om barnomsorg kvar via någon annan förskola där man då "samlar ihop" dessa barn.
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Så har även vår kommun det (som Ajda)

På mitt arbete är det i regel aldrig något problem med ledighet för föräldrar. Däremot reagerade jag mot den självklarhet att man som förälder "får se till" att spara dagar rätt många dagar för att kunna vara ledig med säkerhet (spann vidare på vallhunds inlägg).

Ja nog om det nu, jag släpper diskussionen :)
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Så ser det väl ut i de flesta kommuner antar jag. Är inte kommuner skyldiga att tillhandahålla barnomorg egentligen? Sen att det inte blir just på den ordinarie förskolan är ju en annan sak. Vi har haft möjlighet att vara lediga de 5 veckor som vår förskola stänger på sommaren och kommer nog ha det i framtiden också. Annars får väl våra barn gå på sommardagis, och det känns inte som någon katastrof direkt.
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Jag har inte helt 100 koll på hur det ser ut på sommar osv, men min kollega menade att när de har studiedagar eller liknande så måste kommunen iaf se till att de finns en dagisplats. Men då får de åka till ett annat dagis istället.
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Apropå detta/ halvt knapplån.

En mycket bra krönika på ämnet:

http://www.aftonbladet.se/wendela/kronikorer/asaerlandson/article15584849.ab

Höll precis att leta efter den där krönikan när jag såg att du redan bidragit med den! :)

Jag ser inte att det finns särskilt många orsaker till att man inte skulle kunna dela helt lika på föräldraledigheten.

Många gånger kommer folk dragandes med att det är svårt för egna företagare - men kvinnor är ju också egna företagare, inte bara män. Dessa kvinnor får också barn och få avstår väl helt från att vara föräldralediga?
Alltså går även det, med lite planering.

Sedan håller jag med om det som står i krönikan, många kan lägga undan pengar för dyra semestrar, men att lägga undan pengar för att utjämna eventuellt inkomstbortfall vid delad föräldraledighet - nä det går INTE.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 262
Senast: Blyger
·
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 280
Senast: lbb
·
Äldre Snart 36 år gammal finner jag mig plötsligt stående utan varken jobb, häst eller man. Mitt liv är ett helt oskrivet blad och det är med...
2
Svar
36
· Visningar
2 999
Senast: Tranan
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 477
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp