Bukefalos 28 år!

Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Tja vi säger väl så, tycker det är lite väl att tycka att alla ska kunna spara över 100 dagar av fp.

Men herregud, har man ingen förmåga att planera och anpassa sitt liv så kanske man ska låta bli att skaffa barn!

Majoriteten av befolkningen kan omöjligt ha det så kärvt och ha så knöliga jobb att deras små barn blir utan passning när dagis har stängt!

Det är ju som sagt den stora massan vi pratar om och inte den enskilda ensamstående med kass ekonomi, värdelös arbetsgivare, inga släktingar osv.
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Många gånger kommer folk dragandes med att det är svårt för egna företagare - men kvinnor är ju också egna företagare, inte bara män. Dessa kvinnor får också barn och få avstår väl helt från att vara föräldralediga?
Alltså går även det, med lite planering.

Ja, kvinnor som startar upp egen verksamhet tenderar ju att göra det på ett sätt som tillåter kombination med familjelivet. Till skillnad från män. Vi planerar för ett barn till och jag har en nystartad verksamhet som ännu inte går ens +-0. Det gör ingenting. Jag jobbar deltid som anställd vid sidan om och kommer kunna jobba med företaget även med en bebis. Jag får en känsla av att det är ganska vanligt att kvinnor gör just så. Bygger upp sin verksamhet långsamt utan några större risker, medan män mer kör igång med pompa och ståt. Tar stora lån som måste betalas av på något sätt. Min man avstod att dra igång eget just för att den verksamhet han då skulle ha startat hade varit med kostsam som betytt betydligt större risker... plus att två nyblivna egenföretagare kanske inte ger så himla goda ekonomiska förutsättningar.
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Sjukskrivningen räknas på 5 dagar per vecka. Men där är också taket lägre än vid FL. Så om om en person tar ut 7 dagar per vecka med FL jämfört med att vara sjukskriven samma veckor får personen ut mindre med sjukskrivningen. Om man tjänar tillräckligt för att komma över taket för sjukskrivnings SGI, för att förtydliga.

Jag har för mig (hinner inte dubbelkolla nu) att för en person med ca 42 000kr per mån blir det ca samma ut som sjukskriven och om den personen tar 5 dagar FL per vecka.



Jag får ut betydligt mer som sjukskriven än som föräldraledigt.

70% av lönen som föräldraledig och då 7dagar/vecka
90% av lönen som sjukskriven
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Jag håller med dig om allt du skrev i ditt sista inlägg.

Jag kan dock känna att det inte måste handla om några rasistiska tankar kring att många fokuserar kring invandrares ojämställdhet.

Men det jag försöker säga är väll att det är lättare att kritisera "andra" än sig själv.

Jag har ju inte heller pratat om rasism. Jag tycker nog att det vore att ta i att använda det uttrycket.

Snarare handlar väl det hela just om hur man (i det här fallet ministrar) tittar på det främmande och hur man tittar på det bekanta. Dvs hur mycket lättare det är att peka på invandrade familjer och kalla dem ojämställda, hur mycket lättare det är att peka på våldet i invandrade familjer och kalla det kulturella drag, än att göra det motsvarande när det gäller familjer man uppfattar som svenska. Som du också är inne på.

Om vi vill kalla det draget för rasism eller för något annat, är ingen hjärtefråga för mig, men jag skulle inte välja ordet rasism därför att jag tror att det vore ostrategiskt. Att det handlar om ett slags förfrämligande, och om en mer objektifierande syn på personer man uppfattar som "invandrare" än den syn man har på dem man uppfattar som "svenskar", tycker jag dock är uppenbart.

Kort sagt, jag känner inget behov av att vare sig anklaga dessa ministrar för att var offer för rasistiskt färgade tankegångar eller av att försöka rentvå dem från sådana misstankar. Det är inte en fråga om rasism för mig, det är en fråga om hur vi förhåller oss till det främmande. Och om vad vi tillåter att se som främmande.
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Höll precis att leta efter den där krönikan när jag såg att du redan bidragit med den! :)

Jag ser inte att det finns särskilt många orsaker till att man inte skulle kunna dela helt lika på föräldraledigheten.

Det spelar väl ingen roll om det finns många eller inte? Om det finns orsaker så skall man väl få rätten att välja själv hur man vill fördela dagarna.

Många gånger kommer folk dragandes med att det är svårt för egna företagare - men kvinnor är ju också egna företagare, inte bara män. Dessa kvinnor får också barn och få avstår väl helt från att vara föräldralediga?
Alltså går även det, med lite planering.

De fallen kvinnan har eget företag så kanske mannen i det läget tar ut mest fp, skall man i så falla stoppa det?

Sedan håller jag med om det som står i krönikan, många kan lägga undan pengar för dyra semestrar, men att lägga undan pengar för att utjämna eventuellt inkomstbortfall vid delad föräldraledighet - nä det går INTE.

Som egen företagare handlar det väl inte om att inte kunna lägga undan pengar utan mer om företaget inte drivs så finns ju risken att förlora kunder.

Som ensamföretagare kan man liksom inte bara stänga av företaget under flera månader och tro att alla står där och väntar på att man skall komma tillbaka. Då kan det lika bra vara kört med det klimatet som finns idag
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Jag ser inte att det finns särskilt många orsaker till att man inte skulle kunna dela helt lika på föräldraledigheten.

Jo men jag kan nog räkna upp några!

Förälder 1 har jobbat som timvikarie i 5 år. Oregelbundenheten i hennes arbetstider gjorde dock att hon trots en relativt hög årslön fick en låg SGI. Att vara hemma kontra att jobba gjorde alltså en mycket större skillnad för henne än för de flesta andra!

Vidare så finns det en nackdel med att jobba som timvikarie, och det är att ställena man rings in på hittar andra vikarier ifall man blir borta från listorna länge. Dessutom så har förälder 1, även om hon har trivts som timvikarie, jobbat på att komma upp i kommunens LAS-lista, för en fast anställning innebär ju trots allt en ökad trygghet och mindre krångligt när det handlar om planering, dagistider och VAB osv. Att vara borta på föräldrarledighet gör ju tyvärr att man blir omsprungen i denna lista.

Förälder 1:s möjlighet att hoppa in och ta mycket vik har sedan varit en bra källa till extrapengar när detta behövts.

Förälder 2 hade tack vare en fast helttidstjänst en helt OK SGI att bygga föräldrapenning på. Eftersom förälder 1 jobbar som lärare är det sedan ganska angeläget om att anpassa f-ledigheten så att hon kommer tillbaka vid terminsstart och inte mitt i en termin.

Vidare så är det förälder 2 som är i störst behov av att kunna jobba deltid, då hon pga arbetets karaktär är mer betjänt av det. Förälder 2 är också den som behöver skydda sin heltid mha fp-dagar. Förälder 1 (som numera fö just blivit inlasad på 75% och så lite vik ovanpå det) jobbar utifrån familjens val ändå inte heltid.

Förälder 1 jobbar en hel del kvällar och nätter och hon har stor möjlighet till att umgås med barnen, även om hon inte är föräldraledig.

Förälder 1 har sedan också jobbat ihop en lägre pension som det ser ut nu, och den bör ju inte bli ännu lägre!

Alltså behöver förälder 2 ta många fler av fp-dagarna än förälder 1!

Sammanfattningsvis: Ekonomi spelade alltså roll (fast så tillvida att det var den som var bäst betald som stannade hemma), men mest roll spelade anställningsform och våra arbetens karaktär och inverkan (så som stress och trötthet) samt möjlighet att få tid till familjen.
Kön är för övrigt betydelselös faktor eftersom båda föräldrarna i vårt fall har samma kön.

Vi i vår familj är alltså glada över att vi har kunnat föra över många dagar från den ena föräldern till den andra, samtidigt som jag förstås förstår att statens makt över hur dessa fördelas är ett viktigt instrument i arbetet mot jämställdhet!

(Och, när det gäller just jämställdhetsbonusen så var det för övrigt ändå inget som vi kunde ta del av. De föräldrapar där bara den ena har vårdnaden från början och den andra får igenom sin närståendeadoption först när barnet är som i vårt fall 9 månader trillar mellan stolarna när det gäller den. Jämställdhetsbonusen kunde bara utgå för de dagar som vi delar likar efter det att barnet har två vårdnadshavare. Och eftersom vi inte hade råd att låta bli att ta ut dagar fram till 9 månader så blev det ingen bonus att hämta ut i alla fall)
 
Senast ändrad:
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Som ensamföretagare kan man liksom inte bara stänga av företaget under flera månader och tro att alla står där och väntar på att man skall komma tillbaka. Då kan det lika bra vara kört med det klimatet som finns idag

Det beror ju helt på vad för slags verksamhet du bedriver och hur du planerar. För många (kvinnliga) egenföretagare är det inga som helst problem att gå ner och jobba tex. 50% under flera månader. Eller som kan ha med barnet när vi jobbar (jag jobbar hemifrån). Det går även att kombinera med anställning på deltid dvs. man bestämmer sig redan innan att man inte tar samma stora ekonomiska risk utan man ser till att ha en stabil inkomst parallellt med sitt företag. Jag känner många (kvinnor) som gör så.
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Det spelar väl ingen roll om det finns många eller inte? Om det finns orsaker så skall man väl få rätten att välja själv hur man vill fördela dagarna.

Fast jag tycker inte att man alltid ska få välja själv när det handlar om samhällets pengar.
Jag bidrar till att föräldrar kan vara hemma med sina barn, även om jag själv inte har små barn - del av mina skattepengar går dit.

Eftersom jag tycker att samhället ska vara jämställt, så vill jag att mina skattepengar ska användas på ett sätt som driver på arbetet mot jämställdhet, snarare än bevarar en snedfördelning.
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Fast jag tycker inte att man alltid ska få välja själv när det handlar om samhällets pengar.
Jag bidrar till att föräldrar kan vara hemma med sina barn, även om jag själv inte har små barn - del av mina skattepengar går dit.

Eftersom jag tycker att samhället ska vara jämställt, så vill jag att mina skattepengar ska användas på ett sätt som driver på arbetet mot jämställdhet, snarare än bevarar en snedfördelning.

Fast jag tycker inte att du har med det att göra för det kostar dig vare sig mer eller mindre oavsett hur man fördelar dagarna.

Så om en man tar ut all fp då är det ok eller hur tänker du nu?

Kan ta en kollega som exempel som har tagit ut alla fp eftersom hans sambo pluggar på distans. Så kan både han och sambon vara hemma med sina barn.

Men jag antar att du inte tycker det är bra då? Eller det är ok när det är en man?
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Det beror ju helt på vad för slags verksamhet du bedriver och hur du planerar. För många (kvinnliga) egenföretagare är det inga som helst problem att gå ner och jobba tex. 50% under flera månader. Eller som kan ha med barnet när vi jobbar (jag jobbar hemifrån). Det går även att kombinera med anställning på deltid dvs. man bestämmer sig redan innan att man inte tar samma stora ekonomiska risk utan man ser till att ha en stabil inkomst parallellt med sitt företag. Jag känner många (kvinnor) som gör så.

Har man tex en hästverksamhet så är det extremt svårt eller en verksamhet som bygger på produktion så är det nästan omöjligt att gå ner i tid för då hittar de flesta kunder andra firmor som kan leverera..
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Har man tex en hästverksamhet så är det extremt svårt eller en verksamhet som bygger på produktion så är det nästan omöjligt att gå ner i tid för då hittar de flesta kunder andra firmor som kan leverera..

Så om man går ner till 75% eller 50% försvinner alla kunder helt plötsligt? Hur kan man våga starta en verksamhet som står och faller med om man finns tillgänglig till 100%? Om man inte har någonting speciellt som kunderna faktiskt uppskattar just ditt företag lite extra. Då får du ju inte bli sjukskriven någon gång heller.

Dessutom känner man väl till detta redan innan man startar upp? Man kan således antingen vänta med att starta upp, om det nu är så att man vill umgås med sina barn, eller så köper man att man inte kommer kunna vara hemma men att man måste ha råd att finansiera hemmavarandet av den andra föräldern (eller sin egen tid hemma med barnen/t). Samhället ska inte utforma FPn efter folks ovilja eller oförmåga att planera.
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Fast jag tycker inte att du har med det att göra för det kostar dig vare sig mer eller mindre oavsett hur man fördelar dagarna.

Så om en man tar ut all fp då är det ok eller hur tänker du nu?

Kan ta en kollega som exempel som har tagit ut alla fp eftersom hans sambo pluggar på distans. Så kan både han och sambon vara hemma med sina barn.

Men jag antar att du inte tycker det är bra då? Eller det är ok när det är en man?

Jo, jag har med det att göra så fort det handlar om mina slantar. De ska användas för att utveckla samhället åt önskvärt håll - i det här fallet att främja jämställdhet.
Det gäller ju allt som bekostas av samhällets gemensamma kassa. Det ska inte delas ut för att "folk vill ha", utan ibland handlar det om att driva en samhällsutveckling även fast en del dessvärre inte förstått vad det handlar om.
Om kvinnor och män inte själva aktivt försöker fördela föräldradagarna så måste samhället hjälpa dem, för att det kommer samhället till väl.

Förstår inte din avslutande fråga. Dela lika är väl dela lika oavsett om du säger ordet man eller kvinna först?
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Så om man går ner till 75% eller 50% försvinner alla kunder helt plötsligt? Hur kan man våga starta en verksamhet som står och faller med om man finns tillgänglig till 100%? Om man inte har någonting speciellt som kunderna faktiskt uppskattar just ditt företag lite extra. Då får du ju inte bli sjukskriven någon gång heller.

Dessutom känner man väl till detta redan innan man startar upp? Man kan således antingen vänta med att starta upp, om det nu är så att man vill umgås med sina barn, eller så köper man att man inte kommer kunna vara hemma men att man måste ha råd att finansiera hemmavarandet av den andra föräldern (eller sin egen tid hemma med barnen/t). Samhället ska inte utforma FPn efter folks ovilja eller oförmåga att planera.

Så nu är det en ovilja att vilja jobba..

Och samhället anser jag inte skall bestämma vem som skall vara hemma med ens barn

Fast måste ändra mig hur tänker du nu? Jag pratar om att vara hemma med sitt barn på HELtid!
 
Senast ändrad:
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Jo, jag har med det att göra så fort det handlar om mina slantar. De ska användas för att utveckla samhället åt önskvärt håll - i det här fallet att främja jämställdhet.
Det gäller ju allt som bekostas av samhällets gemensamma kassa. Det ska inte delas ut för att "folk vill ha", utan ibland handlar det om att driva en samhällsutveckling även fast en del dessvärre inte förstått vad det handlar om.
Om kvinnor och män inte själva aktivt försöker fördela föräldradagarna så måste samhället hjälpa dem, för att det kommer samhället till väl.

Förstår inte din avslutande fråga. Dela lika är väl dela lika oavsett om du säger ordet man eller kvinna först?

Nej du har inte med hur jag väljer att ta ut fp dagar. Vi väljer själva hur många dagar vi vill dela på och detta kostar dig som jag tidigare sa vare sig mer eller mindre pengar. Det gör inte mig mindre jämlik heller!

Samhället eller du skall inte bestämma hur jämlik jag vill vara hemma eller hur du och andra anser vara jämlikt det tycker jag är diskriminering.

Jag är OERHÖRT tacksam att jag kunde ta ut nästan alla dagar och fick vara hemma hos barnet så länge som jag ansåg mig vilja.

Första 6 månaderna var jag hemma sedan började jag jobba deltid och sambon tog ut sina dagar, för oss fungerade det utmärkt och gjorde att jag kunde amma barnet längre än vad jag hade om du och samhället fått bestämma.

Hur har du tänkt att lösa den situationen om man vill amma sitt barn lite längre? Skall mamman ta semester? Personligen tyckte jag det var enormt påfrestande att pumpa och jobba samtidigt. Och jag blev även väldigt trött av amningen i sig. Och i mitt yrke finns det inte utrymme för att vara trött på arbetsplatsen.

Du kan propagera hur mycket du vill, jag anser i ett jämlikt samhälle så skall vi ha rätten att få välja själva allt annat anser jag vara storebror styre
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Nej du har inte med hur jag väljer att ta ut fp dagar. Vi väljer själva hur många dagar vi vill dela på och detta kostar dig som jag tidigare sa vare sig mer eller mindre pengar. Det gör inte mig mindre jämlik heller!

Samhället eller du skall inte bestämma hur jämlik jag vill vara hemma eller hur du och andra anser vara jämlikt det tycker jag är diskriminering.

Jag är OERHÖRT tacksam att jag kunde ta ut nästan alla dagar och fick vara hemma hos barnet så länge som jag ansåg mig vilja.

Första 6 månaderna var jag hemma sedan började jag jobba deltid och sambon tog ut sina dagar, för oss fungerade det utmärkt och gjorde att jag kunde amma barnet längre än vad jag hade om du och samhället fått bestämma.

Hur har du tänkt att lösa den situationen om man vill amma sitt barn lite längre? Skall mamman ta semester? Personligen tyckte jag det var enormt påfrestande att pumpa och jobba samtidigt. Och jag blev även väldigt trött av amningen i sig. Och i mitt yrke finns det inte utrymme för att vara trött på arbetsplatsen.

Du kan propagera hur mycket du vill, jag anser i ett jämlikt samhälle så skall vi ha rätten att få välja själva allt annat anser jag vara storebror styre

Det är inte diskriminering utan tvärtom.
Det är dessutom förhoppningsvis dit vi kommer att komma så småningom.
Men likadant som det varit med andra förändringar i samhället, så tar det lite tid. En del vill inte släppa sina privillegier även om det i förlängningen gör det bättre både för kvinnor, män och barn.
Jag hejar på denna utveckling allt vad jag kan. Förlorarna är så många färre än vad varit fallet tidigare.
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Och samhället anser jag inte skall bestämma vem som skall vara hemma med ens barn

Det gör inte samhället och kommer inte att göra ens om föräldraförsäkringen blir "kvoterad".

Det är en skillnad på att bestämma vem som skall vara hemma och hur förmånen föräldrapenning ska fördelas. Samhället bestämmer över samhällets resurser. Och än så länge är det så att det är fritt att skriva över dagar till varandra som föräldrar. Om det inte skulle vara så i framtiden kan man fortfarande fördela hemmavaron med barn ojämnt mellan föräldrarna. Bara inte få samhällets bidrag för det utan istället betala för det själv.

Precis som man kan göra redan idag; det är fullt möjligt att en vuxen försörjer en annan vuxen; med eller utan gemensamma barn.
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Hur har du tänkt att lösa den situationen om man vill amma sitt barn lite längre?

Om man fördelar dagarna helt lika mellan föräldrarna idag så har varje förälder 240 dagar att ta ut. Det blir (om man tar ut 7 dagar/vecka) totalt ca 8 månader på heltid. Det betyder att mamman kan finnas tillgänglig för helt fri amning på heltid i 8 månader. Minst. Om man kan/har råd att "dra ut" på dagarna och t ex bara tar 5 dagar per vecka så ökar ju antalet månader till ännu fler.

Om man vill fortsätta amma längre (dock är det ju rekommenderat att faktiskt börja mata barnen även med annan mat från ca 6 månader så jag gör antagandet att majoriteten barn inte helammas när de är över 6 månader) så kan man t ex jobba omlott på halvtid. T ex mamma jobbar fm och pappa em. Så är barnet utan brösttillgång 4-5 timmar per dag. Då kan man under ännu längre tid "fasa ut" brösttillgången. Eller pumpa.
Eller lägga upp arbetstiderna på något annat sätt som passar bra för både amning och jobb.

Även om det varit besvärligt/krångligt för dig med amning så upplever jag att väldigt många har samma erfarenhet som jag; när amningen börjat "flyta på" efter de första månaderna så är det ganska enkelt att ge bröstet när man är hemma. Däremot kan jag hålla med om att det är "meckigt" med pumpning; om än inte helt omöjligt. Men att försörja ett litet barn med bara bröstmjölk (helamma) och ge det via enbart utpumpad mjölk - ja, det är nog ganska få som får det att flyta på sådär helt enkelt.

Jag delammade första barnet tills han var 14 månader (började jobba heltid när han var 7 månader). Jag delammar fortfarande barn nummer två som nu är drygt 18 månader; jag jobbar heltid sedan hon var 8 månader.
Och jag tror inte jag är något unikum faktiskt.

Att vara trött på jobbet är ju förstås olika hur "bra" det funkar. Men även om man slutat amma och alla föräldradagar är slut så kan det ju vara så att man har en 2-3-4 åring som sover uselt; som vägrar sova i egen säng, som drömmer mardrömmar, som kissar i sängen; kort sagt "kräver" saker på nätterna. Det är man ju inte befriad ifrån bara för att amningen är avslutad och/eller föräldradagarna är slut. I normalfallet så löser man det bara och går till jobbet lite tröttare dagen därpå helt enkelt. Och/eller turas om mellan föräldrarna för att orka med.
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Så nu är det en ovilja att vilja jobba..

Jag förstår öht inte hur du kan läsa in det i mitt inlägg.

Och samhället anser jag inte skall bestämma vem som skall vara hemma med ens barn

Nej, det tycker inte jag heller. Jag tycker bara att samhället ska sätta regler för hur samhällets resurser ska fördelas och de bör i min mening inte fördelas ojämlikt.

Fast måste ändra mig hur tänker du nu? Jag pratar om att vara hemma med sitt barn på HELtid!

Nej, du måste inte ändra dig. Vill man vara hemma på heltid är det helt okej, men det är inte självklart att samhället ska betala för det. Sedan tycker jag att många är väldigt enögda när det gäller FL. Antingen är man hemma heltid eller inte alls. Möjligheten till deltid från båda föräldrarna förefaller vara något många öht inte reflekterar över.
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Men herregud på dig själv människa!

Om du hade läst mina inlägg ...
AG får inte neka föräldraledighet, det betyder att om man inte har sparade fd kvar så går personer som tar ut fd före. Det var det som vallhund skrev och som jag valde att spinna vidare på. Detta har alltså inget med att man skull vara för fattig för att vara hemma utan lön, utan helt enkelt att AG kanske inte kan låta den förälder som inte begär föräldraledig att vara ledig.
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Dags för kvinnor att släppa in männen i hemmet/föräldraskapet?


Om inte för barnens och fädernas bästa så för sitt eget bästa.

När jag jobbade på Folksam för en massa år sedan hade de i samarbete med försäkringskassan gjort en studie (Folksams intressedel handlade det om de skenande kostnaderna för sjukförsäkringen som då även gjordes om) och man kunde konstatera att kvinnor, särskilt mammor i mycket högre grad var sjukskrivna.
Man kunde inte dra en parallell mellan arbetet och sjukskrivningen utan funderade över om det kanske var så att kvinnorna kunde inte sjukskriva sig från hem och barn och därför drabbade deras privata situation arbetsförmågan.

Hajade därför till häromdagen när problematiken tydligen letat sig från Folksams bord till regeringens:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/mammornas-sjukfranvaro-under-lupp

ÄNTLIGEN!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 261
Senast: Blyger
·
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 270
Senast: lbb
·
Äldre Snart 36 år gammal finner jag mig plötsligt stående utan varken jobb, häst eller man. Mitt liv är ett helt oskrivet blad och det är med...
2
Svar
36
· Visningar
2 999
Senast: Tranan
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 477
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp