Bukefalos 28 år!

Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Jag läste också den artikeln häromdagen och tänkte också ÄNTLIGEN! Jag vet inte i hur många år det har tjatats om kvinnors högre sjukskrivningstal och jag har även läst/fått höra otaliga teorier att kvinnor sjukskriver sig för lätt, är vekare än män etc. Kanske kan de äntligen göra en ordentlig utredning och komma fram till att det är kvinnors dubbelarbete som ligger bakom siffrorna. Det är iaf vad jag tror är orsaken.
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Kanske kan de äntligen göra en ordentlig utredning och komma fram till att det är kvinnors dubbelarbete som ligger bakom siffrorna. Det är iaf vad jag tror är orsaken.

Ja, det verkar väl troligt. Och så kan de helt enkelt inte få ledigt från ansvaret för allting hemma när de behöver vila, men man kan ju sjukskriva sig från jobbet.
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Jag läste också den artikeln häromdagen och tänkte också ÄNTLIGEN! Jag vet inte i hur många år det har tjatats om kvinnors högre sjukskrivningstal och jag har även läst/fått höra otaliga teorier att kvinnor sjukskriver sig för lätt, är vekare än män etc. Kanske kan de äntligen göra en ordentlig utredning och komma fram till att det är kvinnors dubbelarbete som ligger bakom siffrorna. Det är iaf vad jag tror är orsaken.


Den orsaken presenterades redan när jag fick ta del av "Folksamstudien", jag köper den och ställer mig tveksam till att de kommer komma fram till något annat denna gång.

Om jag ska ge mig hän till konspiratoriska idéer så funderar jag över om det inte kan vara så att det finns en dold agenda.

Diskussioner om snedfördelningen av fp/vab/deltid mellan mammor och pappor har ju legat och pyrt rätt länge.¨
Om regeringen nu kan bevisa att mammors höga sjuktal beror på dubbelarbete så kan det vara en grundplattform av giltiga skäl att peta på familjepolitiken, helt plötsligt så måste ju regeringen agera ;)
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Ja, det verkar väl troligt. Och så kan de helt enkelt inte få ledigt från ansvaret för allting hemma när de behöver vila, men man kan ju sjukskriva sig från jobbet.

Eller att männen tjänar mer o förlorar/har viktigare/ansvarfullare arbete mer på att VABBa, eller att kvinnor inte tror att fäderna kan ta hand om sjuka barn
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Jag har läst dina inlägg...

Jag vet att det är så men jag har svårt att se att det skulle vara ett problem på majoriteten av föräldrarna?! Jag och min sambo är alltid lediga över jul och vi har inga barn och därmed inte heller några FD. Nu har vi det väl superlyxigt men om vi är två som kan vara hemma så borde ju det flesta familjer ha någon kan vara ledig över jul (tänker då hela släkten) oavsett lagar och regler!

Min inlägg speglade dessutom mer hela tonen i tråden.
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Om inte för barnens och fädernas bästa så för sitt eget bästa.

När jag jobbade på Folksam för en massa år sedan hade de i samarbete med försäkringskassan gjort en studie (Folksams intressedel handlade det om de skenande kostnaderna för sjukförsäkringen som då även gjordes om) och man kunde konstatera att kvinnor, särskilt mammor i mycket högre grad var sjukskrivna.
Man kunde inte dra en parallell mellan arbetet och sjukskrivningen utan funderade över om det kanske var så att kvinnorna kunde inte sjukskriva sig från hem och barn och därför drabbade deras privata situation arbetsförmågan.

Hajade därför till häromdagen när problematiken tydligen letat sig från Folksams bord till regeringens:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/mammornas-sjukfranvaro-under-lupp

ÄNTLIGEN!

Fast det där är ju ingen direkt nyhet? Det resonemanget har åtminstone jag hört de senaste 10 åren inom yrket; både från arbetsgivarhåll, FK och andra. Just att kvinnors större andel av sjukskrivingssiffrorna troligen har samband med just hemarbetet. Det finns ju forskning som visar på att bland småbarnsföräldrar så ökar stressnivåerna hos en kvinna när hon går hem från jobbet och hos en man så minskar de.

Jag och kollegor har ofta sett/anat detta och pratat om just att många kvinnor ofta skulle behöva sjukskrivning från hemmiljön snarare än jobbet.

Håller med om att det är bra att det "sätts under lupp" och verkligen utreds och inte bara pratas om!
 
Senast ändrad:
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Eller att männen tjänar mer o förlorar/har viktigare/ansvarfullare arbete mer på att VABBa, eller att kvinnor inte tror att fäderna kan ta hand om sjuka barn

Säkert en kombination av flera faktorer.

Det är normerna som gör det. Och de upprätthålls ju av både män och kvinnor; av oss alla; mer eller mindre medvetet/omedvetet.
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Eller att männen tjänar mer o förlorar/har viktigare/ansvarfullare arbete mer på att VABBa, eller att kvinnor inte tror att fäderna kan ta hand om sjuka barn

De där faktorerna täcks väl in under min idé om att kvinnorna inte kan få ledigt från allt hemma. Skäl till att de inte kan det, kan ju tex vara att männens arbete bedöms som viktigare, eller att de inte litar på att männen klarar av att ta hand om barnen.

Båda fallen hade varit katastrofsituationer för mig. Jag hade inte stått ut i ett förhållande där vi båda ansåg att partners arbete var det viktigaste, och jag hade inte stått ut med att leva med någon som jag inte litade på som förälder.
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Jag kan tänka mig några yrken som kan tänkas ha problem likt det som vallhund beskrev.

Det handlar inte bara om jul/nyår utan mindre lov, planeringsdagar osv. Men visst problemet i sig kanske är ett ickeproblem eller inte.
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Sjukhus, vårdhem, boenden, PA, kollektivtrafik, industrier osv osv, normen är knappast 08 - 17 arbeten med ledigt röda dagar samt klämdagar.
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Fast det där är ju ingen direkt nyhet? Det resonemanget har åtminstone jag hört de senaste 10 åren inom yrket; både från arbetsgivarhåll, FK och andra. Just att kvinnors större andel av sjukskrivingssiffrorna troligen har samband med just hemarbetet. Det finns ju forskning som visar på att bland småbarnsföräldrar så ökar stressnivåerna hos en kvinna när hon går hem från jobbet och hos en man så minskar de.

Jag och kollegor har ofta sett/anat detta och pratat om just att många kvinnor ofta skulle behöva sjukskrivning från hemmiljön snarare än jobbet.

Håller med om att det är bra att det "sätts under lupp" och verkligen utreds och inte bara pratas om!

Nej men det är just det - att det nu är en fråga på regeringsnivå - efter alla år.
Så, vad är anledningen? Finns det ett bakomliggande syfte ex att få en legal ursäkt att förändra ex fördelningen av fp?
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Om regeringen nu kan bevisa att mammors höga sjuktal beror på dubbelarbete så kan det vara en grundplattform av giltiga skäl att peta på familjepolitiken, helt plötsligt så måste ju regeringen agera ;)

Nej men det är just det - att det nu är en fråga på regeringsnivå - efter alla år.
Så, vad är anledningen? Finns det ett bakomliggande syfte ex att få en legal ursäkt att förändra ex fördelningen av fp?
Fast vill politikerna ha en legal ursäkt? Såvitt jag minns är det bara Centerpartiet som har uttalat sig positiva till kvoterad föräldraförsäkring i nuvarande regeringen. I oppositionen vill Vänsterpartiet dela 50/50 och Miljöpartiet dela på tre. Men visst, det kanske sitter en massa undanskuffade jämställdhetskramare i alla partier som bara väntar på en ursäkt för att få göra sina röster hörda. :D
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...




Fast vill politikerna ha en legal ursäkt? Såvitt jag minns är det bara Centerpartiet som har uttalat sig positiva till kvoterad föräldraförsäkring i nuvarande regeringen. I oppositionen vill Vänsterpartiet dela 50/50 och Miljöpartiet dela på tre. Men visst, det kanske sitter en massa undanskuffade jämställdhetskramare i alla partier som bara väntar på en ursäkt för att få göra sina röster hörda. :D


Säg det!
Ska man vara krass är det inte omöjligt att uppmärksamheten kommerpga att problematiken innebär dålig ekonomi, annars tror jag personligen inte att någon hade brytt sig.
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Nej men det är just det - att det nu är en fråga på regeringsnivå - efter alla år.
Så, vad är anledningen? Finns det ett bakomliggande syfte ex att få en legal ursäkt att förändra ex fördelningen av fp?

Ah, ja!
Jo, visst kan man undra....

Jag tror ju att det är med detta som med monarkifrågan. Flera stora partier tycker att monarkin bör avskaffas, men man vet att folket generellt egentligen gillar att läsa om kungen med familj och tar därför inte i frågan.

Flera partier tycker nog också att föräldraförsäkringen borde vara mer styrd, men man vet att folket kommer protestera så därför är det enklast att bara låta det vara.
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Jag har läst dina inlägg...

Jag vet att det är så men jag har svårt att se att det skulle vara ett problem på majoriteten av föräldrarna?! Jag och min sambo är alltid lediga över jul och vi har inga barn och därmed inte heller några FD. Nu har vi det väl superlyxigt men om vi är två som kan vara hemma så borde ju det flesta familjer ha någon kan vara ledig över jul (tänker då hela släkten) oavsett lagar och regler!

Min inlägg speglade dessutom mer hela tonen i tråden.


Men inte ska väll någon förälder behöva förlita sig på resten av släkten? Jag skaffar ju barn för att JAG vill ha barn. Inte ska min släkt på något sätt känna sing tvugna att rycka in som barnpassare bara för att de råkar kunna? Tycker det låter jätte konstigt att man ska behöva förlita sig på människor i ens närhet för att få vardagen att gå ihop som småbarnsförälder.
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Men inte ska väll någon förälder behöva förlita sig på resten av släkten? Jag skaffar ju barn för att JAG vill ha barn. Inte ska min släkt på något sätt känna sing tvugna att rycka in som barnpassare bara för att de råkar kunna? Tycker det låter jätte konstigt att man ska behöva förlita sig på människor i ens närhet för att få vardagen att gå ihop som småbarnsförälder.

Fast den inställningen måste väl ändå vara rätt ny? Man behöver inte gå tillbaka så långt i tiden för att se mer samarbete inom släkten och mellan grannar. Barn + äldre släktingar bodde tillsammans med "de arbetsföra" dagis och äldreomsorg är ju rätt nya företeelser.

Även om jag i sak håller med, mina och mannens släktingar bor långt från oss och vi är såpass nya i området att vi inte skulle be grannarna om barnpassning heller. Återstår att lösa det på egen hand, vilket kommer att vara detsamma som "mamma måste jobba" då mannen har flexibelt, men inte jag.
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Det må vara nytt, och jag tror inte varken min eller sambons familj skulle ha problem med att passa ungen. Min svärmor tjatar redan nu om att få passa barnet som inte ens är född än.
Det handlar väll bara om att ingen ska bli tvingad att be om hjälp av familj eller nära. Oavsätt vad man har för orsak, om det är för att man inte har släkt nära, som ni, eller om familjen inte vill eller kan.
Jag tycker visserligen att dagis borde ha öppet efter hur föräldrarnas behov ser ut. Betyder det att det är öppet även julafton, så får de va så. Självklart får man betala för sig, men jag tycker möjligheten borde finnas. Men det kan väll inte dröja särskillt länge innan det faktiskt blir verklighet bla med tanke på att andra religioner än kristendomen finns i sverige nu i allt större utsträckning.
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Men inte ska väll någon förälder behöva förlita sig på resten av släkten? Jag skaffar ju barn för att JAG vill ha barn. Inte ska min släkt på något sätt känna sing tvugna att rycka in som barnpassare bara för att de råkar kunna? Tycker det låter jätte konstigt att man ska behöva förlita sig på människor i ens närhet för att få vardagen att gå ihop som småbarnsförälder.

Varför det? Vi har haft otroligt mycket hjälp av min mamma under de första åren. Visst hade det gått utan, men då hade vi alla tre mått mycket sämre. Nu har sonen kunnat vara med mormor när det kört ihop sig för oss föräldrar, vilket har varit bra för alla. Sonen har fått en vuxen till utöver föräldrrna som han känner sig 100% trygg med, han har lärt sig ett språk utöver svenskan eftersom han och mormor pratar mormors modersmål, och han och mormor har sina egna rutiner och vanor, och gör saker tillsammans som vi föräldrar inte gör. Jag ser det bara som positivt ifall man kan ha en nära relation med andra än föräldrarna i familjen - och för att få en nära relation behöver man tillbringa tid med varandra.
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Jaja, absolut, jag menar inte att det är något dåligt att barnen har en nära relation till en släkting, eller någon annan för den delen. Det jag menar är bara att jag tycker det är fel att föräldrar MÅSTE förlita sig på släktingar. Om man inte vill eller kan, oavsätt anledning, så tycker inte jag att samhället/människor ska förlita sig på att alla småbarnsföräldrar har vänner eller släktingar som SKA backa upp. Sedan kanske det är så att det bästa för barnet och att vänner/släktingar VILL vara med barnet och att det är absolut bästa lösningen. Självklart är det inget fel i det, det är ju jätte bra. :)
Svaret var ju till Minna 86 som tyckte att det var fel att ta ut FL under jul osv eftersom man borde kunna styra upp att antingen ena föräldern eller någon släkting skulle kunna vara hemma med barnet.
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Det spelar väl ingen roll om det finns många eller inte? Om det finns orsaker så skall man väl få rätten att välja själv hur man vill fördela dagarna.



De fallen kvinnan har eget företag så kanske mannen i det läget tar ut mest fp, skall man i så falla stoppa det?



Som egen företagare handlar det väl inte om att inte kunna lägga undan pengar utan mer om företaget inte drivs så finns ju risken att förlora kunder.

Som ensamföretagare kan man liksom inte bara stänga av företaget under flera månader och tro att alla står där och väntar på att man skall komma tillbaka. Då kan det lika bra vara kört med det klimatet som finns idag

Det rimliga är att var och en har sina föräldradagar. Vill man inte ha dem slipper man.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 306
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 150
Senast: lbb
·
Äldre Snart 36 år gammal finner jag mig plötsligt stående utan varken jobb, häst eller man. Mitt liv är ett helt oskrivet blad och det är med...
2
Svar
36
· Visningar
2 989
Senast: Tranan
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 449
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp