Bukefalos 28 år!

Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Men inte ska väll någon förälder behöva förlita sig på resten av släkten? Jag skaffar ju barn för att JAG vill ha barn. Inte ska min släkt på något sätt känna sing tvugna att rycka in som barnpassare bara för att de råkar kunna? Tycker det låter jätte konstigt att man ska behöva förlita sig på människor i ens närhet för att få vardagen att gå ihop som småbarnsförälder.

Och jag tycker det är helt självklart. Tycker det låter som en riktigt dålig idé att skaffa barn utan att ha någon som kan passa hen. Det skulle ju innebära att man sitter klistrad vid sitt barn tills hen kan vara ensam hemma och det är ju många år. Inte nyttigt för någon inblandad!

Varför ska man förlita sig på samhället/skattebetalare för att få ihop vardagen som småbarnsförälder? Jag är övertygad om att barnens mor/farföräldrar (tex) har mer glädje av barnen och är mer villig att hjälpa till än den allmänna befolkningen i Sverige.
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Svaret var ju till Minna 86 som tyckte att det var fel att ta ut FL under jul osv eftersom man borde kunna styra upp att antingen ena föräldern eller någon släkting skulle kunna vara hemma med barnet.

Nej, absolut inte! Givetvis ska man kunna ta ut FL under jul osv om man har kvar sådana dagar.
Det vi pratar om är att föräldradagarna skall delas lika mellan föräldrarna och då spann diskussionen vidare till att dagarna skulle räcka till ledigt på skollov osv. Jag ser inte det som en anledning att låta systemet vara som det är idag, har man dagar kvar är väl det bra men varför samhället skall lösa och betala föräldraskapet har jag svårt att förstå.

Som sagt, alla får sköta sitt föräldraskap som de vill men ska samhället verkligen betala?
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Ok då missförstod jag dig, och du mig. Jag skrev klart och tydligt att man som förälder får betala för dagiset själv och inte att samhället skulle göra det. Jag tycker att marknaden ska styra, finns det en efterfrågan så borde det finnas tillgängligt, däremot är det inte samma sak som att det ska vara gratis. Finns det så finns det ju alltid någon som kan passa barnen utan att någon blir tvingad till att ta ett ansvar som inte är deras.
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Och jag tycker det är helt självklart. Tycker det låter som en riktigt dålig idé att skaffa barn utan att ha någon som kan passa hen. Det skulle ju innebära att man sitter klistrad vid sitt barn tills hen kan vara ensam hemma och det är ju många år. Inte nyttigt för någon inblandad!

Varför ska man förlita sig på samhället/skattebetalare för att få ihop vardagen som småbarnsförälder? Jag är övertygad om att barnens mor/farföräldrar (tex) har mer glädje av barnen och är mer villig att hjälpa till än den allmänna befolkningen i Sverige.

Ja, detta skulle ju då göra att en väldigt stor del av de som skaffar barn enligt dig borde låta bli. Alla vars föräldrar är gamla och/eller sjukliga och inte orkar ta hand om barnbarn eller för all del kanske inte längre är i livet (blir lite omöjligt att ta hjälp av dem då).
Sedan har vi dom som inte har någon kontakt med släkten av olika anledningar eller som flyttat långt bort från sin släkt, med mera med mera, kan ju finnas tusen orsaker och skäl till att man inte har släkten runt sig som kan hjälpa.

Menar du på fullt allvar att alla dessa borde avstå från att skaffa barn bara på dom grunderna?
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Men det finns ju andra satt att losa det pa. Jag bor i ett land dar det kostar multum att ha barnen pa dagis (25% av en normal manadslon gar till barnomsorg, rapporterades det nyligen) sa man far vara kreativ. Om inte mor/farforaldrar kan hjalpa till sa kan man anlita barnvakter, dela en nanny med en eller tva andra familjer for att fa ner kostnaden, eller helt enkelt hjalpas at kompisar emellan.

Jag gor det sistnamnda. Vi har ingen familj alls i narheten - min familj bor i Sverige och makens 4h bilresa bort - sa vi har haft valdigt lite avlastning. Nar barnen var sma hade vi hjalp av tva grannar, och nu nar de ar lite aldre sa ar det tva eller tre andra familjer med barn i samma alder som hjalps at att passa nar det ar foraldramoten eller andra ataganden. Det ar inte ett perfekt system - folk som inte ar familj eller betald hjalp vill vanligtvis inte vara dar nar barnen ar sjuka, med valdigt kort varsel eller for overnattningar - men det ar battre an ingenting :)
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Samhällsekonomisk katastrof att inte ha förskoleverksamhet till en låg penning för alla småbarnsföräldrar, tycker du att föräldrar skall utbilda sina barn i hemmet oxå? Skrota alla förskolor o förskolor mao, vilket århundrade lever du i, eller vill du leva i?
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Vet inte om du är rätt person att skriva detta till, är inte ett helt kl men ett halvt i alla fall:p

Jag funderar på är det verkligen så vanligt att kunna låta släktingar passa barnen nuförtiden? Förutom gamla/sjuka föräldrar så är det också så att en hel del jobbar längre upp i åren. Jag kan inte kräva att min mamma 50 år tar ledigt från sitt jobb bara för att jag vill ha barnpassning, min pappa är egen företagare som även jobbar på helgerna. Mina farföräldrar jobbar fortfarande, farfar 75 år tänker nog dra ner till endast någon timme i veckan nu. Morföräldrar har jag inga i livet.

Men, min sambos mamma jobbar endast -75% (kommer inte ihåg exakt vad det är) och hans pappa jobbar på gården. Jag kan få barnvakt minst några timmar dag och vissa dagar hela dagen, svärmor kan även anpassa sitt schema efter om vi ska göra något viktigt.
Jag anser att jag är väldigt bortskämd, jag vet ingen annan som har så lätt att få barnvakt som jag. Vår son kommer med största sannolikhet inte heller behöva gå på dagis full tid då hans farföräldrar kan hjälpa till istället.
Sen att jag kanske inte vill lämna dit sonen för mycket, det är en annan fråga!

Men detta är inget som är vanligt vad jag märker, utan det jag tycker är mest vanligt är så som jag har det med mina föräldrar.
Fast de flesta föräldrar jag umgås mer med är i -30 åldern, kanske blir annorlunda när det är dags för pension av mor/farföräldrarna.
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Hoppar in.

I vår umgängeskrets har de allra flesta möjlighet till ganska mycket hjälp av sin släkt. Jag vet bara om en familj, i mitt stora nätverk som inte har någon släkt att ta hjälp av (hans föräldrar är avlidna, hennes bor långt bort och totalt ointresserade och inte speciellt lämpliga heller).

Jag och min sambo är också ruskigt bortskämda med tre far/morföräldrar som med lätthet kan ta ledigtför att ta hand om vår son om vi inte kan. Med lite olika framförhållning så klart.
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Ja, detta skulle ju då göra att en väldigt stor del av de som skaffar barn enligt dig borde låta bli. Alla vars föräldrar är gamla och/eller sjukliga och inte orkar ta hand om barnbarn eller för all del kanske inte längre är i livet (blir lite omöjligt att ta hjälp av dem då).
Sedan har vi dom som inte har någon kontakt med släkten av olika anledningar eller som flyttat långt bort från sin släkt, med mera med mera, kan ju finnas tusen orsaker och skäl till att man inte har släkten runt sig som kan hjälpa.

Menar du på fullt allvar att alla dessa borde avstå från att skaffa barn bara på dom grunderna?

Har verkligen en väldigt stor del av befolkningen ingen som kan hjälpa till att passa deras barn? Det har jag väldigt svårt att tänka mig!
Jag tog mor/farföräldrar som exempel eftersom det är min värld oftast är de som hjälper till och passar barnen men det behöver det givetvis inte vara just dom.

Även om man har flyttat ifrån sin släkt så kanske man känner någon människa förutom sin partner?!

Det finns säkert människor som inte har något socialt närverk öht och som därför inte har någon som kan hjälpa till och passa deras barn men jag är övertygad om att de är i minioritet. Sen om dessa personer skaffar barn eller inte är upp till dom.
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Vad pratar du om?
Det är klart att de skall finnas dagis/förskolor/skolor...
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Vad du har svårt att tänka dig är ett bevis på hur lite du vet om hur det är att vara förälder i dagens Sverige, eller gårdagens med för den delen.
Min son föddes -75, då bodde mina föräldrar utomlands o farföräldrarna arbetade heltid båda två o bodde på andra sidan staden, på den tiden hade vi ingen bil.
När jag började arbeta då sonen var tre månader (på den tiden var FL 6 månader o vi delade rakt av, det var första året fäder kunde ta FL) arbetade jag på ett BVC i en medelklassförort, en del av arbetet bestod i hembesök hos alla nyförlösta föräldrar, det fanns inte många som hade släkt i närheten o de flesta unga föräldrarna kände bara kollegor som arbetade eller hade vänner i samma ålder eller däromkring som oxå arbetade.
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Vad pratar du om?
Det är klart att de skall finnas dagis/förskolor/skolor...

Varför skriver du då i # 421:

"Och jag tycker det är helt självklart. Tycker det låter som en riktigt dålig idé att skaffa barn utan att ha någon som kan passa hen. Det skulle ju innebära att man sitter klistrad vid sitt barn tills hen kan vara ensam hemma och det är ju många år. Inte nyttigt för någon inblandad!

Varför ska man förlita sig på samhället/skattebetalare för att få ihop vardagen som småbarnsförälder? Jag är övertygad om att barnens mor/farföräldrar (tex) har mer glädje av barnen och är mer villig att hjälpa till än den allmänna befolkningen i Sverige.
"
:confused:
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Man kan ha andra som hjälper en än de med blodsband...

I din bekantskap hade de flesta inga släktingar i närheten och i min har de flesta släktingar i närheten. Varför är din verklighet mer riktig än min?

Det jag pratar om i inlägg #421 är när verksamheten är stängd.
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Alla verkligheter är olika, vilket gör dina uttalanden om att man inte ska skaffa barn om man inte har barnvakt (vanlig arbetsdag) rätt skev.

Min verklighet är att alla mina vänner är vanliga människor som jobbar, mina föräldrar har flera år kvar till pension. Sicken tur jag har som kan ta ledigt i princip när som, jag styr mina egna tider. Stackars den som har samma förutsättning som jag gällande vänner/föräldrar och dessutom jobbar inom sjukvården exempelvis..
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Vaddå inte ska? Alla gör som dom vill! Jag skulle aldrig göra det men jag skulle inte skaffa något djur heller om jag aldrig någonsin skulle kunna få hjälp. Tänk om man är med om en olycka och hamnar på sjukhus eller vad som helst. Ska socialen ta hand om en sån unge då eller vad händer?

I de bästa förutsättningar har barnet en hel hög med vuxna runt sig, att alla har så extremt dåliga jobbförutsättningar att ingen kan vara ledig ser jag som ganska orealistiskt.

I de sämsta förutsättningar har inte barnet någon annan vuxen än föräldrarna runt sig och visst då kan det skita sig. Men återigen varför skall vi utforma en föräldraledighet efter de få undantagen? Då kan väl de söka dispens istället?!
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Men läser du som fan tolkar bibeln?

Eller ser du inte det orimliga i att jämföra det jag skrev med att det händer en olycka och man behöver hjälp. Man behöver ju inte överdriva =/
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Tja, mina vuxna släktingar och bekanta jobbar. Planerar man långt i förväg kan svärmor ta ledigt och vara barnvakt men that's about it.
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Jag läser som du läser. Du fick det till att jag inte tyckte att man skulle skaffa barn om man inte hade barnvakt, vilket jag inte sagt.

Sen ser jag faktiskt inte skillnaden på hur mycket man behöver hjälp när det gäller jobba och ligga på sjukhus. Möjligheten att ha med sig barnet är ju antagligen lika liten och även om det givetvis är en annan situation så är ju ändå jobbet extremt viktigt för våra liv. Man behöver hjälp helt enkelt oavsett vad situationen är.

Sen kan inte jag fatta att det är så extremt svår situation för alla (som det beskrivs här). Alla mor/farföräldrar jag känner passar sina barnbarn ibland, alla som har syskonbarn som jag känner har någon gång passat dom, även de som "bara" är kompisar har passat barnet ifråga osv.
Över jul är så gott som alla jag känner lediga (olika länge beroende på hur scheman/röda dagar ligger givetvis) och då är de bara ett fåtal som har barn men ett flertal som jobbar inom vård och liknande som har igång verksamheten.
Jag måste bo på ett unikt ställe, är det paradiset jag hamnat i tro?:idea:
 
Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Jag bor 100 mil ifrån mormor, farmor och farfar. Även om de gärna är barnvakt är det inte alltid praktiskt möjligt. Ska vi flyga ner någon för att barnvakta krävs det planerande (och pengar). Det är inte alltid vi åker hem till dem över jul heller och då är vi ju inte hjälpta av att de är lediga.

I år måste Es pappa ta ut föräldraledighet om han vill vara ledig över julen. Vilken tur att vi har sparat dagar.
 

Liknande trådar

Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 150
Senast: lbb
·
Äldre Snart 36 år gammal finner jag mig plötsligt stående utan varken jobb, häst eller man. Mitt liv är ett helt oskrivet blad och det är med...
2
Svar
36
· Visningar
2 988
Senast: Tranan
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 449
Senast: Sezziyanen
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag älskar fart. Ju snabbare det går och ju mer fartupplevelse jag får, desto mer levande känner jag mig. Närmare livet, på nåt sätt...
Svar
0
· Visningar
296
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp