Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

E

emma_sthlm

Jag har ett problem.

Jag är medryttare åt en dam med westernsadel.
Nu är det som så att hon hatar när man spänner gjorden, spänner ut magen jättemycket osv.

Jag har inte tränat på länge och är därför oerhört klen i armarna och det är jättesvårt att spänna gjorden ordentligt.
Hittils har jag fått hjälp men nu måste jag klara det själv!

Vad hade ni gjort? Ska jag spänna den mer när jag har suttit upp?
Ska jag be någon om hjälp eller ska jag spänna den så gott det går inne i stallet?
Det känns lite smått patetiskt att inte ens kunna spänna gjorden ordentligt, men vad gör man? Det tar sin lilla tid innan man får muskelstyrka i armarna.
 
Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

Har du gört ett double slag med din tie strap.
om hon blåsa upp sig, vänta lite tills hon har slappna av, eller gå lite med henne.
Att tytta till när du sitta i sadeln kan vara lite svår, det är inte samma som en english sadle.
Az
 
Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

Spänna i omgångar och gå med hästen emellan. Ett tips är ju att skritta fram för hand och spänna gjorden allt eftersom.
 
Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

:eek:

Menar du på fullt allvar att du spänner gjorden med KRAFT???

Var vänlig ha överseende med mig :o jag är sjukt ringrostig, jag har inte riktigt fått in sadel-spännar-tekniken än, men man spänner alltså inte gjorden med kraft?
 
Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

Nej nej nej, tänk på hästens mage!

Hästen spänner ut magen för att den tycker det är obehagligt när du sadlar/spänner gjorden. Tänk då om du som svar på detta drar åt allt vad du kan, hur mycket behagligare blir det för den stackars hästen? :(

Du ska ha så lång gjord att du när du sadlar hästen kan spänna första hålet utan att behöva dra åt det minsta. Spänner hästen ut magen spänner du ännu lösare. Sedan drar du ett hål i taget försiktigt lite då och då så hästen hinner vänja sig och är avslappnad (tex sadla o sätt första hålet, sätt på ett benskydd, dra ett hål, ett benskydd till, dra ett hål, tränsa, dra ett hål osv). Tills sadlen sitter hyfsat bra. Sista hålet drar du ute, går några steg/liten bit o sitter sedan upp. Sedan kan du behöva spänna mer när hästen skrittat lite eller värmt upp lite, det beror helt på hästen.

Men du ska aldrig dra så gjorden sitter HÅRT. Krävs det för att sadeln ska ligga kvar bra så passar inte sadeln hästen så värst bra och då behöver sadeln åtgärdas i stället.


Dessutom måste ni ta reda på anledningen till att hästen känner såpass mycket obehag när ni sadlar att den spänner ut magen. Passar sadel eller gjord dåligt? Behöver hästen mjukare/bredare gjord? Sadlas den för oförsiktigt? Dras gjorden för hårt? Osv.
 
Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

För det första så ska gjorden inte spännas så hårt att du inte orkar. För det andra så gör som dom säger här, gå en liten sväng och dra gjorden innnan du sitter upp. En orsak till att gjorden inte skall dras så hårt på en westernsadel är att den ligger på en större yta och på det sättet har en bättre balans på hästryggen. För det tredje så tror jag att denna tråd har hamnat fel.
 
Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

Det skulla vara på Western siden.
Du ska alltid känna med handen under gjorden.
Az
 
Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

Tack, du skrev det jag tänkte :bow:

En sadel ska man inte behöva spänna fast så hårt att man måste ta i.
 
Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

För det första så ska gjorden inte spännas så hårt att du inte orkar. För det andra så gör som dom säger här, gå en liten sväng och dra gjorden innnan du sitter upp. En orsak till att gjorden inte skall dras så hårt på en westernsadel är att den ligger på en större yta och på det sättet har en bättre balans på hästryggen. För det tredje så tror jag att denna tråd har hamnat fel.

Helt fel. Samma gäller på en engelsk sadel. Alla sadlar ska självklart ligga i balans på ryggen! Och inte glida varken framåt/bakåt eller åt sidan. Men det kanske är lättare att prova in en w-sadel (jag har absolut ingen aning om western så det är bara en ren gissning :)) och därför ett missförstånd att engelska sadlar inte ligger lika still?
 
Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

Jag har faktiskt tänkt väldigt mycket på det där med sadelgjordsspännande och "arga" hästar.

Det är jättevanligt att man ser folk spänna som tokar så hårt de kan, precis som man fick lära sig på ridskolan. Vad de förmodligen inte tänker på är att de är vansinnigt mycket starkare i vuxen ålder än vad de var på den tiden. Att man lär 10-åringar att dra så hårt de kan är ju liksom en helt annan sak än att göra det som vuxen...:grin:

Och surar hästen när gjorden spänns så bannar man den bara och spänner vidare.:o Hur svårt är det att på egen hand koppla att man kan ta det lugnt och göra som the_connemara beskriver, spänna ett hål i taget medan man pysslar med resten av "påklädandet"?

En fd stallkamrat till mig (som jag faktiskt blev lite irriterad på när hennes ursnälla häst högg som en kobra efter henne när hon redan på stallgången "drog allt på en gång"...) kom glatt fram till mig och berättade att hästen inte alls surade längre när hon sadlade efter att hon fått tipset av mig. :angel:

Jag bad en gång om hjälp att spänna gjorden ett hål när vi skulle rida ut ett helt gäng och hästarna var lite stissiga. "Ett hål??? Jag drog tre! Det ska väl sitta ordentligt!" Jag hade inte tid att argumentera just då, och hästen hade väl inte riktigt tid att bry sig, men vad jag vet så brukar sadeln ligga stadigt även när jag spännt den som jag brukar. :idea:

Men som någon skrev, det kanske är annorlunda med en westernsadel. Att man spänner lite i taget borde väl dock fortfarande gälla, speciellt om hästen faktiskt visar att den inte gillar det? :crazy:
 
Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

Alla dina upplevelser hag jag med varit med om :cool:

Bla en häst jag red i samma skick, den andra ryttaren spände 5-6 hål hårdare än mig. Som argument "sadeln åkte ju runt bara gick åt sidan när den var lösare spänd". Att det var ryttaren som i sin iver att dra åt hårt knuffade/drog runt sadeln, det uppfattades inte...

Jag tvingas ibland dra åt hårdare men det gör ont i hjärtat :angel: Och då drar jag nog inte ens hårt i andra ögon men jag vill att gjorden ska sitta rel löst. Hästen reagerar dock inte öht och han har en bred tryckfördelargjord, bara man tar det lunt precis i början så trivs han bra. Dock lever hästens rygg o sadeln inte riktigt i samma fas, det ska bli så skönt om vi hittar en som ligger still (åker bak tidvis) nu efter jul! Tills dess rider jag i dressyrsadeln :D
 
Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

Jag spänner helt klart allt jag kan, ett hål i taget, och när jag kommer ut så är sadelgjorden ganska lös. Men damen har lärt sig att man måste spänna ut magen även när matte sitter upp ;)

På denna hästen glider alltid alla sadlar fram, detta pga av att hennes sadelläge ligger ca 15 cm längre bak än hennes sadelgjordsläge... Känns jätte trisst att vi aldrig kommer hitta nån sadel som inte glider fram :cry:

När hon körs så hänger bara gjordarna där, då är det ju ingen som ska kunna hoppa upp!
 
Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

Tack för alla svar!

Det är givetvis inte så att jag envist drar och sliter i gjorden medan hon spänner ut magen.
Det handlar om att bra dra upp ett extra hål t.e x, ägarinnan klarar det men inte jag.
Hon har sagt "Jag ser att du tar i för kung och fosterland men det händer liksom inget, jag tror du har fel teknik"

Jag är väldigt mild när det kommer till att spänna gjorden, eftersom jag vet att hon inte tycker om det.
 
Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

För att ta ett tydligt exempel; jag spänner allt det som går enligt mig, efter kommer ägarinnan och det säger bara "rabababapp" och hon har spänt gjorden typ 5 hål till, utan några problem.
 
Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

Fast om man, som jag, har en häst som bockar rundor emellanåt - då vill man faktiskt ha en sadel som ligger på plats... Det är så lätt att man tynger lite snett i luftsprånget och är inte gjorden spänd så trampar man runt sadeln så att den hänger på sidan!!! På en hoppträning i vintras så hängde jag kvar ett halvt varv runt ridhuset, innan jag insåg att jag inte skulle komma upp igen och släppte taget... Efter det så har jag alltid varit noga med att spänna ordentligt! Fast jag gör ju som du och spänner lite i taget. Sista "rycket" görs efter vi travat fram, men då sitter den ordentligt.
 
Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

Ja, har man dessutom en bockande haflinger, (det är ju inte för inte en massa sadelmärken som har just namnet haflinger i vissa av sina modeller..) så vill man att sadeln sitter åtminstone ungefär där den ska !! Skämt o sido... rider både i western o vanlig engelsk, o har en bomlös också för den delen, principen är den samma i vilken sadel som helst, ett hål när sadeln läggs på osv, precis som the connemara beskrev, men problemet blir ju som sagt med western att man inte når o spänna uppifrån, så då får man helt enkelt ta det pö om pö innan uppsittning. Och jag förstår precis hur du känner dej när du känner dej KLEN !! Jag är en riktig klenprutt, (pga sjukdom, fibromyalgi, en slags reumatism kan man säga), så jag kan ju inte ens lägga upp westernsadeln själv !! Det måste jag ha hjälp med tillatt börja med... Hursomhelst, låt hästägaren öva tekniken med dej, hon har en poäng där.
 
Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

Ja, har man dessutom en bockande haflinger, (det är ju inte för inte en massa sadelmärken som har just namnet haflinger i vissa av sina modeller..) så vill man att sadeln sitter åtminstone ungefär där den ska !! Skämt o sido... rider både i western o vanlig engelsk, o har en bomlös också för den delen, principen är den samma i vilken sadel som helst, ett hål när sadeln läggs på osv, precis som the connemara beskrev, men problemet blir ju som sagt med western att man inte når o spänna uppifrån, så då får man helt enkelt ta det pö om pö innan uppsittning. Och jag förstår precis hur du känner dej när du känner dej KLEN !! Jag är en riktig klenprutt, (pga sjukdom, fibromyalgi, en slags reumatism kan man säga), så jag kan ju inte ens lägga upp westernsadeln själv !! Det måste jag ha hjälp med tillatt börja med... Hursomhelst, låt hästägaren öva tekniken med dej, hon har en poäng där.

Idag ska jag för första gången klara allt ensam, lyfta på den blytunga sadeln osv, men jag ska göra som många tipsat om, pö om pö, så får vi hoppas att allt går bra
 
Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

Jag spänner helt klart allt jag kan, ett hål i taget, och när jag kommer ut så är sadelgjorden ganska lös. Men damen har lärt sig att man måste spänna ut magen även när matte sitter upp ;)

På denna hästen glider alltid alla sadlar fram, detta pga av att hennes sadelläge ligger ca 15 cm längre bak än hennes sadelgjordsläge... Känns jätte trisst att vi aldrig kommer hitta nån sadel som inte glider fram :cry:

När hon körs så hänger bara gjordarna där, då är det ju ingen som ska kunna hoppa upp!

Testa att spänna gjorden lite lösare istället, så slutar den kanske att dra fram sadeln. Om sadelläge och sadelgjordsläge inte riktigt stämmer överrens brukar en lösare spänd gjord lösa problemet.
 
Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

Hur ska jag då ta mig upp? Jag har dessvärre inte tillgång till nån bra pall, och det är ju träligt att rida på gräsmattan varje dag för att kunna använda betongplattan.

Jag har på tävling (dock ej på denna hästen) ridit med så lös sadelgjord att man kunde ser rakt genom om man tittade mellan frambenen, men då har man ju uppsittningshjälp.

Men jag får väl prova nån dag, nu är det ju rätt bra att rida på gräsmattan eftersom det är fruset o snö :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är medryttare till en d-ponny som är en dam med mycket åsikter och en stark vilja på både gott och ont. Hon är extremt känslig...
Svar
5
· Visningar
1 135
Senast: Hoarfrost
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 294
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 566
Senast: MJLee
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
574
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp