Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

Jag har ingen westernsadel, men en dam som tycker att gjorddragning i all form är obehagligt, vare sig det är täckesgjord, tömkörningsgjord, eller sadelgjord. Hon har troligen dåliga minnen sen ungdomens dagar. Det kan till och med gå så illa att hennes ben viker sig, så hon blir liggande i stallgången om jag glömmer mig och drar åt för mkt eller överraskar henne med sadel eller gjord, ens utan att dra.

Så jag lägger oftast på sadel, drar åt ett eller två hål och går sedan ut och går med damen en stund, drar ett par hål till, går en stund till, drar ett par hål till...

Utomhus lägger hon sig inte ner, utan det måste ha hänt något i stallet någon gång i tiden.
 
Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

Första veckorna med westernsadel var jag mer fundersam över hur jag skulle kunna lyfta upp 14 kg sadel på hästen och på rätt sätt.
Sadelgjorden ska absolut inte spännas med styrka, sadeln ska ligga såpass bra att sadelgjorden bara ska ligga runt för att med säkerhet hålla sadeln på plats. Jag brukar spänna i några ertapper i stallet och sedan det sista innan jag hoppar upp.
 
Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

Angående att sadeln glider: Är den väl utprovad? En bomsadel som ligger bra ska nämligen inte kunna glida på det sättet du beskriver om du inte sitter väldigt snett.

Alltså: kolla över dig själv och hur sadeln ligger på hästen.
 
Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

Jag hadde en häst som gjorde samma sak men hon försökte bita oxå ,så min pappa sa att jag skka slå henne lite under gjorden innan jag spände(löst så klart man slår inte hård) och sedan spänna så hon drar in magen när man slår.Det hjälpte faktist jag gjorde det i 2månader så hon lärde sig.
 
Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

Jag har ett problem.

Jag är medryttare åt en dam med westernsadel.
Nu är det som så att hon hatar när man spänner gjorden, spänner ut magen jättemycket osv.

Jag har inte tränat på länge och är därför oerhört klen i armarna och det är jättesvårt att spänna gjorden ordentligt.
Hittils har jag fått hjälp men nu måste jag klara det själv!

Vad hade ni gjort? Ska jag spänna den mer när jag har suttit upp?
Ska jag be någon om hjälp eller ska jag spänna den så gott det går inne i stallet?
Det känns lite smått patetiskt att inte ens kunna spänna gjorden ordentligt, men vad gör man? Det tar sin lilla tid innan man får muskelstyrka i armarna.
Jag hadde en häst som gjorde samma sak men hon försökte bita oxå ,så min pappa sa att jag skka slå henne lite under gjorden innan jag spände(löst så klart man slår inte hård) och sedan spänna så hon drar in magen när man slår.Det hjälpte faktist jag gjorde det i 2månader så hon lärde sig.
 
Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

Jag hadde en häst som gjorde samma sak men hon försökte bita oxå ,så min pappa sa att jag skka slå henne lite under gjorden innan jag spände(löst så klart man slår inte hård) och sedan spänna så hon drar in magen när man slår.Det hjälpte faktist jag gjorde det i 2månader så hon lärde sig.

:crazy:

Eller så tar man det bara lugnt och försiktigt genom att spänna ett hål i taget och leda hästen däremellan...

Det här är ju något som kommer av att hästen känner ett rent obehag, och sådan löser man inte med "små trix".
 
Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

:crazy:

Eller så tar man det bara lugnt och försiktigt genom att spänna ett hål i taget och leda hästen däremellan...

Det här är ju något som kommer av att hästen känner ett rent obehag, och sådan löser man inte med "små trix".

Jag håller helt med dig, så kommer jag inte att göra.

Denna gången red jag barbacka, det gick bra, men jag känner mig inte lika säker barbacka iom att jag inte lärt känna hästen ordentligt.
Visserligen har jag jättebra balans barbacka, jag vet inte varför jag blir osäker, jag blev rejält skraj när hon blev rädd för ett par barn och upprepade gånger "rusade till" som att hon just hade tänkt springa iväg men att hästen framför hindrade henne.

Som det ser ut nu har jag några alternativ inför nästa ritt
a) försöka rida ut barbacka så gott det går (om jag är ensam vägrar hon att gå vid ett specifikt ställe, och den kampen är omöjlig barbacka när hon svänger och har sig)
b) be någon om hjälp att sätta ditt sadeln ordentligt, men samtidigt riskera att det glider ner under rittens gång (särskilt problematiskt om jag rider själv) pga min sneda sits.

Om någon har ett annat alternativ tas det tacksamt emot.
 
Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

Svar på inlägg #40 kanske?

LIA

Förlåt, missade din fråga ;)
Under sadeln finns först ett gummischabrak för att sadeln inte ska glida, efter det ett tjockt filttäcke och sedan en pad där hon svankar.
 
Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

Tack för svaret.
Det var mycket grejer du använder. Vi har bara använt en filt, i o f s tjock, när vi använt westernsadeln. Den har legat stabilt med den, men glidit som tusan utan.

LIA
 
Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

Tack för svaret.
Det var mycket grejer du använder. Vi har bara använt en filt, i o f s tjock, när vi använt westernsadeln. Den har legat stabilt med den, men glidit som tusan utan.

LIA

Det är tyvärr inte jag som bestämmer över hur mycket som ska ligga under sadeln, men jag kan nog skippa gummischabraket.

En fråga; kan man använda en stege-pall när man sadlar? Eftersom sadeln är så djävulskt tung och hästen är rätt hög?
Det skulle då ge mig en möjlighet att lägga på sadeln mjukt och fint, och på rätt plats direkt.
 
Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

På den frågan vill jag svara ja. Det finns absolut inget som säger att man inte kan kliva upp på något för att lägga på sadeln, liksom man kan (t o m bör?) göra det för att sitta upp på hästen.

Haken skulle kunna vara att hästen inte är med på dom noterna. Vilket alla hästar borde vara enligt min åsikt. :o

LIA
 
Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

På den frågan vill jag svara ja. Det finns absolut inget som säger att man inte kan kliva upp på något för att lägga på sadeln, liksom man kan (t o m bör?) göra det för att sitta upp på hästen.

Haken skulle kunna vara att hästen inte är med på dom noterna. Vilket alla hästar borde vara enligt min åsikt. :o

LIA

Jag kan testa, man kan ju göra det lite försiktigt, kanske låta hästen "bekanta sig" med pallen och ställa den på lite avstånd.
Jag har ju somsagt en utfällbar pall med två trappsteg i plast, som är rätt svår att fälla.
 
Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

Tjena,
bara en filt under sadeln ar INTE att rekommendera.

Garna en padd ca 4-5 cm tjock.

Mangder av olika "pjotter" under sadeln kan resultera i lite mkt rorlighet, men bli inte forvanad om du nagon gang skulle se en workign cowboy med tva tjocka paddar under sadeln.

Att padda upp hittanodittan med builtup pad - vilket jag fostar det som att agaren gor? ar nagot som bara skall nyttjas i nodfall, rekommenderat ar annars att helt sonika salja sadeln och kopa en som passar.


Westernsadlar ar tunga, i arlighetens namn, de vager BLY. I synnerhet de som ar mer "rustika" och byggda for jobb. Hence att manga bokstavligt talat kastar pa sadeln, dvs svanger den fran hoften och sen upp pa hasten. Den varianten far jag ofta gora pa hastarna har, de ar lite for stora for mig och sadlarna ar heavy duty roping/ranchsadlar som vager en hel del mer an min "lilla natta" simco hemifran.

Att sta pa pall vid sadling rekommenderar jag med :) Ibland kanns det som om jag hade behovt stege! Men sadling, samt sadelgjordsatdragning ar en vanesak. Det kommer med tiden... man far bara gora fel nagra ggr forst.

Lycka till o ha roligt! :)

Mvh Bewwan som skrev dagens meningslosaste inlagg - igen.
 
Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

Tjena,
bara en filt under sadeln ar INTE att rekommendera.

Garna en padd ca 4-5 cm tjock.

Mangder av olika "pjotter" under sadeln kan resultera i lite mkt rorlighet, men bli inte forvanad om du nagon gang skulle se en workign cowboy med tva tjocka paddar under sadeln.

Att padda upp hittanodittan med builtup pad - vilket jag fostar det som att agaren gor? ar nagot som bara skall nyttjas i nodfall, rekommenderat ar annars att helt sonika salja sadeln och kopa en som passar.


Westernsadlar ar tunga, i arlighetens namn, de vager BLY. I synnerhet de som ar mer "rustika" och byggda for jobb. Hence att manga bokstavligt talat kastar pa sadeln, dvs svanger den fran hoften och sen upp pa hasten. Den varianten far jag ofta gora pa hastarna har, de ar lite for stora for mig och sadlarna ar heavy duty roping/ranchsadlar som vager en hel del mer an min "lilla natta" simco hemifran.

Att sta pa pall vid sadling rekommenderar jag med :) Ibland kanns det som om jag hade behovt stege! Men sadling, samt sadelgjordsatdragning ar en vanesak. Det kommer med tiden... man far bara gora fel nagra ggr forst.

Lycka till o ha roligt! :)

Mvh Bewwan som skrev dagens meningslosaste inlagg - igen.

Tack för ditt svar :D ja jag tycker också att det är väldigt mycket saker under sadeln, det är ett jäkla bök att få allt att ligga tillrätta, bara det gör ju hästen än mer irriterad.
Tyvärr är jag somsagt bara medryttare och jag kan i ärlighetens namn inte mycket om sadlar och vad som bör ligga under (speciellt inte vad gäller westersadlar) så jag har inget att säga till om riktigt.

Någon skrev att min häst känner obehag när man spänner gjorden, då är min följdfråga;
Varför känner vissa hästar obehag när man spänner? SKA de känna så?
Man måste ju spänna åt, även om man gör det försiktigt, oavsett om hästen känner obehag eller ej.
 
Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

Tack för ditt svar :D ja jag tycker också att det är väldigt mycket saker under sadeln, det är ett jäkla bök att få allt att ligga tillrätta, bara det gör ju hästen än mer irriterad.
Tyvärr är jag somsagt bara medryttare och jag kan i ärlighetens namn inte mycket om sadlar och vad som bör ligga under (speciellt inte vad gäller westersadlar) så jag har inget att säga till om riktigt.

Någon skrev att min häst känner obehag när man spänner gjorden, då är min följdfråga;
Varför känner vissa hästar obehag när man spänner? SKA de känna så?
Man måste ju spänna åt, även om man gör det försiktigt, oavsett om hästen känner obehag eller ej.

En del hästar (inte alla) känner obehag av sadelgjorden, men det är inget en häst "ska" göra, detta är en signal till ryttaren/tränaren att något är fel.

Det kan bero på flera olika saker. En del hästar har dåliga erfarenheter, någon har dragit åt för hårt och för snabbt under en längre tid och det har blivit en "vana" eller "betingad reflex" som det heter på vetenskapligt språk. Denna reflex är då oerhört svårt att bli av med, även om obehaget är obefintligt så kommer hästen att agera reflexmässigt på det som "triggar" reflexen.

Andra hästar har problem med den muskel som sitter där sadelgjorden ska sitta, den är då spänd och öm, hänger ofta ihop med "frambensaktiviteten", hästen tar "korta steg" med frambenen och har ett något "hämmat" steg. Detta kan åtgärdas med korrekt "träning" (= träna på att länga steget istället för att byta gångart) och stretching. Men även här kan sadlingsbeteendet ha blivit en betingad reflex, så trots att obehaget är borta så fortsätter beteendet. Det är just detta problem jag själv haft med min häst. Man får ha tålamod och göra sadlingen så bekväm och trevlig som möjligt i alla avseenden och ALDRIG spänna gjorden hårt.

Till ditt sadlingsproblem vill jag bara säga det som tidigare sagts, det är en viss teknik att sadla med Westernsadel, man måste öva, öva, och åter öva. Att svinga upp sadeln så som Bewildered beskriver är det enklaste när man väl kan det. Tips, träna på att svinga upp sadeln på ett staket eller liknande först, du ska hålla sadeln mot midjan och "svinga" upp den, man utnyttjar centrifugalkraften och i princip ingen eller väldigt lite muskelkraft på detta sätt.

En film om hur man sadlar och spänner gjorden med westensadel:
http://www.youtube.com/watch?v=9Zs_gpP-qr0&feature=related
 
Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

Bra länke, tack.
Az
 
Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

Tack återigen för all svar, den här tråden har gett mig mycket tips!

Tack också för videon, men hur ska jag kunna slänga upp den såsom han gör? Han ser ut att vara säkert 20 cm längre än jag och jag antar att han har lite starkare armar ;)
 
Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

Efter många år, hittade jag till slut en bra metod för att få upp sadeln på hästen, även för någon som är svag och klen som jag. Det var den här länken som gav mig idéen:
http://www.western-saddle-guide.com/saddle-a-horse.html
Det är på engelska, men om man tittar på steg 5 så finns det ett par bilder också. Knepet är var man håller i sadeln, med höger hand på bakvalvet på andra sidan av sadeln, och vänster hand under framvalvet, men inte längst upp under hornet, längre ner på närmaste sidan. Det är svårt att förklara! När jag sätter på den gör jag som dom säger att inte göra dock, istället för att kasta upp den, så viker jag upp höger stigbygel och därmed inte behöver lyfta så högt och kan placera den försiktigt på hästens rygg.

För övrigt så ska man inte behöva styrka för att dra åt sadelgjorden. Om h*n blåser upp sig så är det bara att gå lite, göra lite tätare, gå lite till, göra lite tätare och så vidare tills den är tätt nog. Det låter dock som det är något annat som ställer till det, en sadel borde inte glida som du beskriver om den passar!
 
Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

Med tanke på allt som ägaren anser ska vara under sadeln så passar den nog inte särskilt bra och då är det inte konstigt att den glider.

Tyvärr finns det en missuppfattning att en westernsadel kan man bara padda upp om den inte passar, det stämmer ju givetvis inte för bommen är ju som den är ändå.

Det bästa vore ju om ägaren köpte en sadel som passar hästen för en sadel (utom möjligtvis monte och galoppsadlar;)), ska inte kana runt även om sadelgjorden inte är tillräckligt spänd.
Bommen ska ligga såpass väl an att sadeln ligger stadigt ändå, även min bomlösa ligger så stadigt att gjorden kan vara riktigt lös utan att sadeln flyttar på sig.

Så mitt råd är att du kollar upp din egen ev. snedhet och försöker åtgärda den och att du diskuterar med ägaren om sadeln verkligen passar eftersom den kanar runt så lätt. Ingen häst mår bra av en sadel som sitter illa, förr eller senare så ger det problem.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är medryttare till en d-ponny som är en dam med mycket åsikter och en stark vilja på både gott och ont. Hon är extremt känslig...
Svar
5
· Visningar
1 135
Senast: Hoarfrost
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 294
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 566
Senast: MJLee
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
574
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • WE-tråden
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp