Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

haha sambon såg vad jag skrev och han skulle bygga en ramp åt mig säger han :D Vi får väl se hur långt det tid det tar innan den kommer upp! Men jag får väl rida massor på gräsmattan så kommer den nog upp fortare :angel:
 
Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

Jag kan bara meddela att det gick åt helskotta alltihop, jag spände gjorden så gott det gick, men mitt i skogen, efter ungefär halva ridturen så gled sadeln rakt ner på magen.
Lyckligtvis hade jag en annan ryttare med mig, kvinnan som var min räddare i nöden! Hon hjälpte mig att hålla i hästen och lägga på sadeln igen.

Eftersom man inte får sitta upp på henne utan en pall eller liknande (hon är svankrygg) och jag inte gärna kunde lämna sadeln i skogen och fortsätta barbacka fick jag helt enkelt leda henne hem.

Så gled sadeln runt igen, denna gången var jag helt själv, stelfrusen och nära på att börja grina, jag funderade på hur i hela världen jag skulle kunna kånka på sadeln och leda hästen samtidigt.
Tur i oturen kom kvinnan tillbaka och hjälpte mig.

Efter att den långa, bökiga skogspromenaden var jag helt slut och hjärndöd, satte lindorna fel och fick göra om typ 2 gånger.

Vilken dag, nu är jag äntligen hemma, min häst är så oerhört tålmodig, jag trodde hon skulle få spelet efter allt jävla strul idag, men icke.

Suck..
 
Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

Får jag fråga lite försynt varför den gled?

För såvida hästen inte hoppade rejält åt sidan så är det ju faktiskt du som har suttit snett, och det går ju att jobba med! :idea: Det är otroligt många ryttare som fördelar vikten snett, detta brukar synnas tydligt första gångerna de rider i bomlöst, eftersom man då ser att hela sadeln glider på snedden...

Men är det så att hästen inte hoppade åt sidan så är det ju bara positivt, för dig själv kan du ju ändra! Kanske ta en tripp till en kiropraktor/naprapat för att kolla om du är fysiskt sned eller om du bara balanserar dig snett i så fall.
 
Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

Får jag fråga lite försynt varför den gled?

För såvida hästen inte hoppade rejält åt sidan så är det ju faktiskt du som har suttit snett, och det går ju att jobba med! :idea: Det är otroligt många ryttare som fördelar vikten snett, detta brukar synnas tydligt första gångerna de rider i bomlöst, eftersom man då ser att hela sadeln glider på snedden...

Men är det så att hästen inte hoppade åt sidan så är det ju bara positivt, för dig själv kan du ju ändra! Kanske ta en tripp till en kiropraktor/naprapat för att kolla om du är fysiskt sned eller om du bara balanserar dig snett i så fall.

Jag tror att det var därför att gjorden satt helt löst efter att vi ridit en stund, det är mycket möjligt att jag sitter lite snett, jag har alltid varit lite sned i ryggen.
Hästen hoppade inte till eller någonting, däremot lutade ju kroppen iom att vi red i terräng.
 
Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

Jag har ridit med helt löst gjord på tävling (rider distans) och sitter man i balans så brukar sadeln ligga som den ska, undantaget är uppförsbackar och nedförbackar, men jag har aldrig haft problem bara i vanlig terräng, inte ens när det varit snett....

Så jag tror att om du arbetar med detta så kan det nog funka ändå, för även om terrängen är sned så ska ju inte du vara sned, du ska ju vara balanserad ändå. Mkt att tänka på när man rider, det är helt ok att glömma ibland :D Det gör vi alla!

Rid lite, ha nån med dig som kan ta kort och be denne ta kort bara rakt framifrån och rakt bakifrån... Det är VÄLDIGT få ryttare som rider väl balanserat, de flesta har faktiskt 10 cm skillnad på vart de har skänklarna i höjd. Då ser du svart på vitt! Jätte nyttigt att filma med o se själv, jag personligen fick en aha upplevelse när jag såg mig själv första gången "amen herregud?! varför gör jag sådär?!" och mkt effektivt var det med, jag slutade med det direkt haha!
 
Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

Men...jag fattar ingenting...menar ni att sadeljorden inte ska dras åt??? Det var väl inte konstigt att TS sadel åkte runt på hästen när hon har lytt era råd om att inte dra åt så mycket hon var kapabel till. Hon skrev ju att hon inte hade styrkan att dra åt och så menar ni att hon ska slacka ännu mera på s.jorden....eller? fattar inte.. Det kunde ju ha hänt en jätteallvarlig olycka.
Min pålla är en cooling och bryr sig ingenting, jag spänner några hål...och pysslar en stund och sedan några hål till så att sadeln sitter fast, väl uppe i sadel spänner jag det slutgiltiga hålet (och det är ganska så hårt)...jag vill inte att sadeln kanar runt i full galopp...hujeda mig...
Min häst skulle bli galen om sadeln rörde på sig.

Eller fattar jag helt fel...snälla förklara:confused:vill inte hacka på någon. För en person (TS)som är ringrostig låter dessa råd helt livsfarliga. Finns det bild på en lös sadeljord på en sadel som ligger helt säkert?...förlåt TS
 
Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

Hur ska jag då ta mig upp? Jag har dessvärre inte tillgång till nån bra pall, och det är ju träligt att rida på gräsmattan varje dag för att kunna använda betongplattan.

Jag har på tävling (dock ej på denna hästen) ridit med så lös sadelgjord att man kunde ser rakt genom om man tittade mellan frambenen, men då har man ju uppsittningshjälp.

Men jag får väl prova nån dag, nu är det ju rätt bra att rida på gräsmattan eftersom det är fruset o snö :D


bygg en pall ;)

tar typ 10 minuter, med lite gamla brädor bara, blir superstadigt. problemet löst.

skulle aldrig få för mig att hoppa upp utan pall. blir hängande och klängande och hästen blir oliksidig.
 
Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

Men...jag fattar ingenting...menar ni att sadeljorden inte ska dras åt??? Det var väl inte konstigt att TS sadel åkte runt på hästen när hon har lytt era råd om att inte dra åt så mycket hon var kapabel till. Hon skrev ju att hon inte hade styrkan att dra åt och så menar ni att hon ska slacka ännu mera på s.jorden....eller? fattar inte.. Det kunde ju ha hänt en jätteallvarlig olycka.
Min pålla är en cooling och bryr sig ingenting, jag spänner några hål...och pysslar en stund och sedan några hål till så att sadeln sitter fast, väl uppe i sadel spänner jag det slutgiltiga hålet (och det är ganska så hårt)...jag vill inte att sadeln kanar runt i full galopp...hujeda mig...
Min häst skulle bli galen om sadeln rörde på sig.

Eller fattar jag helt fel...snälla förklara:confused:vill inte hacka på någon. För en person (TS)som är ringrostig låter dessa råd helt livsfarliga. Finns det bild på en lös sadeljord på en sadel som ligger helt säkert?...förlåt TS

standard konceptet för vilken sadelgjord det än gäller är att du ska kunna få in handen mellan hästen och gjorden när hästen skrittar på avslappnat efter uppsittning. allt annat är för hårt och stör hästens andning och rörelsemönster.
en sadel som inte ligger still pga att man får in denna handen, har andra problem.

Trådskaparen: jag tolkar ditt problem som att hästen spänner ut magen när du ska sadla och gjorden då är kort? skaffa en sadelgjords förlängare! Då kan du spänna gjorden löst i stallet, led sen ut hästen och då har den slappnat av och du kan spänna loss sadelgjords förlängaren ett spänne åt gången och istället spänna gjorden i vanliga stroppen. Om hästen spänner sig, led runt den tills den slappnat av och du kan dra ett hål till... och ett till....

enkelt : )
 
Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

Fast hästen blir inte sned om man hoppar upp från varannan sida ;).

Om du läste mitt andra inlägg så ser du att sambon ska bygga en ramp åt mig, jag behöver en stor stadig sak om det ska funka iomed min sjukdom så trillar jag lätt omkull, och jag vill inte trilla av en pall in under hästen och kräla tillsammans med pallen... hästen jag har nu skulle med all säkerhet stå blickstilla, men man vet ju inte hur det blir med nästa häst...
 
Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

Nä inte sned kanske om du variera sida, men det sliter på den och även på sadeln med allt klängande.

läste slarvigt och missade rampen. vet ju att du har en sjukdom. förlåt.
 
Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

Jo jag vet...
Jag har bara inte orkat vet du :o


Ingen fara, man kan inte tänka på allt jämt :)
 
Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

Jag kom ju på att jag hade skolios när jag föddes :o och min läkare sa att jag var lite sned i ryggen fortfarande men att det inte gick att göra något åt, det kan ju förklara en del...
Men hur fixar man det då? Tänka mer på sitsen?
Jag känner iaf (av all träningsvärk jag får ;P) att jag börjar få lite muskler i ryggen av ridningen.
 
Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

Som med allt annat... träna träna träna! gärna med en tränare, fast detta går nog ganska bra med nån annan med, de behöver ju bara se så att fötterna är lika långt ner på hästens sidor. Och du, mät stiglädrena innan du börjar... det är ganska ofta att de inte stämmer tyvärr!

Jag mäter alltid mina om jag har ändrat nåt!
 
Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

Jag kom ju på att jag hade skolios när jag föddes :o och min läkare sa att jag var lite sned i ryggen fortfarande men att det inte gick att göra något åt, det kan ju förklara en del...
Men hur fixar man det då? Tänka mer på sitsen?
Jag känner iaf (av all träningsvärk jag får ;P) att jag börjar få lite muskler i ryggen av ridningen.

Ditt rygg har inte med sadel gjorden att göra!
Öka du inte att dra åt gjorden ordenlig för du bär non i stallet att göre det åt dig.
Du sa inte om ägern har problem att sadeln glider.
Det är bättre du ställa din fråger till folk på western siden.
Az
 
Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

Jag kom ju på att jag hade skolios när jag föddes :o och min läkare sa att jag var lite sned i ryggen fortfarande men att det inte gick att göra något åt, det kan ju förklara en del...
Men hur fixar man det då? Tänka mer på sitsen?
Jag känner iaf (av all träningsvärk jag får ;P) att jag börjar få lite muskler i ryggen av ridningen.

Där har du nog problemet!
Ofta kompenserar man genom att bli sned i höfterna med. Ett besök hos en duktig kiropraktor kan nog hjälpa dej.
Ofta musklar man sig snett också och då är det ju bra om du går genast så du slipper börja om sedan när du har byggt på en massa muskler.

Sedan det här med att dra sadellgjorden, det handlar helt om teknik, med handkraft skulle jag aldrig kunna dra gjorden och det är nästan hopplöst för min del att dra när jag sitter i sadeln.

Det är svårare (tycker jag) att dra en westerngjord för på en vanlig gjord kan man ju ha resår som underlättar, be ägaren visa dej många många gånger hur du ska göra och träna medans ägaren tittar på så att hen kan korrigera dej om det behövs.

När du sitter på hästen så kontrollera ofta hur du sitter, börjar ena benet gå mer bakåt (väldigt vanligt) eller framåt? Har du din tyngdpunkt på sittbenen?
Om du ställer dej upp har du balans direkt eller måste du flytta ett ben?
Allt sådant är viktigt att hålla koll på.
Det är ju inte bara att sadeln glider om man sitter snett som är problemet utan hästen blir också sned. Sadeln blir sned efter ett tag och då blir man själv ändå sneare och det blir ännu svårare att sitta rakt.
 
Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

Fast om man, som jag, har en häst som bockar rundor emellanåt - då vill man faktiskt ha en sadel som ligger på plats... Det är så lätt att man tynger lite snett i luftsprånget och är inte gjorden spänd så trampar man runt sadeln så att den hänger på sidan!!! På en hoppträning i vintras så hängde jag kvar ett halvt varv runt ridhuset, innan jag insåg att jag inte skulle komma upp igen och släppte taget... Efter det så har jag alltid varit noga med att spänna ordentligt! Fast jag gör ju som du och spänner lite i taget. Sista "rycket" görs efter vi travat fram, men då sitter den ordentligt.

Men det är fortfarande skillnad på vad folk tycker är "stadigt" och vad som faktiskt är skithårt. Tyvärr :(
 
Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

För mig är stadigt skitlöst i mångas ögon. Men sadeln glider inte.
 
Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

Det berör på hur hästen är byggd och tillpassning av sadeln.
Az
 
Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

Ja sa du ska prata med ägern om hur du ska sadel hästen!
Az
 
Sv: Jag är jätteklen, hur spänna sadelgjorden?

Jag kan bara meddela att det gick åt helskotta alltihop, jag spände gjorden så gott det gick, men mitt i skogen, efter ungefär halva ridturen så gled sadeln rakt ner på magen.
En fråga. Har du en ordentlig filt eller liknande under sadeln?

LIA
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är medryttare till en d-ponny som är en dam med mycket åsikter och en stark vilja på både gott och ont. Hon är extremt känslig...
Svar
5
· Visningar
1 135
Senast: Hoarfrost
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 294
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 566
Senast: MJLee
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
574
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp