Bukefalos 28 år!

Jag är less.

Sv: Jag är less.

Usch, nu gråter jag på riktigt för jag blir så rörd och glad och ledsen på samma gång. Jag är inte riktigt säker på vad jag ska skriva, men jag kan börja med att säga att självklart har en duktig ET varit ute och klämt och känt. Han hittade ett snett kors och en sned nacke, som hästen fick hjälp med. Den nya veterinären vet detta. Hästen är sju år i år och blev sent kastrerad, så på den fronten finns det inte så mycket mer att göra. Stallet är ganska litet, sex hästar och lika många vuxna människor i omlopp. Det är otroligt lugnt och skön stämning, alla känner allas hästar och håller uppsikt. Muninn har alltid trivts i stallet, fram tills nu.

Någon undrade varför jag skaffade mig en häst som ansågs oridbar, när jag egentligen ville ha en ”vanlig” häst. Jag har som sagt hållit på med den här typen av svåra hästar tidigare och skulle inte drömma om att köpa en färdig häst, jag skulle inte trivas om jag inte mötte lite av det motstånd jag är van vid, men den främsta anledningen är att jag sent en kväll i mars fick ett telefonsamtal när jag satt på tunnelbanan i huvudstaden: Nu vill vi inte ha hästen (som vi bad dig ”få bukt” med), vi skjuter honom om du inte vill ha honom. Men eftersom vi tror på dig och vill att du tar honom så får du köpa honom till ett riktigt skampris.
Jag bara skrattade och sa att nej, jag har inte planerat att köpa häst, för det hade jag verkligen inte. Tvärtom hade jag precis börjat acceptera att häst skulle få vänta. Jag kände inte hästen så det bekymrade mig inte så mycket att han skulle avlivas om jag inte tog honom. Men… jag råkade ha pengarna, jag råkade ha tiden och viljan och stallplats dessutom. Alla runt omkring, utom möjligen min pappa, tyckte att det lät som en strålande idé. Det var ogenomtänkt, något av en impuls, men jag gick in för det helhjärtat. Och ja, jag trodde att jag skulle kunna hjälpa den här hästen när jag skrev på pappren, eftersom jag var säker på att han hade ont någonstans. Hade jag insett vidden av hans problem, ja då hade jag kanske tänkt till en gång till, men det är först nu som jag tänker till. Innan har jag accepterat hästen och alla hans problem och egenheter utan att blinka.

Och ni vet hur det är. Man fäster sig, de där små monstren galopperar rakt in i hjärtat och efter alla hinder vi trots allt har kommit över så känner jag så otroligt starkt för den här hästen. Dessutom så tar det emot så fruktansvärt mycket, så otroligt mycket, att ge upp. Jag får ont i magen av att tänka på det. Min pappa var emot idén eftersom han trodde att jag skulle tröttna, jag är vuxen och min pappa känner mig inte speciellt väl så det borde inte spela någon roll men jag vill så gärna bevisa för honom att jag kan. Jag vill bevisa för mig själv att jag kan, att det finns någonting i den här världen som jag är duktig på. Det ligger så mycket bakom… Ibland känns det som att det inte är själva hästen som får mig att fortsätta, utan min vilja att ha ett värde. Inte för att jag inte bryr mig om hästen, han är mitt hjärta och min lille kille som är så modig och tapper och som har lärt mig så otroligt mycket, mer än vad någon annan häst eller tränare någonsin har gjort. Han är guld.

Men ni har rätt. Det går upp för mig mer och mer att det kanske är dags att sluta kämpa nu, när jag för första gången inte tycker att det är roligt och värt det. Jag stötte på min ”stallbästis”, en kvinna som är dubbelt så gammal som mig och som har fått vara lite bollplank i vår utveckling, och berättade hur allting kändes. Och hon sa samma sak som er, fast inte lika rättfram. Hon har tyckt så synd om mig som pratat om gångarter och ridning och långritter när jag haft en häst som inte ens nästan är där ännu. Hon pratade om det där med hästglädje, att det är därför som hon sagt att jag får rida hennes häst så mycket jag vill, för att jag inte skulle glömma hur det kan vara. Hon sa att tränaren jag pratade om, som jag fått tag på genom henne, har visat intresse för att köpa honom eller byta honom mot en av hans hästar, där vet jag att han skulle få det bra… Han har oändligt mycket mer erfarenhet än jag och Muninn trivdes bra när han var där – vilket i och för sig var innan han började visa vantrivsel nu hos mig. Hon sa att min gamla medryttarhästs son ska säljas nu och föreslog att vi skulle åka och titta på honom, en oinriden men stabil häst som bara är att börja träna. Jag vet inte om jag är redo för det, att ge iväg Muninn eller ge upp på honom, men jag har lovat mig själv och min stallkamrat att vara ärlig mot mig själv och tänka över saken.
Just nu så tänker jag att jag ska ta honom till den nya veterinären och se vad hon säger. Kanske hittar honom någonting, och då går vi vidare med det. Hittar hon ingenting… Ja, då får jag ta ställning till det.

Tack alla kloka bukare för era svar och er förståelse. Era ord värmer verkligen och får mig att förstå att jag inte är en dålig hästägare, att det är okej att tvivla och att kanske faktiskt ge upp. Om inte annat så är det så skönt att få lite respons.
 
Sv: Jag är less.

Det låter väl som en fantastisk möjlighet för både dig och hästen att få flytta och hitta en ny kompis. Kommer du inte på något nytt fysiskt hos nya veterinären måste du lova att du tar till vara på den :)
 
Sv: Jag är less.

Först av allt vill jag säga att du är otroligt modig och en jätteduktig hästmänniska som har kämpat så hårt med den här hästen.

Tycker som en tidigare talare att vänta med att fatta beslut om pållens framtid tills du har fått honom ordentligt utredd. Är det något fysiskt fel på honom, så går det förhoppningsvis att rätta till. Vill du därefter inte ha kvar honom, så finns det ju uppenbarligen intressenter, så du behöver inte ta bort honom.

Jag tänkte på det där med att han på senare tid verkar ha tappat förtroendet för både dig och andra människor. Det kanske är larvigt men jag undrar om han kan ha fått elektriska stötar från era händer och kläder? Hästen jag rider är väldigt känslig för stötar och jag fick inte komma i närheten av hennes huvud på en vecka efter det att hon hade fått två stötar när jag klappade henne på nosen. Det har ju blivit kallt nu och man använder kläder med konstfiber, vilket bidrar till ökad risk för stötar.

Lycka till med allt! Det blir bra, vad du än tar dig för.
Kram!

/K
 
Sv: Jag är less.

Jag tänkte på det där med att han på senare tid verkar ha tappat förtroendet för både dig och andra människor. Det kanske är larvigt men jag undrar om han kan ha fått elektriska stötar från era händer och kläder? Hästen jag rider är väldigt känslig för stötar och jag fick inte komma i närheten av hennes huvud på en vecka efter det att hon hade fått två stötar när jag klappade henne på nosen. Det har ju blivit kallt nu och man använder kläder med konstfiber, vilket bidrar till ökad risk för stötar.


/K

Inte alls larvigt, min pålle har mycket respekt för eltrådar och statisk elektricitet och allt som knäpper:devil:. jag kan knäppa med naglarna och då tror han att jag är elektrisk:crazy:. Jag har till och från haft svårt med det här, men jag tror det har blivit bättre med åren.
 
Sv: Jag är less.

Intressant! Hans syn är inte kollad. Jag ska be nya vet att göra det.

Min kompis häst som är halvblind får gå ensam i sin hage som hon känner sen 15 år. Då funkar det med kompisen som går i hagen intill, men båda i hagen går inte för hon har inte full koll då.

Nu kanske din inte har samma fel men .....
 
Sv: Jag är less.

Jag instämmer med så många andra som svarat, vad du har kämpat och satsat på hästen! Jag bugar mig!

Jag vill inte säga att du ska göra dig av med honom eller absolut behålla honom, jag kommer bara att tänka på följande saker när jag läser:

Vad har han lärt dig hittills?

Det han har lärt dig hittills, vad tillför det till dina funderingar på om du ska ge upp eller fortsätta kämpa?

Vad kan du lära dig av att göra dig av med honom?

Vad kan du lära dig av att behålla honom?

Vad är svårast med att göra dig av med honom?

Vad är svårast med att behålla honom?

Vad behöver du hitta inom dig själv för att kunna bestämma dig och gå vidare, med de konsekvenser ditt beslut innebär?

Fundera över de frågor som känns relevanta och vettiga för dig. Du behöver inte skriva ut svaren här. Jag önskar dig och hästen all lycka hur ni än går vidare i era liv!
 
Sv: Jag är less.

Vad roligt att våra svar har varit dig till hjälp i funderandet! Det är minsann inga lätta frågor!
Jag hade själv ett lyft av att läsa alla inläggen och blev nyttigt påmind om hur mycket min nya ponny betyder för mig! Och vilken skillnad det var när jag fick se min förra häst i hagen. När jag kör hem med bilen nu t ex och ser den lille rackaren i hagen så blir jag varm inom mig och kan inte låta bli att le!
Och så ska det ju vara, eller hur!? Och de dagarna där saker inte går så bra så blir jag ändå glad av att se honom... Det är hästlivet på rätt sätt!

Hoppas du hittar tillbaka dit! På ett eller annat sätt!:)
Kram & Lycka till!
 
Sv: Jag är less.

ET som du hade ute hittade ju också fel, kan ju vara så att dom kommit tillbaka. Ofta så behövs flera upprepade behandlingar då någonting legat snett ett tag så har det en tendens till att gå tillbaka i fel läge.

Det i kombination med någon annan "småsak" kan ju säkert göra att det skälper tillbaka hela lasset så att säga.

"Hon sa att tränaren jag pratade om, som jag fått tag på genom henne, har visat intresse för att köpa honom eller byta honom mot en av hans hästar, där vet jag att han skulle få det bra… Han har oändligt mycket mer erfarenhet än jag och Muninn trivdes bra när han var där – vilket i och för sig var innan han började visa vantrivsel nu hos mig."

Var bor denne tränaren? Det är inte så att du kan flytta hästen dit och få hjälp av den tränaren istället, om du vill behålla hästen?
 
Sv: Jag är less.

Ang elektriska stötar: Nej, det låter inte alls fånigt. Det har hänt en gång tidigare att han blivit rädd för mig för att jag råkade ge honom en sån, men då kom han över det så fort han märktes att det var någonting obeständigt. Vad som hänt med honom när jag inte är i stallet, ja det vet jag ju inte. Vi är ofta upp till tre personer som hanterar honom dagligen, jag, den som tar in och den som tar ut, och man skriver ju inte gärna på tavlan att "Jag råkade ge Muninn en stöt idag, sorry!" :grin: Men att han skulle fortsätta att vara så rädd även efter två veckor och till och med varna genom att stryka öronen bakåt, det tror jag inte beror på elektriska stötar i hanteringen om jag ska vara ärlig.

Ang. blindhet: Jag insåg direkt efter att jag skrivit det att jag har svårt att tänka mig att han ser dåligt. Han litar tvärtom extremt mycket på det han ser och är mästare på att läsa av kroppspråk hos de runtomkring - den känsligaste häst jag träffat mycket pga det. Det ska ändå kollas upp, dock, för jag kan ha fel.

Mooch: Jag tar dina frågor till mig, vill inte svara här men svarar mig själv. Tack, det var väldigt bra.

Bonyana: Ja, det är ju så det ska kännas! Det var så det kändes för mig också tidigare, jag kunde inte sluta pladdra om min häst och hans pytteframsteg och när jag såg honom i hagen så slog hjärtat ett extra slag. Nu känner jag ingenting av det där. Tvärtom har jag sällan lust att ens gå ut i hagen och titta på honom, jag vill bara mocka och åka hem igen... Det är inte likt mig.

aramis: Jo, jag vet och jag har försökt få tag på honom men efter ett par behandlingar så slutade han svara i teleon :crazy: Dock så bad jag veteinären på kliniken känna igenom honom senast (hon var också ET vid sidan om vetyrket) och hon sa att han kändes fin i kors, nacke och rygg. Jag vet ju inte om hon slarvade, såsom hon gjorde med resten, men jag får nästan utgå ifrån det.

Tränaren bor ungefär fem mil från mig. Visst skulle jag kunna låta honom åka dit igen... Men jag har tänkt och tänkt och bollat med både min stallbästis och min pappas fru som varit väldigt insatt i vår utveckling och båda håller med mig när jag säger att kanske är han inte rätt häst för mig. Jag har så mycket jag vill göra med min häst, så mycket jag drömmer om! Jag vill ju åka till Gotland med hästen, träna beridet bågskytte och testa distans på skoj. Jag har massa såna där äventyrsgrejer som jag alltid tänkt att när jag har min alldeles egna häst, då ska jag göra det! Nu kan jag ju uppenbarligen inte göra sånt med min häst, men om tre år? Det är mycket möjligt att jag har fått bukt med det här om tre år, att jag kan rida honom då. Men tror jag att han kan följa med och göra alla de där roliga sakerna? Jag tvivlar starkt på det. Han är ganska skör och kommer nog alltid att vara det. Jag vill ha en modig häst som gillar att testa nya saker och att busa. Jag tror absolut att det var meningen att jag skulle få ha Muninn ett tag - annars hade han förmodligen inte levt idag, och jag hade gått miste om oändligt mycket kunskap, sån som man inte lär sig på kurserna utan i verkliga livet på den hårda vägen - men jag vet inte om det är meningen att jag ska behålla honom. Jag ska till veterinären som sagt, vill ju inte råka sälja en trasig häst, men jag ska prata med tränaren när vi ses på fredag och förklara läget. Han har många fina unghästar... Garanterat har han vad jag söker och förmodligen tar han med glädje emot Muninn för de funkar bra som team.
 
Sv: Jag är less.

Vi är lite i samma situation du och jag, jag har dock haft min i 3 år ;) Jag är livrädd för att rida honom men jag älskar knäppisen över allt annat på denna jord. Visst är det knäppt? Ibland önskar man att det gick att stänga av känslorna och bara gå enligt sitt förnuft. Men vi har gått igenom så mkt tillsammans och det är tack vare honom som jag numera mår bra. Men egentligen är det inte alls rätt häst för mig, han är stentuff men samtidigt fruktansvärt känslig. Han reser sig så fort han inte får som han vill, han bits och han är "gåpåig".
MEN min största fasa är att han ska bli en vandringspokal, hade aldrig NÅGONSIN förlåtit mig själv i det läget så därför har jag gett det till sommaren och isåfall är det först foder som gäller. Jag får hellre hem en "trasig" häst än att han far illa. Att ta bort honom känns drastiskt då jag tror han kan bli en riktigt trevlig häst med rätt handlag och tid. Hoppas du hittar en bra lösning för er del :)
 
Sv: Jag är less.

Bara en tanke.
Det finns en speciell veterinär här i mellersta delen av landet som är erkännt duktig på att hitta fel på hästar.
Ifall du är intresserad kan du ju PM´a.

Annars tycker jag du har varit så stark som orkat med att kämpa så här länge!
 
Sv: Jag är less.

Ja, ibland känns det inte som att jag ger det tillräckligt med tid, nio månader är ju ingenting egentligen... Och jag hade nog inte funderat så mycket över det här om det inte vore för att han tog ett bamsekliv bakåt nu för ett par veckor sedan... Jag vill inte mer nu, och det känns som att om jag behåller hästen så kommer jag bara att bli ännu mer fäst och nostalgisk med honom. Han mår inte heller bra av det här, så nej. Tack och lov så är min häst inte det minsta tuff, han har aldrig så mycket som markerat med tänderna, han har aldrig stegrat eller sparkat efter någon eller... Han är bara rädd. Det enda han gör är att slita sig och springa sin väg.
Nej, det där med att bli vandringspokal oroar mig såklart, men tar min tränare honom så är risken betydligt mindre. Det känns väldigt onödigt att ta bort honom bara för att jag inte vill ha honom kvar... Bättre då att han får en ärlig chans hos någon jag vet är toppen.
 
Sv: Jag är less.

Ja absolut, var inte menat som ett "påhopp". Förstår dig fullt ut och hade jag vetat att min häst hade hamnat hos någon som jag känner och vet att han får det bra hos så hade inte jag heller tvekat överdrivet mkt.
Hoppas det får ett bra slut iallafall och att du hittar en trevlig häst som du trivs med :)
 
Sv: Jag är less.

Nej, jag tog det inte som ett påhopp heller :) Det var mer en förklaring, egentligen mer för mig själv än för någon annan. Duktig-flicka-syndromet är ständigt närvarande hos mig och jag har svårt att hitta en motivation som är bra nog att duga för mig själv, helt enkelt. En motivation till att ge upp redan nu, helt enkelt. Att veta att han får det bra gör det ju, som du säger, väldigt mycket lättare. Jag hoppas verkligen att jag vågar fråga (!) i morgon och att han säger ja!
 
Sv: Jag är less.

Håller tummarna :) Min ska skos idag så jag håller redan tummarna för den sakens skull :D haha. Jäkla odjur :p
 
Sv: Jag är less.

Är tränaren intresserad själv så låter det ju allderless toppen!

Då hade jag nog inte tvekat så mycket i din situation. En toppenlösning som du "vet" fungerar och dessutom på sådant avstånd att du lätt kan åka över och hälsa på om du vill. Inte att förakta! :laugh:
 
Sv: Jag är less.

Odjur är det minsta de är... ;) Varför håller man få över huvud taget, undrar man ibland... Sedan kommer hästen och noppar en i håret och blåser varmluft mot kinden och då kommer man ihåg det igen.

Uppdatering: Jag missade tränaren precis, men ringde honom idag och han ska tänka på det! Han lät inte alls negativ, men väldigt överrumplad vilket kanske inte är så konstigt... Jag orkade inte linda in det utan sa som det var: Jag undrar om du fortfarande är intresserad av att byta häst. Jag vill inte ha honom längre. Tack och lov så har tränaren och min stallbästis haft tät kontakt och tränaren med fru har blivit uppdaterade om läget, och har varit lite oroliga. De har vetat hela tiden att det är på bristningsgränsen så han lät inte speciellt förvånad över att jag ringde.
Förhoppningsvis så säger han ja. Jag hade inte förväntat mig ett rakt svar på en gång (möjligen ett nej i så fall), det är väl ingenting man bestämmer i en handvändning sådär utan att tänka över det lite. Dessutom satt han i bilen :p

Jag är positiv faktiskt. Det känns att jag gör ett bra val i att göra mig av med hästen. Om jag inte startat den här tråden så hade jag förmodligen inte vågat erkänna för mig själv, min familj och mina stallkamrater att jag inte klarar det så jag vill tacka alla som skrivit här! Ni har verkligen hjälpt mig.
 
Sv: Jag är less.

Bara en tanke.
Det finns en speciell veterinär här i mellersta delen av landet som är erkännt duktig på att hitta fel på hästar.
Ifall du är intresserad kan du ju PM´a.

Annars tycker jag du har varit så stark som orkat med att kämpa så här länge!


Menar du BG?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 949
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
36
· Visningar
3 499
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 219
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
737
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp