Bukefalos 28 år!

Jag är tillbaka =D (Snälla läs)

M

Matilda_o_Bonita

Nu är jag tillbaka. Efter 2 veckor i Jönköping på Jordbruksmässa.
Nu kanske ni tänker: "Jaja, kul för dig..."
Det ska jag tala om att det var! Vi ställde ut vår Angustjur Hubert av Slagtofta! Vilket resultat! :eek: Vi vann vår klass och blev dessutom Reserv Champion!! :D

Vet att detta ligger i helt fel forum, men i andra forum är det knappt någon som läser eller kommenterar så det är tråkigt, så snälla moderator, flytta inte tråden :cry:

Är med andra ord riktigt stolt över vår "lilla" nallebjörn som trotts en ilsken granne i stallet gjorde bra i från sig i showringen :D

För er som kanske vill veta med om honom så är detta gårdens stora stjärna:

Namn: Hubert av Slagtofta
Stallnamn: Hubbe
Född: 2003
Kön: Tjur
Ras: Nötkreatur - Angus
Färg: Svart
Vikt: 1012 kg / 1 ton och 12 kg
Höjd över korset (man mäter korshöjd på kreatur): 160 cm
e. Figaro av Davidstorp (Champion på Mila 2005)
u. Brynhild
Övrigt: Hubert + hans far Figaro var utställda på Milamässan 2005 med höga resultat. Hubert vann sin klass och hans pappa Figaro blev Champion och kom på delad 3:dje plats i Best In Show.

Hubert kommer att anlända hemma hos oss klockan 20.00 ikväll. *Längtar*



Hästar fanns det ju också på mässan, mäst kallblod och ponnyer men även islandshästar och en Appaloosa. Fick tillfälle att se en superläcker Shirehingst på 190 cm i mankhöjd och en Nsvhingst som fått 9:or på allt och totalt 45 p. Inte varje dag en nsv får 45 p ;)
Lyckades tyvärr inte fota några hästar eftersom kameran dog :mad: men några kort på vår tjur och mjölkkorna blev det iaf ;)

Kommer att lägga upp bilderna jag tog snart, så fort jag laddat över dom till datorn. :d
 
Sv: Jag är tillbaka =D (Snälla läs)

Ingen som ens vill titta?
 
Sv: Jag är tillbaka =D (Snälla läs)

GRATTIS :D ....man blir alltid glad när det går bra för en djur...fats jag är rädd för tjurar :rofl: ....över tonet är respektingivande :eek:
 
Sv: Jag är tillbaka =D (Snälla läs)

shit så coolt, väntar på bilder...
 
Sv: Jag är tillbaka =D (Snälla läs)

HERREGUD, VAD SKRIVER JAG, DET SKA VARA 2 DAGAR!!! :eek:
 
Sv: Jag är tillbaka =D (Snälla läs)

Ja, jag tänkte väl det!! Tänkte precis fråga om du verkligen skrivit rätt!! ;)

Så kul att det gick bra för er!! :D :) Jag är med lite rädd för tjurar... Men jag gillar att se dem på avstånd!! :D
 
Sv: Jag är tillbaka =D (Snälla läs)

martha skrev:
GRATTIS :D ....man blir alltid glad när det går bra för en djur...fats jag är rädd för tjurar :rofl: ....över tonet är respektingivande :eek:

För alla er som är rädda för tjurar så ska jag säga detta: Visst är det förståeligt att man kan vara rädd för ett stort djur som både kan stångas och sparkas, men 90 % av alla kreatur är supersnälla, dom som är på riktigt folkilskna och anfaller skickas till slakt eftersom dom är farliga för människor. Men faktum är att ju större tjurarna är, dessto snällare är dom. Det är unga, små och lätta tjurar som man ska vara försiktig med eftersom dom, precis som unghästar, har mer bus och sprall i kroppen och dessutom orkar dom hoppa runt. En 5 årig tjur som väger 1400 kg orkar inte fara runt som en galan get, faktum är att dom väger så mycket att dom knappt kan gå, visst kan dom gå, men inte alltför långa sträckor.

Men man ska ha respekt för dom, den myten att dom bara skulle kunna sparka åt sidan är helt fel. Vår tjur och många andra kreatur kan sparka rakt bakåt också, så att tro att man är säker om man står rakt bakom är inte att rekomendera, men precis som hästar så sparkar dom inte utan andledning. Det kan vara alltifrån att dom blir rädd till att dom har ont till att dom vill vara ifred och inte ha en människa bakom sig. Det är likadant med stångandet, som igentligen inte ska kallas för stångning. Stångning är något som får och getter håller på med, när dom tar satts och hoppar på en, medan kreatur mer buffar och knuffar runt en än stångas. Visst förekommer det att dom stångar, men buffar är nog mer rätt ord.

Kan passa på att ta död på fler myter när jag ändå är igång.

Myten om att, framförallt tjurar, blir ilskna när man kliar dom i pannan är också fel. Dom tycker, precis som många hästar, att det är skönt att bli kliade i pannan, och framförallt tjurar har ju mycket hår i pannan där det fassnar smutts och halm som kliar och irriterar, så när man sätter igång och kliar så tycker dom att det är superskönt och slår upp och ned med huvudet för att man ska klia mer. En tjur kan stå och gnida huvudet i en vägg på precis samma sätt, helt enkelt står och skaver pannan mot väggen för att det kliar, inte alls för att dom är ilskna och vill bråka. Om dom är ilskna så märker man det långt innan man börjar klia dom i pannan. Redan när man kommer in i hagen/stallet/kofållan så märker man hur dom är. Är dom snälla tittar dom på en och kanske nosar och undersöker vem man är, är dom ilskna far dom runt, beteer sig aggressivt och hotar med sparkar och slag med huvudet och dom piskar ofta med svansen också och har öronen bakåt och har helt enkelt en väldigt hotvull attityd. Vill dom vara ifred så brukar dom bara slå lite med huvudet för att visa att dom inte vill prata med en just nu och att man får komma tillbaka senare i stå fall.

Kort sagt: Tjurar/kreatur är inte så farliga som många tror. ;)
 
Sv: Jag är tillbaka =D (Snälla läs)

*Puttar upp.* :angel:
 
Sv: Jag är tillbaka =D (Snälla läs)

Här kommer bilder:

469461ff.jpg


59da806a.jpg


957f13e1.jpg


c94c7686.jpg



Om ni vill se bilder på hans pappa är det bara tt säga till!
 
Sv: Jag är tillbaka =D (Snälla läs) *BILDER*

b892d498.jpg


216b617e.jpg


c323c320.jpg


cf5aeeee.jpg


edd25c13.jpg


e8b2e1b2.jpg


(Rosetterna är från både Elmia och Mila)
84612e08.jpg


7afea24c.jpg


cc418494.jpg


9248d134.jpg
 
Sv: Jag är tillbaka =D (Snälla läs)

vilka underbara kort på "cowboyen" och tjuren :love:

Han är väldigt stor, jag har en väldigt respekt för domma där. :)

elis
 
Sv: Jag är tillbaka =D (Snälla läs)

Haha, Cowboyen är min pappa på 62 år :D Skötaren i blå overål är jag ;)
 
Sv: Jag är tillbaka =D (Snälla läs)

vilken cool tjur och jag får väl säga fin....
 
Sv: Jag är tillbaka =D (Snälla läs)

GRATTIS!
Själv har jag enorm respekt för tjurar.
Men en liten gullig kviga skulle jag inte tacka nej till :love:

Vad fin!!
Svart, vilken respekt han bär med sig!!
Såg ju himla snäll ut :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag är tillbaka =D (Snälla läs)

Tackartackar :bow:

Den röda tjuren som syns på denhär bilden:
(Samma ras, fast 3 år äldre)

cc418494.jpg


Var hans ilskna granne. Den röda tjuren sparkade tillochmed vår tjur under prisutdelningen, alltså anföll och sparkade. Tyvärr råkade jag stå mellan (skulle ta emot pokalen och rosetterna) så jag fick mig en smäll, men hubert hoppar praktiskt taget rakt upp i luften när den andra tjuren for på honom :mad:
 
Sv: Jag är tillbaka =D (Snälla läs)

equitouch skrev:
GRATTIS!
Själv har jag enorm respekt för tjurar.
Men en liten gullig kviga skulle jag inte tacka nej till :love:

Vad fin!!
Svart, vilken respekt han bär med sig!!
Såg ju himla snäll ut :)

Om jag kan ge dig ett tips så ska jag göra det. Om du är nybörjare med kreatur, skaffa för allt i världen inte en kviga! :smirk: :devil:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp