Bukefalos 28 år!

Jag är tillbaka =D (Snälla läs)

Sv: Jag är tillbaka =D (Snälla läs)

Japp, han är Charolais! Världens finaste också! :)

det är faktiskt många dom även kallas tjurar för kor
Hehe, det finns de som tror att tjurar har spenar och juver också :rofl:

ii-ssa: Är det kanske en hereford du menar?
mila057525avelelectra.jpg


Eller kanske Simmental?
Bollerups Fridolf
00086.jpg
 
Sv: Jag är tillbaka =D (Snälla läs)

Vilken snygg kille!! :love:
När jag var liten så hade vi hästen i ett stall som satt ihop med ett tjurstall. Jag och min kompis ryktade tjurarna, kammade mittbena på dem, hjälpte till med hagbyten och sånt. Det bästa som fanns var att sitta på foderbordet med Ferdinand, den största tjuren. Han la huvudet i knät på en när man satt där, och så strök man honom över kinden så han somnade. :love:
Kalvarna var ju oxå en klass för sig!!!! Små tjurkalvar som vi fick vänja in! Han hade ingen ko själv, utan köpte på sig kalvar, 6 stycken varje år. "mina" hette Humle och Dumle, och jag bodde ju hos dem när vi var i stallet :rofl: I början var de rädda för folk, men efter ett par dagar med Prosit så var de barnkära så det hette duga. Minns att vi fick mata dem med "mjölk", sånt där pulver man blandade med vatten, o de sörplade i sig och fick mjölkmustage :D
 
Sv: Jag är tillbaka =D (Snälla läs)

Vi har en Simmentalkviga som flickvän till Hubert just nu, så till våren så kommer det förhoppningsvis en liten söt kalv.
 
Sv: Jag är tillbaka =D (Snälla läs)

Vilken ras rekommenderar du?
Inte för jag skall skaffa men fall i fall :love:
 
Sv: Jag är tillbaka =D (Snälla läs)

Vad heter dom som är håriga :o
 
Sv: Jag är tillbaka =D (Snälla läs)

Highland Cattle? En sån här?
untitled.jpg

De är himlans egensinniga och blir sällan tama. Inga myskossor.
Men utanför min lågstadieskola hade de tama Highland Cattle. Urmysiga. Men inga gosedjur direkt. Jag skulle definitivt inte välja dem som sällskapsras. Däremot är de utmärkta betesskötare.
 
Sv: Jag är tillbaka =D (Snälla läs)

De däringa skotska sakerna tänker du på. Jag vet vad de heter, men bara för jag ska få fram det nu, så kommer det inte. :mad:






Till trådskaparen: Visas inte tjurarna uppsuttet :D kanske hade varit ngt.
 
Sv: Jag är tillbaka =D (Snälla läs)

Ja, så hette de. Visste jag väl, men hade aldrig kommit på det bara. :banana:
 
Sv: Jag är tillbaka =D (Snälla läs)

Hehe, kan vara så ibland.
Och alla ni andra: kika in den mörkbruna saken i bakgrunden också, det är min stjärnhäst! :love: :banana:
 
Sv: Jag är tillbaka =D (Snälla läs)

Nej, om man vill ha kreatur att ha kul med, gosa, umgås och sköta ordentligt så är Highland cattle inte att kekomendera. Dessutom kräver dom speciell inredning i stallet på grund av sina stora horn, speciella fånggrindar (som man sätter fast deras huvuden i), det mesta måste vara speciellt för att passa dom, och desstom vet dom exakt hur dom ska använda hornen om man gör något dom inte gillar. Numera är dom flesta raser hornlösa eller så bränner man bort hornanfästena när dom är kalvar så att hornen aldrig växer ut.
 
Sv: Jag är tillbaka =D (Snälla läs)

SÖTA men nej då blir det inte den rasen :D
 
Sv: Jag är tillbaka =D (Snälla läs)

Zenith skrev:
Hehe, kan vara så ibland.
Och alla ni andra: kika in den mörkbruna saken i bakgrunden också, det är min stjärnhäst! :love: :banana:


Hmmm, trodde det var en SLB :angel:



Härligt uppfriskande tråd om lite annorlunda djur, men ack så söta (på kort/håll)
 
Sv: Jag är tillbaka =D (Snälla läs)

Charolais är heller inte den mest idealiska rasen för nybörjare. För det första kan kalvningarna vara lite svåra eftersom kalvarna är så stora när dom föds att kon ibland har problem att orka få ut dom, dels är dom också lite mer svårhanterliga än andra köttraser, iaf ungdjuren. Visst finns det supersnälla individer också, men 70% av dom jag mött har varit lite "småvilda" och det skulle till en hel del styrka för att kunna leda dom, även om ägaren tränat länge.

Den rasen jag rekomenderar främst är Simmental, lättskötta, lugna och snälla, tillgivna, lätta kalvningar, behöver inte överdrivet mycket mat.

Vi har en Angustjur och en Simmentalkviga som vi köpte i Maj 2005 och nu på denna korta tiden när hon gått på naturbete utan något tillskottsfoder mer än mineraler så har hon redan satt ordentligt med muskler och har vuxigt mycket. Dessutom är hon oerhört mild och snäll.

Angus skulle jag inte riktigt rekomendera heller för nybörjare, visst är dom snälla, har lätta kalvningar och behöver inte heller överdrivet med mat, men dom har ett temperament som heterduga alltså, vi hade tidigare 7 anguskor + tjur och maken till morska kor får man leta efter, ändå behandlade vi dom som man ska, lugnt och snällt. Men när korna hade kalvat så kunde det dröja upp till en vecka innan man kunde röra kalven utan att få en känga av kon. Så deras ibland morska temperament är riktigt synd på en annars mycket bra och trevlig ras.
 
Sv: Jag är tillbaka =D (Snälla läs)

Är inte hereford hyfsat snälla också? Annars är ju inte en mjölkras nåt dåligt val heller, om man har kvar den som amko och den inte mjölkar så mycket. Tycker definitivt mjölkraserna är mer coola än köttraserna, även fast de är tränade.
Men det finns ju undantag och en vältränad simmental är ju faktiskt en bra förstaras, det tycker jag.
 
Sv: Jag är tillbaka =D (Snälla läs)

Highland cattle ? :love: där jag var och praktiserade i 5 veckor har uppfödning av såna! hans gamla kossa var ju bara för underbar! tamare och trevligare ko har jag aldrig hälsat på =)

här är en bild på en av hennes kompisar

ko med kalv
hårig kalv

trådskaparen = toksnygg tjur! :love:
 
Sv: Jag är tillbaka =D (Snälla läs)

Hereford är lite som en blandning mellan Charolais och Simmental, lite mer svårhanterade, men lätta kalvningar och klarar sig på normal tillgång på mat.

Fjällkor är en utmärkt ras. Är själv mer förtjust i SLB, alltså Holsteinkor, snälla och väldigt lätthanterliga. Min dröm har alltid varit att ha en stor mjölkgård med ca 150 mjölkkor :angel:
 
Sv: Jag är tillbaka =D (Snälla läs)

Visst finns det supersnälla HLC också, men tyvärr är dom inte så mysiga som dom ser ut.
Supersöt kalv :love:


Tackar, säg till om ni vill se bilder på hans far :bow:
 
Sv: Jag är tillbaka =D (Snälla läs)

nä dom visste verkligen hur dom ska använda hornen emot varandra :crazy: klockrena träffar!! var med och plockade in årskalvar och vilka krafter i så små djur! :eek:

tjuren var inte heller så trevlig... stod med käpp vid grinden i ligghallen så dom inte skulle få för sig att spränga den när ungdjuren skulle hämtas, tjuren kom nära så jag petade på hans lår och den sparken han svarade med visslade det om :cool:

lägg in bilderna på farsgubben också! :)
 
Sv: Jag är tillbaka =D (Snälla läs)

Här är farsgubben, han är numera såld.
Bilderna är tagna i februari på Mila 2005

På invägningen på Mila 2005 vägde han 1176 kg :D

d6385a8f.jpg


e2a68701.jpg



Hubert och pappa Figaro i bakgrunden

fb91726a.jpg


89ab649d.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag är tillbaka =D (Snälla läs)

Mer bilder på Huberts far Figaro av Davidstorp

797ddd2d.jpg


c7808d40.jpg


c7808d40.jpg


c9d3d64e.jpg


c04a7280.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp