Bukefalos 28 år!

Jag är tillbaka =D (Snälla läs)

Sv: Jag är tillbaka =D (Snälla läs)

:bump: GRATTIS! :bump:

Vilken urfin tjur det är! Skulle själv inte vara i dina kläder bakom en tjur rumpa :p
 
Sv: Jag är tillbaka =D (Snälla läs)

Vilken bjässe pappan var!!!

Är det alltid din far som ställer ut dem i ringen? Eller gör även du det?
 
Sv: Jag är tillbaka =D (Snälla läs)

Mitra skrev:
Vilken bjässe pappan var!!!

Är det alltid din far som ställer ut dem i ringen? Eller gör även du det?

Jag visar också då och då. Jag brukar ofta bara visa på eftervisningarna där alla klassvinnare visas upp med sina prisrosetter så att publiken kan få se dom alldra bästa. Alla klasserna visas rasvis, så att det är Angus för sig, Simmental för sig, Hereford för sig etc. Jag brukar ofta inte få visa på själva bedömningen när dommaren ska bedömma, eftersom dom ofta brukar vara lite nervösa när dom är inne i ringen första gången och eftersom jag bara väger 52 kg så har jag inget att sätta emot om det skulle hända något.

Påväg ut till klassvinnarvisning, jag i rutig tröja med Hubert och pappa bakom med Figaro.

fb91726a.jpg


Visas för publiken, jag i rutig tröja och pappa leder Figaro, med alla rosetterna:
46165170.jpg


Jag och pappa och Figaro och Hubert:
f537676b.jpg
 
Sv: Jag är tillbaka =D (Snälla läs)

vilken häftig sak ;) :)

måste bara få fråga, är det samma sak med tjurar som med hingstar att dom gör upp om rangordning och slåss?

med tanke på att dom står så nära varandra i ligghallarna utan spilt/boxväggar emellan.
 
Sv: Jag är tillbaka =D (Snälla läs)

Hjälp så söööööööt :love: :love: !
Han är verkligen maffigt pampig och supergullig på samma gång!
 
Sv: Jag är tillbaka =D (Snälla läs)

Ja, tjurar gör också upp rangordning och sätter varandra på plats. Men dom är så kort bundna att dom inte kommer åt att slåss.
 
Sv: Jag är tillbaka =D (Snälla läs)

Idga var jag med min pappa på en tretimmarstripp och hämtade spån i Tärendö. Mitt i ödemarken såg vi en hage och jag ropade "hästar!" men när vi kom närmare så ropade min pappa istället "myskoxar!". Men tack vare att jag läst denna tråd kunde jag känna igen att det var en flock med Highland Cattle!! :bow: :banana:
Nu kunde jag berätta för min pappa att det minsann var av rasen Highland Cattle och att de har större horn än vanliga raser och att de är rätt vresiga av sig. Det jag kom ihåg att jag läst om dem här med andra ord! :D

Här är bilder på hårbollarna:
Photo-0035.jpg

Photo-0036.jpg

Photo-0037.jpg

Photo-0038.jpg

Photo-0039.jpg

Kalven var såå söt och tjuren var riktigt mäktig! :love:
(tagna med kameramobil så därav kvalitén)
 
Sv: Jag är tillbaka =D (Snälla läs)

Hahah

(Buke has changed my life)


Dolores_88

Tur att tråden lädre dig något nytt :D Nu visade du att din pappa inte alltid vet allt! :bump:
 
Sv: Jag är tillbaka =D (Snälla läs)

Hej!
Nu har jag lite frågor. Kossorna hos bonden här hemma är av lite diverse raser. En del av dem är korsningar antar jag.
Jag har lyckats lista ut en del:
Blonde - Han har massa såna gula saker. Den gamla tjuren var också blonde
Charolais - Som sagt tjuren är challe :love:
Simmental - En simmental har vi. Om deninte är en hereford, men det tror jag inte. Jag kallar den för "snäll-kon" för hon är så himla snäll och så har hon en geniknöl på huvudet som hon vill att man ska klia på :D
Limousine - Såna helbruna saker
SRB - Alltså hon ser ut som en äkta mjölkkossa, bara mindre juver och lite högre än snittet.

Men sen kommer problemet - det finns en hög kossor, sökert korsningar, som jag inte förstår vad de är för något.
1. Vit kossa med svart mule
2. Mörkgrå kossa med svart mule
3. Skimmelfärgad kossa med svart mule

Vadan är dessa för kossor? Kan tillägga att de gråa kossorna är lite halvgalna och rätt aggresiva.
 
Sv: Jag är tillbaka =D (Snälla läs)

Vad heter de där skimmel/silverfärgade, MUSKULÖSA korna man ofta ser gåendes utefter vägarna? (ja, i hage då)... Är alltid enfärgade och ser likadana ut.. (hmm.. kan nog vara cremefärgade också) Kanske är två olika raser, vad vet jag.. En del brukar vara "krulliga" i pannan också, dock ingen långhårig ras...

Är det nu man ska yrka "knapplån"?!?
 
Senast ändrad:
Sv: Jag är tillbaka =D (Snälla läs)

Hm, kan inte komma på någon generell ras, hur stora är dom? Är dom ganska små så skulle jag tippa på någon typ av fjällko, men om dom är stora så vet jag faktiskt inte vad det kan vara, några korsningar möjligtvis.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp