Bukefalos 28 år!

Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hamnade på en Cockerpoo "kennel"s hemsida. Läste detta:
Är man inte så intresserad av att just ställa ut eller rasstandard så kan en blandrashund vara nog så trevlig och passa väl in i sammanhanget. Genom avelsarbete i Sverige tycker jag att vi funnit en blandning som fler och fler tycker är en trevlig familjehund med många användningsområden och trevligt temperament. Fördelen med att inte ha en rashund är också att focus ligger på att avla på sunda och kloka individer som har ett stabilt psyke och som ger trevliga valpar. Dessutom behöver man inte tänka på att hunden ska ha en speciell klippning eller pälskvalitet utan man kan anpassa frisyren efter tycker, smak och väder/årstid. Varje individ blir på så vis unik i sitt slag och får utveckla sin personlighet efter familjens önskan och behov. Det finns dessutom många hundtävlingar för blandrashundar att aktivera sig med som agility, rallylydnad och blandrasutställningar.

Jag gick in på en annan "uppfödare"s sida. Då står det såhär:
"
En av fördelarna med att INTE vara en godkänd RAS är att vi slipper sånt trams som hundutställningar och konstiga dommare som ska dömma efter en RASSTANDARD. (Det vet vi ju alla hur det gått för många TYPER som blivit RAS med RASSTANDARD.... titta bara på Schäfern och Engelska Bulldoggen, att gå på hasorna och inte kunna andas och föda naturligt är nu vardag för vissa raser)

En annan sak som är bra är att vi kan låta våra vovvar se ut hur som helst, dom behöver inte vara klippta på något särskilt sätt, inte vara fullpälsade för att vara vackra i utställningsringen.... dom får vara HUNDAR och man kan ha pälsen efter tycke, smak och årstid. Härligt va????"

Bara jag som tycker att det låter som om samma person skrivit detta?? Vilket som, hela argumenatationen är ju bara att spola ner
 
Skulle kunna vara det, tror det stod på cockerpoo "klubben"s sida också. :eek:
Tragiskt att sådana påståenden sprids på ett sätt. För en okunnig eller icke så insatt kan det låta trovärdigt och bra.
Vore intresannt om de kunde styrka de där påståenderna med lite fakta byggd på seriös forskning. Tyvärr lär de bara hitta motsattsen. Och då tar man till "svartmålarkortet" där man vill få det till att med renrasiga hundar medföljer en massa krav.

Jag har ägt både bladraser och renras och vill hävda motsattsen. Det har krävts mer arbete från min sida att hålla blandisarna nöjda eftersom rasernas olika sidor slog igenom på olika sätt. De renrasiga har varit mycket jämnare och framförallt så har jag valt ras efter de egenskaper som passat mig.
 
Från en cockerpoo-uppfödares hemsida: "En cockerpoo får oftast de bästa egenskaperna ifrån båda raserna." och de passar till allt och alla "beroende på vilka förutsättningar man ger den ifrån början".

Vad lätt det blir att föda upp hundar när man bara kan hitta på saker som passar. :cautious:
 
Från en cockerpoo-uppfödares hemsida: "En cockerpoo får oftast de bästa egenskaperna ifrån båda raserna." och de passar till allt och alla "beroende på vilka förutsättningar man ger den ifrån början".

Vad lätt det blir att föda upp hundar när man bara kan hitta på saker som passar. :cautious:

Hur kan man ens påstå att de får det bästa från båda raserna? Som om det finns en mall eller garanti för vad som kommer att slå igenom. Ren BS.
Om det nu finns sidor i raserna som är mindre önskvärda än de där som nu är så bra och "slår igenom" varför ens satsa på den rasen och inte på en ras som från början är komplett?
Det finns hundratals raser och jag köper inte för en sekund att det inte finns en enda ras som inte har "rätt" egenskaper så man måste mixa ihop nått bättre. Det handlar om utseende. Man tycker inte att de raser som passar en egenskapsmässigt är Gulliga/fina/snygga/rätt päls/storlek mm.
 
Från en cockerpoo-uppfödares hemsida: "En cockerpoo får oftast de bästa egenskaperna ifrån båda raserna." och de passar till allt och alla "beroende på vilka förutsättningar man ger den ifrån början".

Vad lätt det blir att föda upp hundar när man bara kan hitta på saker som passar. :cautious:

Finns ju bara en förklaring - magic! Valpen är alltså lite som trolldeg? Fantastiskt.
 
Så fantastiskt blir det när man inte har någon tramsig rasstandard att förhålla sig till! :up:

Åhh tänk så perfekt, när man är trött på den så bara degar man ihop den till en liten boll och bygger upp en ny i en annan stil.. Gaashh så smidigt! Att man inte tänkte på att skaffa en sån från början! :up::rofl::rofl:

Det kanske är en trolldegshund man skulle föreslå till dessa människor istället... :angel:
 
Från en cockerpoo-uppfödares hemsida: "En cockerpoo får oftast de bästa egenskaperna ifrån båda raserna." och de passar till allt och alla "beroende på vilka förutsättningar man ger den ifrån början".

Vad lätt det blir att föda upp hundar när man bara kan hitta på saker som passar. :cautious:
Undra om det därför dom ofta får pälsar som blir gräsligt jobbiga :p
 
De kallar iaf hundarna för vad det är: Desigerhundar.
Man ska alltså kunna skräddarsy sin egen unika hund är deras motto.
Jo jo...Poo-mixarna mfl Låter ju väldigt mycket seriösare än den "utseendefixerade" renrasaveln:meh:
 
Nej, Gerberian Shepsky var det :rofl: Fyndigt...
Detta får mig att tänka på en skoluppgift som min son hade förra veckan. De hade läst om Skvadern och skulle rita ett eget ihopmixat fantasidjur. Han gjorde en Giräst.
Framdelen var Giraff och bakdelen häst. Såg askul ut. Kanske något vi skulle försöka ha som sidoprojekt här hemma till vår övriga uppfödning. Giräster? :up:
 
Jag ska kombinera mina två favvoraser och kalla den Boppet. Eller Whixer. (Att den har grym ångest p.g.a. instinkterna will to please och will to flee skiter väl jag i).

Säljer dom dåligt så försöker jag mig på en Poobox. Supersexigt namn, resten skiter (no pun intended) jag i.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
20 683
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 701
Senast: Takire
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
13 725
Senast: Dentaku
·
A
Katthälsa Jag har idag varit med om en minst sagt obehaglig upplevelse. Detta är helt sinnessjukt, och en otroligt lång historia. Vet inte var jag...
Svar
17
· Visningar
3 249
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp