Bukefalos 28 år!

Jag blir så ARG! Hur gör ni när puckade människor förstör allt jobb ni lägger ner..

H

HaRLeKIn

... på valpen (9 veckor)
Jag vill inte att min hund ska springa runt o skälla i tid o otid, det gör hon inte heller o blir hon för uppstressad säger jag lugnt till henne att vara tyst o lugna ner sig o det funkar jättebra. :)

Jag har en granne som varje gång när han kommer säger voff,voff o stirrar upp henne så hon börjar skälla, hoppa o vara jättejobbig. Hon pissar tom ner sig.
Grannen vill inte ha en hund som skäller så jag sa till honom att om du vill ha en hund som inte skäller så ska du ju inte uppmuntra den till det. :devil:
-Öh... nej det kanske jag inte ska får jag till svar. Nästa gång har han glömt vad jag sagt o sen när han ska gå säger han: ja just det jag skulle ju inte göra så... *flin* :mad:

Likadant med mina svärföräldrar. Hemma får hon inte vara i soffan, det får hon där. Ska man låta det vara så el ska reglerna vara liadana borta som hemma eller?? :confused:

Alla människor som ska hälsa på valpen låter den hoppa, skälla o nafsa. Ska jag "rycka" in o säga till den då eller hur gör man? Hon gör ju inte så mot mig.
Jag vill ha en väluppfostrad hund som inte hoppar på folk el skäller som en galning.

Hjälp mig!
 
Sv: Jag blir så ARG! Hur gör ni när puckade människor förstör allt jobb ni lägger ner

Tja, grannen finns det väl inte så värst mkt mer att göra med än låna en stor :devil: jycke som får vråla i åt honom och se vad han tycker? :cool: Annars gäller väl generellt samma sak som med föl, det man inte vill att de gör som vuxna ska de inte få göra som små, så jag hade sagt ifrån.
 
Sv: Jag blir så ARG! Hur gör ni när puckade människor förstör allt jobb ni lägger ner

Mia_R skrev:
Tja, grannen finns det väl inte så värst mkt mer att göra med än låna en stor :devil: jycke som får vråla i åt honom och se vad han tycker? :cool:

Bra idé! Jag har hund att låna ut! Garantera sista gången nån säger *voff voff*, försöker att peta in fingrarna i en bilbur, hälsa på en hund som sitter uppbunden. Eller ö h t säga "Får jag klappa hunden"

Utlånas mot bensinkostnad! Ser snäll och go ut. Men kommer man för nära...
 
Sv: Jag blir så ARG! Hur gör ni när puckade människor förstör allt jobb ni lägger ner..

Jag brukar säga till personen i fråga. Sen brukar jag också säga att det är lätt för er att tycka det är kul att höra skällande (tex) i två minuter, men vi ska ha hunden i dygnet runt, och då vill vi ha ordning på den.
Fråga också om de tycker det är ok att hunden skäller och biter när den blir vuxen, då brukar de få sig en tankeställare.
Om inte din granne slutar, hade jag helt enkelt slutat stanna när h*n kommer och bara tagit valpen och gått.

Min valp skällde väldigt mycket på svärfar (osäkerhet), han tyckte det var kul och skrattade och sa *skäll du, jag är inte rädd för dig* Sen kunde han klappa händer och skälla tillbaka. Han kunde inte begripa varför hon var arg på honom *suck*, spelade ingen roll att jag sa hon är rädd för dig, det begrep inte han. Han hade ju inte gjort henne något sa han.
Nu är valpen 9 månader, och för ett par månader sedan såg jag att svärfar började bli irriterad. Jag såg han svor för sig själv när hon inte var tyst (nu skällde hon inte hela tiden, utan tystnade efter ett tag, men denna gången kom han och ville prata med mig, och han började prata innan jag fått henne att vara tyst).
Jag sa då till honom att hade han lyssnat på mig från början och låtit henne vara så hade det inte blivit så här, och jag bad honom gå därifrån.
Efter det så har han slutat med sina grejer och hunden har slutat skälla. Hon gör ett par skall när hon ser honom, men sen är hon tyst.

Tänk om folk kunde höra på vad man säger från början.
 
Sv: Jag blir så ARG! Hur gör ni när puckade människor förstör allt jobb ni lägger ner..

En sak till. varför låter du hunden vara i soffan om du inte vill det? Är ju du som bestämmer och ingen annan. Eller brukar svärföräldrarna vara hundvakt?

Iofs kan en hund lära sig att på ett ställe får de vara i soffan, men inte på ett annat.
Men jag blir rent ut sagt förbannad om folk gör saker med miná hundar som inte jag vill. Lyssnar de inte, så slutar jag helt enkelt ta med hundarna eller slutar träffa personen i fråga.
 
Sv: Jag blir så ARG! Hur gör ni när puckade människor förstör allt jobb ni lägger ner

HaRLeKIn skrev:
... på valpen (9 veckor)
Jag vill inte att min hund ska springa runt o skälla i tid o otid, det gör hon inte heller o blir hon för uppstressad säger jag lugnt till henne att vara tyst o lugna ner sig o det funkar jättebra. :)

Jag har en granne som varje gång när han kommer säger voff,voff o stirrar upp henne så hon börjar skälla, hoppa o vara jättejobbig. Hon pissar tom ner sig.
Grannen vill inte ha en hund som skäller så jag sa till honom att om du vill ha en hund som inte skäller så ska du ju inte uppmuntra den till det. :devil:
-Öh... nej det kanske jag inte ska får jag till svar. Nästa gång har han glömt vad jag sagt o sen när han ska gå säger han: ja just det jag skulle ju inte göra så... *flin* :mad:

Likadant med mina svärföräldrar. Hemma får hon inte vara i soffan, det får hon där. Ska man låta det vara så el ska reglerna vara liadana borta som hemma eller?? :confused:

Alla människor som ska hälsa på valpen låter den hoppa, skälla o nafsa. Ska jag "rycka" in o säga till den då eller hur gör man? Hon gör ju inte så mot mig.
Jag vill ha en väluppfostrad hund som inte hoppar på folk el skäller som en galning.

Hjälp mig!


Det skall vara konsekventa regler. Får hon inte ligga i din soffa hemma så får hon inte göra det någon annan stans heller.

Och träna henne att inte hälsa på alla som vill hälsa på henne så lugnar hon snart ner sig. (låt inte alla hälsa på henne utan att du säger "varsågod och hälsa") Lycka till! :)
 
Sv: Jag blir så ARG! Hur gör ni när puckade människor förstör allt jobb ni lägger ner

Fast just detta med soffan lär sig hundar väldigt fort. Man kan ju vända på det. Mina hundar får vara i soffan hemma, men jag kan ju inte kräva att de ska få vara i soffan om jag är bort hos någon med hundarna.
Hemma, i soffan, borta "frågar" man om lov först. Får man inte, då ligger man på golvet.
 
Sv: Jag blir så ARG! Hur gör ni när puckade människor förstör allt jobb ni lägger ner..

Åhå, känner igen alla de sakerna!!
Har en svärfar som älskar att låta hundarna göra allt de inte får.Vi har försökt med allt men inget hjälper.Hans sätt är att fjäska sig till deras vänskap med div otyg och mutande.Jag blir lika tokig var gång det är något.Men vad gör man med en person som är lika motaglig för hundregler som det är att hälla vatten på en gås????
Stövaren vet att när svärfar kommer så på 7 röda sekunder gör han allt vi inte tillåter o lite till. :mad:
Vårt staket går ut till vägen och det går en hel del folk förbi.Stövaren galpar glatt på de flesta o vi har jobbat med att få honom att sluta inget biter.En del av dessa förbigående skrattar glatt och uppmuntrar hans skällande medans en del tycker det är minst lika jobbigt som vi.Vad gör man??
 
Sv: Jag blir så ARG! Hur gör ni när puckade människor förstör allt jobb ni lägger ner..

HaRLeKIn skrev:
Alla människor som ska hälsa på valpen låter den hoppa, skälla o nafsa. Ska jag "rycka" in o säga till den då eller hur gör man? Hon gör ju inte så mot mig.
Jag vill ha en väluppfostrad hund som inte hoppar på folk el skäller som en galning.

Människor VILL hälsa på sötapöta valpar, så är det bara :crazy: . Men det är din valp, så det är du som bestämmer. Hon måste inte hälsa på allt och alla.
Min lagotto var likadan (och får hon hälsa nu blir hon såklart överlycklig :p ), men där satte jag en gräns. Hon behövde inte hälsa på alla, vare sig det var barn eller vuxna. Man kan lugnt gå förbi också.
Har också fått många kommentarer om "men det gör inget att hon hoppar, jag har inga fina kläder på mig". Vänligt har jag förklarat att det förstår inte hunden, får hon hoppa en gång så bryr hon sig inte vad människan har för kläder på sig nästa gång - och då kanske det dessutom är spöregn och lera.
Om hon börjar hoppa på människor, ta ner henne och distrahera ett tag, med tex. leksak eller godis. Låt människan klappa henne lite försiktigt en gång till, kanske medan du håller i henne så hon håller fyra tassar i marken :D .
Förklara att det kanske är gulligt med en valp, men att valpar växer och har de fått hoppa och bitas som valpar så fortsätter de säkerligen med det som vuxna och då kan det vara svårare att bryta ovanan.
 
Sv: Jag blir så ARG! Hur gör ni när puckade människor förstör allt jobb ni lägger ner..

Du måste vara bestämd med hunden. Om hon som i ditt fall inte får vara i soffan hemma ska hon heller inte uppmuntras till att vara det nån annanstans. Det kommer göra din valp förvirrad och osäker på sig själv. Det är ju jobbigt för den om man hemma strängt säger ifrån och nån annanstans uppmuntras den att hoppa upp i soffan. När den sen kommer hem igen kanske den hoppar upp i soffan och du säger ifrån. Hur kan valpen veta vart den fåt göra saker och inte? Jag tycker att du ska stå på dig och inte låta andra uppfostra din hund! Lycka till!!
 
Sv: Jag blir så ARG! Hur gör ni när puckade människor förstör allt jobb ni lägger ner..

Tack för alla svar! :)
Jag tror jag vet hur jag ska göra nu, ett tillfälle att skälla lite på svärföräldrarna :devil: . Skämt åsido.

Jag är så dålig på att säga till folk men nu vill jag ju verkligen ha min hund på ett visst sätt o då jäklar ska ingen få förstöra det.

Tack igen!
 
Sv: Jag blir så ARG! Hur gör ni när puckade människor förstör allt jobb ni lägger ner..

Det månne vara en väldigt vek hund som blir olycklig av något sådant, hunden vi hade såg skillnad på soffa och soffa (han hade en egen gammal tygsoffa, han fick däremot inte vara i skinnsoffan) inte mådde han dåligt för det. Han la sej i sin soffa.

Trådskrivaren vill jag bara råda att vara en grinig :devil: , visst att det är så sött med en valp, men gör man inte som du vill så ta hunden och gå därifrån.
Kan man inte uppföra sej med hästar = blir inget ridande av på min häst.
Är man dum med katter = du kommer inte nära mina.
Gör du inte som jag säjer med hunden = du får inte vara nära den.
 
Sv: Jag blir så ARG! Hur gör ni när puckade människor förstör allt jobb ni lägger ner..

Som sagt, det där kan hundar lära sig att se skillnad på.
Förvirrad lär den inte bli, den kommer förstå och lära sig.

Mina hundar har inte dött av att de ibland måste gå ner från soffan. Kanske vi har besök och det inte finns plats för hundar där då.
 
Sv: Jag blir så ARG! Hur gör ni när puckade människor förstör allt jobb ni lägger ner..

Förstår precis hur du känner!! Mina svärföräldrar hade också problem med min hund tidigare. Det kvittade hur många gånger jag sa ifrån att inte stirra henne så gjhorde de det och när hon då blev uppskruvad så beklagade de sig och skrek åt henne. Hela den familjen har mycket lite kunskaper om hundar och min mans syster försöker uppfostra en valp på 8 månader av en liten ras ( blandras dock). Det går ingé vidare, hunden gör som den vill och blir inte rumsren för promenaderna sköts inte korrekt. Jag har försökt prata emd dem men det hjälper inte.
Ofta klagade de bakom ryggen på mig på min hund, hon var ouppfostrad och fick göra som hon ville. Ingen trevlig hund alls, enligt dem. Men när de inte var i närheten så fungerade mina regler. Så fort vi träffade dem så skulle det stirras och sedan skrikas och det klarade inte hon. Hon skällde och studsade mot allt och alla och fjäskade för att de inte skulle vara arga. Till slut fick jag nog och röt till och så fort de gjorde något mot sina egna hundar eller mot min så sa jag ifrån. De får behandla mina hundar efter mina regler. Och det fungerar.

Förresten så är det precis likadant med våra barn!!!!
 
Sv: Jag blir så ARG! Hur gör ni när puckade människor förstör allt jobb ni lägger ner..

vacasso skrev:
Trådskrivaren vill jag bara råda att vara en grinig :devil: , visst att det är så sött med en valp, men gör man inte som du vill så ta hunden och gå därifrån.
Kan man inte uppföra sej med hästar = blir inget ridande av på min häst.
Är man dum med katter = du kommer inte nära mina.
Gör du inte som jag säjer med hunden = du får inte vara nära den.

Precis :bow:

Många verkar råka ut för att folk jämt och ständigt ska hälsa på deras valpar. Har jag så gott som aldrig råkat ut för. Jag ger dom inte ens chansen, jag tar aldrig ögonkontakt med folk om jag inte vill hälsa och jag låtsas de är luft. Då brukar de sällan våga sig fram och gulla med valpen man har. Kanske är man ful som gör så, men eftersom folk har svårt för att fatta vad som gäller, så får mina hundar träffa min vänner som kan och har hund, det räcker för oss.
 
Sv: Jag blir så ARG! Hur gör ni när puckade människor förstör allt jobb ni lägger ner..

Får en fullkomlig novis på hundområdet komma med en synpunkt?

Jag har inget som helst kunnade om hundar. Mer än öppna dörren/gå ut och kissa. Var tyst. Gå och lägg dig typ.

Om en glad liten valp som trådskaprens kommer så tror jag i min enfald att den vill leka. Och för att vara en vänlig själ :o så skulle jag ha kunnat "skoja" med valpen lite.

En hund som hoppar på mig och jag säger-det gör inget. Då menar jag kanske inte att den får göra så utan, mer att ägaren inte behöver ta illa upp för min skull. Förstår ni vad jag menar. Jag är inte rädd för hunden, men vill inte korrigera någon annas djur då jag kan för lite. Ägaren behöver alltså inte ta ansvar för mig, men får gärna korrigera sin hund.

Sedan är det kanske inte alltid så lätt för oss som inte är "hundfrälsta" att veta hur man ska göra på ett korekt sätt. Att däremot kunna ta ett tips från hundägaren om att så här är det, det tycker jag bara är bra.
Alla kan ju inte veta allt eller hur?
 
Sv: Jag blir så ARG! Hur gör ni när puckade människor förstör allt jobb ni lägger ner..

jo självklart, men säjer man att stressa inte upp den/klappa händerna och skäll tillbaka och personen ändå inte lyssnar så är det en annan sak.
Kommer det fram en liten valp så är det en självklarhet även för mej att fråga om man får hälsa. Om hundägaren försöker träna bort att hunden springer fram till kreti och pleti är det bättre att skita totalt i valpen och vända sej och börja gå därifrån... det ska vara skittråkigt att komma fram till okända mej.

Och skulle jag haft en hund som hoppade på dej får du mer än gärna backa undan och lyfta ned den och sedan ignorera den.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag blir så ARG! Hur gör ni när puckade människor förstör allt jobb ni lägger ner..

:o Fast jag och K har pussats när inte du ser... :love: :banana: :D
 
Sv: Jag blir så ARG! Hur gör ni när puckade människor förstör allt jobb ni lägger ner..

Jag tror inte att du behöver oroa dig. Är bara du tydlig så kommer hunden att vara trygg och hänga med på vad som förväntas av den i olika situationer. Om valpen stirrar upp sig vid möte med människor så tycker jag att det är ditt ansvar att lugna ned den - även om det är människans "fel" att den blivit uppstirrad från första början. Man kan inte alltid påverka andra människor (och jag tycker inte heller att man bör göra det), men man kan påverka sin hund. Antingen lugnar du då ned henne medan hon hälsar, går iväg med henne, associerar grannen/andra människor med gott godis eller liknande, eller så låter du henne fara, hoppa, skälla och bita. Det är ju mycket valpars natur att göra så med. Det mesta växer de ifrån alldeles av sig själva. Att bli förbaskad på andra människor tror jag inte är rätt väg att gå... Även jag, som hundmänniska, låter både valpar och vuxna hundar hoppa, skälla och nafsa när jag hälsar på dem. Det är inte min sak att uppfostra andras djur.

När det gäller andra regler som sitta i soffan, få mat vid bordet etc. så anpassar jag det helt efter situationen. Hundarna vet det, och accepterar det. Samma regler som gäller här hemma behöver inte alls gälla borta, och samma regler som gäller borta hos familj X behöver inte gälla hos familj Y. Så länge som man vänligt talar om för hunden hur man vill att den ska agera, så går det bra.

Lycka till med din lilla valp! Hon är bara nio veckor ännu, så det viktigaste just nu är att hon får gott självförtroende och förtroende för sin omgivning. Att hon lär sig att människor är trevliga, även om de beter sig underligt. Att hälsa städat är inte alls lika viktigt. Det finns det alltid tid för att lära in sedan. Ett bristande självförtroende och förtroende för sin omgivning, går däremot aldrig att reparera helt om de får brister när de är små.
 
Sv: Jag blir så ARG! Hur gör ni när puckade människor förstör allt jobb ni lägger ner..

Självklart ska man alltid ha hundägarens tillåtellse.

Ibland kan man dock som novis uppfatta ägarens ropande på hund som kom farande för att hälsa, som att de är oroliga för att jag ska vara hundrädd eller liknande..
Då brukar jag ibland sätta mig ner på huk och låta hunden komma fram.

Men jag håller fullt och fast med om att man alltid ska lyssna på ägarens hänvisningar :bow:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
808
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 014
Senast: lilstar
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 481
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 506

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur valde ni uppfödare?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp