Bukefalos 28 år!

Jag blir så ARG! Hur gör ni när puckade människor förstör allt jobb ni lägger ner..

Sv: Jag blir så ARG! Hur gör ni när puckade människor förstör allt jobb ni lägger ner..

låt bli att bli irriterad på såna som bara förstör. försök se på det som ett träningstillfälle med störningar! träna kontakt, kontakt och åter kontakt och bli för allt i världen inte arg på den lilla valpen. "hårda tag" kommer garanterat att ge framtida problem i just det här fallet (valpen blir retad/känner dig obehaglig till mods och du "tar i lite" = *voff voff* betyder obehaglig matte, bäst att vara på sin vakt och skälla lite extra).

ang soffor så är det din hund och DU bestämmer. följer inte andra dina regler så är det bara att resa sig och gå och ta hunden med sig. men normalt sett är det inte förvirrande att en soffa är ok, men en anna är det inte. att en och samma soffa ibland är ok men inbland inte kan däremot vara svårare att förstå.

ska andra människor hälsa på din hund så ska de göra som du säger. punkt. gör de inte det får de inte hälsa, det är bäst för alla inblandade. om nu människorna gör rätt men hunden ändå hoppar och biter får den inte hälsa förrän den sansat sig. vill den verkligen hälsa lär den sig ganska fort att det inte lönar sig att vara sjövild utan att det finns vissa regler vid hälsandet. också här gäller det att du inte börjar rycka och slita i den lilla valpen. var LUGN! att den inte får hälsa är straff nog.

och så till sist; glöm inte att det är en liten valp. valpar har svårt att vara koncentrerade någon längre stund. dessutom spritter det i hela kroppen. det lönar sig alltså aldrig att bli arg.
 
Sv: Jag blir så ARG! Hur gör ni när puckade människor förstör allt jobb ni lägger ner..

vacasso skrev:
Det månne vara en väldigt vek hund som blir olycklig av något sådant, hunden vi hade såg skillnad på soffa och soffa (han hade en egen gammal tygsoffa, han fick däremot inte vara i skinnsoffan) inte mådde han dåligt för det. Han la sej i sin soffa.

Trådskrivaren vill jag bara råda att vara en grinig :devil: , visst att det är så sött med en valp, men gör man inte som du vill så ta hunden och gå därifrån.
Kan man inte uppföra sej med hästar = blir inget ridande av på min häst.
Är man dum med katter = du kommer inte nära mina.
Gör du inte som jag säjer med hunden = du får inte vara nära den.

Nej, jag säger inte att det blir så men det kan bli. Jag vet ju inte heller vad hunden har för psyke. Hon kanske redan är jättenervig. Inte för att jag tror att det är nån fara men det är bara exempel på vad som kan hända! ;) Och skulle det ske att hunden verkligen blir nervös så är det ju tråkigt. Det är faktiskt inte omöjligt att ha en sån hund, jag vet. Min "svärmor" har en väldigt nervig hund som berörs av minsta lilla förändring. :(
 
Sv: Jag blir så ARG! Hur gör ni när puckade människor förstör allt jobb ni lägger ner..

Bra förklarat!! Kan bara hålla med! Speciellt det första att se det som störningsträningar. Hunden kommer att möta många människor som inte beter sig efter "regelboken" och det är viktigt att den då vet att det är dig den kan lita på och få trygghet av.
Och glöm inte det cillamuffins skriver på slutet; glöm inte att det är en liten valp...
 
Sv: Jag blir så ARG! Hur gör ni när puckade människor förstör allt jobb ni lägger ner..

Ok, jag får ta det som träningstillfällen. :smirk: Och jag blir absolut inte arg på valpen när hon hoppar på människor som stirrar upp henne, men på människorna... De har haft hund innan o borde veta... Äsch, jag får strunta i dem o säga till dem på skarpen nästa gång tillfälle ges.
Jag vet att valpen inte kan koncentrera sig så mkt nu men man kan ju i alla fall försöka att den hälsar lugnt el vad man ska kalla det. ;)
Det hjälper ju inte att svärfar ska brottas o hoppa o skälla han med... :mad:

Jag har en kompis vars svärfar brukade "sparka" mot hennes hund som då bet efter foten, tyckte han var jättekul men han tänkte inte så långt att om barnen sedan gör så så hugger hon ju efter dem med..

Jag tycker personligen inte att min hund är jättevek. Hon är lagom tror jag. :crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag blir så ARG! Hur gör ni när puckade människor förstör allt jobb ni lägger ner..

Men det är en annan sak. Då har jag inte sagt till varken hunden att den ska komma, eller något till dig att du ska sluta.
K tar jag inte så stort ansvar för. Hon blev uppfostrat innan jag flyttade hit.
Sen tycker hon om människor och skulle tex inte reagera som min valp har gjort.
Du har ju träffat valpen, så det vet hur hon gör när det kommer okända på gården. Då vill jag folk ska låta henne vara, tills hon lugnat sig. Och låta henne kika lite själv, innan de "tvingar" (ska hälsa) sig på henne.
Får hon två minuter, så är det lugnt sen, då blir hon gärna klappad.
 
Sv: Jag blir så ARG! Hur gör ni när puckade människor förstör allt jobb ni lägger ner..

älgen skrev:
Självklart ska man alltid ha hundägarens tillåtellse.

Ibland kan man dock som novis uppfatta ägarens ropande på hund som kom farande för att hälsa, som att de är oroliga för att jag ska vara hundrädd eller liknande..
Då brukar jag ibland sätta mig ner på huk och låta hunden komma fram.

Men jag håller fullt och fast med om att man alltid ska lyssna på ägarens hänvisningar :bow:


Ropar jag på mina hundar ska de komma, oavsett om de känner människan inte. Har jag ropat så har jag ropat.
Så där gör du oss hundägare en otjänst. Tyvärr ;)

Säg tex att jag möter dig i skogen och mina skulle springa fram till dig. Även om de då hunnit fram och du börjat klappa, så skulle jag avbryta det. För har jag ropat så ska de komma. Sen när de har kommit till mig så kan jag låta dom gå tillbaka till dig och hälsa.

Men ibland inser jag att jag lika gärna kan strunta i det, för fast man förklarar så säger alltid folk *det gör inget* och fortsätter klappa, då struntar jag i det, ingen idé att försöka lära vissa människor :D
 
Sv: Jag blir så ARG! Hur gör ni när puckade människor förstör allt jobb ni lägger ner..

Kan inte annat än hålla med!
Säger jag åt min hund att komma så är det det som gäller, vad som än finns därframme.
Har också upplevt att folk frågat om jag har aggressiva hundar eftersom jag ropar "nej, hit" när de springer fram till folk (ja, inte labben numera, men lagotton som ännu är valp).
 
Sv: Jag blir så ARG! Hur gör ni när puckade människor förstör allt jobb ni lägger ner..

För att vara lite "besvärlig", det är helt upp till Dig hur Du vill att folk ska bete sig med din hund. Du kan inte lägga över ansvaret på någon annan.

Är det någon som behandlar valpen fel, så säger man till på skarpen. Det finns ingen annan väg att gå. Man får vara stenhård och säga till folk, ja även svärisar, och slå näven i bordet. Det är DU som ska leva med Din hund i 10 år framåt.

Själv är jag jäkligt noga med hur man behandlar mina hundar. Har fått skit för det när jag sagt ifrån, men so what! Jag lämnar inte ut mina hundar som visningsexemplar på träningar, jag vägrar lämna in min hund till röntgen/operation utan att själv vara närvarande under hela tiden. Ingen får klappa/kommendera mina hundar utan att fråga om lov m.m m.m
Jag må kallas bitch av några, men mina hundar mår bra och det är det som är det viktiga.

Så stå på Dig!
 
Sv: Jag blir så ARG! Hur gör ni när puckade människor förstör allt jobb ni lägger ner..

Det skall vara konsekventa regler. Får hon inte ligga i din soffa hemma så får hon inte göra det någon annan stans heller.

En hund kan mkt väl skilja på vilka regler som gäller hemma och vilka regler som gäller borta.
Mina hundar får tex bara sova i sängen om den är bäddad. :smirk: De får ligga i soffan hemma, men inte när vi är borta hos bekanta.

I vissa saker ska man vara koncekvent, men är Du jämt och ständigt koncekvent får Du en hund som inte längre frågar. Och det skulle jag aldrig vilja ha.
 
Sv: Jag blir så ARG! Hur gör ni när puckade människor förstör allt jobb ni lägger ner..

K tar ibland en sväng tvärs över gärdet. Klappas lite och sedan brukar jag säga till henne att gå hem :D

Hon känner antagligen igen mig sedan tidigare och vill väl bara vara lite artig :banana:
 
Sv: Jag blir så ARG! Hur gör ni när puckade människor förstör allt jobb ni lägger ner..

Grana skrev:
Ropar jag på mina hundar ska de komma, oavsett om de känner människan inte. Har jag ropat så har jag ropat.
Så där gör du oss hundägare en otjänst. Tyvärr ;)

Säg tex att jag möter dig i skogen och mina skulle springa fram till dig. Även om de då hunnit fram och du börjat klappa, så skulle jag avbryta det. För har jag ropat så ska de komma. Sen när de har kommit till mig så kan jag låta dom gå tillbaka till dig och hälsa.

Men ibland inser jag att jag lika gärna kan strunta i det, för fast man förklarar så säger alltid folk *det gör inget* och fortsätter klappa, då struntar jag i det, ingen idé att försöka lära vissa människor :D


Har inte tänkt på det så...Har nog träffat för många ouppfostrade lösa hundar som man mer eller mindre fått fånga in åt ägaren :p

Nästa gång ska jag nonchalera vovvarna istället. Eller ja, så du kan tala om hur man gör. ;)

Men jag tror (åtminstonde i mitt fall) att den där komentaren att det gör inget, är nog menat att hundägaren inte behöver ta illa upp för min skull.

Ungefär som om ett barn gör något och det inte är med flit. tex spiller ut sin saft. Visst ska man inte göra så, men det är inte hela världen heller..
Svårt att förklara vad jag menar...

Hoppas jag inte förstör er disskution här inne på hund..
Försöker bara snappa upp ett och annat.. :o
 
Sv: Jag blir så ARG! Hur gör ni när puckade människor förstör allt jobb ni lägger ner..

Ja, vi har sett det. Och det gillar vi inte. Du klappar henne (menar inte just dig nu, utan det gäller alla), och hon får skäll av oss för hon var från gården.
Vore väldigt snällt om du bad henne gå hem direkt.
Nästa gång kanske hon springer över vägen när hon ser er, och sen kommer det en bil.....
K har förövrigt sambon ansvar för :-)

Och du vet ju hur det gick för din bror, och ni tyckte den hunden bara ville hälsa...

Sen det där med "gör inget". Jag förstår hur du menar, men om tex hunden hoppar (vilka mina gör ibland), så säger folk det gör inget. Nästa gång kanske ni kommer i finkläder, och då blir det andra ljud i skällan.
Men sen har jag börjat släppa på mina regler här hemma, kommer folk på gården så får de ta att det finns hundar här.

Nu kanske jag låter sur, men det är jag inte. Men jag tycker det går fortast att klicka på snabbsvar. Men då får man inga smajlisar :-)
 
Sv: Jag blir så ARG! Hur gör ni när puckade människor förstör allt jobb ni lägger ner..

Klart jag inte tror att du är sur.
Föresten gav jag mig in här för att lära och då är det väl klart ni måste säga hur jag ska göra :bow:

Lovar att skicka hem K om hon kommer i fortsättningen ;)
 
Sv: Jag blir så ARG! Hur gör ni när puckade människor förstör allt jobb ni lägger ner

GaurdianAngel skrev:
En hund kan mkt väl skilja på vilka regler som gäller hemma och vilka regler som gäller borta.
Mina hundar får tex bara sova i sängen om den är bäddad. :smirk: De får ligga i soffan hemma, men inte när vi är borta hos bekanta.

I vissa saker ska man vara koncekvent, men är Du jämt och ständigt koncekvent får Du en hund som inte längre frågar. Och det skulle jag aldrig vilja ha.

Men då får deu en hund som är splittrad och inte lyder eller hur!!
 
Sv: Jag blir så ARG! Hur gör ni när puckade människor förstör allt jobb ni lägger ner

Farinen skrev:
Men då får deu en hund som är splittrad och inte lyder eller hur!!

Håller inte alls med. Vår hund hade olika regler för sammanlagt 5 olika soffor hos oss, syrran och föräldrarna och hade inga som helst problem med var hon fick ligga eller inte.

Hon var inte det minsta förvirrad eller splittrad :banana:
 
Senast ändrad:
Sv: Jag blir så ARG! Hur gör ni när puckade människor förstör allt jobb ni lägger ner

Olius skrev:
Håller inte alls med. Vår hund hade olika regler för sammanlagt 5 olika soffor hos oss, syrran och föräldrarna och hade inga som helst problem med var hon fick ligga eller inte.

Hon var inte det minsta förvirrad eller splittrad :banana:

Ok ni får säga vad ni vill men efter alla böcker man läst och pratat med uppfödare och folk som jobbar med hundar som säger att man ska ha en konsekvent uppfostran men jag antar att alla dessa har fel då...
 
Sv: Jag blir så ARG! Hur gör ni när puckade människor förstör allt jobb ni lägger ner

GA jobbar också med hundar dagligen.

Sen beror det ju vad man menar med konsekvent. GA´s hundar får ligga i sängen om den är bäddad, det är ju också att vara konsekvent. Hundarna har lärt sig att bäddad säng, då får man ligga där, och obäddad säng då ligger man inte där.

Bara för en hund får tex ligga i soffan, måste den ju klara av att den måste gå ner ibland. Den blir ju inte splittrad av det.
Mina hundar får ligga i sängen, och när jag bäddar rent så tror en av dom att hon kan ligga mitt på sängen när jag håller på. Men det fungerar ju inte, därför får hon gå ner. Skulle hon bli splittrad av det? Det är inte konstigare än att be hunden om något annat.
 
Sv: Jag blir så ARG! Hur gör ni när puckade människor förstör allt jobb ni lägger ner

Farinen skrev:
Ok ni får säga vad ni vill men efter alla böcker man läst och pratat med uppfödare och folk som jobbar med hundar som säger att man ska ha en konsekvent uppfostran men jag antar att alla dessa har fel då...

Jobbar också med hundar dagligen och även kvällstid och på fritiden och.... :smirk: Så lite erfarenhet och kunskap anser jag mig ha.

Har nog även läst allt som finns i bokväg om hund och kan säga att många böcker har x antal år på nacken. Forskning och kunskapen går som tur är framåt. Delar av det som författarna skrev för 10 år sedan står de inte för idag. Delar av det som skrevs för 1-2 år sedan står de inte för heller idag. Ta bara A. Hallgren som exempel. Han har en del saker som han inte står för längre. Det är inget han kan ändra eller få ut information om, han kan ju bara hoppas på att folk använder sig av sina egna tankar och funderingar innan de gör slag i saken.

Alla har vi ju våra favoritförfattare som vi gärna läser och lär oss av, men man får ju även sålla den informationen och ta till sig det som man anser låter vettigt och passar sin egen hund och träning.

Jag sväljer inte allt som Anders, Bodfält, Rugaas och Jensén säger/skriver. Jag sållar även och ifrågasätter deras kunskap. Inte för att jag kan bättre, absolut inte, men om man inte ifrågasätter så lär man sig inte.
 
Sv: Jag blir så ARG! Hur gör ni när puckade människor förstör allt jobb ni lägger ner

Farinen skrev:
Men då får deu en hund som är splittrad och inte lyder eller hur!!

Nej, de blir inte splittrade, då "reglerna" finns där. Läs det Grana skriver.

Men jag kan ta ett annat ex.

Min tik har på senaste tiden fått upp lite väl mkt intresse för vilt, detta pga att jag inte haft riktigt riktigt samma tid för att träna spår och blodspår. Men det blir snart ändrig på det. Men det är en annan historia.

Nu när hon börjat hitta lite egna äventyr när vi är ute i skogen, så även fast hon vet att hon inte får jaga hare så kan hon lomma iväg och ta upp ett spår och sedan försöka dra iväg. Hon vet att det är fel, men då hennes behov av jakt inte tillfredställs av mig så tar behovet över och hon tar saken i egna händer.

Hon går att bryta på ett avstånd som är upp till ca 80-100 m. Så jag har ju alltid tid att avbryta hennes jaktlust, så hon försvinner aldrig iväg. Men om jag ser att det är en fågel tex som fångat hennes intresse och hon vill efter och jaga, så kan jag när hon sätter iväg, avbryta henne, få in henne till mig och sedan säga varsågod, du får jaga! (Hon hinner naturligtvis aldrig ikapp fågeln. )

Det är ju en sorts inkonsekvens då det är förbjudet att jaga, men att jag tillåter det ibland. Mendet jag vinner med detta är att jag får en hund som jättegärna kommer på min inkallning (när jag avbryter en påbörjad jakt) för det kan betyda att när hon väl kommer in till mig så kan hon få ett varsågod och då är det ju ännu roligare att jaga när matte sagt ok.

Så det jag försöker förklara är att genom att i vissa lägen vara inkosekvent så får Du en hund som frågar om lov. Vet man inte svaret så frågar man. Det är sådana hundar som jag vill ha. Självklart ska de inte fråga jämt. De vet tex att de aldrig får gå fram till främmande. De behöver de inte fråga om för där är svaret givet. En hund som frågar är mer impulsiv och försöker.
 
Sv: Jag blir så ARG! Hur gör ni när puckade människor förstör allt jobb ni lägger ner

Bara som en fortsättning om detta med att man t.ex. får eller inte får hoppa upp i soffan. Ibland vill jag helt enkelt inte ha upp hunden i sängen och då säger jag bara det. Jag ger inte en dundare utskällning, utan jag bara ber henne gå ned, så gör hon det. Eller så stor hon nedanför sängen och frågar och då säger jag bara "inte just nu".

Det som menas med att vara konsekvent är väl också det att man inte ena sekunden skäller ut hunden och nästa gång tillåter det. Är man okonsekvent så skäller man inte på hunden och så får man räkna med nån liten olycka innan de har lärt sig helt vad som är borta och hemma. Det skapar inte en osäker hund att kommunicera. Nästan tvärtom skulle jag säga.

Min äldre hund vet att går man bort till folk så går man inte in i rummen med trägolv. Där stannar man vid tröskeln och väntar. Det är inget som jag har skällt in i skallen på henne. Jag har bara bett henne stanna utanför och så har hon fattat sambandet själv :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
808
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 014
Senast: lilstar
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 481
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 503

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp