Jag blir vansinnig... vaddå hobbyverksamhet!?!

Mli

Trådstartare
Jag har fått ytterligare ett avslag på en omprövning på avdragen på deklarationen för 2004.... dom räknar delar av min verksamhet som hobbyverksamhet. Den delen där jag ska köpa in, träna och sälja hästar.

I deklarationen ingår även 6 månader för 2003. Här är följande förlopp:

sommaren 2003 köptes den häst 1 in, tilltänkt godkänd hingst ( hbl f-02 snygg då iallafall...). Häst 2 köptes in sommaren 2004 (också tilltänkt godkänd hingst, dock minishettis f-02). Häst 3 inköpt i november 2004 (mkt utvecklingsbar ridhäst). Under 2004 köptes även en sprillans hästtransport för att kunna träna ridhästen, plus diverse ridmaterial och givetvis foder.

Dagsläget: Häst nr 1 kastrerad och ej inriden pga mkt sen tillväxt, häst nr 2 över maxmåttet för mini och häst nr 3 såld med stor vinst under 2005.

Nu meddelar dom att jag inte har bevisat att jag har ett vinstdrivande intresse i företaget dels för att jag:
- inte har sålt de 2 första hästarna.
- hade för mycket kostnader under 2004 för att sammanlagt kunna gå med vinst.

Säljer jag häst nr 2 nu så går jag kraftigt back, vem köper en sent utvecklad oinriden 4åring? Minihingsten ska jag köpa ut själv eftersom han ska kastreras och värdet har sjunkit till halva inköpspriset pga den ynka cm han är över måttet. Inte lönt att sälja.
Sen ifrågasätter dom varför jag inte har köpt en ny häst för vinsten jag gjorde på häst nr 3. Jag förklarade att jag är gravid och ska vara mammaledig efter juli och inte skulle kunna ha möjlighet att rida in och sälja en häst nu.

Hur ska det vara möjligt att starta ett företag när dom kräver vinst första året? Jag gick ju med vinst andra, och kommer att göra det tredje också. Jag blir sååå trött, hela bokföringen för 2005 är nu åt skogen och jag får inte tillbaka på det avdraget som de hade lovat. OCH så ska jag tydligen vara lycklig om jag slipper bli återbetalningsskyldig för momsen under 2003-2005 som har med den verksamhetsdelen att göra.

Nu blev det långt, men jag var tvungen att gnälla lite. Visst kan jag överklaga, men länsrätten har ytterligare 3 månaders handläggningstid och vi har hållt på med detta sedan september 05 redan....

// arg, förstår varför företagare flyttar utomlands.
 
Sv: Jag blir vansinnig... vaddå hobbyverksamhet!?!

Du får ju dra av kostnaderna mot ev. vinst den dagen som du säljer hästarna.
Så du bara rullar förlusten framåt i tiden.
Den blir dessutom mera värd om man drar av den mot inkomst av näringsverksamhet än den blir om man drar av den mot inkomst av tjänst.
Du kan inte köpa ut Minihingsten från dig själv om du driver enskild firma.
För i det läget så räknas allt som du äger och som har med din verksamhet att göra såsom ingående i din verksamhet.

Jag har verksamhet och kan t.ex. inte äga en sadel privat.
 
Sv: Jag blir vansinnig... vaddå hobbyverksamhet!?!

Jag har full förståelse för att skattemyndigheterna inte godkänner en verksamhet baserad på 3 hästar som annat än hobbyverksamhet. Faktum är att du under 1,5 års tid har lyckats köpa in 3 hästar och sålt 1, vinst eller inte men det finns säkert väldigt många hobby utövare som har bra mycket större omsättning på hästar än vad du haft.
 
Sv: Jag blir vansinnig... vaddå hobbyverksamhet!?!

Tanken var väl att jag skulle skriva över ponnyn på min man mest för att få honom ur företaget.

Hur menar du med att förlusten rullas på framtiden? Jag måste ju plocka bort hästarna ur bokföringen.
 
Sv: Jag blir vansinnig... vaddå hobbyverksamhet!?!

Visst finns det många som har större vinst på hästar än vad jag har haft, men ska man basera sin verksamhet på att köpa in unghästar och rida in och sen sälja så kan man med andra ord endast köpa in hästar som är yngst 3 år eftersom man måste rida in och sälja samma år?

Trodde i min enfald att små företag hade lika stor rätt till att jobbas upp och bli större. Hade jag haft en förmögenhet från början och köpt in 20 hästar så visst, men vem har det?

Om man tar det i en annan branch - jag köper in mark och odlar skog - vad har jag för vinst de första åren där?

Jag tycker att skattemyndigheterna resonerar konstigt. Nu är det inte lönt att starta företag om man inte har råd att börja i stor skala.
 
Sv: Jag blir vansinnig... vaddå hobbyverksamhet!?!

Mli skrev:
Hur menar du med att förlusten rullas på framtiden? Jag måste ju plocka bort hästarna ur bokföringen.
I en hobbyverksamhet så drar man av alla kostnader mot inkomsten när vinsten kommer så att säga.
Rullar förlusten över årsskiften och in i framtiden, så att säga.
 
Sv: Jag blir vansinnig... vaddå hobbyverksamhet!?!

Är det en hobbyverksamhet så är det ju som vilken annan hästhållning som helst. Då finns det ju ingen mening med att se det som förlust och vinst direkt..
 
Sv: Jag blir vansinnig... vaddå hobbyverksamhet!?!

Jo det gör det.
Hobbyverksamhet skall också deklareras om den genererar inkomster.

Se på Skatteverkets sida.

Där så finnd den här Acrobat broschyren.

I den så står allt som du behöver veta om din verksamhet.
Och när du har läst och förstått den så kommer du att inse att det inte är någon katastrof att få sin verksamhet klassad som hobby.
Det går bra ändå.
Och Bokföring måste du göra i alla fall om du vill dra av för kostnaderna.

Jag anser ju för min del att du borde tagit reda på detta innan du startade verksamhet.
 
Sv: Jag blir vansinnig... vaddå hobbyverksamhet!?!

Jag tror vi missförstår varandra.. Visst vet jag att hobbyverksamhet måste deklareras om den går med vinst.

I detta fallet måste jag ta ut hästarna ur bokföringen enligt skattemyndigheten vilket gör att jag går miste om ett avdrag med ett antal 10 000-lappar. Så det är inte kul för mig att inte kunna ha det med i företaget - för mig gjorde det en väsentlig skillnad.

Men jag ska dock läsa igenom blanketten eftersom jag litar mer på vad som står i en blankett än vad skattemyndigheten säger per telefon. Tack för länken!
 
Sv: Jag blir vansinnig... vaddå hobbyverksamhet!?!

Jag uttryckte mig lite felaktig, om du i din verksamhet för 1,5 år endast kan redovisa 3 inköpta hästar och en såld (och det handlar om normal prisnivå kanske 2.000-200.000) så är det en mycket liten verksamhet som du rimligen inte har en chans att få någon verklig vinst på inom rimlig tid. Skattemyndigheternas uppgift är bl.a att förhindra skattesmitning, tillåter man din omfattning på hästverksamhet som icke hobbyverksamhet så kan troligen stora dealar av hobbyhästagarna registrera sin hobby som verksamhet och få de fördelar med bl.a moms som företag har.
 
Sv: Jag blir vansinnig... vaddå hobbyverksamhet!?!

Hej!
Jag har läst din tråd och undrar vad du har för verksamhet? Är det "hästeriet" som är det primära eller är det en bisak i annan verksamhet?
 
Sv: Jag blir vansinnig... vaddå hobbyverksamhet!?!

Mli skrev:
Jag tror vi missförstår varandra..
Vi missförstår inte alls varandra.

Du vill göra avdrag nu för att du vill ha pengar nu.
Men din verksamhet är inte att klassa som näringsmässig då utsikterna till vinst är för små.
Och då så gnäller du över det.

Medan jag anser att du borde ha tagit reda på detta innan du startade verksamheten och att avdragen ju faktiskt inte är förlorade.
 
Sv: Jag blir vansinnig... vaddå hobbyverksamhet!?!

När jag köpte min gård så deklarerade jag första året som en privatperson, men de räknade mina stallbygnader som ekonomibyggnader och då ska man registrera sig för moms och allt annat. Sen dess har jag mina hästar involverade i rörelsen och drar av moms på allt. Säljer lite hösilage, tar in husvagnar över vintern i maskin hallen och säljer en häst om året. Jag hade inte en tanke på att dra av moms på allt tills jag blev tvingad så då får dom ju skylla sig själv att jag gått med förlust i 4 år. Kanske blir det plus i kassan i år.
 
Sv: Jag blir vansinnig... vaddå hobbyverksamhet!?!

Jag vet hur det är.
Jag har det likadant.
Men både du och jag hamnar också under avdelningen "i tillräcklig omfattning".
Jag omsätter runt 100 000:-/år.
 
Sv: Jag blir vansinnig... vaddå hobbyverksamhet!?!

Japp, samma här har jordbruksfastighet och anger jag den som aktiv är det näringsverksamhet även om omsättningen inte är särskilt hög. Har en del inackorderingar och producerar grovfoder till mig själv samt säljer vilket inte ger mer än att det går runt och moms ska jag registrera enligt SkM.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
393
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 214
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 011
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 337
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp