Jag börjar ge upp

''Billigt'' är relativt. Ska man skuldsätta sig för att ta hand om sjuka djur? NEJ. det är oansvarigt.

Djurägaransvaret är att se till att djuren mår bra, en häst som vill jobba, ridas, röra på sig inte kan det pga skada är inte att må bra.
Men vi ser väl ''må bra'' olika. Jag ser det så att djuret ska ha livsglädje, inte bara leva.
Hellre tar jag bort en frisk häst än låter hästen leva för länge.

Det är för att jag älskar mina djur så mycket att jag inte vill att de ska må dåligt. Hellre 5 år för tidigt än efter 5 år med lidande.

Men du verkar tycka att alla ska leva tills de självdör?
Självdö ? Hästen kanske inte har det minsta ont
 
Tja, vem vill köpa en häst med senskada och som ej är igång?
Men skadan är väl läkt? När var hästen senast halt?

Hästar som inte är igång säljs ju hela tiden, det är ju inte ovanligt att man inte haft tid/ork att rida och därför säljer hästen, som därför inte är i kondition.

Eller ta bort den om du vill det, såklart, men jag tänkte med tanke på pengarna att det verkar onödigt att avstå från att sälja, som skulle ge dig pengar, och istället spendera pengar på avlivning.
 
Jag hade gjort det ;) Kolla huruvida hon faktiskt har en senskada eller ej, sen kan du säkert sälja henne även om hon inte är igång. Det finns vettiga köpare som kan tänka sig att sätta igång en sjysst häst utan hoppambitioner.
Försöker hitta veterinären med det mobila ultraljudet först, mest för att ta reda på kostnaderna och om de tar faktura för då är det grönt. Vet att det ska finnas en i trakterna.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Två tankar:

1, en stallkompis har en häst med gammal senskada. Detta ben svullnar ibland. Efter mycket undersökande (bla ultraljud och röntgen) blev det konstaterat att hästen har ärrbildning på vävnaden mellan senorna. Det är helt ofarligt, men triggas av värme. (tex BoT funkar INTE på denna häst, men var en av anledningarna till att tillståndet upptäcktes). Hästen svullnar fortfarande ibland av varmt väder eller ansträningning med varma benkydd, men det är helt ofarligt och ingen skada skedd eller smärta orsakad. Kanske är något liknande hos din?

2, OM avlivning blir akutellt: en del försäkringar innefattar avlivning och bortforsling och täcker dessa. Kolla villkoren för din.

och faktiskt 3; min häst var ju superhalt i våras, och jag slängdes mellan hopp och förtvivlan i 2 månader medans de undersökte allt från hovbensbrott till hovledsinflammationer och ligamentskador. Det var en evinnerlig tid av tjötiga och tråkiga promenader och slet något enormt på mitt psyke. Och då var det bara 2 månader (tills de hittade hålrummet efter hovbölden...). Kan inte fatta hur det känns att kämpa så länge som du gjort.
 
Två tankar:

1, en stallkompis har en häst med gammal senskada. Detta ben svullnar ibland. Efter mycket undersökande (bla ultraljud och röntgen) blev det konstaterat att hästen har ärrbildning på vävnaden mellan senorna. Det är helt ofarligt, men triggas av värme. (tex BoT funkar INTE på denna häst, men var en av anledningarna till att tillståndet upptäcktes). Hästen svullnar fortfarande ibland av varmt väder eller ansträningning med varma benkydd, men det är helt ofarligt och ingen skada skedd eller smärta orsakad. Kanske är något liknande hos din?

Min förra hade ärrbildning på senornas vävnad det var allt annat än ofarligt eftersom hästen var halt på båda benen och att hon hade ont märktes först när ena var värre än andra.
Hon blev också utdömd på grund av detta. Så att säga, utan att vara veterinär att en sådan skada är ofarlig är inte speciellt bra.
 
Två tankar:

1, en stallkompis har en häst med gammal senskada. Detta ben svullnar ibland. Efter mycket undersökande (bla ultraljud och röntgen) blev det konstaterat att hästen har ärrbildning på vävnaden mellan senorna. Det är helt ofarligt, men triggas av värme. (tex BoT funkar INTE på denna häst, men var en av anledningarna till att tillståndet upptäcktes). Hästen svullnar fortfarande ibland av varmt väder eller ansträningning med varma benkydd, men det är helt ofarligt och ingen skada skedd eller smärta orsakad. Kanske är något liknande hos din?

2, OM avlivning blir akutellt: en del försäkringar innefattar avlivning och bortforsling och täcker dessa. Kolla villkoren för din.

och faktiskt 3; min häst var ju superhalt i våras, och jag slängdes mellan hopp och förtvivlan i 2 månader medans de undersökte allt från hovbensbrott till hovledsinflammationer och ligamentskador. Det var en evinnerlig tid av tjötiga och tråkiga promenader och slet något enormt på mitt psyke. Och då var det bara 2 månader (tills de hittade hålrummet efter hovbölden...). Kan inte fatta hur det känns att kämpa så länge som du gjort.
Ärrbildningar vet jag att det är, för de sa de vid senaste ultraljudet när benet inte var svullet. Tänker att det inte kan skada att kolla upp en gång till. Jag vill vara på den säkra sidan om jag ska sätta igång på allvar, visst både jag och hästen älskar hoppning, men kan vi inte hoppa då kör vi dressyr eller myser i skogen istället. Ska kontakta min veterinär och höra ifall hon har numret till den veterinären med det mobila ultraljudet.
Skulle förvisso behöva kolla tänderna på hästen också, hmm, många funderingar nu.
 
Min förra hade ärrbildning på senornas vävnad det var allt annat än ofarligt eftersom hästen var halt på båda benen och att hon hade ont märktes först när ena var värre än andra.
Hon blev också utdömd på grund av detta. Så att säga, utan att vara veterinär att en sådan skada är ofarlig är inte speciellt bra.

Men jag påstod aldrig att en sådan skada var ofarlig?

1, ärrvävnaden var inte på senvävanden, alltså helt olik den i din erfarenhet

2, den bedömdes som ofarlig av veterinär, inte av mig

3, Jag hade med detta som ett försök till att visa på att svullnaden kan ha med senskadan att göra, utan att vara direkt kopplad till att senan i sig var skadad.
 
Min häst och jag har kämpat med många olika skador i flera år. Från att ha varit en internationell tävlingshäst är hon idag promenadhäst. Jag är bara glad att ha henne kvar då hon är en så fantastisk personlighet. Nej, hon är inte som hon var när hon var i tävlingskondition, men hon mår inte dåligt. Vi har slagits mot senskada, (belastnings-)fång, inflammerade strålbensbursor båda fram samt spiktramp i ena framhoven. Hon är en riktig olycksfågel. Att tävla kan vi glömma men jag försöker hålla henne borta från allt som hon kan skada sig på så förhoppningsvis kan vi få många fina år till. Våra dagar består mest av att gå i snöre eller skritta/trava ute. Hon kostar mig en jäkla massa pengar (fullservice och svindyr skoning. :p) men hon är värd varje krona. Min veterinär (Husaby Hästklinik) är helt fascinerad av att jag inte bara gav upp utan vill ge henne en chans.

Vad vill jag säga med detta? Livet behöver inte vara "slut" för att hästen har skadat sig. Det blir som man gör det. Jag har tänkt prova med klickerträning, frihetsdressyr och trail at hand osv. Finns ju massor av roliga saker att göra som inte belastar henne negativt.
Jag är *oerhört* observant på henne och hennes mående. Skulle hon börja visa att hon inte tycker livet är roligt så kommer jag avsluta.
 
Inte för att man ska dumförklara veterinärer åt höger och vänster men....

Jag hade varit lite skeptisk mot den där veterinären som haft hand om skadan också faktiskt. Att det blir en kvarstående svullnad efter en senskada är ingenting som är varken ovanligt eller farligt. Det borde din veterinär ha upplyst om kan jag tycka. Tycker också att det är konstigt att veterinären, utifrån förutsättningen att hästen är ohalt och skadan är/kan antas vara läkt, inte rekommenderat åtminstone en försiktig igångsättning, utan bara sagt att "hästen kommer inte att hålla för mer än skrittpromenader". Såtillvida det inte är en väldigt svår senskada där i princip hela senan gått av, brukar hästarna kunna komma tillbaka på en L-klass nivå i dressyr, åtminstone på några års sikt. Veterinären borde också gjort en "slutkontroll" typ 6-12 månader efter sista "skadebesöket" för att se hur senan läkt och då också kunnat ge klartecken om igångsättning.

Som jag också skrev innan, en mjukt "geléig" svullnad som inte blir hård eller varm är bara rent kosmetisk. Om jag hade varit i dina kläder hade jag lagt de 750 kr ett UL kostar (priskälla: min klinik utanför Sthlm) och sett om senan fortfarande var skadad eller inte. Därefter tagit ett beslut om du själv skulle sätta igång eller sälja. Ett trevligt 17 årigt halvblod finns det garanterat intressenter på, även om den har haft en senskada som numera är utläkt.
 
Men jag påstod aldrig att en sådan skada var ofarlig?

1, ärrvävnaden var inte på senvävanden, alltså helt olik den i din erfarenhet

2, den bedömdes som ofarlig av veterinär, inte av mig

3, Jag hade med detta som ett försök till att visa på att svullnaden kan ha med senskadan att göra, utan att vara direkt kopplad till att senan i sig var skadad.

Jo, du skrev att den var helt ofarlig. Jag hade samma skada, jag skrev lite fel bara. Jag citerade just det lilla fel.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
390
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 099
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 000
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp