Jag börjar ge upp

Det är ju klart inte hästen tycker om det heller. Skulle säga att alla friska hästar mår bättre med motion och rörelse än att bara vara i hage/box.

Dock kan det vara dumt att ta beslut nu i vintermörkret, det börjar vända nu. Snart är det vår då blir allt lättare.

Jag märker att du har en dipp igen. Det blir ju inte lättare av att du har hästproblemet att klura på också.

Om det hade funnits möjlighet till någon billig lösdrift en längre tid kanske du kunde få lite tid till att må bättre själv och samtidigt kunde du ha kvar hästen. Men jag minns att du skrivit att det inte gick.
Ni kan vara lugna, kommer inte ta något beslut idag här och nu ändå, men tankarna far runt ändå. Känns lite lättare att åka till stallet nu när det blir ljusare och ljusare i alla fall, alltid något. :)
 
Ni kan vara lugna, kommer inte ta något beslut idag här och nu ändå, men tankarna far runt ändå. Känns lite lättare att åka till stallet nu när det blir ljusare och ljusare i alla fall, alltid något. :)
Håller tummarna för att dina tankar också blir ljusare nu då våren kommer. Det löser nog sig på nåt sätt
 
Det som är ansvarsfull i det läget är att ta reda på fakta hur benet på hästen ser ut. Ingen häst har lidit pga en svullnad av en gammal senskada.

Och nej, jag håller inte med om att man alltid ska tänka på sin egen livssituation när det kommer till djur, är man ägare till ett djur så har man ansvar för mera liv än sitt eget. Det är en helt annan sak att ha en häst som aldrig blir frisk, detta handlar om en förmodligen utläkt senskada på en ohalt fräsch häst.

Så du menar att jag som då har en kolikhäst som är frisk mellan kolikerna (som nu varit var och varannan vecka i 2 månader) inte ”får” ta bort min häst eftersom den är frisk mellan?

Hur i hundan tänker man då? Är det verkligen ansvarsfullt? Måste jag alltså tänka på att djuret vill leva medan jag själv håller på att gå under psykiskt och ekonomiskt?
Var ligger logiken i det?

Nä, jag undanbeder mig personer som gladerligen lägger till skuld och präktighet till min redan djupa sorg och tanke på att behöva släppa ett djur som är ”friskt” när det inte har ont.
 
Det som är ansvarsfull i detta läget är att ta reda på fakta hur benet på hästen ser ut. Ingen häst har lidit pga en svullnad av en gammal senskada.

Och nej, jag håller inte med om att man alltid ska tänka på sin egen livssituation när det kommer till djur, är man ägare till ett djur så har man ansvar för mera liv än sitt eget. Det är en helt annan sak att ha en häst som aldrig blir frisk, jag fick väldigt motvilligt ta bort min häst pga en skada som aldrig blev bra pga både min och i längden hästens skull som bara mådde sämre och sämre av haglivet. Detta handlar dock om en förmodligen utläkt senskada på en ohalt fräsch häst.

Att välja bort ett i sammanhanget billigt UL pga att det är tråkigt att ha häst, det är inte ansvarsfullt övht.
''Billigt'' är relativt. Ska man skuldsätta sig för att ta hand om sjuka djur? NEJ. det är oansvarigt.

Djurägaransvaret är att se till att djuren mår bra, en häst som vill jobba, ridas, röra på sig inte kan det pga skada är inte att må bra.
Men vi ser väl ''må bra'' olika. Jag ser det så att djuret ska ha livsglädje, inte bara leva.
 
Det gör jag, och jag har full rätt att tycka att det är fruktanvsärt omoget att ta bort hästen för att ens motivation tryter. Att äga djur är ett stort ansvar och det innebär att man får kämpa trots att det är jobbigt ibland. Djur är inte slit och slängsaker som man bara kan ta bort när motivationen försvinner och det inte blir som man tänkt.'

Som sagt, tar man sitt ansvar och kollar upp sin häst så lär veterinären bedöma huruvida hästen kan leva med skadan eller inte. Har det gått så lång tid och skadan inte är läkt så är problement löst, då kommer hästen bli utdömd. Är den frisk så kan den säljas till någon som kan fortsätta ha kul med den.
Känns som du bara läser det du vill läsa, OM jag nu skulle avliva är det INTE för att motivationen är borta, utan snarare att hästen aldrig blir frisk. Är det schysst mot hästen att låta den fortsätta leva med sin skada när den inte mår bra?

Vi har kämpat på i 2 års tid och det märks att hästen inte mår bra, det är inte alls samma häst som innan skadan. Jag älskar min häst, men ibland måste man ta ett beslut för det bästa oavsett vad beslutet än må bli.
 
Vet mamma sa att solen ökar med att vara uppe 40 minuter längre varje vecka och enligt smhi verkar töväder vara på väg in. Försvinner bara snön vågar vi oss ut på lite längre promenader igen.
Har du testat klicker eller något som sysselsättning? Kan vara väldigt bra för dig också att känna lite glädje och ''nytta'' i stallet :)
Ta typ ett plastlock, hästen nosar på det, klick, godis. Sen när hästen fattar kan du hålla det lång bort så hästen måste flytta på benen, eller på golvet, hänga i väggen osv osv
 
Eller varför inte ''frihetsdessyr''? Det räcker ju att hästen kommer mot dig när du går bakåt, backar när du går mot den, följer med dig vid sidan etc etc. Men det är jag inte så bra på :o Men det ser himla kul ut
 
Har du testat klicker eller något som sysselsättning? Kan vara väldigt bra för dig också att känna lite glädje och ''nytta'' i stallet :)
Ta typ ett plastlock, hästen nosar på det, klick, godis. Sen när hästen fattar kan du hålla det lång bort så hästen måste flytta på benen, eller på golvet, hänga i väggen osv osv
Äger ingen klicker, vi har testat lite lydnadsövningar och röstkommandon när vi varit på våra promenader. Tanken har varit att försöka komma igång lite nu när snön smälter mer och mer.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Känns som du bara läser det du vill läsa, OM jag nu skulle avliva är det INTE för att motivationen är borta, utan snarare att hästen aldrig blir frisk. Är det schysst mot hästen att låta den fortsätta leva med sin skada när den inte mår bra?

Vi har kämpat på i 2 års tid och det märks att hästen inte mår bra, det är inte alls samma häst som innan skadan. Jag älskar min häst, men ibland måste man ta ett beslut för det bästa oavsett vad beslutet än må bli.

Fast grejen är ju att hästen kanske inte är som du är van just för att du anser den vara skadad och den inte får nog stimulans iom det.
Det kan ju vara så att skadan läkt så pass att den tål ridning och att det är vad som skulle få hästen att må bra igen.

Jag tycker inte man gjort ”allt man kan” om man inte ens kollat skadan med ul på vägen Sas.

Sen kan man ledsna och vilja avliva. Men då ska det beslutet vara taget på korrekt information.
Här har ju du ingen aning men tror en massa.
Om man är ok med att fatta beslut på att man inget vet är det en sak. Men du verkar inte riktigt greppa läget. Det är ju fler som diskuterat det här med dig tidigare. Där du tvärhävdat att du inte vill ul:a utan ist bara fortsätta promenera.
Det kan ju varit så att du eg kunnat börja rida för länge sen iom kosmetisk svullnad.
Så du kan ju omöjligt hävda att avlivning är för att hästen inte blir frisk. Det kan den ju vara redan..
Och är det så att hästen fortf är paj på ultraljud kan vet förmodligen hjälpa dig få hästen utdömd.
 
Det som är ansvarsfull i detta läget är att ta reda på fakta hur benet på hästen ser ut. Ingen häst har lidit pga en svullnad av en gammal senskada.

Och nej, jag håller inte med om att man alltid ska tänka på sin egen livssituation när det kommer till djur, är man ägare till ett djur så har man ansvar för mera liv än sitt eget. Det är en helt annan sak att ha en häst som aldrig blir frisk, jag fick väldigt motvilligt ta bort min häst pga en skada som aldrig blev bra pga både min och i längden hästens skull som bara mådde sämre och sämre av haglivet. Detta handlar dock om en förmodligen utläkt senskada på en ohalt fräsch häst.

Att välja bort ett i sammanhanget billigt UL pga att det är tråkigt att ha häst, det är inte ansvarsfullt övht.
Äntligen någon som känner precis som jag vad gäller avlivning av friska djur och ansvaret det innebär att äga en levande varelse. Tack!
 
Självklart ska du ultraljuda hästen så att du vet om den är skadad eller inte. Den kanske är fullt frisk? Min häst har varit senskadad och har en svullnad där skadan suttit - det kommer han alltid att ha. Men han är fullt frisk och har varit igång fullt ut länge utan minsta lilla problem. Det känns som om du vill ta bort din häst och försöker hitta svepskäl till att göra det. Det var väl du som rätt nyligen tyckte att det var för jobbigt att ha häst när det är kallt ute?
 
Jag vet inte ens om jag vill lägga pengar på UL och hästen kanske aldrig blir bra när jag kan avliva istället och låta henne vandra vidare. Jag är dessvärre inte gjord av pengar, även om jag önskar ibland. Har funderat mer och mer på sistone att göra mig av med hästen.
Har även letat billigare stallplats, är lite dyrt att stå på helinackordering när jag inte kan använda hästen till det jag vill..

För mig i det läget där jag befinner mig nu är det inte så motiverade med UL, sen påverkar vintern också, får se om det känns likadant när snön försvinner
Men om hästen inte har ont, ska du avliva henne för att hon har ett skönhetsfel? Jag håller med övriga här, avliva en häst för att benen inte ser perfekta ut verkar maxat. Som du skriver är du inte gjord av pengar, då verkar det ju ännu mer onödigt att avliva en häst som är värd pengar och skulle kunna säljas istället. Din häst är ju knappast den enda hästen med en utläkt senskada, de är inte så ovanliga.

Är hästen inte halt och verkar inte ha ont av skadan alls, så skulle jag nog betrakta skadan som utläkt, och sätta igång och sen rida som vanligt, minus hoppningen då. Kommer hältan tillbaka är det en annan sak, men om hon blir lite tjock i benet ibland skulle jag inte ta det som en anledning att ställa av den och börja från början med igångsättningen hela tiden.

Eller sälj hästen, om du är less på att ha häst. Vad jag kommer ihåg av tidigare trådar är en del av problemet att du inte vill/kan rida under vinterhalvåret pga mörker och kyla, och det har ju inte så mycket med hästen i sig att göra.
 
Fast grejen är ju att hästen kanske inte är som du är van just för att du anser den vara skadad och den inte får nog stimulans iom det.
Det kan ju vara så att skadan läkt så pass att den tål ridning och att det är vad som skulle få hästen att må bra igen.

Jag tycker inte man gjort ”allt man kan” om man inte ens kollat skadan med ul på vägen Sas.

Sen kan man ledsna och vilja avliva. Men då ska det beslutet vara taget på korrekt information.
Här har ju du ingen aning men tror en massa.
Om man är ok med att fatta beslut på att man inget vet är det en sak. Men du verkar inte riktigt greppa läget. Det är ju fler som diskuterat det här med dig tidigare. Där du tvärhävdat att du inte vill ul:a utan ist bara fortsätta promenera.
Det kan ju varit så att du eg kunnat börja rida för länge sen iom kosmetisk svullnad.
Så du kan ju omöjligt hävda att avlivning är för att hästen inte blir frisk. Det kan den ju vara redan..
Och är det så att hästen fortf är paj på ultraljud kan vet förmodligen hjälpa dig få hästen utdömd.
Du missförstår, skadan har ultaljudats under vägen. Du kanske skulle ta och läsa mina senare kommentaren, text är svårt att få fram vad man egentligen menar, speciellt när det gäller tankar som far och flyger genom huvudet och missförstånd sker. Oavsett kommer inget beslut att tas idag.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Håller med, om de inte är att ta ansvar att ha gjort allt man kunnat och gett det flera ärliga chanser då vet jag inte vad ansvar är. Det verkar vara lite tabubelagt att ta bort hästar när de inte har något värde på försäljningsmarknaden och inte går att använda till ridning.

Varken jag eller hästen mår speciellt bra just nu, har kämpat på länge och försökt intala mig att det blir bättre bara vi kommer till ett annat stall med mer utevistelse och inte så många timmar på box, men jag kanske är naiv, jag vet inte. Vintern har tagit rätt hårt på oss. Jag känner mig ledsen och nedstämd och vet inte vad jag ska göra, behövde skriva av mig för att orka. :(
Varför tror du inte hästen går att sälja? Det är väl ett halvblod, 17 år, okomplicerad i ridning och hantering - är den bara friskförklarad så skulle jag inte utgå från att den är osäljbar eller kommer bli vandringspokal.
 
Varför tror du inte hästen går att sälja? Det är väl ett halvblod, 17 år, okomplicerad i ridning och hantering - är den bara friskförklarad så skulle jag inte utgå från att den är osäljbar eller kommer bli vandringspokal.
Tja, vem vill köpa en häst med senskada och som ej är igång?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 172
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 111
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 042
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp