Jag börjar ge upp

Fast det är ju billigare att göra UL och sälja hästen än att bara ta bort. Det senare är ju en ren förlustaffär.
Vet du vad din vet tar för UL?
För en sena brukar det ju handla om några hundra på de billigare ställena. Och som max 1000 på de dyrare.

För mig hade det varit värt det om jag ev kan sälja ist för ta bort hästen.
Min veterinär gör inte ultraljud, har kostat några tusenlappar sist jag var på kliniken. Sen ska man sälja så ska det vara någon som vill ha hästen också och i nuläget är hästen inte i försäljningsbart skicka och bestämmer jag mig för att på något sätt göra mig med av med hästen, måste det ske fort, kan inte ta månader/år... vet att äga häst kostar men när man står där med en häst som aldrig blir bra då försvinner motivationen fort....
 
Sen ska man sälja så ska det vara någon som vill ha hästen också och i nuläget är hästen inte i försäljningsbart skicka och bestämmer jag mig för att på något sätt göra mig med av med hästen, måste det ske fort, kan inte ta månader/år...

Risken med att sälja fort och kanske då billigt är att det drar till sig spekulanter som inte är så nogräknade, vare sig med sanning eller djuromsorg , och att hästen blir ett tjänapengarköp och snart säljs igen.
 
Risken med att sälja fort och kanske då billigt är att det drar till sig spekulanter som inte är så nogräknade, vare sig med sanning eller djuromsorg , och att hästen blir ett tjänapengarköp och snart säljs igen.
Hästen SKA INTE säljas nu då den inte är i försäljningsbart skick. Jag vet om det där med försäljning, det är därför jag börjar överväga avlivning istället för att hästen ska bli någon slags vandringspokal.
 
Hästen SKA INTE säljas nu då den inte är i försäljningsbart skick. Jag vet om det där med försäljning, det är därför jag börjar överväga avlivning istället för att hästen ska bli någon slags vandringspokal.
Väx upp och ta ditt ansvar som ägare och ge hästen en ärlig chans, men kan du inte bekosta ens ett UL på en antagligen frisk häst så ska du heller inte äga någon häst. Tragiskt bara sånt här när hästar inte anses mer värda än såhär. Det är dessutom en hyfsat ung häst.

Som sagt, är inte skadan hel nu, så lär du få hästen utdömd ändå.

Min häst levde i över 10 år med ett ben som svullnade då och då pga en gammal skada, hade aldrig tagit bort honom pga ett svullet ben som inte påverkade honom.
 
Väx upp och ta ditt ansvar som ägare och ge hästen en ärlig chans, men kan du inte bekosta ens ett UL på en antagligen frisk häst så ska du heller inte äga någon häst. Tragiskt bara sånt här när hästar inte anses mer värda än såhär. Det är dessutom en hyfsat ung häst.

Som sagt, är inte skadan hel nu, så lär du få hästen utdömd ändå.

Min häst levde i över 10 år med ett ben som svullnade då och då pga en gammal skada, hade aldrig tagit bort honom pga ett svullet ben som inte påverkade honom.
Men väx upp själv och bemöt ts som folk.
 
Aha, ja i mitt fall blir det första hästen också. Visst skulle väl kunnat sälja som sällskapshäst, hon är trots allt bara 17 år, men det känns inte schysst mot varken hästen eller mig, så lutar nog mer åt avlivning. Funderar på bultning och bortforsling av kroppen samtidigt.

Jag tänker mig också en sådan avlivning. Har börjat kolla upp lite.

Risken med att sälja eller ge bort är väl att de inte har samma känsla för det hela, som du. Hittar man rätt person, som man litar på däremot så kan det ju absolut vara en idé att sälja eller ge bort.
 
Men väx upp själv och bemöt ts som folk.
Det gör jag, och jag har full rätt att tycka att det är fruktanvsärt omoget att ta bort hästen för att ens motivation tryter. Att äga djur är ett stort ansvar och det innebär att man får kämpa trots att det är jobbigt ibland. Djur är inte slit och slängsaker som man bara kan ta bort när motivationen försvinner och det inte blir som man tänkt.'

Som sagt, tar man sitt ansvar och kollar upp sin häst så lär veterinären bedöma huruvida hästen kan leva med skadan eller inte. Har det gått så lång tid och skadan inte är läkt så är problement löst, då kommer hästen bli utdömd. Är den frisk så kan den säljas till någon som kan fortsätta ha kul med den.
 
Jag vet det, inte så svårt..för vissa. För andra så är djuren mer värda än så, djur är inte slit och slängvaror för alla.
Hellre tar jag bort en frisk häst än låter hästen leva för länge.

Det är för att jag älskar mina djur så mycket att jag inte vill att de ska må dåligt. Hellre 5 år för tidigt än efter 5 år med lidande.

Men du verkar tycka att alla ska leva tills de självdör?
 
Men väx upp själv och bemöt ts som folk.
Håller med, om de inte är att ta ansvar att ha gjort allt man kunnat och gett det flera ärliga chanser då vet jag inte vad ansvar är. Det verkar vara lite tabubelagt att ta bort hästar när de inte har något värde på försäljningsmarknaden och inte går att använda till ridning.

Varken jag eller hästen mår speciellt bra just nu, har kämpat på länge och försökt intala mig att det blir bättre bara vi kommer till ett annat stall med mer utevistelse och inte så många timmar på box, men jag kanske är naiv, jag vet inte. Vintern har tagit rätt hårt på oss. Jag känner mig ledsen och nedstämd och vet inte vad jag ska göra, behövde skriva av mig för att orka. :(
 
Det gör jag, och jag har full rätt att tycka att det är fruktanvsärt omoget att ta bort hästen för att ens motivation tryter. Att äga djur är ett stort ansvar och det innebär att man får kämpa trots att det är jobbigt ibland. Djur är inte slit och slängsaker som man bara kan ta bort när motivationen försvinner och det inte blir som man tänkt.
Hästen är ju inte frisk? Något är ju klart fel.

Vi har ingen aning om hur hästen är i huvudet, kanske är det en svår häst som inte alla kan med, eller ''bara'' speciell.

Jag tog bort min istället för att sälja för jag kunde inte garantera att hästen skulle komma till någon som brydde sig om småskador och hennes mentalitet.
 
Det gör jag, och jag har full rätt att tycka att det är fruktanvsärt omoget att ta bort hästen för att ens motivation tryter. Att äga djur är ett stort ansvar och det innebär att man får kämpa trots att det är jobbigt ibland. Djur är inte slit och slängsaker som man bara kan ta bort när motivationen försvinner och det inte blir som man tänkt.'

Som sagt, tar man sitt ansvar och kollar upp sin häst så lär veterinären bedöma huruvida hästen kan leva med skadan eller inte. Har det gått så lång tid och skadan inte är läkt så är problement löst, då kommer hästen bli utdömd. Är den frisk så kan den säljas till någon som kan fortsätta ha kul med den.
Omoget? På vilket sätt är det omoget?

Jag hade nog ultrat om det var min häst, men jag vet inte om jag känner att det är för att jag är mogen:rofl:
 
Hellre tar jag bort en frisk häst än låter hästen leva för länge.

Det är för att jag älskar mina djur så mycket att jag inte vill att de ska må dåligt. Hellre 5 år för tidigt än efter 5 år med lidande.

Men du verkar tycka att alla ska leva tills de självdör?
På allvar, detta handlar om en antagligen utläkt senskada. Jag om någon är annars för att hellre ta bort än låta djuren bli för dåliga men denna hästen är inte ens halt, den har ett svullet ben bara som dessutom är väldigt vanligt efter en senskada.
 
Det gör jag, och jag har full rätt att tycka att det är fruktanvsärt omoget att ta bort hästen för att ens motivation tryter. Att äga djur är ett stort ansvar och det innebär att man får kämpa trots att det är jobbigt ibland. Djur är inte slit och slängsaker som man bara kan ta bort när motivationen försvinner och det inte blir som man tänkt.'

Som sagt, tar man sitt ansvar och kollar upp sin häst så lär veterinären bedöma huruvida hästen kan leva med skadan eller inte. Har det gått så lång tid och skadan inte är läkt så är problement löst, då kommer hästen bli utdömd. Är den frisk så kan den säljas till någon som kan fortsätta ha kul med den.

Du får tycka precis vad du vill men det är en jäkla skillnad på att diskutera frågan och häva ur sig skit som ”väx upp”.

Jag skulle från andra hållet säga att en hästägare som bryr sig är den som tar sitt ansvar och avlivar istället för att ha kvar hästen i flera år, tryta i motivation och betala en hiskelig massa pengar och för att inte prata om hur jävlig dåligt psykiskt man mår av att ständigt vara orolig.

Man måste först och främst tänka på sin egen livssituation.
 
Håller med, om de inte är att ta ansvar att ha gjort allt man kunnat och gett det flera ärliga chanser då vet jag inte vad ansvar är. Det verkar vara lite tabubelagt att ta bort hästar när de inte har något värde på försäljningsmarknaden och inte går att använda till ridning.

Varken jag eller hästen mår speciellt bra just nu, har kämpat på länge och försökt intala mig att det blir bättre bara vi kommer till ett annat stall med mer utevistelse och inte så många timmar på box, men jag kanske är naiv, jag vet inte. Vintern har tagit rätt hårt på oss. Jag känner mig ledsen och nedstämd och vet inte vad jag ska göra, behövde skriva av mig för att orka. :(
Det är ju klart inte hästen tycker om det heller. Skulle säga att alla friska hästar mår bättre med motion och rörelse än att bara vara i hage/box.

Dock kan det vara dumt att ta beslut nu i vintermörkret, det börjar vända nu. Snart är det vår då blir allt lättare.
 
Håller med, om de inte är att ta ansvar att ha gjort allt man kunnat och gett det flera ärliga chanser då vet jag inte vad ansvar är. Det verkar vara lite tabubelagt att ta bort hästar när de inte har något värde på försäljningsmarknaden och inte går att använda till ridning.

Varken jag eller hästen mår speciellt bra just nu, har kämpat på länge och försökt intala mig att det blir bättre bara vi kommer till ett annat stall med mer utevistelse och inte så många timmar på box, men jag kanske är naiv, jag vet inte. Vintern har tagit rätt hårt på oss. Jag känner mig ledsen och nedstämd och vet inte vad jag ska göra, behövde skriva av mig för att orka. :(
Jag märker att du har en dipp igen. Det blir ju inte lättare av att du har hästproblemet att klura på också.

Om det hade funnits möjlighet till någon billig lösdrift en längre tid kanske du kunde få lite tid till att må bättre själv och samtidigt kunde du ha kvar hästen. Men jag minns att du skrivit att det inte gick.
 
Jag tänker mig också en sådan avlivning. Har börjat kolla upp lite.

Risken med att sälja eller ge bort är väl att de inte har samma känsla för det hela, som du. Hittar man rätt person, som man litar på däremot så kan det ju absolut vara en idé att sälja eller ge bort.
Precis, jag vet att min ena kollega sa att om hon hade haft stall hade hon tagit emot hästen direkt eller att jag kunde ha den där, men nu finns inte den möjligheten. Kommer oavsett avvakta lite och se vart det tar vägen, visiterar benet dagligen och letar febrilt efter veterinären med mobilt ultraljud för att ta reda på ev kostnad osv.
 
Du får tycka precis vad du vill men det är en jäkla skillnad på att diskutera frågan och häva ur sig skit som ”väx upp”.

Jag skulle från andra hållet säga att en hästägare som bryr sig är den som tar sitt ansvar och avlivar istället för att ha kvar hästen i flera år, tryta i motivation och betala en hiskelig massa pengar och för att inte prata om hur jävlig dåligt psykiskt man mår av att ständigt vara orolig.

Man måste först och främst tänka på sin egen livssituation.
Det som är ansvarsfull i detta läget är att ta reda på fakta hur benet på hästen ser ut. Ingen häst har lidit pga en svullnad av en gammal senskada.

Och nej, jag håller inte med om att man alltid ska tänka på sin egen livssituation när det kommer till djur, är man ägare till ett djur så har man ansvar för mera liv än sitt eget. Det är en helt annan sak att ha en häst som aldrig blir frisk, jag fick väldigt motvilligt ta bort min häst pga en skada som aldrig blev bra pga både min och i längden hästens skull som bara mådde sämre och sämre av haglivet. Detta handlar dock om en förmodligen utläkt senskada på en ohalt fräsch häst.

Att välja bort ett i sammanhanget billigt UL pga att det är tråkigt att ha häst, det är inte ansvarsfullt övht.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 172
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 111
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 042
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp