Bukefalos 28 år!

Jag har kört på en katt...

Sv: Jag har kört på en katt...

denna frågan svarades ju på tidigare. du sa ju att du bodde avskilt och då är det ju självklart okej. men hade du bott inne i nåt samhälle/stad hade det varit oansvarigt i mina ögon pga traffiken framförallt.
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Men jag skrev ju att jag hade en ganska vältrafikerad väg genom fastigheten. Dessutom har jag ett villaområde ett par hundra meter bort.
PL
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Jag tror alla här tycker det är mer okej att ha utekatt om man bor bra till. Visst kan man ha utekatt även om man har grannar, men då ska grannarna vara med på det och inte bli tvungna att hitta på massa saker för att slippa katten.

Fast riktigt så tyckte du inte i början av denna tråd, jag menar(tråd 50) råttgift och jordbruksmaskiner finns faktiskt även om man bor bra till.
och det är väl bra att du börjar ändra dig.
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Ja det kan man undra...såklart är det individuellt för en innekatt som alltid levt som det vet ju inte bättre och tror huset och trädgården är den värld om finns. Såklart lider ju inte en innekatt det är inte så jag menar men ute på landet med skog, betsmark och ladugårdar att springa i plus ett mysigt stort hus med mat kärlek och värme måste vara idealet för en katt så är det bara.......
Jag skulle intevilja sitta i ett hus hela dagarna med risk för att bli påkörd skulle ni? Stäng in er! Visst man ska ju inte förmänskliga djuren ju.........
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Visst, håller med. Egentligen tänker jag att det funkar bra med utekatt om man bor på landet eller i utkanten av något samhälle. I städer är det oftast olämpligt...

Men jag ville bara peka på att hundar gör så mycket mer skada om de släpps lösa, de går inte alls att jämföra med lösa katter ändå... Repor på bilen eller att de går in till allergiska är lindrigt i jämförelse med att bli anfallen av en flock hungriga hundar, som kan ske utomlands... Där har ju folk all anledning att vara rädda för förvildade hundar. Rabies, t ex..

Katter kan också sprida zoonoser. De både biter och skiter, precis som hundar. ;)

Hur lösa katter påverkar sin omgivning kommer vi aldrig kunna komma överens om. Är lösa hundar värre? Inte nödvändigtvis.

För mig har grannarnas lösa katter varit ett jäkla gissel eftersom de envisas med att smita in i min lägenhet. Något som kan resultera i både sjukdom och blodvite. Och nej, det går inte att skydda sig från katter som ligger och lurpassar utanför dörren och blixtsnabbt smiter in så fort man öppnar dörren. Katter tenderar att vara snabbare än människor. Man kan försöka vara snabb, men nog f*n lyckas de smita in ändå.
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Ja det kan man undra...såklart är det individuellt för en innekatt som alltid levt som det vet ju inte bättre och tror huset och trädgården är den värld om finns. Såklart lider ju inte en innekatt det är inte så jag menar men ute på landet med skog, betsmark och ladugårdar att springa i plus ett mysigt stort hus med mat kärlek och värme måste vara idealet för en katt så är det bara.......
Jag skulle intevilja sitta i ett hus hela dagarna med risk för att bli påkörd skulle ni? Stäng in er! Visst man ska ju inte förmänskliga djuren ju.........

Du har ju skalle nog att veta att bilarna är farliga. Katter vet inte det instinktivt. Skulle de göra det skulle knappast många dö i trafiken. Men du kanske tror att din katt är en människa och därför tänker och fungerar som du? :smirk: Förmänskliga... var det du som nämnde det?
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Fast riktigt så tyckte du inte i början av denna tråd, jag menar(tråd 50) råttgift och jordbruksmaskiner finns faktiskt även om man bor bra till.
och det är väl bra att du börjar ändra dig.

Jag skrev inte att jag tyckte det var okej. Jag skrev att jag tycker det är mer okej. Och man bor absolut inte bra till om man/nån lägger ut råttgift när det finns katter i närheten. Angående jordbruksmaskiner så kan man hålla katten inne när det ska köras med tröska eller slåtter. Så jag ändrar mig absolut ingenting.
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Om du skrev, man kan inte förmänskliga djur. Skulle du vilja att nån släppte ut dig när dom gick till jobbet och sen fick du intekomma in till värme eller mat förrän 10 h senare? Det går liksom inte att jämföra.
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Jag har aldrog mina katter ute 10 timmar i ströck, herregud bara för katten är en utekatt behöver den inte vara ute hela tiden....katter mår bättr av att vara ute. Jag har sett många fall där katterna har klättrat på väggarna inne för att de inte får gå ut. Att få gå ut ger stimulans men sedan tycker jag såklart inte man skall släppa ut sina katter om man bor vid en landsväg heller, men allt kan man inte skydda dem mot och mina katter tittar innan de går över och är jätterädda för bilar naturligtvis kan den dagen komma då det kommer en bil och katterna har annat att tänka på just då. usch då får man ta den smällen men mina älskade katter har levt ett bra och innehållsrikt liv, de har fått leva ett naturligt liv....och innehållsrikt
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Fy vad du drara alla över en kant, snävt perspektiv tycker jag. Inte mycket kvalite i svaren inte........
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Ahhh. förämnsliga var mer som ironi jag kan se skillnad p människor och djur..hehe
Men vad jag vet är att katter har behov av att få gå ut i friska liften få jaga möss och fåglar, det är det bästa livet. Sedan tycker jag man får överväga som blivande ägare om det passar att ha katt där man bor...inte vid en stor väg till exempel. Många människor tänker bara på att DEM vill ha en katt inte om miljön runtikring passar.
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Och du drar inte alla över en kant när du säger att alla katter mår bättre ute? Och att dom har behov av att vara ute?

Katter som klättrar på väggarna trivs uppenbarligen inte med sin situation nej. Men gör det att ALLA katter trivs bättre ute? Knappast.

Så mycket för din kvalitet på inlägg :smirk:
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Själv tror jag att innekatter kan må umärkt även om utekatten oftast har ett rikare o naturligare liv.
Samtidigt har jar läst många trådar där folk är med flera innekatter klagar att de inte fungera ihop, konstigt!
Men den här tråden började faktiskt med en helt allmän anklagelse mot alla som har utekatter!
PL
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Håller med, känns som man måste försvara sig för man har sin katt ute, vilket är det bästa och mest naturliga för katten, där är den katt helt och hållet. Får alla sina instinkter stimulerade.PUNKT SLUT Känns som en del anklagar en för att vara mördare bara för man har sin katt ute, det akllar jag idiotiskt. Herregud inne finns också väldigt mycket farliga saker och såklart finns det farliga ting ute också. Men en bil behöver inte vara farligast det kan lika gärna komma en räv......Detta är vad jag tycker och hurrar flr att utekatter har ett rikare liv. Sedan får alla som har innekatter skälla på mig men jag är övertygad om att utekatyter har det bättre....
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Och man bor absolut inte bra till om man/nån lägger ut råttgift när det finns katter i närheten. Angående jordbruksmaskiner så kan man hålla katten inne när det ska köras med tröska eller slåtter.

Omöjligt som kattägare att hålla koll på vad andra gör med sitt gift och sina maskiner.
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Till och börja med reagerade dom flesta på att någon skrev nåt dumt om innekatter, då dom som hade det började berätta det posetiva med det och negativa. läs tråden igen får du se var påhoppen urartade. min katt blir livrädd när han är ute (vilket jag har skrivit innan) tycker du att han skulle vara lyckligare som utekatt?
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Såklart att du inte ska tvinga honom själv hade jag en katt som jag fick följa med ut på kvällarna när han skulle kissa, han var rädd för mörkret. Talar om katter i allmnhet men nu skriver jag nog inte i tråden mer jag har klargjort vad jag tycker och jag har än inte funnit ngt argument som får mig att ändra åsikt.

En kattälskare
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Ja han hade säkert inte blivit olyckligare om han lärt sig fungera som en riktig katt från början.
PL
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Han var en "riktig" katt i början.
hade inte haft nån kontakt med människor överhuvudtaget, men det är ju så dom trivs bäst. varför ska man göra dom tama när dom är små. Då ör dom ju knappast lyckliga, eller hur?
 

Liknande trådar

Katthälsa Ursäkta för långt inlägg! Lite bakgrund: Vi adopterade vår (inne)katt från ett katthem han var då fyra år gammal (idag 12 år). Han har...
Svar
0
· Visningar
1 490
Senast: Safir
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
40 396
Övr. Katt Idag när vi skulle åka och hämta en släpkärra för att hämta möbler så såg vi en katt ligga och sprattla vid vägkanten. Vi hann inte se...
Svar
8
· Visningar
1 830
Senast: Altaria
·
F
Övr. Katt På vägen när mamma körde mig till ett kalas idag körde vi på en storväg. Så plötsligt small det till rejält i bilen. VAD I ******** VAR...
Svar
5
· Visningar
1 232
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp