Bukefalos 28 år!

Jag har kört på en katt...

Sv: Jag har kört på en katt...

Förstår du verkligen inte skillnaden på att jaga råtta och/ eller jaga rådjur?

Än sen då :smirk:. Huvudskaligen är ju att inte hundens frihet inskränks. Den är ju ett rovdjur och mår bra av att springa fritt, precis som dess vilda släkting vargen. Det fattar ju vem som helst :idea::angel:.
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Kolla på förvildade hundar utomlands, hur de beter sig. De är ju flockdjur och nära släkt med vargen. Gaddar ihop sig när de jagar, kan bli farliga på ett sätt katter aldrig blir. Folk är rädda för dem och med rätta. Man kan inte göra den jämförelsen eftersom hundar gör så mycket mer skada om de tillåts göra som de vill. Det är ju därför lagstiftningen för hund är så mycket strängare.
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Man får inte glömma att även katter lösa ute och förvildade katter kan göra skada. Sprida sjukdomar (kattpest, kattsnuva osv), kissa i sandlådor och på utemöbler, håra ner grannens dynor i utemöblerna. Repa bilar (vilket vår grannes katt har gjort på vår bil), smita in till folk som har fönstret öppet och som kanske är allergiska osv. Och dessutom orsaka trafikolyckor om de springer längs vägar.
Därför anser jag att tamdjur ska hållas under uppsikt så att de inte kan ställa till någon skada eller olägenhet samt givetvis för deras egen skull, så att de inte kommer till skada.
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Visst, håller med. Egentligen tänker jag att det funkar bra med utekatt om man bor på landet eller i utkanten av något samhälle. I städer är det oftast olämpligt...

Men jag ville bara peka på att hundar gör så mycket mer skada om de släpps lösa, de går inte alls att jämföra med lösa katter ändå... Repor på bilen eller att de går in till allergiska är lindrigt i jämförelse med att bli anfallen av en flock hungriga hundar, som kan ske utomlands... Där har ju folk all anledning att vara rädda för förvildade hundar. Rabies, t ex..
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Jag tror nog att dom som inte kan ha sin balkongdörr öppen, eller får sin nya bil värd 300.000 repad och får stå för kalaset själv tycker att det är "inte så farligt".

Problemet är just att vissa kattägare inte ser längre än sin egen näsas topp. Katter kan orsaka rätt rejäl skada, mycket kostsam skada och framförallt förstöra livet för folk somär t.ex allergiska. Du tycker inte att det spelar så stor roll då eller?
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Än sen då :smirk:. Huvudskaligen är ju att inte hundens frihet inskränks. Den är ju ett rovdjur och mår bra av att springa fritt, precis som dess vilda släkting vargen. Det fattar ju vem som helst :idea::angel:.

Skillnaden är den att man som hundägare kan ha sin hund lös om man anstränger sig att få den lydig.
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Visst är det besvärligt att vara sjuk och man måste ju anpassa sig till det, men nog överdriver du när du påstår att katter förstör hela livet för allergiker?

Samma sak med skador på bilar t ex. Har man en så dyr fin bil stående ute, är det hellre inbrott och vandalism man ska vara orolig för, än att nån katt repar lite i lacken....

Bland farorna i samhället tycker jag vi kan sätta utekatter mycket långt ner på skalan, var lite realist.... ;) Tror inte det är så stor mening diskutera vidare och jag har fått fram vad jag ville ha sagt, att man inte kan jämföra med lösspringande hundar som ju är rent allmänfarliga utan mycket god pli på.
 
Sv: Jag har kört på en katt...

KL

Jag tror jag står lite på bådas sida här.
Min pappa bor på landet och har sin kastrerade hankatt omärkt, och utan halsband (hantappade alltid det så det var till slut onödigt) Hankatten är känd bland grannar osv, så alla nära vet att det är våran hankatt. sen går han aldrig långt, utan håller så på väldigt nära avtånd från hemmet. Så skulle något hända honom, så det vara vi eller grannarna som ser det/ eller hittar honom.
Var lite emot innekatter innan, eftersom jag tyckte att katter behövde sin frihet utomhus.
Men sen när jag flyttade till egen lägenhet på 60kvm, så kollade jag mig ändå runt efter en katt som klarade av att bo inne, och jag hittade min lilla bambi :love:. infödd innekatt. hans mamma var innekatt utom just dom gångerna det var dags att bli på smällen. ;)
hursomhelst. min katt vill vara inne. han går ut på balkongen någon gång då och då och ibland sitter på räcket och tittar ut. (givetvis under uppsikt). och en gång ramlade han ner, men satt nedanför balkongen och skrek när jag hann ut. :) så.. nu undrar jag nästan vad jag ville komma fram till.. :p
 
Sv: Jag har kört på en katt...

vill inte vara OT igentligen. men vad menar du med att din katts mamma var innekatt föutom när hon skulle bli på smällen? :s
 
Sv: Jag har kört på en katt...

vill inte vara OT igentligen. men vad menar du med att din katts mamma var innekatt föutom när hon skulle bli på smällen? :s

De ville väl ha kattungar och hade ingen hane inomhus. Då är det liksom bara att släppa ut, de, hanarna står redan och väntar.
 
Sv: Jag har kört på en katt...

ja, jag hade egentligen ingen lust att stå med uppfödaren och pratat "kattsnusk", men jag var ju tvungen att fråga vem pappan var. ;)
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Tolkade som att uppfödaren bar alsäppt ut katten i det fria och hon blivit på smällen så.
 
Sv: Jag har kört på en katt...

ne, hon ville inte vara ute. bodde ett tag på landet med uppfödarens föräldrar eller vad det nu va, men hon trivdes inte med det, så hon fick flytta tillbaka till lägenheten. den enda gången hon ville ut, var när det var dags för parning. fem minuter ut och sen klart. (tror jag hon sa, minns inte exakt ordagrannt)
 
Sv: Jag har kört på en katt...

DU tycker inte det går att jämföra, jag tycker det. Jag tycker att det är dags att kattägare överlag börjar ta ansvar för vad deras katter gör och börjar se realistiskt på att deras katter faktiskt ställer till en hel del problem. Katter är ett ganska illa omtyckt djur bland människor som inte har katt och det beror inte på oss som har innekatter. Eller på dom som tänker efter före.

Det är vanligare än du tror att katter repar bilar och med att förstöra livet menar jag att folk som är riktigt allergiska kan tvingas flytta från sin bostad för att katterna runt om går in och hälsar på. Eller tvingas hålla alla fönster och dörrar stängda jämt för att klara sig.

Tänk efter lite. Och låt dom som inte vill ha katt slippa. Helt.
 
Sv: Jag har kört på en katt...

*delvis knapplån*

Så alla ni som anser att man ska ha sin katt under uppsikt och i koppel om man är utomhus... Ska jag be mina stallkatter jaga möss och råttor i koppel med mig springades bakom??

// Mindra som i så fall måste öva upp snabbhet och kondition
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Japp, bara att börja träna :D
Nä, bor du så att katterna kan vara ute utan att störa andra samt utsättas för onödiga risker (vältrafikerade vägar osv) så tycker jag att det är helt okej om du själv inte deltar i jakten.

Men annars tycker jag att stall och andra borde ha samma tankebana, och inte skaffa katt om det ligger en större väg i närheten.

Jag tror alla här tycker det är mer okej att ha utekatt om man bor bra till. Visst kan man ha utekatt även om man har grannar, men då ska grannarna vara med på det och inte bli tvungna att hitta på massa saker för att slippa katten.
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Jag tänker då fortsätta att låta stallkatten röra sig fritt, ger honom ett rikare liv än innekatten men med en större risk.
När det jämförs katt o hund i det här sammanhanget får man beakta att katten i alla tider har haft sitt värde för människan som en delvis domesticerad frigående råttjägare, blev väldigt viktig när människan började lagra spannmål i stor skala.
PL
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Fast tiderna ändras. Många katter lever idag enbart som sällskapsdjur och köps inte in av praktiska skäl. Precis som hundarna i större utsträckning idag är sällskapsdjur medan man förr i tiden mer använde dom till olika jobb.
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Men innebär det att det är egoistisk o oansvarigt av mig o andra att ha lösgående stallkatt för att vissa har raskatter?
PL
 

Liknande trådar

Katthälsa Ursäkta för långt inlägg! Lite bakgrund: Vi adopterade vår (inne)katt från ett katthem han var då fyra år gammal (idag 12 år). Han har...
Svar
0
· Visningar
1 485
Senast: Safir
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
40 299
Övr. Katt Idag när vi skulle åka och hämta en släpkärra för att hämta möbler så såg vi en katt ligga och sprattla vid vägkanten. Vi hann inte se...
Svar
8
· Visningar
1 827
Senast: Altaria
·
F
Övr. Katt På vägen när mamma körde mig till ett kalas idag körde vi på en storväg. Så plötsligt small det till rejält i bilen. VAD I ******** VAR...
Svar
5
· Visningar
1 229
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp