Bukefalos 28 år!

Jag har så dåligt samvete...

SpanskaLoppan

Trådstartare
Har sedan 2 mån en underbar hund som verkligen gör mitt liv värt att leva. Hon är jättehärlig i temperamentet och alltid så himla glad.
Men när jag sitter här på Buke och på olika bloggar så får jag så jäkla dåligt samvete. Alla andra verkar vara ute med sina hundar minst 3 timmar/dag och utöver det tränas det lydnad, spår, agility, freestyle och tricks flera timmar i veckan. Och folk verkar alltid veta exakt vad de håller på med? Ingen tveksamhet eller några frågetecken.
Jag är ute med min ca 1-1,5 timme/dag+rastning morgon och kväll. Leker lite och tränar inkallning och så får hon söka godisar på marken/på trädstammar men jämfört med vad alla andra gör med sina är det ju ingenting... Hon verkar ju nöjd, är lugn inne, har inga problembeteenden som kan komma av för lite motion osv men ändå. Har försökt med lite tricks men hon är helt enkelt inte intresserad, aktiveringsleksaker har hon inget intresse av heller, vare sig själv eller om jag är med och leker.
Vad kan jag hitta på med henne? Att bara rätt och slätt GÅ i flera timmar varje dag känns jättetråkigt, jag vill ju vara delaktig inte bara hänga med i andra änden av kopplet...
 
Sv: Jag har så dåligt samvete...

Har sedan 2 mån en underbar hund som verkligen gör mitt liv värt att leva. Hon är jättehärlig i temperamentet och alltid så himla glad.
Men när jag sitter här på Buke och på olika bloggar så får jag så jäkla dåligt samvete. Alla andra verkar vara ute med sina hundar minst 3 timmar/dag och utöver det tränas det lydnad, spår, agility, freestyle och tricks flera timmar i veckan. Och folk verkar alltid veta exakt vad de håller på med? Ingen tveksamhet eller några frågetecken.
Jag är ute med min ca 1-1,5 timme/dag+rastning morgon och kväll. Leker lite och tränar inkallning och så får hon söka godisar på marken/på trädstammar men jämfört med vad alla andra gör med sina är det ju ingenting... Hon verkar ju nöjd, är lugn inne, har inga problembeteenden som kan komma av för lite motion osv men ändå. Har försökt med lite tricks men hon är helt enkelt inte intresserad, aktiveringsleksaker har hon inget intresse av heller, vare sig själv eller om jag är med och leker.
Vad kan jag hitta på med henne? Att bara rätt och slätt GÅ i flera timmar varje dag känns jättetråkigt, jag vill ju vara delaktig inte bara hänga med i andra änden av kopplet...

Det där lät ju inte fel det du gör om dagarna. Det finns de hundar som aldrig få komma ut så din hund måt nog ypperligt bra. Är det DU som inte mår bra eller har kul med din hund?

Du är väl delaktig hela tiden då du umgås med din hund. Det finns massvios att göra, agility exempelvis, spår, sök..

Visste du om att man måste lära en hund att leka? Lära en hund att faktiskt bli intresserad. Överdriv din lek ibland, var tokig stojig. Överraska, gör något som ni aldrig gjort! Min hund är heller inte överförjutst i leksaker, däremot strumpor och toarullar, kamplek är hans grej.

Men alla hundar gillar inte tricks lek o.s.v trots att de flesta kanske gör det.

Lek/övningar med nos är ju det bästa du kan göra för din hund, och som jag läste så gör du ju det redan. Kanon! Göm en del godisbitar i ett rum i ditt hus, när hon väl blir duktigare och duktigare så göm på svårare ställen, kanske högre upp än vanligt, för tillslut kan de alla gömställena och då slår dom kanske inte igång nosen.

Du ska inte ha dåligt samvete.
 
Sv: Jag har så dåligt samvete...

Söka älskar hon! Har tänkt gå en kurs hos en tränare som kallas "nosaktiveringskurs", detskulle nog passa henne. Men hon har lite problem med andra hundar så vi måste träna på det först och främst.
Leka i sig gillar hon(favoriten är när matte hoppar upp och ner som en groda och skriker "weeiii, tjohoo":D)så just det kan hon men just aktiveringsleksaker verkar inte va nåt kul alls. Hon tittar på mig, jag försöker peppa henne att försöka och då gör hon ett halvhjärtat försök sen sitter och och glor på mig igen.
Jo visst är jag med min hund även om jag bara går ut med henne men mja... att bara traska efter och hålla i kopplet räknar inte jag som att vara delaktig direkt även om hon givtvis får gå och bara nosa med. Lite svårt blir det också då jag inte kan ha henne lös än, hon lyssnar oftast på inkallning men kommer det en annan hund/fågel så drar hon iväg.
 
Sv: Jag har så dåligt samvete...

Då är jag världens sämsta hundägare!

Har en golden och en Rotta. Båda aktiva som tusan ute. Men inne ligger de passiva och sover.

De får komma ut och busa i trädgården precis hur mycket de vill. Och tro mig de BUSAR!! Och vissa dagar får de följa med till stallet.

För 6 månader sedan förändrades vårt liv drastiskt. Vår lille son föddes! Hundarna fick gå mindre i koppel, eller...De har nog bara varit kopplade 10 ggr sedan sonen föddes. Men våra hundar lider inte. De sover när de är inne. Få vara ute i trädgården och busa. Visst vi aktiverar dem inte men så mycket träning längre. Vi kastar ut mat/godis i trädgården, de får följa med på utflykter, ridturer osv. Men ren träning?

Nej tiden finns inte. Så de är våra små mys ungar. Å de verkar fullt nöjda med det!
 
Sv: Jag har så dåligt samvete...

Söka älskar hon! Har tänkt gå en kurs hos en tränare som kallas "nosaktiveringskurs", detskulle nog passa henne. Men hon har lite problem med andra hundar så vi måste träna på det först och främst.

Men vad roligt! Det är bland de bästa du kan ge din hund, att få arbeta med nosen det är det dom är till för i grund och botten. Jag går på specialsök, finns inte många sådana kurser här i Sverige vad jag förstått, det är en speciell bana hunden går, det är asroligt och hundarna älskar det. Så fort jag tar min hund dit piper han och hoppar upp hon ner, HAN blir tokig! Haha. Däremot låter vi inte hundarna få träffa varandra utan man jobbar en och en, focuserar på en hund i taget medan de andra får vara i sina bilar. Om nu din hund inte gillar andra hundar pga.. rädsla? Utsätt hon då inte för mängde av hundar, är hon osäker så förvärrar det bara saken, tro mig "jag har" en hund som ger utfall till andra hundar (inte min alldeles egna hund utan mammsens) Du hade inte haft din hund länge va? Försök bygg upp tilliten, hon ska våga lita på dig och du ska våga tro på henne. Sånt kan ta TID!

Leka i sig gillar hon(favoriten är när matte hoppar upp och ner som en groda och skriker "weeiii, tjohoo":D)så just det kan hon men just aktiveringsleksaker verkar inte va nåt kul alls. Hon tittar på mig, jag försöker peppa henne att försöka och då gör hon ett halvhjärtat försök sen sitter och och glor på mig igen.

Haha ja men fortsätt men inte för länge, avsluta när hon är glad och lekfull så det blir posetivt ;) Hade jag gjort. Leker man för länge så tröttnar dom lätt. Funkar det inte att ha dragkamp med strumpa? "ursäkta förra inlägget, jag menade dragkamp och inte kamp"

Jo visst är jag med min hund även om jag bara går ut med henne men mja... att bara traska efter och hålla i kopplet räknar inte jag som att vara delaktig direkt även om hon givtvis får gå och bara nosa med. Lite svårt blir det också då jag inte kan ha henne lös än, hon lyssnar oftast på inkallning men kommer det en annan hund/fågel så drar hon iväg.

Du kan inte ha henne lös i skogen då? Om inte ha henne i koppel, be henne hoppa upp på stenar, hoppa över pinnar, balansera på stockar, detta är bra fysiskt, glöm aldrig att beröma även om det är lek :)
 
Senast ändrad:
Sv: Jag har så dåligt samvete...

elmo%20linda%20spec%20aug%202009.jpg


Såhär ser specialsöket ut det vi håller på med, den där bilden är väldigt gammal, min vovve var då 9-10 veckor och idag är han 5 mån, VARJE torsdag sedan dess har vi jobbat med det där, snacka duktig hunden har blivit. Ska utbilda honom i människosök framöver.

Bilden är tagen från Tirsta hundsupport.
 
Sv: Jag har så dåligt samvete...

Jag tvivlar på att dina hundar mår dåligt på nåt sätt:)
Jag har ingen trädgård där hon kan springa lös så all motion hon får är våra promenader. Jag tror inte att hon lider direkt men mja..som sagt så verkar "alla" göra så mkt mer och då kan jag inte låta bli att tycka synd om min Loppa som bara får nån timme om dagen och undra om hon är nöjd lr om hon inte alls gillar livet.
 
Sv: Jag har så dåligt samvete...

Till att börja med: inte behöver du ha dåligt samvete för att du gör för lite! Det låter ungefär som jag gör med min, kör lite träning under promenaderna. Ett par gånger i veckan kör vi väl ren lydnadsträning också.

Ang. delaktighet så brukar jag som sagt köra lite fotgående, inkallningar m.m. Dessutom, när jag känner för det, själv bjuda in till lek. Hunden är knappast nödbedd utan racar som sjutton då. Igårkväll var vi ute i en lekpark, varierade fotgående med lite inkallning, allmänt bus, hoppa upp på/över saker jag visade osv. Väldigt uppskattat från hundens sida och vi hade båda riktigt roligt.
Kan du inte ha henne lös, så funkar ju långlina lika bra.
 
Sv: Jag har så dåligt samvete...

Men vad roligt! Det är bland de bästa du kan ge din hund, att få arbeta med nosen det är det dom är till för i grund och botten. Jag går på specialsök, finns inte många sådana kurser här i Sverige vad jag förstått, det är en speciell bana hunden går, det är asroligt och hundarna älskar det. Så fort jag tar min hund dit piper han och hoppar upp hon ner, HAN blir tokig! Haha. Däremot låter vi inte hundarna få träffa varandra utan man jobbar en och en, focuserar på en hund i taget medan de andra får vara i sina bilar. Om nu din hund inte gillar andra hundar pga.. rädsla? Utsätt hon då inte för mängde av hundar, är hon osäker så förvärrar det bara saken, tro mig "jag har" en hund som ger utfall till andra hundar (inte min alldeles egna hund utan mammsens) Du hade inte haft din hund länge va? Försök bygg upp tilliten, hon ska våga lita på dig och du ska våga tro på henne. Sånt kan ta TID!

Att hon är osäker med andra hundar beror på en "olycka" för ca 1,5 mån sedan då två andra hundar gav sig på henne, den ena lyckades ägaren hålla och den andra fick jag fota till i bogen då den vägrade ge sig fast min hund låg på rygg...Hon blev inte skadad fysiskt men det sitter i psykiskt. Hon har blivit bättre sen dess, gör sällan utfall längre men blir spänd och stressad av okända hundar.
Jag har bara haft henne i drygt 2 månader och hon är redan så himla trygg här!:love:

Haha ja men fortsätt men inte för länge, avsluta när hon är glad och lekfull så det blir posetivt ;) Hade jag gjort. Leker man för länge så tröttnar dom lätt. Funkar det inte att ha dragkamp med strumpa? "ursäkta förra inlägget, jag menade dragkamp och inte kamp"

Nä jag brukar hålla på 10 min ungefär sen måste mattes rökarlungor vila lite:crazy:

Du kan inte ha henne lös i skogen då? Om inte ha henne i koppel, be henne hoppa upp på stenar, hoppa över pinnar, balansera på stockar, detta är bra fysiskt, glöm aldrig att beröma även om det är lek :)
Har haft henne lös 2 gånger i skogen, film från första gången finns här: http://www.youtube.com/watch?v=zcfrbJL_rcw
Balansera på stenar och stockar gör vi gärna i vår "äventyrsskog" och det är där filmen är filmad med.
 
Sv: Jag har så dåligt samvete...

Jag tvivlar på att dina hundar mår dåligt på nåt sätt:)
Jag har ingen trädgård där hon kan springa lös så all motion hon får är våra promenader. Jag tror inte att hon lider direkt men mja..som sagt så verkar "alla" göra så mkt mer och då kan jag inte låta bli att tycka synd om min Loppa som bara får nån timme om dagen och undra om hon är nöjd lr om hon inte alls gillar livet.

Men grejen är ju att andra kanske har större intresse på hundträning än du? Och det är absolut inget fel med det. Jag anser att får hunden den dagliga motion, mat, vatten och kärlek så är det toppen! Man behöver inte hålla på att aktivera och jobba hunden hela tiden, ja en Bc kanske behöver mer hjärngympa, men eftersom din hund verkar lugn så fattas det troligen ingen aktivering på det sättet, självklart kanske hon skulle tycka det vore roligt, absolut, men hon mår säkert gott så som hon har det nu, jämför aldrig med andra. Mitt liv är hund jag älskar att arbeta med hundar, det är en livsstil, men det är jag det och säkert många andra. Men många andra är även som du. Jag tycker inte du behöver oroa dig eller ha dåligt samvete, du ser nog om hunden din mår dåligt ;) Och det tror jag inte hon gör.
 
Sv: Jag har så dåligt samvete...

En del gör mycket med sina hundar, en del tenderar att bara komma ihåg de dagar då de gjorde mycket när de egentligen borde slå ut alla hundens dagar på ett ungefärligt snitt när de berättar vad hunden har fått göra.

Verkar hunden nöjd och tillfredställd skulle inte jag få panik.
 
Sv: Jag har så dåligt samvete...

Långlina har jag på henne ett par dagar/vecka minst då hon behöver få springa, helt okej är det ju inte men det är allt jag kan göra för henne just nu:crazy:
Det finns en rastgård men den är så himla liten, skulle gissa på ca 8*4 meter. Hon kan inte springa direkt där men vi brukar leka där några dagar/vecka för att slippa linan som nån av oss alltid trasslar in sig i...

Fotgånde och annan lydnadsträning vill jag gärna hålla på med men har som sagt bara haft hunden i 2 mån och när hon kom kunde hon inte gå i koppel ens, sitt, ligg och stanna var också helt nytt för henne. Förra ägarna hade stor trädgård och tyckte det räckte att hon fick vara där på dagarna...Så vi ahr inte kommit så långt än helt enkelt, kämpar fortfarande med att gå i kopplet utan att dra.
 
Sv: Jag har så dåligt samvete...

Att hon är osäker med andra hundar beror på en "olycka" för ca 1,5 mån sedan då två andra hundar gav sig på henne, den ena lyckades ägaren hålla och den andra fick jag fota till i bogen då den vägrade ge sig fast min hund låg på rygg...Hon blev inte skadad fysiskt men det sitter i psykiskt. Hon har blivit bättre sen dess, gör sällan utfall längre men blir spänd och stressad av okända hundar.
Jag har bara haft henne i drygt 2 månader och hon är redan så himla trygg här!:love:



Du, ett tips. Nästa gång din hund kommer i "slagsmål" lämna dom där, båda ni ägare gå därifrån. För lägger ni er i så blir det bara värre!! Men går ni därifrån så slutar dom förmodligen. Det blir ju så att dom blir ännu mer triggade när husse och matte är med. Jag vet det verkar svårt, ibland undrar jag om jag själv skulle våga bara gå iväg om en främmande hund o Elmo bråkade, men jag tror det är det ända rätta.
 
Sv: Jag har så dåligt samvete...

Mja jag är intresserad och tycker det är jättekul men jobba med det som yrke skulle jag nog inte vilja. Men visst finns ett intresse att jobba med henne, annars hade jag inte skaffat hund:)
 
Senast ändrad:
Sv: Jag har så dåligt samvete...

Det löste sig så snabbt, fota till (inte sparkade utan knuffade bort med foten)den andra gjorde jag för att den stod över min som låg på rygg och vägrade flytta sig, så fort ägaren kom nära och skulle ta den började den morra och nafsa. Jag hann aldrig bli rädd/uppjagad utan det hade löst sig innan det gick så långt. Och min hund är ju inte så rädd att hon står och skakar eller så utan hon blir "bara" spänd och lite mer "på hugget" ifall det kanske kanske händer den här gången med. Vi ska träffa tränare nästa vecka och få hjälp med det:)
 
Sv: Jag har så dåligt samvete...

Nä panik har jag inte, bara lite dåligt samvete. Och som sagt, hon har inga problembeteenden. Ligger lugnt när hon är inne, gnager lite på sitt ben, kollar in katten osv. Absolut inte hispig eller förstör saker vilket en bekants understimulerade JRT har börjat sysselsätta sig med.
 
Sv: Jag har så dåligt samvete...

Mja jag är intresserad och tycker det är jättekul men jobba med det som yrke skulle jag nog inte vilja. Men visst finns ett intresse att jobba med henne, annars hade jag inte skaffat hund:)

Fast många skaffar ju hund ändå bara som sällskap, en bästa vän.

Men om du nu har intresset och dåligt samvete, gör nått åt det då;)
 
Sv: Jag har så dåligt samvete...

Men när jag sitter här på Buke och på olika bloggar så får jag så jäkla dåligt samvete. Alla andra verkar vara ute med sina hundar minst 3 timmar/dag och utöver det tränas det lydnad, spår, agility, freestyle och tricks flera timmar i veckan. Och folk verkar alltid veta exakt vad de håller på med? Ingen tveksamhet eller några frågetecken.

Tänk då över vad det är för typ av hund de bloggande människorna har? Har de brukshundar? Ja, då har de hundar som verkligen behöver skitmycket aktivering. Läser du en blogg om en vanlig sällskapshund kan jag lova att det inte är "3 timmars promenad, lydnad, spår, agility, tricks m.m. om dagen".

Tittar du sedan i trådarna här så ser du att det finns mängder med "Aaah, min hund gör si och så! vad tusan gör jag?!" eller "Vi har problem med det här i träningen, hjälp?" osv.

Jag hade förut dåligt samvete för att mina hundar fick "lite" att göra på dagarna, framförallt min gamla hund som inte tycker att det är roligt att leka på något vis som inte är "flytta på det här och få en godis". Lydnad, agility osv är hon inte intresserad av och spåra vägrar jag göra med mina damer.
Jag började kolla upp vad jag egentligen gör med dem. Kollade på hundarna, funderade på om de faktiskt skulle bli märkbart gladare av mer aktivering osv.

Jag kom fram till att min gammelhund faktiskt är jätteglad om hon får 1½ timmes promenad, springa i rastgård och leka med unghunden då och då, enorma mängder kel och gos och sedan kanske få lite mat eller godis i en pet-flaska. Jämfört med vad man läser att många gör med sina hundar så kan det framstå som lite, men jag har en hund som är förbannat nöjd och glad. Sedan får jag jobba på med mitt omotiverat dåliga samvete på egen hand ;)
 
Sv: Jag har så dåligt samvete...

Ja vi ska börja tränar mer ihop till våren, just nu hållar vi ännu på att lära känna varandra och ska gå grundkurs tänkte jag.:) Sen ser jag fram emot att få testa lite av varje.
 
Sv: Jag har så dåligt samvete...

Ja jag inser ju skillnaden mellan bruksraser och "icke bruksraser" . Jag vill bara ge min fina tjej ett så bra liv som det bara går. Och hon verkar ju inte må dåligt men jag kan inte låta bli att undra...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 378
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 013
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
817
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 714
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp