Bukefalos 28 år!

Jag har så dåligt samvete...

Sv: Jag har så dåligt samvete...

Men även om hunden inte kan så mycket kan ni ju ägna er åt lydnadsträning, men lägga det på lägre nivå. Kanske inte fotgående, men inkallning i massor (i långlina), sitt och ligg, gå fint i koppel med fokus på dig osv. Träna kan man göra på vilken nivå som helst.
En bra sak är ju just inkallning. Du lägger mer fokus på hunden och får anstränga dig för att vara så rolig som möjligt (bästa sättet med min hund är att tjoa, hoppa och springa runt, då är jag som roligast, i kombination med gott godis). Så småningom kan du säkert ha henne lös också.
 
Sv: Jag har så dåligt samvete...

*KL*

Villintemer:
Jag laste nagot valdigt bra alldeles nyss: Ar du glad ar din hund glad. (Lahlah man blir latt lite insnoad nar man studerar "nya" traningstekniker, just nu nordar jag mig pa ren positiv reinforcement eftersom jag fatt fingrarna pa en strykradd liten understimulerad collie... dobodobido..) Alla hundar behover inte femtiosexmiljoner saker att gora, och de -kan- faktiskt bli overstimulerade med, inte bara understimulerade.

Du vet.. jag tror alla hundagare da och da kanner sig som varldens samsta! Jag kan lova dig att jag verkligen gjorde det till och fran med min kille! Fy.. det fanns dagar da jag kande att sadana idi"ter som jag inte borde ha hund! Att ha hund ska vara Roligt! En positiv grej i ditt liv, slapp det daliga samvetet! Alla har vi olika mal och olika tankar gallande vara hundar, vad Jag anser ar ett bra hundliv skiljer sig milsvida fran den allmanna uppfattningen har.

En hund mar inte daligt av att inte kunna tricks, eller inte kunna spara pa kommando. En hund mar daligt om den blir negligerad, om den blir Ignorerad eller illa behandlad (som den collie jag grejjar med just nu) men en hund mar inte Daligt av att Inte gar femhundrasextioatta olika kurser... Tror att ditt daliga samvete visar att du snarare ar en BRA hundagare av den simpla orsaken att du Bryr dig nog om din hund for att vara orolig!

Hon ar ju bara en liten plutt an sa lange! Ta det lungt och Njut av varandra! :bow:
 
Sv: Jag har så dåligt samvete...

Du kanske har nåt bra tips just för det där med att få fokus på mig? Hon är väldigt svår motiverad. Köttbullar i små bitar är det enda godis hon äter och inte ens det lockar särskilt mkt om hon är i rörelse eller det finns nåt intressant att titta/nosa på. Lek fungerar toppen som belöning men återigen-inte om det finns nåt annat/hon är i rörelse.
 
Sv: Jag har så dåligt samvete...

Ett bra hundliv för mig är att få röra på sig så mkt att hon i slutet av dagen faktiskt känner sig lite trött(inte helt slut men det ska vara skönt att få sova, inte nåt hon gör för att få tiden att gå)och att hon har nån (mig) som hon kan lita på och som tar ansvaret i jobbiga situationer.
Och givetvis är alla olika och hon är inte av BC stuket som måste ha en massa uppgifter hela tiden utan är nöjd och glad så fort hon bara får komma ut och göra nåt. Hon följer också med mig på det mesta som att göra ärenden, vara med kompisar, hos pojkvännen osv. Vi är ifrån varandra ca 4-5 timmar/vecka bara i övrigt är hon med överallt.
Jag är av åsikten att djur ska få röra sig; man köper inte hund och går ett varv runt kvarteret/dag och man köper inte häst och låter den gå i hagen dag efter dag. :laugh:
 
Sv: Jag har så dåligt samvete...

Ställ krav på henne, tillsammans med beröm när hon gör rätt såklart.

Till en början kan du såklart inte kräva full koncentration vid stora störningar men börja så smått med att kräva hennes koncentration korta perioder.

Använd rösten och säg nej när hon bryter kontakten med dig, reagerar hon inte så peta till henne och beröm när hon gör rätt.

När ni tränar så ska man inte nosa omkring eller tugga på pinnar, det är ett minikrav.
 
Sv: Jag har så dåligt samvete...

Det är dock svårt att överhuvudtaget få kontakt med henne. Jag tränade bort det värsta draget i kopplet genom att så fort hon drog: stanna, sitt och vänta till hon höll stadig ögonkontakt med mig då gick vi igen. Det kunde(kan)dock ta allt från 1-30 min innan hon ens ger mig ett ögonkast.
 
Sv: Jag har så dåligt samvete...

Det är dock svårt att överhuvudtaget få kontakt med henne. Jag tränade bort det värsta draget i kopplet genom att så fort hon drog: stanna, sitt och vänta till hon höll stadig ögonkontakt med mig då gick vi igen. Det kunde(kan)dock ta allt från 1-30 min innan hon ens ger mig ett ögonkast.


Jag har ett bra tips när det gäller kontakt.

Använder du klicker?? Gör de ;)

Då har du klicker i ena handen, godis i andra, sträck ut dom och låt hunden sitta/stå framför dig. Hon lär nog titta på dina händer först, kanske nosar i godishanden men så bara stilla och vänta. Efter ett tag lär hon undra vad ni håller på med, varför händer det inget? Så tittar hon på dig.. KLICK BERÖM GODIS!! även om den ögonkontakten varade i den kortaste sekund så mycket beröm, klicka och beröm varje gång du får kontakten. En asbra övning. Då kommer hon så småning om förstå att hon ska ha kontakt med dig för att få det där goda, sedan är det bra om du har en belöning som är värt allt :)
 
Sv: Jag har så dåligt samvete...

Jag har köpt en klicker men inte börjat träna med den än då jag inte är så "hemma" på det. Ska träffa tränare för privat träning nästa vecka och då tänkte jag be om lite hjälp med det+att jag ska till bibblan och låna böcker.
Längtar otroligt tills vi kan börja gå kurser, tränaren har en massa som verker superroliga bla "nosaktiverings"kurs och klickerkurs:d
 
Sv: Jag har så dåligt samvete...

Jag har köpt en klicker men inte börjat träna med den än då jag inte är så "hemma" på det. Ska träffa tränare för privat träning nästa vecka och då tänkte jag be om lite hjälp med det+att jag ska till bibblan och låna böcker.
Längtar otroligt tills vi kan börja gå kurser, tränaren har en massa som verker superroliga bla "nosaktiverings"kurs och klickerkurs:d

Ja det blir väl kul =) Hoppas det är en tränare som använder sig utav posetiv träning och inte korrigering!
 
Sv: Jag har så dåligt samvete...

Han verkar jättebra, tycker jag.

Står även på hemsidan:
"Jag har en pedagogisk idé jag jobbar efter där det för mig är viktigt ett individanpassa utbildningen i största möjliga mån. Detta för att alla deltagare ska få ut mesta möjliga av utbildningen. Varje individ ska bli sedd och få chans att utveckla sig oavsett vilken nivå de startar på och förutsättningar de har. Jag har också en tydlig tanke hur jag vill träna hundar. All inlärning sker med positiv förstärkning vilket ger en lycklig hund som samarbetar med glädje."

Jag tycker det låter bra och vi känner oss välkommna, till skillnad från närmaste bruksklubben som gjorde ganska klart att vi inte var särskilt önskvärda...
 
Sv: Jag har så dåligt samvete...

Han verkar jättebra, tycker jag.

Står även på hemsidan:
"Jag har en pedagogisk idé jag jobbar efter där det för mig är viktigt ett individanpassa utbildningen i största möjliga mån. Detta för att alla deltagare ska få ut mesta möjliga av utbildningen. Varje individ ska bli sedd och få chans att utveckla sig oavsett vilken nivå de startar på och förutsättningar de har. Jag har också en tydlig tanke hur jag vill träna hundar. All inlärning sker med positiv förstärkning vilket ger en lycklig hund som samarbetar med glädje."

Jag tycker det låter bra och vi känner oss välkommna, till skillnad från närmaste bruksklubben som gjorde ganska klart att vi inte var särskilt önskvärda...


Ja det lät ju inte dumt iaf :D!!
 
Sv: Jag har så dåligt samvete...

Ja nu ska de bli spännande att träffa honom och se hur det känns:) Och snart är det dags att gå ut med vovvan som ligger på soffan och glor på mig...Vill så gärna släppa henne och leka med henne lös men är så jäkla rädd att hon ska få syn på nåt att jaga och dra iväg...:crazy:
 
Sv: Jag har så dåligt samvete...

Ja nu ska de bli spännande att träffa honom och se hur det känns:) Och snart är det dags att gå ut med vovvan som ligger på soffan och glor på mig...Vill så gärna släppa henne och leka med henne lös men är så jäkla rädd att hon ska få syn på nåt att jaga och dra iväg...:crazy:

Man ska inte vara så rädd utan våga tro på sin hund ;) Låt henne inte få gå längre än 100 meter då? Gör en gräns, så måste mamma göra med sin hund som annars sticker, men håller hon ett gräns avstånd så går det bra, skulle hunden gå över denna gräns så ropar du in henne direkt, gränd avståndet avgör du hur mycket kontroll du har på hunden, ju längre bort förmodligen mindre kontroll. Skulle nu hunden sticka så fortsätt gå.. hon kommer förmodligen tillbaka, då kan du ju gömma dig.. det brukar jag göra.

Du kan ju alltid testa, testa där det inte finns så mycket trafik.
 
Sv: Jag har så dåligt samvete...

Du kanske har nåt bra tips just för det där med att få fokus på mig? Hon är väldigt svår motiverad. Köttbullar i små bitar är det enda godis hon äter och inte ens det lockar särskilt mkt om hon är i rörelse eller det finns nåt intressant att titta/nosa på. Lek fungerar toppen som belöning men återigen-inte om det finns nåt annat/hon är i rörelse.

Tibras tips tycker jag var bra!
Med min hund provade jag mig fram och hittade till slut godis han tycker om och tycker det är värt att jobba för. Dessutom är det som sagt hur kul som helst (enligt min) när jag springer runt, tjoar och hoppar. Så ja, i början var det mycket så. Nu har vi ett kommando för ögonkontakt, lyder han inte då (dvs tankarna svävar iväg någonstans så han sitter och tittar på annat) så petar jag honom lite på örat, då brukar han komma på att jag finns :p

Problemet är när det är hundar i närheten, då stänger han av, lyssnar inte på mig utan har all fokus på hunden. Då funkar inte godis heller. Jag brukar fortsätta gå och berömma så fort han följer med och/eller söker kontakt med mig.
 
Sv: Jag har så dåligt samvete...

Jag tror inte att hon drar iväg bara sådär. Men om hon ser nåt att jaga så blir hon så fokuserad på det att hon glömmer bort resten av världen. Då kan jag vara 1 km bort lr 1 m bort det spelar ingen roll, hon märker inte av mig ändå.
Och hinner hon iväg utom syn/hör håll så lär hon inte leta efter mig utan strosa runt i evigheter. Och kanske bli påkörd...Trafiken här(liten stad) är inte hiskeligt intensiv men det kan ju räcka med att hon sprinegr ut precis framför, då spelar de ingen roll hur sakta bilen kört. Bilar är hårda och små Loppor mjuka:cry:
 
Sv: Jag har så dåligt samvete...

Tycker absolut inte att du ska ha dåligt samvete för vad du gör med din hund. Du gör ju massor, även om det inte känns så. Kontaktträning är jätteviktig om man får hem en hund som är lite äldre.

Sedan vad det gäller problem med andra hundar. Jag har en som inte kan uppföra sig runt andra hundar och just därför tränar vi i grupp och har fått massor av hjälp med det problemet. Nu är inte främmande hundar fullt så spännande och roliga längre eftersom när man träffar andra hundar ska man faktiskt jobba.

Vad det gäller belöningar så är det bara att testa, testa, testa. De mest underliga saker kan trigga en hunds arbetslust. Har en hund i min kurs som går igång på mjukost i tub med baconsmak. Inte så lättippat och betydligt enklare att ge än min racka som vill ha kladdig leverkorv.

Alla hundar tycker inte att leksaker är kul rent spontant och en del får man öva upp föremålsintresset, genom att att vara hemlig, smussla med det, göra en stor sak av det och berömma när de vill leka.

Jakten, du kommer att få hejd på det. Det kommer i takt med kontakt, förtroende och lydnad. Min grå racka drog efter allt i början. Jag har tappat räkningen på antalet gånger jag har jagat efter hund som jagat katt, ankor, måsar, igelkottar mm. Numera kan jag få stopp på det med en inkallning.
 
Sv: Jag har så dåligt samvete...

Har du provat att motivera med leksak?
Ocksa, ar hon overviktig? I sa fall kan det vara svarmotiverat med godis. Ett tips ar att lagga tranings pass innan hon far mat sa hon ar lite hungrig och att komma ihag att 'dra bort' det man ger som godis fran maten.

En tjej pa SchH klubben kan inte mata sin Schafer innan hon kommer for att jobba med sin hund. Han ar lite overviktig och totalt ointresserad av allt vad 'aktiv' heter nar han har atit. Hon har fatt order av tranaren att byta till battre mat och mata mindre, samt att inte mata alls pa morgonen fore traning. Jag har bara varit medlem av klubben i tre veckor (vi mots vare lordag) och kan redan se skilnad pa hundens 'aktivitets niva'. Han verkar mycket gladare och piggare, leker mer vid sidan av planen, nosar och ar generellt mer 'vaken'.
 
Sv: Jag har så dåligt samvete...

Tycker absolut inte att du ska ha dåligt samvete för vad du gör med din hund. Du gör ju massor, även om det inte känns så. Kontaktträning är jätteviktig om man får hem en hund som är lite äldre.

Sedan vad det gäller problem med andra hundar. Jag har en som inte kan uppföra sig runt andra hundar och just därför tränar vi i grupp och har fått massor av hjälp med det problemet. Nu är inte främmande hundar fullt så spännande och roliga längre eftersom när man träffar andra hundar ska man faktiskt jobba.

Vad det gäller belöningar så är det bara att testa, testa, testa. De mest underliga saker kan trigga en hunds arbetslust. Har en hund i min kurs som går igång på mjukost i tub med baconsmak. Inte så lättippat och betydligt enklare att ge än min racka som vill ha kladdig leverkorv.

Alla hundar tycker inte att leksaker är kul rent spontant och en del får man öva upp föremålsintresset, genom att att vara hemlig, smussla med det, göra en stor sak av det och berömma när de vill leka.

Jakten, du kommer att få hejd på det. Det kommer i takt med kontakt, förtroende och lydnad. Min grå racka drog efter allt i början. Jag har tappat räkningen på antalet gånger jag har jagat efter hund som jagat katt, ankor, måsar, igelkottar mm. Numera kan jag få stopp på det med en inkallning.

Det där med andra hundar jobbar vi som sagt på och jag ska på ett första möte med tränare nästa vecka för att få hjälp med vad jag bör göra fortsättningsvis.

Belöningar har vi 2 som funkar hittills, köttbulle(i små bitar) samt lek i form av tafatt eller dragkamp med leksak. Tafatt blir det inte så ofta förutom i slutet av ett träningspass då hon går igång på alla cylindrar av det och får svårt att stanna upp(dvs springer runt runt då hon blir så himla glad).

Ett visst föremålsintresse har hon, dragkamp är som sagt poppis och tar jag upp en leksak och "leker" själv med den så blir den plötsligt vääldigt intressant. Hon bär även grejer en kort bit på promenaderna men släpper om hon inte får nån positiv respons från mig.

Jakten är väl det enda jag ser som ett problem, hoppas givetvis på att det ska gå att ha henne lös ute i framtiden och redan nu funkar det ju bra i vår "äventyrsskog". Där är der väldigt dåligt med vilt, rör sig mkt folk där+dåligt med undervegetation, inte så attraktivt för viltet antar jag. Tidigare i tråden finns en film, du får gärna kolla den och säga vad du tycker. Själv känner jag att jag nog "tjatar" lite för mkt på henne om kom hit hela tiden men jag blir ju så nervös att hon ska dra iväg...
 
Sv: Jag har så dåligt samvete...

Motiverar jag med leksak är det just leksaken hon glor på, inte mig. Utan då handlar allt om leksaken för henne.
Överviktig är hon inte. När hon kom var hon en smula tunn, nu är hon i normalhull och har lagt på sig fint med muskler. Belöna med godis funkar helt okej.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 237
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 656
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
783
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 694
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp