Bukefalos 28 år!

Jag känns så misslyckad...(långt)

L

_Lena_

Finns det några förstående o stöttande människor här? Jag behöver lite uppmuntran då jag håller på att ge upp...
Har ridit i halva mitt liv o haft med em massa olika hästar att göra, har råkat ut för diverse olyckor som gett mig krokig svanskota, sliten axel, snett bäcken osv. Dock har detta alltid varit just OLYCKOR, dvs hästen har av nån anledning blivit rädd och jag har inte hunnit med/flyttat mig så jag hamnat ivägen. Ingen har skadat mig avsiktligt. Sen gjorde jag praktik på travet, och HOPPSAN!!!! Har aldrig varit med om hästar som faktiskt anföll folk, och riktigt siktade in sig på en, till o med små-åringarna gjorde det! Kämpade på ett tag men kände mig mer o mer osäker, när jag började känna rädsla insåg jag att det var dags att sluta. Jag fick nog av hästar, och tog en paus på nästan 4 år. Men saknaden o behovet kom smygande o jag tog upp tråden igen. Började som medryttare hos en tjej o det gick jättebra. Efter ett tag fick jag chans att ta ett kbl-sto på foder, en underbart trevlig o snygg tjej som jag fastnade för.
Kände mig fortfarande osäker i vissa situationer o tog hjälp av en människa som är väldigt duktig på NH, hon gav mig tips o råd så att jag kunde bygga upp en zon där jag känner mig mer säker. Vi jobbar på med detta, jag o hästen, och allt gick bra. Har dock ridit väldigt lite eftersom jag vill vara säker på att hästen respekterar mig helt och även accepterar mig som ledare innan jag rider. Har med åldern blivit försiktig av mig, jag har redan problem med kroppen o är rädd att åka av o slå ihjäl mig igen.
Fick erbjudande om att ta ett vbl-sto på 8 år gratis, då hon inte funkade i travet o de inte ville slakta henne. En mjuk o nätt tjej som jag föll pladask för. Vilken skillnad det är på dem två!
Nu till problemet: sen Vbl kom har Kbl blivit jobbig. De går jättebra ihop o trivs som fiskar i vatten, jag o Vbl har börjat bygga upp ett förhållande o tillit sakta men säkert, men mitt o Kbl:s förhållande går åt andra hållet. Hon är den dominanta i hagen o även gentemot folk (inte aggressiv utan mer smygande dominans så att säga).
Jobbar på som en liten j-la galning men ser inget resultat!! Jag har ingen att rådfråga förutom ägaren till Kbl, och jag blir lovad hjälp gång på gång men så när det gäller så blir det inget. Jag har inte råd att betala hur mycket som helst heller, annars hade jag hyrt in NH-tjejen varenda dag.
Just nu känner jag att jag bara är less, det enda jag gör att skotta skit, mata o springa med vatten o se till att de mår bra, men jag får liksom inte ut nåt av att ha dem. Jag sliter ihjäl mig utan att det ger nåt... Förstår nån hur jag menar? Missförstå mig inte, jag älskar att pyssla på med dem på alla vis, men det som verkligen är underbart o välgörande för kropp o själ är en härlig ridtur! Och det är det jag aldrig får... Försökte rida idag på Kbl men det gick inte alls bra. Helt plötsligt var hon rädd för bilar, hon slängde och viftade med huvudet, tramsade runt så jag höll inte på o får henne av vägen osv. Kände att hon när som helst skulle bli ännu värre så jag hoppade av. Hon fortsatte veva med skallen o nästan gå på mig. Detta är första gången nånsin som jag blev arg på en häst! Har alltid försökt vara mild men bestämd med hästar, men nu liksom rann allt över och jag fick på henne repgrimman och körde dominansövningar med henne mycket hårdare än jag nånsin gjort. OBS!! Jag slog henne inte! Ville bara klargöra det. Jag hade noll tolerans för några som helst fjanterier från henne, så fort hon gjorde nåt när jag skulle ta av henne sadeln osv korrigerade jag henne snabbt o väldigt tydligt (säkert hårt) och sen formligen slängde jag ut henne i hagen igen.
Det lustiga var att när jag brann av (jag svor o gormade en ful ramsa då jag hoppade av henne tidigare) och markjobbade henne på detta mycket hårdare, icke toleranta sättet, så såg hon ut som ett frågetecken. Hon verkade jättesnopen! Har aldrig fått sånt gensvar förut. Vid minsta tecken på dominans hon gav så svarade jag tre ggr hårdare.
Hoppas jag inte låter som en hemsk människa...?
Hur f-n gör alla andra? De bara slänger på sadeln, hoppar upp o far ut i skogen med sina hästar. Hurra för dem! Jag känner mig som världens mest misslyckade människa/hästägare. Ibland känns det som att jag inte pallar mer, men jag vill ändå inte ge upp... Jag vet om o erkänner min rädsla, men jag är inte alls skräckslaget rädd, utan mer osäker-rädd. Detta går över då jag fått pyssla om o sadlat och hästen uppför sig bra, när jag väl suttit upp går det bra. Jag är beredd men inte spänd (tror jag iaf), och idag var jag definitivt INTE rädd alls.
Vad ska jag ta mig till? Har ingen att vända mig till o känner mig väldigt ensam med detta....
 
Sv: Jag känns så misslyckad...(långt)

Hav tröst.
Jag tycker just klb kan vara ganska starka i skallen överlag. Gärna tar över komandot om de får en chans sas.
Var bara konsekvent så ska du se att det löser sig.
 
Sv: Jag känns så misslyckad...(långt)

Du får helt enkelt se till att ta på dig rollen av en supernanny!
Hästar kan bli väldigt avundsjuka när "deras" människa sprider
sina gracer över andra hästar. Har haft en som blev så arg så
att han la sig ner o fullkomligt surade ihop som en ättiksgurka
när man tittade på en annan häst! Behandla pållarna som om
dom vore barn, fast o rättvis hand! Försök att inte gulla för
mycket med den nya hästen framför den gamla. Lycka till!
 
Sv: Jag känns så misslyckad...(långt)

Jag tycks vara bra på att jämnfördela min tid o kärlek på de båda. Vbl kräver mycket träning i att inte vara rädd för allt, hon är rätt osäker o nervig men har börjat visa tecken på att om jag ber henne göra nåt så bör det inte vara så farligt. Kbl är mer hård, hon ignorerar mer o liksom ids inte respektera att man råkar stå framför henne i tex boxen, ska hon vända på huvudet så knockar hon en. Oerhört störigt. Kanske detta är sånna där små saker som jag inte ska acceptera??
 
Sv: Jag känns så misslyckad...(långt)

Ja, själv så skulle jag ju tycka att det var helt i sin ordning att
bli knockad av min häst :mad:! Nej, nej, nej!!! Skärpning i ledet!
Menar hästen alltså, stå på dig!
 
Sv: Jag känns så misslyckad...(långt)

Jag tycker att du ska läsa igenom vissa Nh-trådar , spec ifrån CoNo.
Hon är en mycket duktig NH-tjej som har utvecklat sin häst, från att det tog 4 timmar att få in den ifrån sommarhagen till att den kommer till henne när hon ropar på den. Hon har hjälpt många ryttare, och jag tror att om du skickar ett PM till henne eller skriver i hennes inlägg kan du få mycket hjälp!

Sedan gäller det nog att visa vem det är som VERKLIGEN bestämmer av er två.
Säg till henne/honom när den gör fel och var noga att berömma när den gör rätt, för då lär den sig att när den gör som du säger åt den att göra får den beröm, och jag tror att det uppmuntrar!

Men som sagt, kolla in CoNo!
Ha det bra, /Emma. :rofl:
 
Sv: Jag känns så misslyckad...(långt)

Vill tipsa dig om Ellen Offstad. hon har jobbat med hästar med problem i många år och gjort ett antal filmer su kan titta på. Ett tips till ....jobba aldrig i affekt dvs när känslorna svallar för då har du inte tillgång till ditt förnuft. Jobba med NH övningar när du är lugn. Bestäm i förväg vilka övningar du ska göra så du har en plan. var uppmärksam på hästens lyhördhet och var vaksam på ditt kroppsspåk. Lycka till
 
Sv: Jag känns så misslyckad...(långt)

Kan det vara så att hästen får för lite stimulans/motion? Nu vet ju inte jag hur mkt du rider/motionerar kallblodet, men jag vet att när jag hade ett kbl så krävde hon en hel del motion/stimulans för att fungera och vara nöjd. Speciellt efter att jag skaffade fler hästar. Sen med henne var det bara att vara konsekvent och rättvis.

Hoppas att det löser sig! :)
 
Sv: Jag känns så misslyckad...(långt)

Inte så konstigt att en bestämd kallblodsmadame tar över när du blir osäker. NH i all ära, men att visa var skåpet ska stå är prio ett (och med detta menar jag inte att man ska banka på hästkraken eller andra våldsamheter, men att vara bestämd och konsekvent). Har själv en slug dam därhemma som kan fjanta runt i oändlighet om hon får övertaget. Håller med om att man inte ska träna hästar när man är tokförbannad men det verkar som om du behärskade dig och att det faktiskt hade viss effekt att sätta hårt emot hårt.

Förstår att du har blivit försiktigare efter alla olyckor, du gör då helt rätt i att hoppa av och träna från marken där du känner dig säkrare. Hästar som dominerar i hagen tar ibland med sig det beteendet när de umgås med människor och kan då bli lite svårare att ha och göra med. Fortsätt träna som gör och låt dig inte skrämmas när hon fjantar sig, det är precis det hon vill. Ge inte upp, allt går att lösa!
 
Sv: Jag känns så misslyckad...(långt)

När jag läste ditt inlägg så tänkte jag; vad är problemet? Du löste det ju! Nämligen genom att vara tydlig till henne. Hästar är väldiga individer och vissa, särskilt sto har jag erfarit, kan ifrågasätta vem som bestämmer. Inte bara en gång utan varje gång man hanterar dem. Vi har ett sto som är sådan. Väldigt snäll man ställer ändå frågan; är det du eller jag som bestämmer idag??? Varje dag (nästan) får man säga till henne att det är JAG som bestämmer. Okej, säger hon och sedan är diskussionen klar. Nu kan det räcka med ett enkelt ord eller spänna ögonen i henne. Men i början oj oj oj då fick man precis som du, ta i ordentligt. (ej våld!) Så fortsätt ett tag till och se vad det ger. Med det andra stoet är det du som måste vara den starka och trygga och det kanske passar dig bättre. Då får du kanske fundera på att lämna tillbaka kallblodet. För det ska vara kul med hästar inte rädsla och irritation.
 
Sv: Jag känns så misslyckad...(långt)

Jo jag vart arg, men jag hoppade inte av o viftade o vrålade åt hästen och var liksom våldsam mot henne. Jag fick bara nog av fjantandet, jag har ansträngt mig o jobbat hårt på att förbättra vår relation men ibland känns det som att det är 2 steg framåt och 4 bakåt. Alltså, min reaktion var litegrann så att, ska du dumma dig så blir jag också jobbig mot dig. Förstår ni hur jag menar?? Jag var ut till dem senare på kvällen och tog ut henne igen, då var hon annorlunda. Har aldrig sett henne så pass uppmärksam på mig förut, så jag satt upp på henne och flyttade bakdel, framdel, backade, gjorde halt, stog still osv. Då gick det bra! Sen då jag släppte ut henne i hagen igen och gick in till dem för att gosa lite så backade hon snällt undan för att ge mig plats. Hon är social o kommer alltid fram till grinden, nästan lite för nära så man knappt kan ta sig in utan att hamna uppi henne.
Idag var det nog nåt som gjort dem upprörda för hela flocken (det är 2 stora o 2 småpluttar) var stirriga o nervösa, och inte vart det bättre av att min sambo skottade med traktorn (som de annars inte alls är rädda för). Det gick inte att arbeta Kbl så bra, MEN hon var mer noga med att akta mig... Ett litet, litet framsteg kanske???
Och nej, hon får inte tillräckligt med motion i nuläget i och med att jag inte vill rida då jag känns så pass osäker. Det är mer psykisk motion hon får, NH-arbete osv, rida gör jag inte förrän vi gjort upp om vem som är vad och båda är trygga med varann o i sig själv.
Har pratat med NH-tjejen och ska få hjälp av henne igen. Ser mycket fram emot det.

Tack förresten alla ni som svarat o skrivit. Känns skönt att få "lufta" sina tankar.....
 
Sv: Jag känns så misslyckad...(långt)

Herregud, sitter o läser igenom det jag själv har skrivit.... Jag låter ju som århundradets största MES! "jag kanske inte ska acceptera att hästen knockar mig..."??? Hallå...... *suck*
 
Sv: Jag känns så misslyckad...(långt)

Jag håller inte på med nh utan har bara förnuft.
Det du gjorde när hon fjantade sig var att prata med henne så att hon för första gången förstod vad du menade! Olika hästar behöver olika språk. Endel behöver bara se en blick medans andra får man höja armen mot för at de ska förstå att de inte får gå över en.
Det handlar absolut inte om att ta till våld utan bara vara tydligare med vad man vill.
Det är samma sak med människor, till en kan du säga "vad skönt det hade varit att komma hem till ett nystädat hus ibland" för att denne ska förstå att du vill att denne ska städa, medans till andra får man säga "städa huset nu, det ska vara klart när jag kommer hem"

Hästar och människor skiljer sig inte mycket åt, det handlar om att hitta vad man måste förmedla för att få önskat resultat;)
 
Sv: Jag känns så misslyckad...(långt)

Jag tycks vara bra på att jämnfördela min tid o kärlek på de båda. Vbl kräver mycket träning i att inte vara rädd för allt, hon är rätt osäker o nervig men har börjat visa tecken på att om jag ber henne göra nåt så bör det inte vara så farligt. Kbl är mer hård, hon ignorerar mer o liksom ids inte respektera att man råkar stå framför henne i tex boxen, ska hon vända på huvudet så knockar hon en. Oerhört störigt. Kanske detta är sånna där små saker som jag inte ska acceptera??

Sånt ska du inte acceptera! Hon vet exakt var du är och vad hon gör. Det är ingen "accident" utan dominans.
 
Sv: Jag känns så misslyckad...(långt)

Finns det ingen du kan få hjälp av att rida hästen tills du känner dig säkrare. Jag tror det hade underlättat för dig.
 
Sv: Jag känns så misslyckad...(långt)

Jag är ju absolut ingen nh-människa och från vad jag kan utläsa så vet jag inte om det är det bästa för kallblodet heller.
Jag tror helt enkelt att du kan vinna mycket bara på att vara rättvis och bestämd. Hon måste veta ramarna och går hon utanför dem får det konsekvenser.

Jag tror att du måste lyssna mer på din magkänsla, att du faktiskt kan och klarar av att läsa av hästen. Jag tror det är betydligt svårare att lära sig ett system än att lyssna av inåt, du har så mycket hästerfarenhet att du knappast kan ha missat signalerna.

Sedan kan du förstås göra ridbiten lättare för dig själv genom att ha med dig ett sällskap vilket antagligen gör både dig och hästen tryggare.
När du känner dig trygg nog far du ut själv igen och vet att du kan få din vilja igenom om hon sätter sig till motvärns. Lycka till!
 
Sv: Jag känns så misslyckad...(långt)

Jag hade gärna haft med mig sällskap, men jag känner inte några hästmänniskor här eftersom jag är ganska nyinflyttad. De flesta hittills har bara ojjat sig över hur JOBBIGT det måste vara att ha hästar.... *suck* Den enda jag kan be om hjälp är Kbl:s ägare men hon har flera egna hästar och kan inte hjälpa mig så mycket. (Ärligt talat undrar jag ibland om det inte är så att hon inte vill hjälpa mig....Hemskt av mig att tänka så, men ibland verkar det lurt) Varmblodet är så osäker än så jag vill inte utsätta varken henne, mig eller nån annan för nåt som kanske kan sluta väldigt illa, annars hade jag kunnat söka en medryttare så man kunde fara ut tillsammamns. Skulle ha haft en ridbana av nåt slag oxå....
 
Sv: Jag känns så misslyckad...(långt)

Jag satt i samma sits som du för några år sedan, jag började bli rädd för min häst...
Jag hade turen att vara på en kurs med John Moore, som sa några förlösande ord till mig; Många hästmänniskor ger sina hästar fler chanser än vad de ger sitt äktenskap. Och istället för att inse att man kanske skall ge upp så kämpar man vidare och mår dåligt istället.

Jag sålde min häst till en tjej som var duktigare än mig på att handskas med hästen och hittade en annan häst som passade mig. Allt det roliga kom tillbaka och nu mår vi alla bra. Jag älskar min pålle, jag har blivit modigare och duktigare. Du måste förståss själv avgöra hur du vill göra, ville bara dela med mig av min erfarenhet. Lycka till!!!
 
Sv: Jag känns så misslyckad...(långt)

I mina öron låter det som att du för en gångs skull satte ordentliga gränser för Kbl. Därför respekterade hon dig mer när du sedan kunde sitta upp och be henne flytta framdel, bakdel osv. Det låter som att du gjorde rätt, för som jag läst här så har du inte varit dum mot hästen utan satt henne på plats på ett bestämt men vänligt sätt.
Mjuka metoder i all ära, men vissa hästar kräver "hårdare" tag. Det är dock inte detsamma som att man slår på dem eller på annat sätt är dum. Det är som en annan här skrev - vissa förstår en blick och andra inte. Jag håller med.

Vissa hästar jag haft hand om har man kunnat styra i princip med tankekraft. Andra måste man vara mer fysisk med. Inget fel på något av det, konsten är att anpassa sitt språk till hästen. Alla är olika.
Min erfarenhet är att varmblod och fullblod är känsliga individer som tar till sig finare signaler, medan mer "burdusa" individer kräver tydliga signaler. Självklart har man stött på motsatser men i det stora hela har det varit så för mig.
Det kanske är en förklaring till att du och Vbl kommer bättre överens? Iaf har jag fattat det så av att läsa dina inlägg. Om både du och Vbl är den känsliga typen så kanske ni passar bättre för varandra än vad du och Kbl gör? Jag vet inte, men det är en tanke...
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 898
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 594
Senast: Juli0a
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 623
  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp