Jag - korkad

Sv: Jag - korkad

Vet inte var hästen gör av med all mat?? mer än att det alltid finns hösilage kvar som den trampar runt i och som ägaren då slänger på gödselstacken.
Men det är ju lätt avhjälpt av att du sätter upp en höhäck eller ett hönät i boxen. Jag lovar att du kommer att spara kilon där på en gång.

Jag fattar inte hur människor kan slösa bort grovfodret genom att lägga det på golvet. Det är ju uppenbart att hästen kommer att trampa runt det och inte äta upp allting.
 
Sv: Jag - korkad

Kanske för att hästen är konstruerad för att äta från marken?

Jag skulle aldrig spara hö genom att skaffa höhäck, delar av året när det inte finns gräs i hagarna är det ju enda tillfället de sträcker ut nackligamnentet.
 
Sv: Jag - korkad

Det finns jättefina höhäckar som man sätter på låg nivå så att hästen måste böja sej ner!!
 
Sv: Jag - korkad

läste tråden här och börjar förstå att min hyra till vår inack. kanske är för låg.......
850kr./mån för allt..
box
in och utsläpp
ca .7 kg hö
saltsten
spån och halm
täcke
allt som finns i stallet
hjälp med mockning när de ej kan komma
padock -dock på gräs.
Nu på sommaren har jag sagt 500kr med mineralbalja och saltsten
plus vattning Det tror jag är rimligt.
Då har de ändå hästen i en mindre hage utanför stallet på natten el. inne.
Det är en liten knubbig c-ponny som haft fång, så det innebär en del extra flyttning vid hagarna så det inte blir för mkt. bete..
Om hon nu ska ha bete alls.....
mkt. svårt att sätta priser till folk man känner...
 
Sv: Jag - korkad

Jag fattar inte hur människor kan slösa bort grovfodret genom att lägga det på golvet. Det är ju uppenbart att hästen kommer att trampa runt det och inte äta upp allting.


Mina hästar älskar vårt hösilage och varenda smula är borta nästa dag. När man har haft sina hästar i många år vet man hur mycket de kan äta och lägger in därefter. Mina får hösilage cirka 6 gånger om dagen på vintern. Hade inte heller tillåtit att dom trampade runt det i boxen.
 
Sv: Jag - korkad

*KL*

Det där är anledningen att jag kör med grundhyra + faktiska kostnader för foder + strö om/när jag har inackorderingar. Då varken kastar de kärrvis med rent spån, eller slänger 4 kg hösilage/dag :devil:

ANdra alt är ju att sätat tak, t ex 'upp till 10 kg hösilge ingår i hyran' och så om de ska/vill ha mer får de köpa till á X kr/kg, det har varit så i alla inackstall jag stått i.
 
Sv: Jag - korkad

*kl*

I vårt stall som är ett rent kollektiv = ingen har något vinstintresse har vi lagt grundhyran inkl foder på den minsta givan någon häst får, i vårt fall 7 kg hö/dag och vi andra får betala för det vi fodrar utöver det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp