Bukefalos 28 år!

Jag vill ha höns!

norpan

Trådstartare
Tänkte höra mig för här om era erfarenheter om att ha höns på gården. Har nyligen flyttat ut på gård i liten stuga med liten tomtmark och om gårdsägarana tillåter skulle jag gärna vilja införskaffa en liten hönsgård till våren, typ med 4-5 höns.
Men jag kan ej särskilt mycket om dessa fjäderfän..

Någon som kan rekommendera litteratur om hönshållning för gårdsbehov?
Behöver man ha en tupp, eller går det med bara höns?
Hur löser man kylan på vintern?
Bästa burarna som skyddar mot räv (vi har även varg!).

Berätta gärna om era erfarenheter, för och nackdelar mm!:bump:
 
Sv: Jag vill ha höns!

Jag är rätt säker på att det står om höns/finns hönsägare/intresserade inne på "andra djur" :)
 
Sv: Jag vill ha höns!

Yes, det gör det :) Jag har trianglat så moderator kan peta in tråden på rätt ställe :)
 
Sv: Jag vill ha höns!

Höns är inte så komplicerade, eller, det är kanske fel att säga, men generellt är de ganska lättskötta.

Du kan ha bara höns, men en tupp är att rekommendera. Jag upplever att det blir bättre ordning, och framförallt får du inga kycklingar utan tupp.

De är inte så köldkänsliga, vi har alltid haft hönsen i ouppvärmt utrymme, men man bör tänka på hur man inreder hönshuset. Höns vill sitta högt, och behöver reden. Så sittpinnar och värpreden, strö med spån och halm. Se till att du kan stänga ordentligt nattetid!

Om du inte ska ha hönsen frigående så rekommenderar jag en hönsgård (väl tilltagen) med högt stängsel och tak för att skydda mot rovfåglar och klättrande rovdjur. Är det mycket rovdjur hade jag dessutom haft el i ett staket utanför, annars demoleras ett vanligt staket ganska enkelt av räv, de är bra på att komma under tex.

Sen ang. vilken ras osv är det helt beroende på vad du vill ha ut av dina höns. Vi har haft en kombo av lanthöns och värphöns och det har funkat bäst för oss. Det är i stort sett bara värphybriderna som värper vintertid, de andra minskar eller slutar lägga ägg helt.
 
Sv: Jag vill ha höns!

Tack för svar! Jag vill ffa ha egna ägg, helst året runt. Är värphybrider samma som de industrihöns man har för massproduktion av ägg?

Hade tänkt ha dem i hönshus/utebur dagtid och inlåsta i hönshuset under natten. Lösa på gården under uppsikt. När blir det för kallt för dem att vistas ute?
Kanske man kan köpa ett litet flyttbart lekstuga att ha som hönshus och bygga en bur själv? Man bör väl även ha nät på undersida bur ifall räven gräver sig under?
 
Sv: Jag vill ha höns!

Alltså, höns kan vara ute alltid. Enda gången våra har valt att sitta inne på dagen är när det är mycket snö, de kan ändå inte springa runt då.

Värphybrider är höns som är avlade för att värpa, typ som industrihöns. Fast vi köper hemuppfödda och låter dem gå ute och leva ett riktigt hönsliv. Min åsikt är att man med fördel blandar lanthöns med värphöns, men det beror mycket på vad tanken med hönsen är återigen. Köper man lantras eller rashöns med genbanksintyg ska man inte blanda om man vill föda upp. Å andra sidan ligger värphöns ytterst sällan på ägg, så har man rasren typ så borde det inte gå fel... Vi har ex. en Åsbotupp med genbanksintyg, men inga Åsbohönor...

Om jag hade varit som du och bara ska ha ett par hönor och en tupp för husbehov så hade jag kollat upp lantraserna och sett om du hittar någon från dina trakter.

Ang. rävar så kommer de oftast nattetid och då är hönsen i sitt hönshus. Men vill du ha grävsäkert hade jag nog lagt plattor istället för nät.
 
Sv: Jag vill ha höns!

Att skaffa höns innbär mycket. Tid, pengar och ork. Men i gengäld så får du förhoppningsvis ägg varje dag och massor av glädje och energi.
Tid och arbete
Redigera sektion

Tänk först på om du har tid till höns! Du kommer få vara hos dem varje dag och kolla till, byta vatten och fylla på mat, samt öppna och stänga till utegården eller ut fritt på gården, om du nu har tillgång till utegård eller att de får gå helt fritt. Du måste även städa hönshuset minst en gång i månaden. Och, det viktigaste, samla in äggen varje morgon! Men, vem vill inte göra det?

Efter tid så kommer pengar och ork. Det kan vara ganska jobbigt när höns blir sjuka eller det händer en olycka, det är en del av orken. Psykisk ork. Att ha djur innebär också förluster och sorg, även om inte höns betyder så mycket för många så känns det nog lite när en tupp eller höna blir tagen av ex. räven. Död och liv går hand i hand.

Den andra kanske viktigare orken är den fysiska. Det beror ju självklart på hur många höns du har, men att lasta in och ut sand eller bära 20 kg säckar till hönehuset kräver en viss ansträngning. Oftast inget problem för vuxna människor, men det beror ju också på den personliga konditionen och styrkan.


http://handbok.alternativ.nu/Djur/Höns/Att_skaffa_höns
 
Sv: Jag vill ha höns!

Hej Norpan!
Jag håller inte med Jan. Har man minste lilla djurintresse är höns bland det lättaste att ha. Visst det ska byggas och donas men gör man det ordentligt och tänker sig för så att det blir lättstädat är skötseln en barnlek. Jag har tex satt formplyfa som gödselbräda under sittpinnarna vilket gör att jag på ca 30 sek har rakat ner spån och skit rakt ner i skottkärran som står under och sedan slänger jag upp nytt spån på brädan, sen tar jag en vanlig grep och tar bor fjädrar och stora bajsar. Detta tar totalt max 5 min per gång och jag gör det ca 2-3 gr/vecka. Storstädar 2gr/år.

Jag har fri tillgång till allfoder, snäckskal och självklart vatten och så får de lite korn, vete och havre några gånger i veckan som jag slänger ut spånet så de har att sprätta med samt att jag hämtar gammalt bröd på ICA som de får. Vissa matrester som havregrynsgröt, fil, morötter, bananer och sallad får det finns.

De släpps in/ut varje dag på sommarhalvåret. Nja, jag tycker det är väldigt lite jobb. Däremot är de en stor källa till glädje och jag lägger ner vansinnigt mycket tid på att umgås med dem men det är ju frivilligt.

Som sagt, planera väl innan bygget drar igång, blir det lättskött får du mer tid att umgås med dem.

Lycka till!
 
Sv: Jag vill ha höns!

Hönsen ska naturligtvis skötas regelbundet, tittas till minst två gånger om dagen. Är du bortrest måste det finnas någon annan som kan göra det. Tid går det också åt till övrigt arbete, hönshuset måste städas, ströet bytas ut, gödseln rakas ut m.m.

Plats

Har du liten trädgård kommer hönsen att försöka ta sig in till grannarna. Två kvadratmeter per höna behövs i utegården. Fyra-fem hönor och en tupp kan vara lämpligt för ett enfamiljshushåll. Man ska också kunna lagra gödseln rätt och ha plats att sprida den på. Är det inte mycket kan den komposteras.

Lagar

Den viktigaste lagen är djurskyddslagen. Där står att djuren ska behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom. Från år 1988 har det också tillkommit att de ska ha möjlighet att bete sig naturligt. Statens jordbruksverk har centralt ansvar och ger råd om skötsel m.m. Länsstyrelsen har regionalt ansvar och miljö- och hälsoskyddsnämnden lokalt. För aktuella lagar kontaktas dessa myndigheter.

Tillstånd

Inom stadsplanerat område krävs tillstånd från kommunens miljö- och hälsoskyddsnämnd och kommunerna skiljer sig åt i sina bedömningar. Villkor brukar vara att sanitär olägenhet inte uppstår. I lagen om ägofred finns bestämmelser om stängselskyldighet.

Försäkring

Fjäderfän försäkras inte individuellt, men man kan teckna en slaktvärdesförsäkring, d.v.s. för djurens värde vid slakt. Salmonellaförsäkring och brandförsäkring kan också tecknas.
 
Sv: Jag vill ha höns!

Petar in lite nya frågor här:

Hur många, eller snarare få djur, kan man ha för att de ska må bra?
Vi funderar på Hedemorahöns då vi bor i Dalarna och gärna via genbanken. Hur pass isolerat måste man ha en sjukbox, går det att göra hönshuset lite mindre och dela upp det med nät? Vi har ett uthus, ca 12 kvadrat som vi tänkte göra om till hönshus. Först en del precis innanför dörren för foder osv, kan man dela upp resten på två utrymmen?
 
Sv: Jag vill ha höns!

Petar in lite nya frågor här:

Hur många, eller snarare få djur, kan man ha för att de ska må bra?
Vi funderar på Hedemorahöns då vi bor i Dalarna och gärna via genbanken. Hur pass isolerat måste man ha en sjukbox, går det att göra hönshuset lite mindre och dela upp det med nät? Vi har ett uthus, ca 12 kvadrat som vi tänkte göra om till hönshus. Först en del precis innanför dörren för foder osv, kan man dela upp resten på två utrymmen?

En flock bör inte vara större än c 20 höns !
 
Sv: Jag vill ha höns!

En flock bör inte vara större än c 20 höns !

Var har du fått det ifrån? Min mor har minst 40 höns för tillfället, flertalet tuppar och alltså flera småflockar som ändå bor ihop. Nu är iofs hönsen frigående och om tupparna visar för stora revirtendenser nackas dem för det är inget hon vill föra vidare.

Hur många, eller snarare få djur, kan man ha för att de ska må bra?
3-4 hönor och en tupp är det många som har och det funkar bra.
 
Sv: Jag vill ha höns!

Var har du fått det ifrån? Min mor har minst 40 höns för tillfället, flertalet tuppar och alltså flera småflockar som ändå bor ihop. Nu är iofs hönsen frigående och om tupparna visar för stora revirtendenser nackas dem för det är inget hon vill föra vidare.

3-4 hönor och en tupp är det många som har och det funkar bra.


Nu snackar vi ju om en stor flock inte små flockarna det

jag skrev bör inte måste eftersom hönsen glömmer bort vem som står under och över dem i rang blir det förivrande för både hönor och tuppar !
 
Sv: Jag vill ha höns!

40 höns är väl ingen "småflock"? Även om de går uppdelade ute så bor de ju ändå ihop och är att betrakta som en stor flock på 40 höns, uppdelade av sig själva i mindre grupper.

Var har du läst det där med att de blir förvirrade om rangordningen?
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Råkade igår handla på mig ett vuxet par, tupp och höna av rasen Houdan. Jag var egentligen ute efter Appenzeller men på samma gård...
Svar
2
· Visningar
3 970
Senast: jan
·
Lantbruksdjur Vilka hönor passar nybörjare (dock med stor djurvana)? Vi vill gärna ha hönor som dessutom värper, går det att kombinera? Så att vi får...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
29 799
Senast: Ramona
·
Lantbruksdjur Åh, jag har en liten dröm om att ha en liten hönsgård i framtiden med några höns, 4-5 stycken kanske. Små hönor ska det vara :) Dom får...
Svar
3
· Visningar
2 192
Senast: lynxlady
·
Lantbruksdjur Vill inte kapa stora hönstråden så gör min egna lilla variant. Jag är ju inte så haj på höns, lite rädd för dom sen jag blev...
Svar
6
· Visningar
1 200
Senast: Welsh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp