Bukefalos 28 år!

Jag vill inte gå på min egen möhippa!

Okej, du tror att jag är bakåtsträvande nu?
För att jag vill ha 10 minuter av mitt liv på ett visst sätt?

Tror du att min man kommer tro att 'Aha! Nu äger jag henne!' Då skulle jag inte gifta mig med honom. Jesus...
Det finns många olika ceremonier.

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/du-ar-gift-med-herren-och-din-pappa-ar-din-pojkvän

Visst är det "fina" bilder när dottern llovar sin pappa.

https://www.google.se/search?q=puretyballs&tbm=isch
 
Okej, du tror att jag är bakåtsträvande nu?
För att jag vill ha 10 minuter av mitt liv på ett visst sätt?

Tror du att min man kommer tro att 'Aha! Nu äger jag henne!' Då skulle jag inte gifta mig med honom. Jesus...

Det är nog få som skulle tänka att din man tror att han äger dig. Men det ni gör är att normalisera något med mycket otäcka rötter. Det står er helt fritt att göra så, men du kan inte räkna med att stå oemotsagd.
 
Jag förstår faktiskt inte varför folk bryr sig så mycket om någon annans bröllop, helt ärligt.

Sen det där med hakkorset. I Asien har symbolen en helt annan mening än i väst, där står den för tur och används inom buddismen.
Ifall det är ditt svar måste du ha missuppfattat vad jag skrev.
 
Fö, när det gäller ceremonier så respekterar jag mer en persons val om den menar ceremonins budskap än om en bara gör något får att det är "fint" jag tycket det är ganska oansvarigt att göra något betydelsefullt enbart för att det är "fint" eller "tradition" och bara strunta i budskapet.
 
Tror du att min man kommer tro att 'Aha! Nu äger jag henne!' Då skulle jag inte gifta mig med honom. Jesus...

Det verkar inte som du förstår och inser tyngden i symbolik? Det är ungefär som de där hakkorsen.

Det handlar inte om vad DU vill utan att detta har varit tradition sedan länge hos de som ger bort döttrar till andra män vid giftermålet. Det ÄR symboliken i överlämnandet.

Och det är många präster som inte viger under de förutsättningarna. Tack och lov.
 
Ja, den är en gammal solsymbol. Nazisterna "kidnappade" den på 20-talet och i västvärlden står den efter det för nazism medan den i Asien fortfarande symboliserar sol och lycka. Den var vanligt förekommande i Sverige tidigare, bl a ASEA hade den och man kan se den på gamla byggnader ibland.
Nazisterna spegelvände den, eller hur? Tycks jag minnas. Så det är inte exakt samma symbol.
 
Jag tror faktiskt prästen kan vägra (men är inte säker). Givetvis har man fortfarande rätt att vigas i kyrkan men får hitta en annan präst.
Alla vigselförättare kan säga nej till en vigsel. präster är inte undantagna.

Det finns förrättare som inte vill viga samkönade par t.ex. (En av förrättarna i bekantskapskretsen får många samkönade vigslar just för att hon är så öppen i sin åsikt att all kärlek är bra kärlek)
 
Det verkar inte som du förstår och inser tyngden i symbolik? Det är ungefär som de där hakkorsen.

Det handlar inte om vad DU vill utan att detta har varit tradition sedan länge hos de som ger bort döttrar till andra män vid giftermålet. Det ÄR symboliken i överlämnandet.

Och det är många präster som inte viger under de förutsättningarna. Tack och lov.

Det finns ingen liknelse med hakkorset överhuvudtaget. Då det betyder två olika, helt olika saker. I väst är det nazism, i öst är det tur. Finns ingen liknelse.

Överlämning betyder bara en sak oavsett var man är.

Men jag tänker fortfarande ha det på mitt bröllop.
 
Åh, en lägenhet här i närheten hade en vägg i badrummet kaklad. Inget konstigt i det, om det inte var för att man hade gjort ett gigantiskt hakkors i mosaik. Jag hade velat höra vad mäklaren sade...
Så personligt......eller inte. O_o
Jag hade aldrig köpt den bostaden, oavsett. :crazy: Fy fan vad sjukt! :wtf:
 
Det finns ingen liknelse med hakkorset överhuvudtaget. Då det betyder två olika, helt olika saker. I väst är det nazism, i öst är det tur. Finns ingen liknelse.

Överlämning betyder bara en sak oavsett var man är.

Men jag tänker fortfarande ha det på mitt bröllop.

Och då får du acceptera mothugg från oss som vill ha jämställdhet i ett modernt Sverige och ser dessa ritualer för att befästa mannens makt över kvinnan som problematisk.
 
Nazisterna spegelvände den, eller hur? Tycks jag minnas. Så det är inte exakt samma symbol.

De vred lite på den också. Det kvittar, den är så intimt förknippat med ondska i västvärlden att den inte går att rehabilitera.

Edit: Kollade upp det, det var så länge sedan jag läste om den gamla innebörden. Man använder i Asien båda varianterna av svastikan, dvs både med- och moturs. Den förstnämnda symboliserar solen, den andra natten och förknippas med mörka krafter (i hinduisk kultur).
 
Något som jag uppmärksammat i takt med att min frekvens som bröllopsgäst ökat är att par som annars har en modern och öppen syn på det mesta i samhället, verkar glömma det i samma stund som det planeras bröllop. Det är som att jämställdhetstänket överger en så fort man ska bli man och hustru.
 
Något som jag uppmärksammat i takt med att min frekvens som bröllopsgäst ökat är att par som annars har en modern och öppen syn på det mesta i samhället, verkar glömma det i samma stund som det planeras bröllop. Det är som att jämställdhetstänket överger en så fort man ska bli man och hustru.

Människor som aldrig haft någon tro verkar i hög grad gifta sig i kyrkan dessutom. Det är mycket sunt förnuft som bröllopsdimman verkar reducera.
 
Jag för min del tycker faktiskt inte att det är hela världen om nån vill ha brudöverlämning. Låt dem, det är deras sak. Ja, det står för nåt gräsligt men symbolik och traditioner kan förändras.

Däremot ska man inte sitta och okunnigt hävda att det är en i Sverige anrik tradition som försvunnit och kommit tillbaka, så som @Vogue hävdar, för det är fel. Och då vill jag bemöta det.

Själv var jag jättenervös innan jag gifte mig, likaså var min man, och för oss var det långt mer romantiskt att vi kunde krama varandra innan vi gick in och så hålla varandra i handen och känna att det här, det gör vi tillsammans. Vi gifte oss förvisso borgerligt men vi hade gått in tillsammans även om vi gift oss i kyrkan (men det hade aldrig någonsin hänt).
Vi ville ju inte se varandra innan vigseln och en tanke var att jag skulle gå in själv. Lider dock av scenskräck så det var underbart att ha min pappa där som stöd då han är musiker som kämpat mot just scenskräck och kunde stötta på ett annat sätt än vad min översociala man som inte vet vad det innebär har kunnat.

Nu fick min pappa även gå ut med mig lite oplanerat då mannen fick springa på toa pga vinterkräksjuka
 
Människor som aldrig haft någon tro verkar i hög grad gifta sig i kyrkan dessutom. Det är mycket sunt förnuft som bröllopsdimman verkar reducera.

Annars är det populärt att be prästen utelämna pratat om Gud, för man vill bara ha lokalen (kyrkan) men tror inte på Gud och tycker det är obekvämt med allt det snacket. Det är ju så pampigt att gifta sig kyrkligt. :banghead:
 
(Ja, det är klart att nazisterna ville ha en symbol för "sol och lycka" :wtf:)

Finns den fortfarande kvar på gamla byggnader? :eek:

Det är svårt med symboler, särskilj när en fin symbol börjar att användas av fel grupper. Flaggor/nationalsånger ligger ofta i riskzonen.
Att använda en symbol som bara betyder EN sak och sen "ändra" den efter eget tycke och smak, har jag lite svårt att förstå.
Ändå positivt att så många kyrkor nekar överlämnandet av bruden. :up:
Många gamla slott och herrgårdar har den symbolen lite här och var
 
Vi ville ju inte se varandra innan vigseln och en tanke var att jag skulle gå in själv. Lider dock av scenskräck så det var underbart att ha min pappa där som stöd då han är musiker som kämpat mot just scenskräck och kunde stötta på ett annat sätt än vad min översociala man som inte vet vad det innebär har kunnat.

Nu fick min pappa även gå ut med mig lite oplanerat då mannen fick springa på toa pga vinterkräksjuka

Om det var viktigt vad hade det gjort för skillnad om ni istället sett varandra för första gången 20 sekunder tidigare när inmarschen börjat och gått in tillsammans? För jag gissar att ni inte stod dolda för varandra fram till att själva vigselaktdelen i vigseln skulle börja?

Oj vad vi är olika. Jag har också scenskräck när jag inte känner mig bekväm. Mycket därför tillbringade vi dels tid tillsammans innan vigseln (eller ja just det var aldrig en fråga). Vi gick in i ett följe med prästen framför oss och tärnor och marsalkar bakom oss. Allt för att det skulle bli en så liten "scen" som möjligt när vi skulle gå in.

Att bygga upp det hela med att vi skulle ses för "första" gången precis den sekunden och med ett areangemang där allt ljus skulle vara på mig hade bara gjort scenskräcken värre för mig.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp