Bukefalos 28 år!

Jag vill inte gå på min egen möhippa!

Om det var viktigt vad hade det gjort för skillnad om ni istället sett varandra för första gången 20 sekunder tidigare när inmarschen börjat och gått in tillsammans? För jag gissar att ni inte stod dolda för varandra fram till att själva vigselaktdelen i vigseln skulle börja?

Oj vad vi är olika. Jag har också scenskräck när jag inte känner mig bekväm. Mycket därför tillbringade vi dels tid tillsammans innan vigseln (eller ja just det var aldrig en fråga). Vi gick in i ett följe med prästen framför oss och tärnor och marsalkar bakom oss. Allt för att det skulle bli en så liten "scen" som möjligt när vi skulle gå in.

Att bygga upp det hela med att vi skulle ses för "första" gången precis den sekunden och med ett areangemang där allt ljus skulle vara på mig hade bara gjort scenskräcken värre för mig.
Vi med, och blivande män är också bra mot scenskräck :). Och borgerlig vigselförrättare ger låg scentid. (De kan ju traska iväg till en fin lokal som inte är en kyrka.).

(Varför vill folk bli bortgivna av sin pappa? Han har ju inte ens fött en? (vanligt i min generation är väl att han inte ens lagt ned så mycket tid på en.) Och ska mamma sitta utanför och se på när hennes barn går från man till man. Då skulle man ju ha båda föräldrarna istället, eller bara mamma.)
 
Senast ändrad:
Lite allmänt skrock :D


“Något gammalt, något nytt, något lånat, något blått och ett silvermynt i din sko” har väl de flesta av oss hört tidigare. Det finns gott om Bröllopsskrock, men tror på det gör vi väl inte, eller..

Bära över tröskeln

  • Brudgummen skall bära sin brud över tröskeln till deras hem, för att skydda bruden från farligheter
Brudklänningen

  • Den som syr sin egen brudklänning får gråta lika många tårar som stygn hon sytt
Brudkronan

  • Regn eller snö i brudkronan betyder rikedom
Slöjan

  • Slöjan symboliserar oskuld och bärs enligt traditionen bara den första gången man gifter sig
  • Regn i slöjan kan betyda tur och pengar men även tårar i äktenskapet och fattigdom, allt beroende var man kommer ifrån
  • Ju mer sönderriven slöjan är efter bröllopet, dessto lyckligare blir äktenskapet
  • Tidigare bars slöjan för att mota bort illvilliga andar
Skor

  • Bruden bör sätta på sig höger sko först, det ger tur
Ringen

  • Man blir inte gift om man provar någon annans vigselring
  • Om brudgrummen glömmer ringen, blir äktenskapet stormigt
Före vigseln

  • Om bruden tar en sista titt i spegeln innan vigseln, för det lycka med sig
  • Förr trodde man att det förde otur med sig för en kvinna att gifta sig med en man, vars efternamn började på samma bokstav som hennes
  • Det för otur med sig om bruden använder sitt nya efternamn före vigseln
  • Brudgummen ska inte se bruden i sin bröllopsklänning före vigseln
  • Om brudparet ser en sotare när de är på väg till sitt bröllop, ger det lycka i äktenskapet
  • Det för lycka med sig om den färdigklädda bruden ser sin brudgum innan han får syn på henne
Vigseln

  • Bröllopet får inte vara på en måndag, onsdag eller fredag om det ska bli lyckligt
  • Vid dubbelbröllop blir det ena paret olyckligt
  • Juni ansågs tidigare vara en lycklig månad att gifta sig i eftersom den är uppkallad efter Juno, den romerska gudinnan för kärlek och äktenskap
  • Undvik Påsk-bröllop, då det för otur med sig
  • Två syskon ska inte gifta sig samtidigt, då kommer båda paren bli olyckliga
  • Ingen får komma mellan bruden och brudgummen när de går till och från kyrkan
  • Den som svarar ”Ja” högst, blir den som bestämmer
  • Brudparet skall stå så nära varandra som möjligt under vigseln, då får de ett lyckligt äktenskap
Ris

  • Ris bringar fruktbarhet och rikedomar till hemmet
Bröllopstårtan

  • Bruden får inte baka sin egen bröllopstårta, det bringar olycka i äktenskapet
  • Den av brudparet som stampar hårdast i golvet efter att de har ätit av bröllopstårtan, kommer att bestämma i äktenskapet
  • Tårtan symboliserar äktenskaplig lycka och fertilitet
Exakt VAR kommer det skrocket ifrån?
Something old, something new, somthing borrowed, something blue är definitivt INGEN svensk tradition eller svenskt skrock!

Ska vi införa brudbränning om hemgiften är för liten? :crazy:
 
Exakt VAR kommer det skrocket ifrån?
Something old, something new, somthing borrowed, something blue är definitivt INGEN svensk tradition eller svenskt skrock!

Ska vi införa brudbränning om hemgiften är för liten? :crazy:

Nu googlade jag bara och hamnade på Brollopssidan.se :)
 
Jag kan inte sätta fingret på varför. Det var ngt vi båda kände från början.

Vi sågs inte på drygt 1,5 dygn innan

Var det viktigt för er så var det. Inte så mycket mer med det. :)

Men jag måste nog säga att jag inte alls begriper skillnaden på att ni ses första gången när ni möts innan altargången och går in tillsammans, och att ni ses första gången nästan exakt samma sekund men att ni står i varsin ände av altargången och tittar på varandra.

Eller ja skillnaden blir ju att det blir andra personer ("inledaren", brudföljen och typ alla besökare) som får se er på nära håll före ni får se varandra på nära håll. Och när ni väl gör det så blir det inför ögonen på alla andra som ler och snyftar och fotar och allt vad de gör. Hade inte hjälpt min scenskräck :D :p
 
Undrans hur stor risken är att man blir gift med första bästa padda istället för att få pussa massa söta grodor och få en prins på slutet.
Ja, jag förstår inte hur föräldrarna kan vilja sina döttrar så illa.
Varje förälder borde tycka det är bättre med erfarenheter när det gäller relationer, så att tjejen sen kan välja en toppenkille som passar henne bäst.

Ja, risken är stor.
 
Det finns väl alltid Pastor Moon som höll massbröllop med 3,500 på samma gång och som aldrig träffats innan eller högst en eller två gånger. Man måste verkligen känna sig speciell på sin bröllopsdag. :idea:

Edit: Tydligen fortsätter hans kyrka med det efter hans död 2013.

article-2280013-17A20580000005DC-471_964x587.jpg
 
[
Ja, jag förstår inte hur föräldrarna kan vilja sina döttrar så illa.
Varje förälder borde tycka det är bättre med erfarenheter när det gäller relationer, så att tjejen sen kan välja en toppenkille som passar henne bäst.

Ja, risken är stor.
Nej det är obegripligt, men de är väl gifta så själva och så skulle församlingen mobba dem om dottern hade pojkvän (väldigt kristeligt såklart att vara elak och prata bakom ryggen har jag hört). Det är ju bara samma modell som alla abrahamitiska religioner?
 
Såg nyss på facebook att en avlägsen bekant förlovat sig, och hennes pappa kommenterade det hela med "Duktig pojke som frågade din far om lov först" och tillade att det inte är så vanligt nu för tiden, varpå bekantingen höll med om att det var fint.

Kräkkänslorna som uppstod där, följt av ett högt uttalat "men seriöst?!", var inte att leka med. Vem gör så nu för tiden? Och varför tycker man att det är fint? Jag hade blivit vansinnig!!
 
Jag ser det istället som att jag inte är någon naiv idiot som går på allt jag läser på nätet. :up:

Men gud vad grinig. Hur orkar du vara så arg? @Vogue skrev ju inte att "här kommer skrock och ALLT ÄR SANT SHITMAGAAAWD". Hon skrev att det var lite skrock. Ta det för vad det är, dvs skrock som läses lite skämtsamt. Eller blir du lika arg på den som säger att när svalor flyger lågt så blir det regn. För det är ju också skrock. Eller att när man dödar en spindel blir det regn.
 
Men gud vad grinig. Hur orkar du vara så arg? @Vogue skrev ju inte att "här kommer skrock och ALLT ÄR SANT SHITMAGAAAWD". Hon skrev att det var lite skrock. Ta det för vad det är, dvs skrock som läses lite skämtsamt. Eller blir du lika arg på den som säger att när svalor flyger lågt så blir det regn. För det är ju också skrock. Eller att när man dödar en spindel blir det regn.
Jag vet inte om du blandar ihop en glad tumme upp med :devil:? O_o
 
Såg nyss på facebook att en avlägsen bekant förlovat sig, och hennes pappa kommenterade det hela med "Duktig pojke som frågade din far om lov först" och tillade att det inte är så vanligt nu för tiden, varpå bekantingen höll med om att det var fint.

Kräkkänslorna som uppstod där, följt av ett högt uttalat "men seriöst?!", var inte att leka med. Vem gör så nu för tiden? Och varför tycker man att det är fint? Jag hade blivit vansinnig!!
För mig är det inte konstigt alls. Det är ju helt i linje med brudöverlämning, alltså att äktenskapet är en transaktion också mellan hennes far och hennes blivande make.

Och precis som med överlämning kan man säkert skita i symboliken eller hitta på en egen, eller resonera som att "jag vet inte varför, det är liksom bara fint".
 
Såg nyss på facebook att en avlägsen bekant förlovat sig, och hennes pappa kommenterade det hela med "Duktig pojke som frågade din far om lov först" och tillade att det inte är så vanligt nu för tiden, varpå bekantingen höll med om att det var fint.

Kräkkänslorna som uppstod där, följt av ett högt uttalat "men seriöst?!", var inte att leka med. Vem gör så nu för tiden? Och varför tycker man att det är fint? Jag hade blivit vansinnig!!

Vi hade en på buke för några år sedan vars pojkvän frågade pappan om lov innan han friade. Det möttes inte av särskilt positiva reaktioner, för att uttrycka det milt...
 

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst med eksem
  • Födda 2022
  • Böjprovsreaktion vid hovböld?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp