Jag vill inte gå på min egen möhippa!

14% tyckte att mannen ska vara försörjaren. :crazy:

Mmm, vi har definitivt en del kvar innan jämlikhet. Iofs har svenska män det mycket bra om man jämfört det internationellt. De har fortfarande högre löner, bättre karriärer, inte lika mycket VAB, bättre pensioner, sällan underhåll efter skilsmässa trots stor löneskillnader eftersom svenska kvinnor jobbar i så stor utsträckning och 86% tycker att det inte är mannen som ska försörja familjen. Jag har varit lite inblandad vid en del skilsmässor och det är i princip alltid kvinnorna som förlorar ekonomiskt.

Männen har köpt kapitalvarorna som ofta står i deras namn medan kvinnan stått för de löpande utgifterna.Trots sämre löneutveckling och lön - bl.a beroende på VAB och föräldrarledighet är de gemensamt ansvariga för eventuella lån - bolån tex. Dessutom är det ofta kvinnorna som inte vill bråka om det ekonomiska just vid skilsmässan utan låter mannen bestämma. Sedan ett halvår senare inser hon vad hon gjort men då är det försent! :banghead:
 
Mmm, vi har definitivt en del kvar innan jämlikhet. Iofs har svenska män det mycket bra om man jämfört det internationellt. De har fortfarande högre löner, bättre karriärer, inte lika mycket VAB, bättre pensioner, sällan underhåll efter skilsmässa trots stor löneskillnader eftersom svenska kvinnor jobbar i så stor utsträckning och 86% tycker att det inte är mannen som ska försörja familjen. Jag har varit lite inblandad vid en del skilsmässor och det är i princip alltid kvinnorna som förlorar ekonomiskt.

Männen har köpt kapitalvarorna som ofta står i deras namn medan kvinnan stått för de löpande utgifterna.Trots sämre löneutveckling och lön - bl.a beroende på VAB och föräldrarledighet är de gemensamt ansvariga för eventuella lån - bolån tex. Dessutom är det ofta kvinnorna som inte vill bråka om det ekonomiska just vid skilsmässan utan låter mannen bestämma. Sedan ett halvår senare inser hon vad hon gjort men då är det försent! :banghead:
Fast som gift så äger man ju det som köps tillsammans, till skillnad som sambo där var och en äger det den betalar för. Just VAB och föräldraledighet slåss ju många kvinnor med näbbar och klor för att behålla, istället för att inse att de drar det korta strået om inte han samtidigt betalar in pension åt henne.

Det framgår inte hur många som inte kan gifta sig för att de inte har nån pappa som kan lämna över dem! :arghh:
Eller hur många kor det krävs i brudpris vid överlämnandet. Ska det vara en nykalvad ko, duger det med en gallko eller en sinko? Så många frågor och inga svar. :banghead:
 
I Kenya är det faktiskt ett problem. Mannen ska ju betala brudpris till kvinnans familj för att ersätta förlusten iom att hon försvinner. Ju mer de lagt ner på henne, utbildning, lön osv, desto dyrare är det. Inga kor längre utan kontanter, tv, dator, kylskåp osv. Yngre par som bor i städerna betalar tillsammans, vilket gör att 1) de har inte råd att gifta sig på flera år och 2) när de väl gift sig och betalat brudpriset är de fattiga som kyrkmöss. Dock är bröllopen roliga eftersom vi pratar hundratals människor och, tyvärr, ett mode där bröllopsklänningen ofta ser ut som en maräng.
 
Eftersom jag tycker det här är finare. Min sambo är på helt samma spår, och nej hav tvingar inte mig.
Jag vill att han ska stå vid prästen och se hur underbart snygg jag är när jag går mot honom :angel:

Men du behöver inte göra på mitt vis, jag tvingar ingen att ändra sin åsikt.
Men varför måste du ha någon vid din sida? Du kan väl gå in till din blivande man själv - snygg och självständig!
 
Fundera på saken!
Men att gå fram själv tycker jag vore fräckt. Allas blickar på bruden - bara! Modern girlpower! Om du dessutom rider till kyrkan på en vit häst blir det full pott!

Nu är jag ju redan gift men jag blir nästan sugen på det där med 'renew your vows' . Har ju vit häst...!

Rida skulle ju vara fräckt som fan :D
 
Fundera på saken!
Men att gå fram själv tycker jag vore fräckt. Allas blickar på bruden - bara! Modern girlpower! Om du dessutom rider till kyrkan på en vit häst blir det full pott!

Nu är jag ju redan gift men jag blir nästan sugen på det där med 'renew your vows' . Har ju vit häst...!

Var det inte någon tidigare i tråden som red barbacka damsadel på sin häst och behövde inte bara pappa utan också mamma, blivande make och bästa vän som följeslagare? :D
 
Var det inte någon tidigare i tråden som red barbacka damsadel på sin häst och behövde inte bara pappa utan också mamma, blivande make och bästa vän som följeslagare? :D
Jo, det var något med att klänningen var i något material som gled finfint i sadeln. Oklart om det var därför alla behövde hänga med dock :o jag ser framför mig att hela bunten håller fast bruden så hon inte ska trilla ner från hästen :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp