Jag vill inte gå på min egen möhippa!

Om man kan avtala sig till allt som man juridiskt "får" av ett äktenskap? Nja. Absolut inte med enbart ett "samboavtal". Men kuggfrågan är - finns det barn inblandade? Om inte kan man avtala och testamentera ganska väl. Om det är barn inblandade märks den juridiska skillnaden mer ffa arvsrättsligt.

Så länge man hänger ihop är det sak samma. När man separerar eller den ena dör är det ganska stora skillnader mellan gift och sambo. På gott och ont. Och man kan gifta sig och avtala så det blir mer likt sambo med för all del

Det gäller bara att vara överens. Och funderat på worst case scenario i tid. SÄRSKILT SOM SAMBO. Mötet tyvärr ganska många som är väldigt upprörda när de inser vad sambolagen säger och de står där med en soffa och en servis och han med bilarna, tvn, datorn och huset.
Jo, misstänkte att det var svårt att få till faktiskt eller i alla fall krävde några olika avtal att få till.
Men eftersom jag inte visste så ropade jag ju på dig. Visste inte om jag hade en "förlegad" syn på hur det funkar och det fanns bättre lösningar nu.

Men nu vet jag, tack.
Smidigt att vara gift helt enkelt :angel:
 
Jo, misstänkte att det var svårt att få till faktiskt eller i alla fall krävde några olika avtal att få till.
Men eftersom jag inte visste så ropade jag ju på dig. Visste inte om jag hade en "förlegad" syn på hur det funkar och det fanns bättre lösningar nu.

Men nu vet jag, tack.
Smidigt att vara gift helt enkelt :angel:

Om man är hyfsat jämlika i inkomst och inköp eller nöjd med en olikhet så ja. Som sagt ibland finns fördel med sambo med. Allt beror på hur man vill ha det. Att veta innan är nyckeln. Få verkar dock missa vad gift innebär - men många vad sambo är. Många tycks se på sambo som "lightversionen av gifta". Det blir sällan bra när man separerar/någon dör...
 
Vi hade en jättefin borgerlig vigsel och gifte oss eftersom vi älskar varandra OCH för att ingen av oss vill vara utan det juridiska skydd som äktenskapet ger.

Jag får sitta på händerna när jag läser i trådar på Förälder för att inte skriva "Gift er!" som svar på inlägg om att intyga faderskap i samboförhållanden. I jämförelse med att få barn tycker jag att ett äktenskap känns som ett betydligt mindre åtagande och borgerlig vigsel är gratis.

Vi ska gifta oss.

Men om jag ska kunna köpa gården nästa år är det bättre att jag är ensamstående med delad vårdnad än gift med en skuldsatt (upp över öronen) person.

Så länge är vi förmånstagare på varandras försäkringar och var och en äger sin(a) bil(ar) osv.
 
Vi ska gifta oss.

Men om jag ska kunna köpa gården nästa år är det bättre att jag är ensamstående med delad vårdnad än gift med en skuldsatt (upp över öronen) person.

Så länge är vi förmånstagare på varandras försäkringar och var och en äger sin(a) bil(ar) osv.

Fast varför menar du det skulle skilja? Du kan ju köpa gården själv även om ni är gifta? Hans skulder är inte dina.
 
Vill bara inflika att man kan ju göra en borglig vigsel väldigt romantisk om man siktar på det. D v s gifta sig i slottsmiljö, på en klippa, ha stor baluns/ingen baluns - som man vill. Vi valde präst men i slottsmiljö, inte i kyrka (bekvämlighetsskäl och kort beslutsgång).
Japp.
Själva vigselakten är strikt reglerad. Men allt däromkring är helt fritt.
Jag har varit vigselvittne hemma i köket hos ett par där han har social fobi.Och i en pampig stensal. Plus allt däremellan.
 
Vi hade en jättefin borgerlig vigsel och gifte oss eftersom vi älskar varandra OCH för att ingen av oss vill vara utan det juridiska skydd som äktenskapet ger.

Jag får sitta på händerna när jag läser i trådar på Förälder för att inte skriva "Gift er!" som svar på inlägg om att intyga faderskap i samboförhållanden. I jämförelse med att få barn tycker jag att ett äktenskap känns som ett betydligt mindre åtagande och borgerlig vigsel är gratis.

Faktiskt.
Jag hade ändå en tröskel, nåt med Äktenskapet som institution kan ge rysningar. Vi är numer gifta, och jag tjatar på mitt syskon som väntar barn med en partner som har barn sedan innan om att bara Ta Tag i Det.
 
Kompis hade bröllop utomhus eftersom de båda älskar Sagan om Ringen var de klädda i kläder som påminde om dem. Han som gifte dem var en av deras vänner som var schaman tror jag och klädd ungefär som i Sagan om Ringen. Istället för bröllopspresenter så fick alla gästerna en liten gåva enligt tradition i Fylke. Sjukt roligt bröllop fö.
 
Jag vet vad brudöverlämningen ''står för'' detta med lämnas från en man till en anann grejen.

När jag ska gifta mig kommer jag inte ha min far där då han är en liten tönt jag sagt upp bekantskapen med.
Kommer istället ha en nära vän som gör ''papparollen''. Då jag tycker det är fint, lite stöd inför alla folk som glor.
Har lite fobi för att vara i centrum

Varför inte bara gå med sin man? Då är man väl lika lite i centrum som med sin vän? Eller?
 
...har inte läst hela tråden men blir faktiskt lite illa berörd över att man som modern svensk kvinna kan vilja bli överlämnad från en man till en annan ... det är inte romantiskt utan enbart patriarkatiskt i mina ögon . Hoppas inte mina söner ska ha ett sådant bröllop ... då kommer fan flyga i mig och jag kommer kräva att få lämna över min son i sann matriarkatisk anda ...
 
Men, kommer det inte kännas lite fel när du går fram med din pappa och blir överlämnad till din man. Nu när du vet betydelsen av akten?
:)
Lite fel?

Inte alls. Kommer bli överlämnad av en gemensam vän till oss då jag sagt upp bekantskapen med min far.
Precis som jag vill ha det.
 
har du någon aning varför du vill ha det så? Varför du inte vill gå med din blivande man?

Eftersom jag tycker det här är finare. Min sambo är på helt samma spår, och nej hav tvingar inte mig.
Jag vill att han ska stå vid prästen och se hur underbart snygg jag är när jag går mot honom :angel:

Men du behöver inte göra på mitt vis, jag tvingar ingen att ändra sin åsikt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Tjockistråden 3
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp