Jag vill inte vara så trött 😭

Kan inte göra någonting. Knappt skriva ens. Ångesten sliter mig i stycken för jag blir så arg och frustrerad på mig själv. Fick nyss ett meddelande om ett hundtäcke jag har till salu. Orkar inte ens svara trots att jag vill. Jag orkar ingenting. Hela dagen har jag legat i sängen utom när jag släpat mig upp för att kissa hundarna och mata marsvinen. Jag har flera meddelanden att svara på men jag kan inte. Det är så jävla lätt men jag kan inte
 

Nu har jag tecknat försäkring på Sirenia och Yannis! Floor får nog vara utan trots att det är hon som hade behövt mest men hon kommer att få så mycket reservationer så det är nog inte ens lönt att försöka få någon ersättning om jag skulle försäkra henne. Jag kommer att försäkra Amaranthe också, men jag vet fortfarande inte när jag kan hämta henne för hennes uppfödare är utomlands en vecka till. Sveland släppte nya förbättrade villkor idag så jag fick både hög ersättning, låg självrisk, lång självriskperiod och bra pris!
 
Idag flyttar pojkvännen hit och vi kommer att bo 200m ifrån varandra jämfört med tre mil :bump: Visst, tre mil är inte långt direkt, men det blir ändå mycket pengar i bensin och tåg plus all extra energi det tar
Klart det är skillnad, vad härligt! :love: får ni bo hos båda då? hahaha :)
 
Klart det är skillnad, vad härligt! :love: får ni bo hos båda då? hahaha :)
Ja 😃 Och så kommer det förhoppningsvis bli lättare för oss båda att hjälpa till och dra ut varandra för vi är rätt stillasittande småeremiter båda två. Och lika kassa på att laga mat åt oss själva men det blir förhoppningsvis också lättare när vi kan göra det ihop. Vi tänker att vi ska alternera lite med hos vem vi sover för han är nattmänniska och jag förmiddagsmänniska så det krockar lite plus att jag har marsvinen, men iom att vi kommer bo så nära varandra så kan jag gå hem till mig när jag vaknar om jag vill hitta på något och han kan gå hem till sig när jag har somnat när han vill spela på datorn. Först pratade vi om att flytta ihop, men det övergav vi snabbt för det hade inte alls funkat på en massa olika sätt
 
Senast ändrad:
Jag har anmält mig till något gratis prova på att träna-program här i stan jag hittade på Facebook. Jag vet inte om jag kommer att bli antagen, men det är ju en början iallafall. Det ligger ett gym i huset jag bor, men jag behöver hjälp att träna på rätt sätt. Min svåger har också ett gym och han kan hjälpa mig att träna, men då måste jag lyckas ta mig dit för det ligger i grannstaden. Jag har också en del träningsgrejer, tv och stor plats att göra yoga på i min lokal. Så jag har ju i princip allt serverat på ett silverfat, men tränar jag?! Nej 😫😫
 
Ja 😃 Och så kommer det förhoppningsvis bli lättare för oss båda att hjälpa till och dra ut varandra för vi är rätt stillasittande småeremiter båda två. Och lika kassa på att laga mat åt oss själva men det blir förhoppningsvis också lättare när vi kan göra det ihop. Vi tänker att vi ska alternera lite med hos vem vi sover för han är nattmänniska och jag förmiddagsmänniska så det krockar lite plus att jag har marsvinen, men iom att vi kommer bo så nära varandra så kan jag gå hem till mig när jag vaknar om jag vill hitta på något och han kan gå hem till sig när jag har somnat när han vill spela på datorn. Först pratade vi om att flytta ihop, men det övergav vi snabbt för det hade inte alls funkat på en massa olika sätt

Blir säkert bra det där av de anledningar du beskriver 😃. Mor min och hennes senaste karl är med sambos; passar perfekt! Mamma har gården här på landet och han har sitt hus i utkanten, trevligt område, i stan 😊. Så det har blivit två hem för dem 😁
 
Mm 😞 Jag är så trött på allt med min jävla kropp 😭
TSH hade sjunkit alldeles för mycket igen. Han tog bara prover för TSH, T3 och T4. Jag hade velat ha prover på allt annat också, men då får jag pallra mig iväg till vårdcentralen och det orkar jag inte
TSH brukar man inte titta på vid medicinering för graves utan man går efter T3 som är det aktiva hormonet som man faktiskt känner av.

Vill du lägga ut dina provsvar?
 
Blir säkert bra det där av de anledningar du beskriver 😃. Mor min och hennes senaste karl är med sambos; passar perfekt! Mamma har gården här på landet och han har sitt hus i utkanten, trevligt område, i stan 😊. Så det har blivit två hem för dem 😁
Jag hoppas att det blir så för oss också!
TSH brukar man inte titta på vid medicinering för graves utan man går efter T3 som är det aktiva hormonet som man faktiskt känner av.

Vill du lägga ut dina provsvar?
Oki. Jag har fortfarande inte orkat läsa på ordentligt för det har inte funnits tillräckligt med energi 😞
IMG_6239.jpeg
 
Jag hoppas att det blir så för oss också!

Oki. Jag har fortfarande inte orkat läsa på ordentligt för det har inte funnits tillräckligt med energi 😞
Visa bifogad fil 140227
Du ska INTE sänka dosen av levaxin!! Snarare ska du höja något. Man brukar må bäst när man ligger mot övre intervall på T3. Vad har du för :rage: läkare?

Om du inte orkar själv kan jag lägga ut dina provsvar i graves-gruppen på Facebook så behöver du inte enbart lita på mitt ord ❤️
 
Du ska INTE sänka dosen av levaxin!! Snarare ska du höja något. Man brukar må bäst när man ligger mot övre intervall på T3. Vad har du för :rage: läkare?

Normala t3 och t4 med lågt tsh kan bero på en hel del saker och oavsett andras erfarenheter bör man i första hand lyssna på och följa sin läkares ordination, som ju faktiskt är den som har hela bilden framför sig avseende andra sjukdomar, mediciner och (förhoppningsvis) vilka diverse tillskott patienten tar, som kan påverka.

Screenshot_20240302_213034_Chrome.jpg
 
Jag mår skitdåligt 😭 Så mycket ångest och hopplöshet. Varför kunde de iallafall inte hitta vad fan som var fel från början för innan sköldkörteln pajjade?! Nu kommer jag aldrig få svar på det för alla läkare kommer bara att skylla på sköldkörteln och säga att allt är normalt trots att det inte är det!
Och alla läkare jag har varit hos har, fortfarande(!), fått en lista på alla mediciner och kosttillskott jag tar
 
Normala t3 och t4 med lågt tsh kan bero på en hel del saker och oavsett andras erfarenheter bör man i första hand lyssna på och följa sin läkares ordination, som ju faktiskt är den som har hela bilden framför sig avseende andra sjukdomar, mediciner och (förhoppningsvis) vilka diverse tillskott patienten tar, som kan påverka.

Visa bifogad fil 140287
TS är relativt ny-diagnostiserad med Graves, hypertyreos, och medicinerar mot detta med Thacapzol och Levaxin, block and replace. Mitt råd är utifrån den diagnosen.

Värdena har för TS precis börjat stabilisera sig inom referensvärderna efter att ha varit för höga och målet är nu att hitta en dos som TS mår så bra möjligt på. Eftersom TS inte har beskrivit något symptom som tyder på att hon är övermedicinerad utan tvärt om beskriver en stor trötthet så anser jag med den kunskap jag hunnit skaffa av sjukdomen att läkarens råd om att minska dosen av levaxin inte är bra. Jag är själv inne på min andra omgång av Graves och det är inte en rolig sjukdom att drabbas av.

Nedan kommer ett länkat urklipp från

2022 European Thyroid Association Guideline for the management of pediatric Graves’ disease


• Be guided by thyroid hormone concentrations (not TSH) in the first 4–6 months after diagnosis.

• Be guided by thyroid hormone concentrations as well as TSH concentrations beyond 4–6 months; if TSH concentrations remain persistently suppressed in the presence of a normal FT4, this may reflect elevated FT3; consider increasing the dose of ATD a little.

Enligt mig är det för tidigt att börja styra TS medicinering mot TSH nu. Min läkare (överläkare på endokrinologi-mottagningen i mitt län) har heller aldrig styrt min medicinering mot TSH när jag gick på block and replace utan han styrde efter T3. Jag hade ett i princip omätbart TSH under hela tiden jag medicinerade och var sedan frisk i 10 år innan jag fick återfall efter en graviditet. Läser man i gruppen om Graves på Facebook är det även där den allmänna uppfattningen att man ska styra medicinering efter mående och T3, inte efter TSH.
 
Jag väljer att inte svara något direkt just nu på levaxindiskussionen då jag har alldeles för dålig koll på sköldkörteln. Det spelar ingen roll hur mycket jag läser på för allt bara försvinner iväg utan att fastna lika fort som jag läser. Fattar inte varför just sköldkörtelinformation har så jäkla svårt att fastna i skallen 😫 Det stod i journalen att jag har graves tyreotoxikos. Vet inte om det är något annat eller samma som bara graves.
Skulle beställa levaxin nu och då går inte skiten på högkostnadsskyddet 😑 Visst, det är inte svindyrt, men så jävla störigt för jag är redan tillräckligt trött på allt
 
Jag försöker röja undan hemma men det går inte alls bra. Ju mer jag försöker plocka undan desto mer kaos blir det och jag mår så dåligt att ständigt ha totalt kaos runtomkring mig 😭 Just nu vill jag bara gå bärsärkargång och slänga typ allt istället för att sortera och plocka undan, men det gör ju knappast saken bättre för så står jag ju utan sedan när jag behöver det istället. Köket känns som en hoarderlya för där är så mycket prylar på diskbänken och både en massa marsvinsgrejer och hundgrejer på golvet. Jag satte igång en maskin disk men jag ser ingen skillnad. Det känns som att det bara kommer att skapa ännu mer kaos i skåpen istället för mer ordning i köket 😞
 
Nu har jag iallafall gått igenom alla skorna och det rök en hel kasse som ska slängas och 5-8 par som ska säljas. Så nu gick alla som ska vara kvar in i skåpet utan problem! Däremot alla andra ligger i drivor på golvet 😑 Jaja, det är iallafall ett skåp mindre med kaos! Pojkvännen ska hjälpa mig med köket och disken sedan när vi har ätit
 
Vad skönt att du får känna att det blivit lite ordning runt omkring, jag är som du, också väldigt beroende av att känna att det är städat runt omkring mig! Delar hur jag brukar göra när kaoset tagit över:

När jag känner att det blivit lite väl mycket oreda och grejer överallt brukar jag börja med att plocka ihop ALLT som ligger fel på ett ställe. Så det som blir kvar ser välstädat och ordnat ut. Redan då börjar känslan av välbefinnande infinna sig och det momentet går oftast ganska fort. Jag bara öser ner stöket i en trådback utan att tänka på vad jag ens plockar upp.

Sen tar jag den samlade högen med stök och sorterar den efter rum/plats i huset, passar perfekt att sitta i soffan och göra detta som kräver lite mer tankeverksamhet. Till sist går jag med varje lite mindre hög till rätt ställe.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok En sak som jag inte kan få bort från hjärnan som jag blir så jävla ledsen för är att det är så JÄVLA orätt vist 😭 För att egentligen så...
Svar
18
· Visningar
1 763
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 210
Senast: Twihard
·
  • Artikel
Dagbok Är sällan särskilt tillfredställande? Jag vet inte ens vad jag vill känna, men jag vet att jag inte vill upptäcka att hon som kallade...
Svar
0
· Visningar
1 223
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 621
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp