Jakthundar

Sv: Jakthundar

Det var tidigare jag som var ute och jagade men nu så används hon av mina föräldrar och det lokala älgjaktslaget utöver det så tränas hon eftersök.
 
Sv: Jakthundar

Nja, just min har en hel del australiensiskt blod i sig, vilket har slagit igenom just på henne, de andra syskonen är helt olika. Australienarna är mer utställningsavlade och oftast inte fullt så heta som de tyska hundarna, hör har vi mest tyskt. Dock vinner "min" typ av hund utställningarna eftersom de är mer korrekta i kroppen och inte så små som tyskarna.
De tyska är oftast skarpare och trots att min har hälften tyskt blod så har hon inte den skärpan, henne syster däremot är tvärtom.

Så nästa gång ska jag ha en av hennes systers valpar i stället och hoppas på mer viltskärpa, men vi ska först ta lite championat är det tänkt :)

Angående golden, hittar du en bra så är det bra hundar, jag vet en bra uppfödare som föder upp med jaktlinjer, så bara PMa om du vill ha tips!

//E
 
Sv: Jakthundar

Det var en Västsibirisk Laika och han var extremt skarp, men inte någon stjärna på älgjakt :crazy:
 
Sv: Jakthundar

Jozze skrev:
Vilka här har jakthund/ar som ni jagar med?
Vilken/vilka ras/er har ni och till vilken sorts jakt använder ni den/de?
Använder ni den/de till "rätt" sorts jakt eller rör den/de sig över kategorierna s a s?
Har ni fler användningsområden än en sorts jakt, per hund, t ex både apportering och eftersök?

Och slutligen; är det någon som har en golden och använder den till annat än apportering av fågel? Eller känner någon som har det?

Edit:Och nu menar jag annan jakt, inte att man har den som sällskapshund, servicehund el dyl.

Vi har en Tysk Jaktterrier som min sambo jagar med. Han jagar rådjur, hjort och vildsvin med honom. Ingen grytjakt. Kan användas till eftersök.

/Timsetim
 
Sv: Jakthundar

Hejsan!

Jag har en stående fågelhund, Breton. Relativt liten ras i Sverige men den är på stark uppåtgång. Har märkt att många börjar få upp ögonen för denna lilla smidiga mångsidiga ras. Den är i mina ögan alldeles lagom i storlek (47-50cm för en tik). Men är en minst sagt lika bra jakthund som de större fågelhundarna, setter, vorsteh, pointer mm. Den går som en liten energikula :rofl: Du kan jaga alla sorters fåglar med den (tjäder, orre, ripa, järpe, rapphöns, fasan....våra hundar har alltid stått för hare också, men iom att vi går jaktprov skjuter vi aldrig harar). Du kan jaga både på fjäll, i skog och på fält med en Breton. Det är en uthållig hund som tack vare sin storlek inte går lika tungt fram i terrängen som ex en Vorsteh. Detta medför också att det inte slits lika mycket på kroppen så den håller längre.

Jag vet att många även tränar agillity och lydnad med framgång.

Man kan träna den till eftersök för den har en enorm näsa. Dom är även goda apportörer. I dagsläget avlas dom i princip bara som jakthund så det finns enormt med jakt i de flesta gener.

Det är en lugn hemmahund som inte märks av så mycket. Älskar dock lek och att gosa i soffan :angel: En riktig allround hund i mina ögon.

Du frågade tidigare om rådjursrenhet. Här uppe har vi REN (suck) men vår hund har från första början aldrig farit efter ren.:banana: Men visst finns det dom som tycker det är himla skoj när renarna springer undan!

Lycka till med jägarexamen!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 516
Senast: machafuko
·
Övr. Barn *Ursäkta att det blir så långt* Först vill jag skriva, för er som har missat det, att vi har fruktansvärt dålig kommunikation, så att...
Svar
10
· Visningar
5 350
Senast: cirkus
·
H
Hundavel & Ras Jag har lite funderingar kring detta med att välja rätt ras för ändamålet. Har suttit med några vänner och disskuterat raser. Jag är...
2
Svar
25
· Visningar
2 768
Senast: Gnist
·
Hundavel & Ras Har sökt på buke men hittade inte så mycket om rasen/raserna så jag startar en ny tråd. Nu är det så att skogstrollets sambo blivit...
2
Svar
31
· Visningar
4 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp