Rätt ras till rätt användningsområden?

Sv: Rätt ras till rätt användningsområden?

Det beror ju på, jag hade undvikit just den korsningen eftersom det är wachtel i den. Jag känner ganska mycket folk med wachtel, jag vet ingen som kan ha den på gården utan att den lommar iväg, ingen som kan träna lydnad/agility med nån större framgång osv. Och detta är enbart för att dess jaktegenskaper är så starka - dvs näsan i marken och stäng ute allt annat.

Sen är det en utmärkt jaktras, men det är ingen lätt ras.

Med en 6 mån ren rasig wachtel här hemma så håller jag med dig, det är en mycket trevlig hund och fungerar utmärkt som familjehund men kräver väldigt konsekvent träning, och mycket, just nu är det svårt att hålla balansen mellan att aktivera så han är nöjd men inte för mycket. Mycket spår blir det, 2 timmars kurs gjorde oxå att han var trött, men den är tyvärr slut nu..
Än så länge kan vi ha honom lös hemma, under uppsikt men jag tar det inte förgivet i längden. Hans pappa gick däremot lös hemma hos sig, men där har husse lagt ner runt 8 timmar om dagen enbart för sin hund...

Hur ofta jagar man normalt med en hund? Om man nu kan ställa frågan på det sättet...

Är det en heldag i veckan under jaktsäsong, en dag i månaden eller hur ofta?

Hos oss blir det minst 1 dag i veckan under jaktsäsong, oftast blir det uppåt 3-4 fyra dagar men kortare pass med paus emellan, ibland två dagar på raken. Men självklart inte i år med unghund, han kommer att få börja prova på lite under vintern men bara nått drev åt gången.
Vi har andra runt omkring som lever mer för jakten och jagar i princip varje dag men har då flera hundar och varierar emellan dem.

Jag har tänkt att träna lite agility mest för att jag tycker att det är kul att träna, hur det går får vi väl se, men jag tycker att agility är roligare än tävlingslydnad, men man får ändå träna förighet för att få agilityn att fungera.:idea:
 
Sv: Rätt ras till rätt användningsområden?

Dalmatiner :idea: (har en själv så :))

Har för mej att de har likheter med pointer.

Men är iaf en hund som tkr om att motionera och jogga :) har lite vakt i sej, men är varnande vakthund inte attackerande. :)

Beror ju helt på vad man vill ha hunden till :)
 
Sv: Rätt ras till rätt användningsområden?

Precis :)
Visste inte om jag fick skriva ut det här, men jag antog att du kände henne. ALLA med BDP vet vilka alla är verkar det som!
 
Sv: Rätt ras till rätt användningsområden?

Hur ofta jagar man normalt med en hund? Om man nu kan ställa frågan på det sättet...

Är det en heldag i veckan under jaktsäsong, en dag i månaden eller hur ofta?

Vi jagar minst 3-4 dgr/vecka dag med våra under jaktsäsongen..
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 357
Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
987
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 520
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 283

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp