Rätt ras till rätt användningsområden?

H

Hjalti

Jag har lite funderingar kring detta med att välja rätt ras för ändamålet.

Har suttit med några vänner och disskuterat raser. Jag är på jakt efter en ny hund. Är det fel tänkt av mig att inte utesluta jaktraser bara för att jag inte jagar som några tycker?

Jag kommer aktivera hunden efter dens behov och vara aktiv i spår, lydnad mm. Några menar på att det är fel att skaffa en hund av jaktras då den inte skulle passa på gården lös, jag menar att allt handlar om en bra lydnad. En jakthund måste ju ha en bra lydnad i grund och botten annars får den ju inte vara lös och jaga, det är ju inte bara att släppa en jakthund och tro att den är en fulländad jakthund utan en grundläggande lydnad. men skulle jag däremot vilja ha en soffpotatis så väljer jag ju en hundras som nöjjer sig med mindre aktivering och rundor, även om alla hundar kräver stimulans och motion.

Jag menar en labbe är ju fågelhund men passar utmärkt inom bruks/lydnad, en russel är en grythund men funkar kanon inom agillity, en tax är jakthund men används oftast som sällskapshund. Självklart beror det på vilka linjer hunden är avlad på men kan en jaktras fungera och må bra utan att användas i just jakt, jag är inne på det iaf.

Hjälp, är jag helt fel ute eller hur aktiverar/använder ni era jakthundar till om ni inte har dom till just jakt. Dom flesta hundar har ju någon form av jakt i sig men det handlar ju om att träna så den blir viltren, att den kommer på inkallning direkt när jag ropar, ett krav jag har på mina hundar iaf.

Min förra tik va pointer/vallhund och hade en stor jaktinstint som unghund men vi tränade och hon blev viltren, däremot krävde hon massor med aktivering för att tillfredställas i tex apportering/spår.

Jag vet att jag låter luddig i mina rasval, sanningen är att jag inte vet vilken ras jag ska ha i kommande hund vilket gjort att jag fortfarande inte hittat den jag letar efter. Vet vad jag vill göra med den och hur vardagen kommer se ut, därför letar jag efter en hund som kan passa in. Vill ha en hund men fart i, som gillar att jobba men samtidigt så behöver jag ingen med större vaktinstinkt och är inte intresserad av schäfer, rottis och doberman för att nämna några av våra stora bruksraser. Känns just nu hopplöst att hitta rätt men drömmer och längtar dagligen efter hund men vill ju att kommande hund ska trivas med vad jag ska ha den till.
 
Sv: Rätt ras till rätt användningsområden?

Största frågan är väl vad en jakthund har som du vill ha, som inte andra raser har?

Som jag förstått det har olika raser olika starkt behov av att jaga. Tex en tollare eller tax är ju vanligt att ha utan att jaga, medan tex jämthundar inte brukar säljas till annat än jakt (tror jag?).
Ungefär som att bc bör/måste få valla, men det är extremt få som får för sig att valla med sina schäfrar.
 
Sv: Rätt ras till rätt användningsområden?

Personligen tycker jag man ska tänka ett steg till; Vad tillför du en jaktras om du inte väljer att jaga med den?

Många jaktraser har problem just eftersom jaktegenskaperna inte prioriteras och då tycker jag man ska tänka efter innan man skaffar en sån ras - titta bara på retrieversen eller min ras.

Vill man en gårdshund att träna lite med så finns det ju bättre alternativ än labbet och tax... Sen har du ju rätt i att en jakthund ska vara lydig och tränad, men det är inte jämförbart med att inte jaga alls.
 
Sv: Rätt ras till rätt användningsområden?

Jag tycker att man bara gör det onödigt svårt för sig själv när man köper en ras som är menad att jaga, och man inte sedan låter den jaga.
Först ska du "kontrollera" hunden, få den viltren på enbart stenhård lydnad (viljan att jaga kommer ju inte försvinna), sedan ska du hitta ett alternativt aktiveringssätt till hunden.
Jag har, liksom du hade, en pointerkorsning. Och det är fan inte kul alla gånger ;) Ett oerhört slit för "ingenting".

Man gynnar inte aveln på något vis genom att köpa en renavlad jakthund och sedan inte låta den jaga. Och jag tycker det SKA finnas jaktraser som gör just det, jagar. Man ska inte behöva ha "tur" för att hitta en jagande jakthund. Men ditåt är det på väg när fler och fler vill ha dessa raser utan att jaga.
Det finns fler än 450 raser i världen, varför inte välja en som inte har totalt motsatt användningsområde mot vad du funderar på?

Sedan må jag vara lite väl krass i det här, jag tycker det är oerhört synd när man köper retrievers och inte använder dom till det dom är gjorda för. Men likväl finns det många retrievers som har fullgott liv för det! Skillnaden är väl att dom som satsar högt med retrievers köper "riktigt avlade" hundar ändå, eftersom det helt enkelt är dom som är bäst! Oavsett vad man vill göra.
Men när man vill ha en, säg pointer, som inte ska jaga köper man ju inte efter dom hundarna som är grymma på fältet och har den bästa jaktinstinkten.
 
Senast ändrad:
Sv: Rätt ras till rätt användningsområden?

KL

Tack för era svar. Ville se det från andras perspektiv. Har kommit i kontakt med en labbe/wachtel korsning vars föräldra både används inom jakt men är bra familjehundar och som säljs som familjehund vad nu det vill innefatta eller till jakt. Tänkte om det kanske va en hund för mig.
 
Sv: Rätt ras till rätt användningsområden?

Fast, varför inte?

Om man tittar på de jaktegenskaper som finns hos hund, brukar man dela upp dem i tre kategorier beroende på om det är små, mellan, eller storvilt som ska jagas. Det är allt från spårandet, mushopp på småvilt, jagande, nedtagande, hemsläpande, till gömma för sämre tider.

Att hitta en hund som inte gör någonting av detta är i princip omöjligt.
Sen kan jag tycka att det är onödigt att köpa en tysk jaktterrier till prydnad.
 
Sv: Rätt ras till rätt användningsområden?

Det beror ju på, jag hade undvikit just den korsningen eftersom det är wachtel i den. Jag känner ganska mycket folk med wachtel, jag vet ingen som kan ha den på gården utan att den lommar iväg, ingen som kan träna lydnad/agility med nån större framgång osv. Och detta är enbart för att dess jaktegenskaper är så starka - dvs näsan i marken och stäng ute allt annat.

Sen är det en utmärkt jaktras, men det är ingen lätt ras.
 
Sv: Rätt ras till rätt användningsområden?

Hur ofta jagar man normalt med en hund? Om man nu kan ställa frågan på det sättet...

Är det en heldag i veckan under jaktsäsong, en dag i månaden eller hur ofta?
 
Sv: Rätt ras till rätt användningsområden?

Jag har bara min lilla terrier och inget att jämföra med men aldrig i livet att hon jag hade kunnat ha henne lös på gården. Hon är väldigt följsam och mild och hyfsat lydig. Men som gårdshund hade hon dragit direkt.

Jag ska inte säga att det inte går. Men det hade krävts en helskottas massa jobb och JAG hade aldrig klarat det. Det finns roligare saker att lägga ner tid på.
 
Sv: Rätt ras till rätt användningsområden?

Det beror ju på, men på säsong jagar jag kanske 1-2 dagar i veckan med mina, då oftast heldag. Nu är det ju ankjakt, då är det halvdagar en gång i veckan kanske. Det finns ju folk som jagar varje dag, men de har oftast fler hundar. Vanligaste är väl att man trots allt jagar på helger och nån dag i veckan, så kanske 2-3 dagar i veckan/hund.

Sen kan jag ju bara utgå från mina, men jag har hittills inte hittat någon aktivitet som kan få hundarna så trötta som att jaga en hel dag - så det kvittar lite vad aktiveringen är emellan, det är jakten som är den totala urladdningen. Efter en dags jakt sover de gärna en hel dag, sen fit for fight igen. Ska vi jaga 2 dagar i rad klagas det inte, men de är tröttare i slutet på dagen.
 
Sv: Rätt ras till rätt användningsområden?

Jag har ingen erfarenhet av just wachtel men har läst på ras sidan och får bara fram att den används just inom jakt för det är just en utpräglad jakthund så det kanske inte är bästa valet för mig. Usch detta känns hopplöst, har fått svar från uppfödare allt från Puli till Engelsk bulldog men inget känns rätt. Kanske är det för nära Fridas bortgång men jag saknar ju att bli med hund så jag snart spricker, så dubbla känslor här. Ursäkta att jag tjatar sönder er om detta med att leta hund. kanske ska jag ge upp hundletandet för jag verkar inte hitta "min sort". kanske kommer den en vacker dag när jag minst anar det, hade gärna delat min vardag med en egen hund nu och dagarna är inte sig lika eller värdefulla nu sen jag inte kan utöva mitt största intresse:(
 
Sv: Rätt ras till rätt användningsområden?

Jag tycker att du verkar rätt vilsen i vad du ska ha hunden till? Tittar man på så vitt skilda raser så känns det inte riktigt som du är på det klara med vad du vill med just DITT hundliv, utan att du mest kollar på vad som helst?

Har du satt dig ner och skrivit en lista på EXAKT vilka egenskaper du vill att din hund ska ha, och vad du själv vill få ut av ditt hundägande? Om man har en sådan att utgå ifrån blir det ju SÅ mycket lättare att hitta rätt ras just för dig :)?
 
Sv: Rätt ras till rätt användningsområden?

Ja jag får ta och göra det. Vet vad jag inte vill ha iaf men borde lägga energi vad jag vill ha. Om man ser det så här så köpte jag Frida 2000, åkte bara och tittade på henne och hon följde med hem. Nu blev det ju så att vi passade perfekt ihop, kunde inte önska mig mer. Det va impulsivt men blev perfekt. Denna gång är jag mer mogen i mitt tänk och då känns det som om jag varken vet ut eller in. Ska sätta mig ner och göra en lista, både för mig och kommande hunds skull. Tack.
 
Sv: Rätt ras till rätt användningsområden?

Inget att tacka för, vet själv hur velig man kan bli när man inte är exakt på det klara med vad man vill ha :).

Därför är jag ett så stort fan av att skriva listor, så man får på pränt och får erkänt för sig själv vad man vill ha (och även vad man INTE vill ha :D).
 
Sv: Rätt ras till rätt användningsområden?

Listor är kanon!
Bara en så enkel detalj som "tålig för kyla" (som ju en gårdshund borde vara) både tar bort och lägger till flera raser :)
 
Sv: Rätt ras till rätt användningsområden?

Jo precis=). Med gårdshund menar jag inte bara att dom ska lulla runt lösa på gården dagarna igenom, även om karlens gammeltik är nöjd med det. Han bor ju på gård så när jag inte kommer vara med hunden så kommer den i den mån det går få vara ute i stället för att sitta inne i huset och glo=). Men när det är skitväder får dom allt vara inne, sen ska det byggas rastgård men bara då vi ska till stan eller vänner så dom slipper sitta inne i huset om det är bra väder ute. Sen har jag ju min lägenhet kvar i stan så den ska må bra av hållas på mindre utrymme med någon dag då och då när jag är där.
 
Sv: Rätt ras till rätt användningsområden?

Vet du vad... Om du vill så kan du få träffa min Lapske och se vad du säger. Vi kan ta en promenad och prata hund. Jag har sett mycket hundar/raser/individer inom raser/blandningar genom åren så det behöver inte bara handla om min ras :).
 
Sv: Rätt ras till rätt användningsområden?

Du det skulle vara mycket trevligt:D. Jag kan när som, har du vägarna mot Karlshamn så skulle vi kunna ta en rejäl havspromenad med lite kaffe och prata hund. Jag har tyvärr inte körkort annars hade jag kunnat komma till dig, kan nog gå att fixa annars iofs:)
 
Sv: Rätt ras till rätt användningsområden?

Det beror ju på, men på säsong jagar jag kanske 1-2 dagar i veckan med mina, då oftast heldag. Nu är det ju ankjakt, då är det halvdagar en gång i veckan kanske. Det finns ju folk som jagar varje dag, men de har oftast fler hundar. Vanligaste är väl att man trots allt jagar på helger och nån dag i veckan, så kanske 2-3 dagar i veckan/hund.

Sen kan jag ju bara utgå från mina, men jag har hittills inte hittat någon aktivitet som kan få hundarna så trötta som att jaga en hel dag - så det kvittar lite vad aktiveringen är emellan, det är jakten som är den totala urladdningen. Efter en dags jakt sover de gärna en hel dag, sen fit for fight igen. Ska vi jaga 2 dagar i rad klagas det inte, men de är tröttare i slutet på dagen.

Vad roligt det låter! Men vad du måste vara trött på anka! :p
 
Sv: Rätt ras till rätt användningsområden?

Poppar in med lite tips på hundar. Har du tänkt på shetland sheepdog? De är små men inte alltför små (ca. 37 i mankhöjd för tikar) och aktiva hundar som ändå klarar av att vissa dagar ta det lungt om det måste. Framgångsrika inom agility och min gamle hanne som bor hos min mor, har jag tränat lydnad och spår med också med bra resultat! Tycker de är väldigt mångsidiga hundar faktiskt. Annars finns det ju Australian shepherds som inte är bara vallavlade utan går agility, spår och lydnad också.
Jag tycker personligen om vallhundstyper mera, de är ofta lätthanterliga och livliga med rätt träning och det finns linjer som passar till massa annat än just vallning. Nu är ju inte border collie ett av dessa exempel men collie, aussie, sheltie osv. finns.

Jag har själv tittat runt på massor av olika raser nu när jag ska ha hund nr 2. Har dock undvikit de raser som har utpräglad jaktinstinkt just för att en jakthund dels är född till att jaga och detta är starkt genomgående för vissa hundar; dels för att det finns så många andra raser som är lättare att träna lösa! Varför ta på sig onödiga problem om man kan hitta hundar som dels håller upp till din standard men också är lättare att träna? Chansen att man får helt mera gratis med en icke jakthund när man ska träna lös är större.

Själv hade jag kraven att hunden skulle inte vara överdrivet stor men inte alltför liten, vara frisk och sedan aktiv med lite jävlaranamma i. Det finns massor av raser som har passat in på den beskrivningen (nästan: min standard för friska hundar är ganska hög iofs): welsh corgi, shetland sheepdog, aussie, pudel bara för att nämna ett antal.
Finns även bra blandraser som passar in på denna beskrivning. Gäller bara att navigera mellan alla konstigare korsningarna.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 357
Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
987
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 520
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 283

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp