Bukefalos 28 år!

jakthundsmassaker bland våra höns!

Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Förklara gärna för mig hur löshundsjakt med älghundar går till. Hur de jagar, hur de jagas in, vad de har för jaktsätt och hur samarbetet med föraren går till.
Ffa med en unghund under injagning.

Kan ni inte berätta för nån (jag) som inte har en aning då?
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Om dtt sätt inbegriper att grannarnas husdjur går åt, så tror jag att du har en del att lära, ja. Låter dyrt, om inte annat. :cool:

nu skrev jag i början på tråden att mina jakthundar inte rör varken får eller hästar MEN att jag aldrig skulle låta mina höns eller kaniner vara lösa när vi jagar.

Eft som återigen en jakthund som är laddad KAN gränsen vara hårfin för, framförallt om det är unga hundar. o det behöver INTE betyda att de är mördarhundar som dödar allt de kommer åt eller att de kommer hem med olika döda djur i munnen varje gång vi jagar...
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Förklara gärna för mig hur löshundsjakt med älghundar går till. Hur de jagar, hur de jagas in, vad de har för jaktsätt och hur samarbetet med föraren går till.
Ffa med en unghund under injagning.
Dom uppgifterna torde varje person, som vill jaga älg med hjälp av sin hund, veta hur man tar fram. Menar du att alla hönsägare också måste ha dom kunskaperna??

Tråden gäller TS som har problem med en älghund vars ägare inte har koll/tillräcklig träning på den. Anser DU att älgjägare kan kräva att deras hundar får jaga och om möjligt döda allt som rör sig? Tycker DU att jakten ska få ske utan hänsyn till övrigt folk och deras djur? Tycker du att älgjakten ska få ske även om den använda hunden kan ge sig på första bästa djur, oavsett art?

Du jagar ju själv. Skulle du släppa din älghund för jakt, om du visste att den bitit ihjäl höns hos grannar och mest troligt kommer att göra det igen?
Skulle du dessutom begära att alla grannar inom jaktområdet stänger in alla sina djur för att din hund inte ska bita dom?

LIA
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Eft som återigen en jakthund som är laddad KAN gränsen vara hårfin för, framförallt om det är unga hundar. o det behöver INTE betyda att de är mördarhundar som dödar allt de kommer åt eller att de kommer hem med olika döda djur i munnen varje gång vi jagar...
Är hunden "så laddad" är den otillräckligt/felaktigt utbildad alt olämplig, är den "för ung" är den inte färdigutbildad eller felaktigt utbildad. I ingetdera fallet ska den släppas att fritt jaga på egen hand.

Jo, det ÄR en "mördarhund" om den upprepat attackerar och dödar höns på andras ägor. Hur du kan begära att alla andra djurägare ska hålla sina djur instängda under älgjaktsäsongen, för att inkompetenta jakthundsägare ska slippa ta sitt ansvar, övergår mitt förstånd. Är du kanske själv ägare till dylik hund?

LIA
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Förklara gärna för mig hur löshundsjakt med älghundar går till. Hur de jagar, hur de jagas in, vad de har för jaktsätt och hur samarbetet med föraren går till.
Ffa med en unghund under injagning.

Anser du att Prillan har rätt? Är det tamdjursägare som ska låsa in sina djur för att skydda dom från lösspringande hundar på egen mark?
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Dom uppgifterna torde varje person, som vill jaga älg med hjälp av sin hund, veta hur man tar fram.

Givetvis är det så, men om man skriver till en uppfödare av älghundar att denne inte vet något om älgjakt vill jag gärna att den som skriver detta talar om hur man jagar med älghundar

Menar du att alla hönsägare också måste ha dom kunskaperna??

Absolut inte


Anser DU att älgjägare kan kräva att deras hundar får jaga och om möjligt döda allt som rör sig?

Givetvis inte. En sådan hund är värdelös i jaktsammanhang och blir hos de flesta vettiga jägare inte långlivad som jakthund.

Tycker DU att jakten ska få ske utan hänsyn till övrigt folk och deras djur?

Nej

Tycker du att älgjakten ska få ske även om den använda hunden kan ge sig på första bästa djur, oavsett art?

Som tidigare: En sådan hund är värdelös att ha som jakthund och de vettiga älgjägarna jagar inte med sådana hundar

Du jagar ju själv. Skulle du släppa din älghund för jakt, om du visste att den bitit ihjäl höns hos grannar och mest troligt kommer att göra det igen?

Om det skulle ske, så skulle hunden inte fungera som jakthund i det här hushållet och därför inte fortstätta jagas med.

Skulle du dessutom begära att alla grannar inom jaktområdet stänger in alla sina djur för att din hund inte ska bita dom?

Absolut inte. Det har inte hänt och kommer inte att hända.

Det hundarna gör är man alltid som ägare ansvarig för och skulle det ske att hunden under jakt avviker från jakten för att jaga tamdjur och än värre döda tamdjur hoppas jag att man som ägare till hunden tar sitt ansvar, både moraliskt och ekonomiskt.

Däremot är inte jakthundar att jämföra med sällskapshundar/lydnadshundar etc. eftersom de har andra egenskaper och inte ska vara "lydnadschampions" (som någon skrev om) under jakten.

För övrigt har lydnad noll och intet med löshundsjakt efter älg att göra. Finns ingenting i den jaktformen som baseras på lydnad eller kommandon förutom inkallning när jakten är slut. Övrig tid jobbar hunden långt från föraren, självständigt. Om den inte gör det är det inte en fungerande älghund.

Det går heller inte att lära en hund att jaga älg på något vis. De anlagen finns/finns inte och påverkas inte av lydnad eller annan hjälp från hundföraren. Hunden måste själv på helt egen hand "lära" sig (utveckla egenskaperna som finns nedärvda) hur den ska jobba, söka, skälla, positionera sig etc.

Vill också tillägga att ingen av mina jakthundar (oavsett ras) avviker från jakt för att jaga tamdjur. Älghundarna är dessutom "fårrena" eftersom vi haft får själva och får är det enda djurslag som finns i byn.
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Anser du att Prillan har rätt? Är det tamdjursägare som ska låsa in sina djur för att skydda dom från lösspringande hundar på egen mark?

I just det fallet: nej.

Prillan är dock en kunnig jakthundsägare som har bra kunskaper i jakt och det som hör där till, även om jag inte håller med henne om just den del som avhandlas här.
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Tack för ditt utförliga svar. :)
Vi har i det här sammanhanget samma syn på biten jakt och jakthundar, vilket jag i o f s antog.

Dock har jag en reservation gällande Prillan. Jag vet 0 om henne, förutom det som skrivits i tråden, så jag går på detta. Hur hennes åsikter, som kommit fram här, stämmer överens med att vara "kunnig jakthundsägare" förstår jag inte. Tvärtom verkar det som om en viktig del vad gäller omdöme och kunskap saknas. Därför har jag i inlägg kritiserat hennes inställning.

LIA
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Prillan är dock en kunnig jakthundsägare som har bra kunskaper i jakt och det som hör där till, även om jag inte håller med henne om just den del som avhandlas här.

Verkligen!?
Prillan börar sitt inlägg i denna tråd med att säga att det är TS eget fel att hennes höns blev ihjälbitna av en jakthund eftersom hon hade dem ute på sin egen mark. Prilland förtydligar att under jaktsäsong ska alla andra hålla alla sina djur instängda eftersom de måste förvänta sig att en jakthund annars biter ihjäl dem, och det gör hunden dessutom inte till en dålig jakthund!!!

Jo visst, Prillan framstår som en mycket kompetent och seriös jakthundsägare.:crazy:
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Jag har inte läst någonstans att hon förväntar sig att alla jakthundar biter ihjäl höns och jag håller som sagt inte med henne i fråga om att tamdjursägare får "skylla sig själva" om de har tamdjur ute och en jakthund kommer på besök och något inträffar.

Däremot känner jag prillan irl och vet att hon har bra kunskaper om älghundar och jakt med desamma. (kunskap vs en åsikt alltså) Jag är helt säker på att prillan skulle ta sitt fulla ansvar om någon av hennes hundar mot förmodan skulle lämna skogen och bita ihjäl hönor.

Vill också tillägga att det faktiskt är tämligen ovanligt att en älghund lämnar skogen för att jaga tamdjur. Det händer tyvärr, det gör det, men utgången blir sällan dödlig.

Just i detta fall har det ju tråkigt nog hänt flera gånger och jag hoppas ts slipper fler påhälsningar och att hon får redigt betalt av den hundägare vars hund bitit ihjäl hennes hönor och att hundägaren gör vad den kan för att få hunden "hönsren" eller i alla fall inte släpper hunden där det finns möjligheter för den att lätt komma in i bebyggda marker.
 
Senast ändrad:
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

kl

Anledningen till att jag försvarar hundarna till varje pris är att TS och flera anser att de kan acceptera om det är ett rovdjur som är där o härjar o det kan jag banne mig inte ta, ÄR man rädd om sina höns så ser man väl till att ingen kan vara där o härja, det är väl lika tragiskt för tex barnen om det är en räv där eller?

Flera har sagt att lydnaden hos en jakthund ska vara så bra innan den släpps men det är ju så att den enda lydnaden som ska vara befäst hos en älghund är inkallning, hunden ska jobba helt självständigt o söka upp föraren var 5-25 min MEN har den fått ett gångstånd dvs älgen går (springer-skenar) så kan det dra iväg väldigt långt innan hunden lyckas ställa fast(dvs stoppa älgen o sen skälla ) föraren kan då befinna sig över en mil bort. dvs omöjligt att veta veta hunden pysslar med

När det gäller fågelhundar av olika slag så är det en helt annan sak, där är dressyren det viktigaste och man jagar alltid med hunden nästan jämt inom synhåll.

eftersom flera anser att jag inte är en seriös jakthundsjägare så kan jag berätta att jag sen 80 talet haft, utbildat, fött upp o jagat med olika typer av jakthundar, inte en har dödat nåt djur, en av fågelhundarna brukade jaga hönsen när han var ung. :angel: (helt normal betende)

Om jag däremot skulle ha en älghund som är en superbra älghund tex dubbelchampion ( älghundar blir utställnings o jaktchampion ) som var perfekt o trevlig på alla vis så skulle jag ALDRIG ta bort den för att den tog några höns när tillfälle gavs.

(tror inte att gnist skulle göra det heller om det verkligen gällde, sorry gumman:D

Det är strikt hundägaransvar som även gäller för jägare men det finns flera rättegångsfall där jägare o jakthundar under jakten vinner till sin fördel..

återigen det viktigaste är att hönsägaren o jägaren kommunicerar-går inte det-polisanmäl!!!!
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Jag anser att det är erat ansvar under jaktsäsongen (vet ej vart du bor så kan ej säga tiden) att hålla era djur instängda.
Det är ju rent skitsnack.
Ska alla behöva låsa in sina hönor, getter, katter m.m. för det kan komma en hund och jaga/döda dem? :crazy:

Du verkar väldigt okunnig i mina ögon faktiskt.

Min moster har fött upp lite jakthundar och tränat flera stycken och de vet precis vart de ska gå! De går ibland över grannens mark (de får göra det) när de jagar och hundarna tittar inte ens åt hönsen och fåren!

Det är hundägarens ansvar att hunden endast jagar det den är tänkt att göra.
Eller menar du att alla djur, vilda som tama, är lovliga villebråd bara för att det är jaktsäsong?
Håller helt med.

Norges syn på saken har jag viss förståelse för, hund som vistas utan uppsyn lös i annans skog och mark kan skjutas, oavsett tid på året. Tror folk i gemen skulle ha bättre koll på jyckarna om de riskerade att de avlivades när de löper lösa. :p
Hur vet man om hunden vistas utan uppsyn egentligen? Låter riskabelt.
Jag kanske böjer mig ner för att kissa och hunden skuttar runt några meter bort, och pang så skjuts den? :eek:

Visst skjut hunden , om det sen visar sig att det är tex en dubbelschampion värderad till 40.000 kr så finns det flera rättegångsfall där skytten blivit skadestånds skyldig eftersom en jakthund värderad för 40.000 kr är värd MER än några hönor.[/QUOTE]
Jag tycker inte hundens värde spelar någon roll i detta.
Dödar den djur upprepat så tycker jag den kan skjutas oavsett hundens värde.


Skulle en jakthund komma här och härja så skulle jag fånga in den (om det gick) och underrätta polisen om detta och hålla kvar den tills de hämtade den eller jägaren uppenbarade sig, för att få en jäkla utskällning.
Skulle hunden däremot skada mina hästar, min hund eller våra hönor, så pang.
Fast min ena häst skulle garanterat ha ihjäl den.
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

kl



Om jag däremot skulle ha en älghund som är en superbra älghund tex dubbelchampion ( älghundar blir utställnings o jaktchampion ) som var perfekt o trevlig på alla vis så skulle jag ALDRIG ta bort den för att den tog några höns när tillfälle gavs.

(tror inte att gnist skulle göra det heller om det verkligen gällde, sorry gumman:D

Jag skulle faktiskt inte släppa en sådan hund (som alltså redan bitit ihjäl tamdjur) om det finns minsta chans att den får möjlighet att komma i kontakt med bebyggelse och tamdjur under jakten. Dvs små såtar med bebyggelse i anslutning till marken där jakten bedrivs.

Om den medvetet titt som tätt avviker från jakten för att springa efter vägar/jaga tamdjur, så är det slutjagat helt som löshund här champion eller inte.Titeln är ju inte vad jag jagar med och om hunden inte fungerar som löshund i praktisk jakt så varför ska jag jaga med den?

Däremot kan den ju fortfarande fungera utmärkt som bandhund och eftersökshund. Som sagt; avlivning är inte det enda alternativet för en sådan hund.
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Tänte förtydliga detta med att rovdjur är OK...
Jag stänger in mina höns på nätterna då det är de största riskerna att räv och lodjur är ute och jagar. Det är mindre vanligt att dessa går in på gårdarna dagtid. Jag har inte haft problem med dessa alls, dock har en ormvråk varit framme en gång och tagit en höna (under de 10 år vi bott här).
Att jag accepterar rovdjuren är för att de är vilda djur, inte ledda av någon människa och att de jagar för föda.

Hunden däremot hoppas jag att den får mat hemma och att inte är här av den anledningen!

Till Gnist, Lia m flera : Tack ni har fattat grejen!
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

nu skrev jag ju att jag inte trodde att du skulle ta bort den dvs skjuta den...............
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Nej, jag skulle inte avliva och det tror jag inte många kräver att man ska göra heller i den situationen.

Om djurägaren får en ärligt menad ursäkt, ekonomisk ersättning och försäkran om att det aldrig kommer att upprepas och också märker att det inte upprepas, så tror jag att de allra flesta nöjer sig med det.

Men eftersom jag uppfattade det som att du menade att jag inte skulle ta bort hunden ur jakten (i detta fall löshundsjakten) blev svaret som det blev.
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Det vore tråkigt om hunden i detta fall skulle avlivas, det skulle jag inte vilja, så långt håller jag med om att jag inte vill att det skall gå. Men jag vill inte ha den här igen och det borde de kunna se till nu, anser jag.
Jag har nu fått tag på namnet på ledaren för det jaktlaget och skall be honom prata med de berörda. Jag gör ingen anmälan nu - men tänker göra det om hunden är hos oss igen.
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Nej, jag skulle inte avliva och det tror jag inte många kräver att man ska göra heller i den situationen.

det är ju rätt många i den här diskussioner som tycker att hunden bör skjutas tom leja in en skytt:eek:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 160
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Har ju som en del säkert sett en vavva-valp. Han är 4 månader och jag har haft honom i en. Han brukar anpassa sig snabbt & bra till nya...
Svar
7
· Visningar
1 134
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp