Bukefalos 28 år!

jakthundsmassaker bland våra höns!

Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Jag har nu fått tag på namnet på ledaren för det jaktlaget och skall be honom prata med de berörda. Jag gör ingen anmälan nu - men tänker göra det om hunden är hos oss igen.

o ja, det är helt rätt väg att gå, självklart ska du anmäla samt skriva en räkning till hundägaren på dina kostnader. för hunden är hundägarens ansvar

Jag kan dock inte förstå varför alla retar sig på att jag anser att hönorna är ditt ansvar, för det är dom ju.. det är dina hönor som du ansvarar för o bör då se till att dom lever ett säkert o bra liv...
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Fast hönorna gör ju ingen skada på någon.
Våra hönor går på våran mark och pickar, ska då en jakthund få komma och döda dem? Ska vi behöva ha dem inlåsta 24/7 för att någon har kass koll på sin hund? Aldrig!

Det finns hundar som attackerar hästar, får och barn också.
Men då ska såklart hästar stå installade dygnet runt, fåren likaså, och barn ska aldrig få vara ute och leka, för det KAN ju komma en farlig hund och attackera.
Och det är ju inte hundägarens ansvar :S (enligt dig)
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Jag anser att det är erat ansvar under jaktsäsongen (vet ej vart du bor så kan ej säga tiden) att hålla era djur instängda.

Ursäkta, men vilken otroligt kass inställning..

Jag blir faktiskt mållös över ditt resonemang, att du dessutom är jägare och har jakthundar med den inställning gör inte saken bättre.

Jag hoppas dock att jag missförstod dig ..
 
Senast ändrad:
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

kl

Anledningen till att jag försvarar hundarna till varje pris är att TS och flera anser att de kan acceptera om det är ett rovdjur som är där o härjar o det kan jag banne mig inte ta, ÄR man rädd om sina höns så ser man väl till att ingen kan vara där o härja, det är väl lika tragiskt för tex barnen om det är en räv där eller?


Jag hör till de som accepterar ett rovdjursangrepp på ett helt annat sätt än ett jakthundsangrepp eller angrepp av hund överhuvudaget.

Det beror på att vi ska ha rovdjur i naturen,och rovdjur är inte uppfostrade att förstå skillnaden i föda och tar själv sin mat, sedan är de flesta naturligt skygga och avstår att gå fram dagtid intill byggnader.( och är de inte det så blir de inte långlivade- alltid är det någon jägare som retar sig och skjuter dem)

En hund ska vara uppfostrad, den ska inte leta sin egen mat, den matas hemma, den är inte på samma sätt skygg för människor och byggnader, att som du faktiskt tycka att det är OK och något man får räkna med som djurägare att man kan bli av med djur för att du som jakthundhållare misslyckats med uppfostran är för mig så jävla oseröst det kan bli, både som jägare och hundhållare.

Olyckor kan alltid ske, men vet man om att hunden inte är ren och tar tamdjur, då är det adjöss för den hunden i jaktsammanhang, det trodde jag alla jägare hade som policy, men se man lär sig alltid något nytt.:mad:
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Jag kan dock inte förstå varför alla retar sig på att jag anser att hönorna är ditt ansvar, för det är dom ju.. det är dina hönor som du ansvarar för o bör då se till att dom lever ett säkert o bra liv...

Det är just den här inställningen som jag menade i ett tidigare inlägg att jag upplever att många jägare har, och som är så märklig, att jägare ska ha en särställning vad det gäller naturen.
Vi andra ickejägare skall bara hålla oss ur vägen när det är jaktsäsong och jägarna vistas i skogen med gevär och hundar, och om det uppkommer skador pg.a deras jakt, ja då är det säkert vårt fel ändå!

Att du inte förstår att jag, och många med mig, gör skillnad på rovdjur och tamhundar som ger sig på våra höns och andra djur är förbluffande.

Ett vilt djur lever i naturen och jagar för sin överlevnad, en tamhund behöver inte jaga för sin överlevnad och det är helt och hållet upp till ägaren att se till att den inte jagar och biter tamboskap för sitt nöjes skull.

Jag tillhör dem som tycker att jakt med hund borde var förbjuden i lag då det är en alltför dåligt kontrollerad och i många fall oseriös jaktform som orsakar onödigt mycket stress för viltet.
Den enda jakt med hund jag tycker är försvarbar är eftersök med hund.

Ts upplevelse och dina svar i tråden stärker mig bara i den tron!
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Jag tillhör dem som tycker att jakt med hund borde var förbjuden i lag då det är en alltför dåligt kontrollerad och i många fall oseriös jaktform som orsakar onödigt mycket stress för viltet.
Den enda jakt med hund jag tycker är försvarbar är eftersök med hund.

huvudet på spiken! jag förstod av ditt resonemang att det ÄR PRECIS så här du tycker om jakt o då spelar det ingen roll vad jag kommer med för argument liksom:eek:
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Ursäkta, men vilken otroligt kass inställning..

Jag blir faktiskt mållös över ditt resonemang, att du dessutom är jägare och har jakthundar med den inställning gör inte saken bättre.

Jag hoppas dock att jag missförstod dig ..

nej du missförstod mig inte alls.... det jag hade kunnar vara tydligare med var att hönsen bör hållas instängda i rejäla hönsgårdar, inte instängda i hönshuset.. TS skriver själv att det är en RISK med frigående hönor..
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Och det är ju inte hundägarens ansvar :S (enligt dig)

jag har hela tiden skrivit att det är strikt hundägaransvar som gäller. dvs hundägaren ska stå för kostnader för skador osv.

men därifrån kalla en hund mördarhund, vilja skjuta den, påstå att den nästa gång dödar barn osv osv för att den 2 ggr dödat några hönor är bara löjligt.

Detta handlar om att de flesta som svarat i den här tråden inte har en aning om hur jakthundar o jakt fungerar men ÄNDÅ är helt bestämmda i sina åsikter att det bara är skit...
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

för att du som jakthundhållare misslyckats med uppfostran är för mig så jävla oseröst det kan bli, både som jägare och hundhållare.

Eftersom du tydligen har lässvårigheter så skriver jag väl det igen..

MINA olika jakthundar som jag haft sen 80-talet har ALDRIG dödat ett tamdjur
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Din inställning gör dig knappast till någon bra representant för jägarkåren!
Självklart skall man kunna ha djur på egen mark utan risk för jakthundsangrepp.
Håller dock med dig om att en hund som tagit några hönor knappast bör avlivas.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Din inställning gör dig knappast till någon bra representant för jägarkåren!
PL

Varför då för att jag anser att man är ansvarig för sina djur oavsett om det är en jakthund eller en höna??

eller att jag inte anser att man ska skjuta en jakthund som har vid 2 tillfällen dödat några hönor??
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Fy vilken helkass inställning ...

Du som föder upp lamm, skulle du ha samma nonchalanta attityd om en jakthund bryter från sin uppgift i skogen och gick in och snaskade lite på dina lamm?

Självklart är inte hunden en mördare alls, men din inställning till det hela gör mig otroligt fundersam. Antingen så för du fram din åsikt missvisande eller så är det verkligen så som jag antyder i dina inlägg
 
Senast ändrad:
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Fy vilken helkass inställning ...

Du som föder upp lamm, skulle du ha samma nonchalanta attityd om en jakthund bryter från sin uppgift i skogen och gick in och snaskade lite på dina lamm?


Ursäkta men jag blir fan helt stum.

ja vad bra att du drog upp fåren!!! jag som djurägare är ansvarig för att mina djur lever säkert dvs blir de angripna av rovdjur så är det MITT ANSVAR O SKYLDIGHET att sätta upp ett stängsel som hindrar rovdjuren. Gör jag inte det månar jag inte om mina djur o får dessutom inte nån ersättning från staten som i detta fall är djurägare.
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Eftersom du tydligen har lässvårigheter så skriver jag väl det igen..

MINA olika jakthundar som jag haft sen 80-talet har ALDRIG dödat ett tamdjur


OK, skrev fel, byt ut du mot man, men det framgick nog om man inte som du klippte inlägget mitt itu.

Vad dina jakthundar gör eller inte gör, skit samma, den dag de gör något, är du uppenbart av den inställningen att det är något som tamdjursägare får räkna med, inte nog med det, man ska som tamdjursägare också ha förståelse för att en oren hund ändå används i jakt.
Den inställningen du har kallar jag oseriös, eller ska du igen skylla på att jag inte kan läsa vad du skrivit?
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

jag som djurägare är ansvarig för att mina djur lever säkert dvs blir de angripna av rovdjur så är det MITT ANSVAR O SKYLDIGHET att sätta upp ett stängsel som hindrar rovdjuren.



Menar du att tamdjursägare ska vara skyldiga att sätta upp så bra stängsel att det hindrar jakthundar från att ta deras lamm, ex?
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Vad jag kan utläsa ur inläggen är det inte någon som tycker att hunden i det här fallet skall avlivas, inte jag heller som jag skrev tidigare. Det har ju dock framkommit att det faktiskt är lagligt i liknande fall. Det är nog bara att acceptera att lagen säger så. Dock tror jag det blir ganska svåra fall att utreda om det händer.

Jag tror också att fler här på tråden kanske har en kunskap om jakt och jakthundar även om inte du tror det, åsikterna skiljer sig dock stort.
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Om hunden dödat höns och blir skjuten i direkt anknytning till detta, så lär den ha hösnblod, dun etc. i munhållan/tänderna och kanske till och med i svalg/magsäck och då är det ju ställt utom alla tvivel att hunden attackerat hönsen.

Sedan finns ju även spåren av hundens härjningar, som man kan dokumentera etc.

Jag tror dock att de allra flesta i en sådan situation inte gärna skjuter hunden, men självklart ska de ha full upprättelse på alla sätt och vis!
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Om du ska ta dig själv på orden så bör du alltså stänga in dina får/lamm eftersom ett stängsel aldrig garanterar den säkerhet för dina egna djur som du hävdar att man ska ha.

En jakthund som avviker från jakt i skogen och söker sig till bebyggelse och jagar tamdjur är för mig ingen bra jakthund, men jag vill åter igen poängtera att det inte är fel i huvudet på hunden.

Men din inställning till att man ska behöva skydda sina djur på sin egen gård för att en jakthund helt normalt kan avvika från sin jaktuppgift och gå på och slakta tamdjur, att TS för skylla sig själv i princip, ja det är den jag blir förbryllad och upprörd över.

Sedan får du faktiskt se skillnad på vilda rovdjur och Hund.

Går en jakthund in och biter ihjäl fåren får du inte några pengar från staten och tråden handlar ju faktiskt om just jakthundar som avviker från jakten till förmån för att jaga tamdjur och inte om vilda rovdjur som tar tamdjur..
 
Senast ändrad:
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Jag hör till de som accepterar ett rovdjursangrepp på ett helt annat sätt än ett jakthundsangrepp eller angrepp av hund överhuvudaget.

Det beror på att vi ska ha rovdjur i naturen,och rovdjur är inte uppfostrade att förstå skillnaden i föda och tar själv sin mat, sedan är de flesta naturligt skygga och avstår att gå fram dagtid intill byggnader.( och är de inte det så blir de inte långlivade- alltid är det någon jägare som retar sig och skjuter dem)

En hund ska vara uppfostrad, den ska inte leta sin egen mat, den matas hemma, den är inte på samma sätt skygg för människor och byggnader, att som du faktiskt tycka att det är OK och något man får räkna med som djurägare att man kan bli av med djur för att du som jakthundhållare misslyckats med uppfostran är för mig så jävla oseröst det kan bli, både som jägare och hundhållare.

Olyckor kan alltid ske, men vet man om att hunden inte är ren och tar tamdjur, då är det adjöss för den hunden i jaktsammanhang, det trodde jag alla jägare hade som policy, men se man lär sig alltid något nytt.:mad:
Bra skrivet!


Jag tycker inte heller en hund ska avlivas för att den tagit ett par hönor.
Däremot om jag kommer ut och ser en hund löpa amok bland våra hönor, dödar dem en efter en, eller biter efter hästarna tex, och jag inte får tag på den, vad ska jag göra? Det enda jag kan göra för att freda mina djur är att skjuta.
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Varför då för att jag anser att man är ansvarig för sina djur oavsett om det är en jakthund eller en höna??

eller att jag inte anser att man ska skjuta en jakthund som har vid 2 tillfällen dödat några hönor??

Eftersom du återkommer till detta ständigt i tråden undrar jag vem som har sagt att hunden skall skjutas!?
Däremot anser jag att den har visat sig vara, inte bara olämplig utan även olaglig att ha lös och därigenom även olämplig för de flesta typer av jakt.

ja vad bra att du drog upp fåren!!! jag som djurägare är ansvarig för att mina djur lever säkert dvs blir de angripna av rovdjur så är det MITT ANSVAR O SKYLDIGHET att sätta upp ett stängsel som hindrar rovdjuren. Gör jag inte det månar jag inte om mina djur o får dessutom inte nån ersättning från staten som i detta fall är djurägare.

Du skriver själv om ditt ansvar för att skydda dina tamdjur mot rovdjur, men hur skyddar du dina lamm från lösspringande hundar?

Ett rovdjur är i jämförelse mot en tamhund ganska lätt att skydda sina tamdjur från.
Ett rovdjur undviker bebyggelse och är skyggt samt tar inga onödiga risker. En tamhund är van vid både bebyggelse och männinskor och kan även i fullt dagsljus bryta sig in /gräva sig under en inhägnad eller angripa lösa tamdjur fast människor är nära, så gör inte friska rovdjur.

Så med din argumentaton hur skyddar du dina lamm så att du är 100 % säker på att en lösspringande hund inte ger sig på dem, håller du dem instängda dygnet runt bakom låsta dörrar!?

Att du får ersättning från staten för rovdjursangrepp är för att staten ( dvs folket ) klart och tydligt vill ha rovdjur i vår fauna ( till skillnad från många jägare) och att man vet att rovdjur jagar och dödar för sin överlevnad.

Att staten inte ersätter angrepp från tamhundar beror på att man inte anser att det är acceptabelt ( och därför även har lagstiftat om att hundar som biter tamboskap inte får vara lösa) samt att, om det ändå händer skall ägaren ersätta skadan fullt ut samt aldrig mer ha hunden lös.

Ytterligare en sak som är viktig att komma ihåg är att den ersättning man som skadeliden har rätt till är bara för den ekonomiska skadan dvs djurens värde (eller i vissa fall vård).
För lidandet för det utsatta djuret samt det känslomässiga trauma för både djur och ägare är man inte ersättningsberättigad.

Din nochalanta inställning till det onödiga lidandet som hönorna och ägaren blivit utsatt för är beklämmande, och föga förvånande för någon som själv har djur, lite empati för de utsatta hade nog inte skadat.

Till TS. Utöver den ersättning du har rätt till ( och skall kräva av ägaren ) kan du ha rätt till ersättning för veterinärvård för skadade hönor trots att vården är långt dyrare än värdet på hönorna.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 171
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Har ju som en del säkert sett en vavva-valp. Han är 4 månader och jag har haft honom i en. Han brukar anpassa sig snabbt & bra till nya...
Svar
7
· Visningar
1 135
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp