Bukefalos 28 år!

Jargong på arbetsplats (Utbruten från Dejtingtråden 26!)

Jag var själv ny för inte alls längesedan. Det var ett helt annat klimat när jag började, allt det här kom när chefen och kollegorna märkte att jag var okej med jargongen. De var otroligt måna om mig den första tiden och det var först när jag själv började skämta lite grövre som de släppte på fasaden. Innan dess var det liksom inte tal om runktips vid lunchbordet :)
Och vad händer när nästa anställning kommer?
 
Jag var själv ny för inte alls längesedan. Det var ett helt annat klimat när jag började, allt det här kom när chefen och kollegorna märkte att jag var okej med jargongen. De var otroligt måna om mig den första tiden och det var först när jag själv började skämta lite grövre som de släppte på fasaden. Innan dess var det liksom inte tal om runktips vid lunchbordet :)

Jag är övertygad om att den typen av arbetsklimat syns och märks. Det handlar ju om en attityd och en människosyn tycker jag.
 
Nu nej med det gäng ni är. Så om någon ny börjar, ni er då eller ska den ta skiten?
Vi ska rekrytera igen inom kort men det lutar åt en kille som jag känner sen innan. Han kommer inte ha några bekymmer med att komma in i vår grupp, precis som den är idag.
 
Tror du/ni ja.
Det var ungefär det första en i vår grupp också sa när konsulten kom till oss.

En kik på avsnittet från brandstationen i tv-serien jag nämnde tidigare kanske hade öppnat ögonen lite.
Jag är övertygad om att jag känner mina kollegor bättre än någon som sitter och gissar på ett internetforum :)
 
Jag är mamma till en tonåring och har sen dag ett jobbat på att fostra en person som ska respektera människor, oavsett kön, härkomst, yrke osv. När han har snappat upp dumma ord eller jargonger från skolan så har jag rättat och förklarat. Han ska ju bli en av de i en ny generation och tid.

Han är nu bara ett par år ifrån praktik och snart arbetslivet. Fy f*n om han hamnar på en sån arbetsplats.
 
@Zinfernia Fast det är ju inte bara DIN arbetsgrupp som är problemet, det är att den sortens språk och uppförande accepteras i yrkeslivet överhuvudtaget. Som yrkeskår och representant har man ett visst ansvar tycker jag.
Man kan vara hur rå och könsdiskriminerande och skitstövlig och barnslig man vill privat (det kan ingen göra någonting åt) men på arbetsplatsen har man visst ansvar över sna medarbetares arbetsplats oavsett hur väl man tycker att man känner varandra. Det handlar dessutom om att representera företaget.
Hade jag till exempel gjort praktik eller whatever på ett företag och hört liknande kommentarer (oavsett om de var riktade åt mitt håll eller inte.) hade det gjort bedrövligt intryck!
 
Vi ska rekrytera igen inom kort men det lutar åt en kille som jag känner sen innan. Han kommer inte ha några bekymmer med att komma in i vår grupp, precis som den är idag.

Men varför vill ni inte utvecklas till en fräsch jargong. Jusst ordet utvecklas.
Kan ni inte ha kul utan att kalla varandra horungar mm?
Som redan varit uppe, det färgar av sig även utanför arbetet. Det är inte bara en jargong på jobbet.
 
I så fall är det upp till dem som känner sig obekväma att ta upp det till diskussion om det nu är ett så stort problem.

Nej.

Jag har haft ett jobb där sånt var okej, också inom byggbranschen. Jag blev ökänd, kontorets järnlady. Jag fick höra hur tråååkig jag var, saknade humor osv.
På min senaste arbetsplats skulle man bli av med jobbet för mindre, också byggbransch men med en code of conduct, etiskt råd och en fungerande arbetsmiljö. Det där är inte okej, någonstans. Hur ”tuff” du än är så kallar man inte folk för vad som helst.
 
Som jag sa tidigare, den där jargongen som beskrivs av TS är inget jag känner igen från vare sig mina tidigare arbetsplatser eller att det skulle vara specifikt "grabbigt", MEN!

Jag har ett sidokneg som security på ffa konserter, tv-inspelningar, festivaler etc, men också inom samma företag som publikvärd på fotbollsmatcher. Jag har gjort ett antal fotbollsmatcher men numer tackar jag nej till att jobba på fotbollen. Jag häpnat varje gång jag jobbat på sån, och det gäller nu alla typer av matcher jag jobbat vid, från allsvenskan till stora UEFA-matcher på friends arena.
SPRÅKET! Det är män, det är kvinnor, de har BARN med sig och de står på sin del av läktaren och skanderar i grupp och som individer- "JÄVLA FITTA!" "DOMARJÄVEL" "HORUNGAR" och mer . Somliga fans har dessa uttryck även i sina ramsor de sjunger.
JAG står inte ut med den neandertalarkulturen som jag hör på fotbollsmatcher. Det är människor från alla typer av socioekonomiska bakgrunder, det är män, det är kvinnor och det sker helt skamlöst öppet och antar jag 'bara är så' när man går på fotbollsmatch? Jag har aldrig gått på en riktig och stor fotbollsmatch innan jag började med det här extrakneget, men jan inte påminna mig om att jag hört liknande när jag ett fåtal gånger varit på fotbollsmatch bakom macken med mina tjejer när de gick i skolan.

Att höra det språkbruket/jargongen på en arbetsplats vore för mig helt vansinnigt galet och det skulle vara ett BIG arbetsmijöproblem som jag näver bäver skulle acceptera.
 
Mina närmsta kollegor är män allihopa och de gillar att retas och skoja. Jag gillar dem och skojar lite med dem tillbaka. Men de har inte använt sådant språk, och jag litar på att de vet nog för att känna till var gränserna går. De respekterar mig.
Jag erkänner dock att om de skulle någon dag använda ett sådant språk så skulle jag nog inte våga gå/säga direkt till den skyldige utan efter största tveksamhet eventuellt gå till chefen. Och det i en arbetsmiljö som skulle mycket tydligt inte acceptera sådant språk och skulle troligen tas mycket allvarligt. I en sämre miljö så skulle det säkert vara ännu svårare.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 591
Senast: Bortglömd
·
Skola & Jobb För att göra en lång historia kort. Jobbade tidigare på ett ställe men bytte jobb, något som jag ångrar idag. Hur som helst försöker...
2
Svar
28
· Visningar
5 496
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
4 119
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 006
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Presentation och frågor 💖🦄
  • Föl 2020
  • Insektsspray

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp