Bukefalos 28 år!

Jobb vs familjetid - råd behövs!

Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Ja, parchita är lite ute på det spår jag försökte få fram, men jag är väldigt dålig på att kommunicera det jag vill säga.

Vad jag reagerade på var Petruskas kommentar om att man tar bort middagssovandet för att man vill ha egentid på kvällen. Det är precis den kritik som framförts mot mig som gjort detta, och som även har diskuterats bakom ryggen på mig. Jag ville veta om hon verkligen hade frågat varför de tog bort sovpasset, för det är lätt att dra sådana slutsatser, men i vårt fall är det helt andra orsaker. Jag hade mycket väl kunnat svara precis så som de hon frågat svarade, för jag är så evinnerligt trött på att försvara mina val för andra.

Jag gör det för min son. På veckorna sover han 20-07 plus 45 min på dagis. fre-sön när han är ledig sover han ungefär 19-07.30.

Vi jobbar båda heltid och försöker minimera dagistiden, men trots att jag vill satsa på jobbet (min första riktiga tillsvidareanställning nånsin) så letar jag ständigt sätt att få mer tid att umgås med mitt barn. Bla genom att vi varannan vecka är lediga med honom på fredagar. Dock vill jag inte att min egoistiska önskan (även om jag tycker att man får vara egoistisk i många situationer) om mer tid med honom ska möjliggöras genom att låta honom gå med sömnbrist för jämnan.

Han har alltid sovit skitdåligt och varit svår att få att somna och läggningarna har varit pina. Jag har själv sömnbrist sen över 2 år tillbaka pga detta och nu har vi äntligen hittat ett sätt där det inte blir bråk vid läggning och som ger mer sömn åt honom och mindre uppvak under sömnperioden. Det kan inte vara annat än rätt. Då orkar jag också jobba och vara mamma.

En timme egentid på kvällen är ett plus, men jag hade gärna tagit en timme med honom också.

Att ta bort middagssömn på ett barn som behöver det, det tycker jag inte är ok, men om ett barn är märkbart gladare och piggare av mer sammanhängande nattsömn så tycker jag att man ska köra på.

Dessutom tycker jag visst att man kan få önska sig en timme egentid innan sänggång för att göra lite egna saker och varva ner. Likväl som att man hellre vill lägga den timmen tillsammans med sitt barn.
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Att ta bort middagssömn på ett barn som behöver det, det tycker jag inte är ok, men om ett barn är märkbart gladare och piggare av mer sammanhängande nattsömn så tycker jag att man ska köra på.

Dessutom tycker jag visst att man kan få önska sig en timme egentid innan sänggång för att göra lite egna saker och varva ner. Likväl som att man hellre vill lägga den timmen tillsammans med sitt barn.
Jag, förvisso relativt barnlös, håller fullkomligt med :)
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Du får en +1 för ditt inlägg och jag håller med dig.

Jag skäms inte över att säga att jag tycker det är ganska skönt med lite "egen tid" på kvällarna tillsammans med sambon.
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Jag skäms inte över att säga att jag tycker det är ganska skönt med lite "egen tid" på kvällarna tillsammans med sambon.


Min spontana tanke när jag läste det där tänkte jag att det är synd att inte fler skapar mer "vuxentid" så kanske fler relationer med småbarn kunde överleva?
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Ja vuxentid hade varit en bättre benämning.

Jag har givetvis aldrig låtit dottern vara trött på dagarna för att få henne i säng tidigt på kvällen, hon har varit bra på att reglera sin sömn själv och vill hon vila en stund på dagen så får hon givetvis det. Men jag ska inte sticka under stolen med att jag tycker att det är rätt skönt att också få någon timme eller två på kvällen, denna vuxentid hade vi inte kunnat ha på morgonen eftersom vi inte är så pigga på att få sova runt 23.00 och kliva upp innan 6.00 ;)
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Ja vuxentid hade varit en bättre benämning.

Jag har givetvis aldrig låtit dottern vara trött på dagarna för att få henne i säng tidigt på kvällen, hon har varit bra på att reglera sin sömn själv och vill hon vila en stund på dagen så får hon givetvis det. Men jag ska inte sticka under stolen med att jag tycker att det är rätt skönt att också få någon timme eller två på kvällen, denna vuxentid hade vi inte kunnat ha på morgonen eftersom vi inte är så pigga på att få sova runt 23.00 och kliva upp innan 6.00 ;)

Nej, jag gissar att de flesta par har sin kvalitetstid med sex och småprat under kvällstid och inte tidiga mornar, men vad vet jag.
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Min spontana tanke när jag läste det där tänkte jag att det är synd att inte fler skapar mer "vuxentid" så kanske fler relationer med småbarn kunde överleva?

Vuxentiden tycker jag är lättare att få till, det går ju utmärkt att småprata även när barnet är vaket. Det är just egentiden jag kan sakna - de kvällar vårt barn somnar innan oss så är vi normalt extremt osociala den timme som återstår, då vill bägge bara vara ifred, kunna göra vad man själv vill utan att ta hänsyn till nåt annan. Sitta framför datorn utan att nån vill vara med och trycka på tangentbordet, såna saker.

Får vi inte den tiden alls slutar det med att vi "stjäl" den tiden ändå, typ att min man låser in sig på toa en halvtimme på helgerna, eller att jag sitter kvar på jobbet en stund efter att jag jobbat klart för att få vara ledig en stund. Vi har iofs rätt stort behov av tid för oss själva bägge två.
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Jag har också behov av egentid - och jag är så ovanlig att jag ofta går upp vid 6 på morgonen på lördagarna för att få 1-2 timmar själv. Dricker kaffe, surfar, TV, kanske pysslar lite. Urskönt.
Kanske inte passar alla dock ;)

Jag har till 70% bestämt mig för att ta nya jobbet. Pratade med en ex-chef idag (privat, de var här på middag) och hon frågade väldigt rätt frågor. Så just nu känns det smart att byta :)
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Vuxentiden tycker jag är lättare att få till, det går ju utmärkt att småprata även när barnet är vaket. Det är just egentiden jag kan sakna - de kvällar vårt barn somnar innan oss så är vi normalt extremt osociala den timme som återstår, då vill bägge bara vara ifred, kunna göra vad man själv vill utan att ta hänsyn till nåt annan. Sitta framför datorn utan att nån vill vara med och trycka på tangentbordet, såna saker.

Får vi inte den tiden alls slutar det med att vi "stjäl" den tiden ändå, typ att min man låser in sig på toa en halvtimme på helgerna, eller att jag sitter kvar på jobbet en stund efter att jag jobbat klart för att få vara ledig en stund. Vi har iofs rätt stort behov av tid för oss själva bägge två.


Vissa får till det på ett smidigt sätt där barnet inte utgör något större störningsmoment, som i ditt fall, men tyvärr fungerar det ju inte så för alla.

Jag har bekanta som inte kan tala i telefon om de inte får vara ostörda, andra är så oberörda att det istället blir jag som får tacka för mig eftersom det är sådana bakgrundsljud pga deras ungar.
Vissa kan tydligen ha sex med sina småbarn i samma rum, andra skulle aldrig i livet kunna tänka sig det.

Exemplen är många.

Jag tänker att om man nu tillhör en av dessa som inte tycker att det är "så bara" är det nog viktigt att se till att man verkligen får den gemensamma samvaro/egentiden man behöver, som individ och som par =)
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Jag har till 70% bestämt mig för att ta nya jobbet. Pratade med en ex-chef idag (privat, de var här på middag) och hon frågade väldigt rätt frågor. Så just nu känns det smart att byta :)

Härligt! Jag tror på det nya och fräscha ;)
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Vuxentiden tycker jag är lättare att få till, det går ju utmärkt att småprata även när barnet är vaket.

Haha, tja, inte så mycket med vår 4åring närvarande i alla fall. När jag och sambon försöker prata lite när jag eller han kommer hem från jobbet så försöker han avbryta hela tiden. Alternativt säger "TYST, jag HÖR inte" om han tittar på barnprogram eller lyssnar på någon musik eller dylikt. ;)

Nåja, det är nog värst första timmen vid hemkomst, senare brukar han låta oss få prata med varandra.
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Det beror såklart på hur gammalt barnet är - jag menade med en ettochetthalvtåring, då är det inga jätteproblem att prata jobb t ex medan man äter. Med en fyraåring kanske det å andra sidan kan gå för sig att sitta vid datorn utan att genast få sällskap vid tangentbordet? I vilket fall varierar det rimligen vilka aktiviteter man kan få till i barnet sällskap beroende på hur gammalt barnet är.
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Det beror såklart på hur gammalt barnet är - jag menade med en ettochetthalvtåring, då är det inga jätteproblem att prata jobb t ex medan man äter. Med en fyraåring kanske det å andra sidan kan gå för sig att sitta vid datorn utan att genast få sällskap vid tangentbordet? I vilket fall varierar det rimligen vilka aktiviteter man kan få till i barnet sällskap beroende på hur gammalt barnet är.
Precis. När han var liten gick det bra att dösnacka tillsammans betydligt mer. Ja, 4åringen kan man sysselsätta med egen dator en stund så funkar det!;)
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Kl

Nej, nu har jag bestämt mig. Om det inte kommer några mysko överraskningar i nästa vecka när jag träffat HR så är jag inställd på att ta det nya jobbet!
Kommer bli asjobbigt att säga upp sig men det får jag ju inte ha som anledning att stanna :(.
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Kl

Nej, nu har jag bestämt mig. Om det inte kommer några mysko överraskningar i nästa vecka när jag träffat HR så är jag inställd på att ta det nya jobbet!
Kommer bli asjobbigt att säga upp sig men det får jag ju inte ha som anledning att stanna :(.


Grattis!
Inte deppa, nya utmaningar ska väl bli hur kul som helst :)
När vill de att du ska börja och hur lång uppsägning har du?
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

De vill att jag ska börja så snabbt det går, men jag har 3 månaders uppsägningstid - och den tiden behövs för överlämning så det lär inte bli tidigare.
Ni har varit underbara att älta med :love: Tack!!
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

De vill att jag ska börja så snabbt det går, men jag har 3 månaders uppsägningstid - och den tiden behövs för överlämning så det lär inte bli tidigare.
Ni har varit underbara att älta med :love: Tack!!

Åh vad kul!!! Grattis och lycka till!

Det gamla jobbet får nu möjlighet att också utvecklas, för vid varje nyrekrytering får man ju tänka till lite extra.

Jag hoppades att du skulle ta dig an nya utmaningen, så jag tänker att du gjort rätt val. Vad otroligt spännande!!

:love:
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Ett svar till alla också:

När jag säger lite barntid så innefattar det att jag oftast åker hemifrån strax efter att hon vaknat (kanske 20 minuter efter, någon dag i veckan åker jag innan hon vaknat). Maken lämnar på dagis. Jag hämtar henne 4 dagar i veckan kl 15.30. Sista dagen är jag hemma ca 18.00. Om jag har lite saker jag 'måste' slutföra på jobbet gör jag det under någon timme efter att barnet somnat. Det är den här mängden tid jag klassar som alldeles för lite.
Om jag tackar nej till erbjudandet och går vidare som planerat, skulle jag definitivt slippa den där sista timmen på kvällen. Å andra sidan är det förmodligen inte varje kväll.

När jag har ett såpass krävande jobb är jag rätt slut när jag hämtar henne, och bästa sättet att skaka av sig jobbet är kravlös lek och pyssel. Inte 'hemmaplikter'.

Det fetstilade skulle vara avgörande för mig. Kunde jag hämta den tiden nästan alla dar skulle jag lätt ta jobberbjudandet. Nu är det säkert redan klart, har inte läst klart tråden än, men ville komma med lite input ändå :-)
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Nu är det påskrivet och klart :love:
Spännande det ska bli!!
 

Liknande trådar

Småbarn Alltså, ni med små barn, där båda jobbar; hur fördelar ni er tid? Jag håller på att bryta ihop känns det som, fast jag har bra jobb...
2
Svar
27
· Visningar
2 532
Senast: Adorno
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 445
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp