Bukefalos 28 år!

Jobb vs familjetid - råd behövs!

Mitten

Trådstartare
Ja, jag har väl dagens i-landsproblem de luxe... jag byter jobb på tisdag. Båda är bra jobb, välbetalda och roliga, skall tilläggas.
Men i fredags kom mitt nuvarande jobb med ett nytt förslag (de vill gärna ha kvar mig, vilket är smickrande, men jag har sagt upp mig pga orimlig arbetsbörda, grupp som inte fungerar mm) - de ger mig ett erbjudande om en hög position och en roll som är väldigt lockande. Det skulle innebära en betydande löneökning också.

Jag vet att det är lite av en once-in-a-lifetime-chans, jag går uppåt 3-4 snäpp på ett bräde. Samtidigt så slutade jag ju just för att jag prioriterar min man och dotter istället...

Så, om jag nu skall överväga det här (måste svara på måndag redan!!) så måste jag se till att den tid jag spenderar hemma är tid med min dotter. Jag försöker tänka ut hur jag skulle sno ihop det rent praktiskt. Just nu så har vi matkasse varannan vecka, där delar av maten är färdiglagad (men inte halvfabrikat). Matkomfort. Det gör att vardagsmaten tar max 15 minuter att fixa. (=mer tid med familjen). Jag söker nu efter fler sätt som man kan maximera familjetiden den tid man är hemma.
Jag funderar på städhjälp - jag vet de som har en städare/städerska som kommer hem till en typ en hel dag varannan vecka och jobbar i 7 timmar, och gör allt det där jag gärna slipper - plockar undan, städar, stryker, dammsuger. Det låter ju bra!

Vad finns det mer man kan göra för att helt krasst 'köpa' sig tid med sin familj?

Jag skall väl tillägga att jag och min make delar på allt så mycket det går, min dotter har verkligen två föräldrar. Men maken har ett jobb som innebär att det är svårt att jobba deltid, och mitt nya jobb skulle göra det i princip omöjligt för mig också att gå ner i tid (mer än någon kort period). Vi jobbar heltid båda två redan idag.
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

i och med att du ligger i ett bra förhandlingsläge

så varför inte satsa på att en dag i veckan vara hemma med dottern i fall du har föräldrar dagar kvar och ha den där kvalitetstiden med henne :confused:
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Hur stor skulle skillnaden i tid bli jamfort med idag? Mer, eller samma? Nar du kommer hogre upp i foretaget, blir det lattare eller samma att ta ledigt pa ett mer flexibelt satt an om du vore "vanlig anstalld"? Vad sager magkanslan, vill du garna ha jobbet (jag domer inte, min man har ett hogt uppsatt jobb och jobbar mkt men pusslar for att fa mer familjetid).

Stadhjalp ar bra, och tradgardshjalp om ni har tradgard. Lej bort allting som stjal familjetid t.ex. renoveringar hemma, pyssel med bilen etc.
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Tycker du ska ta chansen! Även om jag personligen tycker att det är fult av företagen att locka med bättre position och högre lön när man väl sagt upp sig. :grin: Men det verkar tyvärr vara väldigt vanligt förekommande och det är klart att det är smickrande.

Köp städhjälp varje vecka, kanske storstädning inkl allt varannan gång och en lättare städning varannan gång. Ta hem matkasse varje vecka och du spar en hel del tid.

Lycka till!! :idea:
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Oj vad olika vi är som personer, men jag skulle inte för vilken lön i världen välja ett jobb där jag får svårt med tid med familjen.

Och är inte matlagning och städning ett jättebra sätt att umgås med familjen? :confused:
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Oj vad olika vi är som personer, men jag skulle inte för vilken lön i världen välja ett jobb där jag får svårt med tid med familjen.

Och är inte matlagning och städning ett jättebra sätt att umgås med familjen? :confused:

Nej varken matlagning och städning kvalificerar sig som jättebra sätt att umgås med familjen ( barnen ) i min värld. Om jag får välja mellan att umgås med min dotter och göra något mysigt tillsammans som jag vet att hon uppskattar så är inte städning det första jag tänker på.

Vad jag förstår så är det är inte bara lönen utan det utvecklande jobbet som Mitten diskuterar kring, där hon försöker förenkla alla måsten hemma så att tiden hemma = barntid i större utsträckning
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Grattis till jobberbjudandet!! Jag rycker du har bra idéer om hur ni kan minska på hemarbetet. Du kan inte förhandla dig till att få jobba 80 procent (och alltså vara tjänstledig på 20) nu när de så gärna vill ha dig kvar? Antinen kan du ju vara FL en dag, om du har dagar kvar, eller så kanske den nya, högre lönen nästan kompenserar för skillnaden mellan 80 proc och heltid?

En liten fråga som inte hör hit egentligen, men vad säger de på det nya jobbet om du ringer på månadag och säger att du inte börjar på tisdag, som bestämt?

Lycka till :)!
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Köp städhjälp, och lägg inga möten sent på eftermiddagarna om det kan undvikas, se till att kunna jobba hemifrån vid behov, och satsa på ett ordentligt kliv uppåt i karriären.
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Stort grattis till jobberbjudandet! :laugh: Har du någon möjlighet att deala till dig t ex någon extra semestervecka per år? Friskvårdstimme på jobbtid, så att inte eventuell träning behöver göras på fritiden? Matkasse låter utmärkt, går det att komplettera med att slippa storhandling genom att få maten hemskickad? Vad gäller städhjälpen skulle inte jag satsa på en heldag varannan vecka om de ska göra "vardagsplock". Dvs röja undan, stryka och sånt till skillnad från storstädning. Hellre då 2-2.5 timme två gånger i veckan för löpande fix. Vi har varannanveckasstädning och då blir det rent och fint och storstädat, men de skulle behöva komma mycket tätare för att det skulle kännas som avlastning i vardagen.
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

En sak som jag har konstaterat är att det är omöjligt att bägge parter satsar på jobbet samtidigt, det går inte, det ger bara en massa stress och irritation när man känner att det inte funkar helt hundra på hemmaplan. Jag skulle ta jobbet på villkoret att jag och min man kunde komma överens om att under de närmaste 1-2 åren är det min karriär som ska prioriteras och att man utvärderar om det överhuvudtaget funkar om typ ett halvår. Inte det att han ska säga upp sig men att han är beredd att gå i lite lägre speed och ta huvudansvaret tex vid sjukdom, apt, stängt på förskolan, ledigt i mellandagarna, föräldraledigt på sommaren, etc. Sen måste du ju så klart vara beredd att ge honom samma möjlighet i perioden därefter och då är du förhoppningsvis varm i kläderna på nya jobbet och kan göra bedömningen vad som funkar eller inte. Man kan ju som nån var inne på ovan gå ner till 80% och ta typ fredagar hemma, det har jag testat och det måste vara betydligt lättare än att försöka göra varje dag lite kortare.

Vad det gäller hushållet så är det knepigt. Vi har städhjälp 4-5 timmar varannan vecka och jag tycker förvisso att det är super att få det ordentligt rent men det avlastar inte jättemycket ändå. Jag vet flera som haft matkassar som slutat med det eftersom det alltid blev en massa mat över som barnen inte gillade eller de inte hann med att laga. Den absolut bästa avlastningen är nog egentligen om nån släkting kan hämta dottern två dagar i veckan efter dagis så att du/ni kan jobba undan de kvällarna och sen komma tidigare de andra dagarna. Mina svärföräldrar hämtar en dag i veckan och lagar mat hemma hos oss och det är otroligt skönt. Matkassar och städning hjälper bara marginellt, allt sånt ska ju också administreras, bokas, ordna nycklar och fixas med vilket i sig kan vara ett stressmoment.
 
Senast ändrad:
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Nej varken matlagning och städning kvalificerar sig som jättebra sätt att umgås med familjen ( barnen ) i min värld. Om jag får välja mellan att umgås med min dotter och göra något mysigt tillsammans som jag vet att hon uppskattar så är inte städning det första jag tänker på.

Men det är ju därför de får vara med vid matlagning och städning :idea:
Bra musik på stereon och så turas man om. Leksakerna leker man in i sina lådor. Dammsugaren kan vara allt möjligt, man kan t.ex. vara ett gäng brandmän, nu har ju vi en 7½m slang men den drar vi runt på alla 4a å släcker bränder :D

Plocka i/ur diskmaskinen är ett barn i stl. 1 år perfekt så man själv slipper böjja på sig hela tiden. Och i alla fall min 3 åring blir jätte stolt när han får blanda sås eller bära fram bestik. Sen ökar man ju "svårighetsgraden" "hämta den röda, ta 5 knivar osv" mkt roligare än att sitta framför något dataspel.
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Vad det gäller hushållet så är det knepigt. Vi har städhjälp 4-5 timmar varannan vecka och jag tycker förvisso att det är super att få det ordentligt rent men det avlastar inte jättemycket ändå.

Jag lägger 5-10 min om dagen och ca 2 timmar på fredagar (för att slippa storstädning på helgen) och vi håller vårt hem så rent att besök när som helst ska kunna komma hem hos oss.´
Matlagning på vardagar kan jag lätt få ner till 10 minuter. Men på helgerna brukar vi lägga 5-6 timmar :D
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Oj vad olika vi är som personer, men jag skulle inte för vilken lön i världen välja ett jobb där jag får svårt med tid med familjen.

Jag sa ju UPP mig just för att jag kände att jag jobbade för mycket. Jag går upp en timme innan övriga familjen och jobbar lite, jag jobbar ofta en stund när dottern lagt sig. Jag prioriterar min familj väldigt mycket, men jag värdesätter också mitt jobb som är väldigt roligt och utvecklande.

Förmodligen kommer det här nya erbjudandet innebära att jag inte alls jobbar fler timmar, det är ju ett vanligt heltidsjobb. Men får räkna med att vara lite tillgänglig även vid semester, sjukdom och VAB dock. Men det är jag redan nu.
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Stort grattis till jobberbjudandet! :laugh: Har du någon möjlighet att deala till dig t ex någon extra semestervecka per år? Friskvårdstimme på jobbtid, så att inte eventuell träning behöver göras på fritiden? Matkasse låter utmärkt, går det att komplettera med att slippa storhandling genom att få maten hemskickad? Vad gäller städhjälpen skulle inte jag satsa på en heldag varannan vecka om de ska göra "vardagsplock". Dvs röja undan, stryka och sånt till skillnad från storstädning. Hellre då 2-2.5 timme två gånger i veckan för löpande fix. Vi har varannanveckasstädning och då blir det rent och fint och storstädat, men de skulle behöva komma mycket tätare för att det skulle kännas som avlastning i vardagen.

Angående arbetstidsförkortning går det tyvärr inte, jag har varit inne på det också men det fungerar inte med det här jobbet som mycket handlar om att bygga upp en ny verksamhet. Inte under de närmsta åren iallafall. Och maken har också svårt att gå ner i tid pga att han är konsult och blir svårsåld då.
En extra semestervecka har jag redan.

Bra input med städningen, så är det kanske... jag tycker mest det är svårt att släppa in någon, men man vänjer sig väl :).
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Nej varken matlagning och städning kvalificerar sig som jättebra sätt att umgås med familjen ( barnen ) i min värld. Om jag får välja mellan att umgås med min dotter och göra något mysigt tillsammans som jag vet att hon uppskattar så är inte städning det första jag tänker på.

Vad jag förstår så är det är inte bara lönen utan det utvecklande jobbet som Mitten diskuterar kring, där hon försöker förenkla alla måsten hemma så att tiden hemma = barntid i större utsträckning

Såhär tänker ju jag med. Visst, dottern drar runt dammsugaren. Och plockar ur diskmaskinen och vispar pannkakssmet. Men jag leker hellre med lego eller busar i snön eller är i lekstugan, där jag inte har en 'dold agenda', det vill säga där det inte innefattar en massa måsten som måste bli gjorda. Typ om dottern lessnar och springer iväg vill jag hänga på, inte säga 'nej men nu har ju jag varma saker på spisen'. Samtidigt vill jag INTE ha makaroner varje dag, utan mer lagad mat - och kan jag få hjälp med delar av det mha matkomfort är det ju jättebra.
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Ett svar till alla också:

När jag säger lite barntid så innefattar det att jag oftast åker hemifrån strax efter att hon vaknat (kanske 20 minuter efter, någon dag i veckan åker jag innan hon vaknat). Maken lämnar på dagis. Jag hämtar henne 4 dagar i veckan kl 15.30. Sista dagen är jag hemma ca 18.00. Om jag har lite saker jag 'måste' slutföra på jobbet gör jag det under någon timme efter att barnet somnat. Det är den här mängden tid jag klassar som alldeles för lite.
Om jag tackar nej till erbjudandet och går vidare som planerat, skulle jag definitivt slippa den där sista timmen på kvällen. Å andra sidan är det förmodligen inte varje kväll.

När jag har ett såpass krävande jobb är jag rätt slut när jag hämtar henne, och bästa sättet att skaka av sig jobbet är kravlös lek och pyssel. Inte 'hemmaplikter'.
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Hur stor skulle skillnaden i tid bli jamfort med idag? Mer, eller samma? Nar du kommer hogre upp i foretaget, blir det lattare eller samma att ta ledigt pa ett mer flexibelt satt an om du vore "vanlig anstalld"? Vad sager magkanslan, vill du garna ha jobbet (jag domer inte, min man har ett hogt uppsatt jobb och jobbar mkt men pusslar for att fa mer familjetid).

Stadhjalp ar bra, och tradgardshjalp om ni har tradgard. Lej bort allting som stjal familjetid t.ex. renoveringar hemma, pyssel med bilen etc.

Tiden kommer egentligen att bli som den är nu (men det var ju en av anledningarna till att jag sa upp mig ;)).

Och jag tänker som så, får man en massa extra pengar för det här har man ju råd att köpa sig fri från andra måsten så att lektiden borde bli ungefär den samma :).

Flexibelt är alla jobben som är aktuella, jag kan jobba hemifrån ibland (om jag inte har möten, men de går ju att styra om), jag kan flexa, jobba ikapp på helgen, jobba från 6 på morgonen och gå hem 14 om jag vill. Och det gäller som sagt allihopa.
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Den absolut bästa avlastningen är nog egentligen om nån släkting kan hämta dottern två dagar i veckan efter dagis så att du/ni kan jobba undan de kvällarna och sen komma tidigare de andra dagarna. Mina svärföräldrar hämtar en dag i veckan och lagar mat hemma hos oss och det är otroligt skönt. Matkassar och städning hjälper bara marginellt, allt sånt ska ju också administreras, bokas, ordna nycklar och fixas med vilket i sig kan vara ett stressmoment.

Jag håller med om mycket du skriver och nu har vi svärföräldrarna som hämtar dottern en dag i veckan, då får hon gå hem 14 dessutom, det är en jättehjälp.
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Det verkar helt enkelt som att du måste bestämma dig för om du vill satsa på karriären eller familjen just nu? Iom att du inte kan gå ned i arbetstid.

För att städhjälp ska märkas tidsmässigt bör de nog komma en gång i veckan och städa/tvätta/bädda rent så du bara behöver plocka ihop småsaker emellanåt. Maten tar ju tid, det går inte att komma ifrån, men enklare maträtter på vardagarna som går snabbare att laga och som inte ger så mkt disk att fixa/plocka undan, sedan vet jag inte hur pass mkt pengar ni har men hushållerska går ju också att "köpa". Det är väl det i "vardagssaker" som tar upp mest tid och som man kan köpa sig till.

Sedan är det ju tyvärr så att vardagen ser lite trist ut för de flesta... Att kunna hämta barnet redan 15.30 hade nog varit lyx för många.
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

En liten fråga som inte hör hit egentligen, men vad säger de på det nya jobbet om du ringer på månadag och säger att du inte börjar på tisdag, som bestämt?

Lycka till :)!

Min fundering var också så :). Helt enkelt så kommer min chef att köpa ut mig, dvs. betala det andra jobbet 3 månadslöner för mig.
 

Liknande trådar

Småbarn Alltså, ni med små barn, där båda jobbar; hur fördelar ni er tid? Jag håller på att bryta ihop känns det som, fast jag har bra jobb...
2
Svar
27
· Visningar
2 529
Senast: Adorno
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 434
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp