Bukefalos 28 år!

Jobba i ett stall?!

Ämelie

Trådstartare
Har funderat en del på vad jag vill göra nästa år då jag går ut gymnasiet. Något som jag verkligen vill prova på är att jobba i ett stall, det kan vara tävlingsstall, försäljningsstall eller likande. Man har ju hört en del skräck historier :eek: , finns det kanske någon på buke som provat på? hur tyckte du att det gick? Kravet på stallet där jag vill jobba är att jag ska få rida gärna 10 hästar om dagen :D nämen, jag vill få rida mycket iallafall.Jag är rätt målmedventen och vill utvecklas som ryttare så jag kan ta mig upp i sverigetoppen nån dag, vill iaf prova och se om det går ;) Så jag vill komma på ett ställe där det finns bra träningsmöjligheter också, och gärna ta med egen häst.

Fler frågor:
Vad ska man tänka på då man söker? Man vill ju inte bli lurad!
Vad brukar lönen ligga på? om man har ett praktikjobb, vanlig jobb? vilket är att föredra?
Brukar det bli för mycket jobb om man tar med sig en egen häst?

Det är ju ett helt år kvar, men vill gärna veta lite mer, så berätta om alla erfarenheter ni har! :bow:
/Emelie
 
Sv: Jobba i ett stall?!

Ta kontakt med facket.

Det du ska ha är ett riktigt anställningsavtal, VIT lön o.s.v
praktik får du via arbetsförmedlingen och då tjänar du ca 3.000:- månaden.

Hur mkt du ska ha i lön beror på hur mkt du kan, jag som är diplomerad hästskötare och har många års erfarenhet + gått hästhållning på gymnasiet ska ha ca 13.000 EFTER skatt.
 
Sv: Jobba i ett stall?!

OMG! Allvarligt, så mycket! :eek: Det är inte många som får det, efter skatt.... Vad är det för månadslön då? Mycket kvällar? Helger? Hur är det räknat?
 
Sv: Jobba i ett stall?!

Tack för ditt svar! Tanken är att jag ska jobba ett år eller två och sedan söka in på strömsholmshögskole utbildning om jag känner att det är något sånt jag vill jobba med. Är det bättre att ta praktikplats då, eller ska man söka "riktigt" jobb?
 
Sv: Jobba i ett stall?!

Nej, 40/h veckan arbete.

Anledningen att det är så dåligt betalt är att 75% av alla som jobbar med hästar accepterar en lön på mat, husrum och fickpengar.

Med övertid så blir det ju mkt mer, vet inte vad ersättningen ligger på, men om vi blir tvugna att jobba helg på mitt nuvarande jobb får vi 260kr/timmen med alla ersättningar och ob-tilläg.


Ämelie Om du tänker söka till strömsholm tror jag du behöver praktik på en HYN-godkänd anläggning. Allting står på www.ridsport.se där finns även en lista med alla HYN-godkända anläggningar.

En praktik är du ju där för att lära dig och det finns ingen krav på att du ska ha lön. Ett jobb därimot ska du ha lön.

Enligt kommunal (facket) som har hand om alla hästjobb så ska minimi-lönen vara 15.000:- före skatt, sen höjs det beroende på din utbildning och hur många års erfarenhet du har.


Sen är ju frågan hur beroende du är av pengar? Jag t.ex jobbar heltid nu och får ut mellan 13-15 tusen efter skatt, min sambo är nu arbetslös, vi har eget hus och massa djur. Nu kommer jag vara tvungen att sluta p.ga varslingar men just pga hus och familj kan jag inte jobba var som helst för vilken lön som helst.
Dom hästjobb jag blivit erbjuden har erbjudit mig mindre månadslön efter skatt än vad jag får ut i a-kassa efter skatt.
 
Sv: Jobba i ett stall?!

Vem har sagt att man SKA ha 13.000:- efter skatt? Är det inräknat ob eller? Jag får inte den lönen efter skatt vilket verkar konstigt, du vet ju vart jag jobbar ;)
 
Sv: Jobba i ett stall?!

Nej, vanlig arbetstid 40h i veckan, grundlön, det sa kommunal enköping tillmig för typ 2 år sen nu, men nu har dom ju höjt lönerna.

Vaddå? Har du mindre än 13.000 e. skatt? Jag trodde vi tjänade lika + att du jobber betydligt mer och har OB som inte jag har.
 
Sv: Jobba i ett stall?!

Jag har jobbat som hästskötare ca 1 år. Ansvarade för ca 8-11 hästar, föl, unghästar, hingstar och tävlingshästar i fälttävlan.

Jag red ca 1-3 hästar/dag förutom min egen, mockade, fodrade, ryktade, höll ordning i stallet, följde med på tävlingar/träningar osv, dvs allt som har med hästar att göra.

Vissa perioder var det lite för mkt att göra och vissa perioder väldigt slappt.

Jag fick 2 000kr/mån (svart), stallplats och foder till min häst, träningar, egen liten stuga och mat. Inga stora pengar men det var ju inte därför jag tog jobbet....

Jag ångrar absolut inte min tid som hästskötare, jag har utvecklats otroligt mkt som ryttare, fått mkt hjälp med ridningen, framför allt med hoppningen och terrängen, fått vänner för livet och bäst av allt....fått en ny häst som passar mig super.... :love:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jobba i ett stall?!

Vad roligt! Nu blir jag jätte sugen på att börja jobba på en gång :D
 
Sv: Jobba i ett stall?!

Jag har jobbat med hästar sedan jag gick ut gymnasiet (är 25 nu) inom alla hästsportbranscher.
*Liten ridskola inriktning dressyr för kost, logi och fickpengar. Fick rida en hel del och även hålla lite lektioner o.s.v. Lärde mig ganska mycket.
*Irland, galopp och fälttävlansstall med inridning och jakthästar. Fick kost, logi och 5000 kr i månaden. Lärde mig riktigt mycket och ångrar inte en dag att jag åkte dit, har du möjlighet, åk utomlands...
*Galoppstall i Sverige, lön enl. avtal.
*Travstall i Sverige, lön enl. avtal.

Tycker du ska vara NOGA med att tala om dina krav (att du vill rida och få lektioner). Dessutom, om du har egen häst med dig, måste du vara noga med att tala om från början att du inte vill slita ihjäl dig så du inte hinner med din egen häst på kvällen...
 
Sv: Jobba i ett stall?!

knapplån~

Jag har jobbat som hästskötare (svart) hos en rätt stor hoppryttare i Sverige, och det var pest kan jag tala om.
Hade hand om 16 hästar inklusive min egna, började klockan sju på morgonen, hade middag en timme sen red man till halv åtta på kvällen. Trivdes inte där, och min kropp klarade inte av att jobba så, så småningom lämnade jag det ;)

Som de andra har sagt: Sök ett vitt jobb med ordentlig lön!
 
Sv: Jobba i ett stall?!

vad för högskoleutbildning har du tänkt söka?
hippologen?
 
Sv: Jobba i ett stall?!

Tycker som Cambrie, åk utomlands och jobba! Generellt mycket bättre villkor där. Finns alltför många oseriösa arbetsgivare i sverige.
 
Sv: Jobba i ett stall?!

Du ska absolut inte ta ett svart jobb, du har inga som helst försäkringar om det skulle hända något dessutom så har du inte rätt till a-kassa senare om du blir arbetslös.

Dessutom för ett vitt jobb finns det lagar & regler, ett svart kan du få jobba 24/7 om dom säger det.

Istället för att jobba svart för 2.000:- försök få praktik genom arbetsfömedlingen där istället, då har du försäkring o.s.v, säg att du blir trampad när du lastar en häst, du får ingen ersättning alls även fast du går och har ont i flera år.
 
Sv: Jobba i ett stall?!

Jag förstår inte hur de kan säga att man ska få 13.000:- efter skatt. Lön är lön, dvs inte vad man får ut efter skatt. Finns det någon hemsida eller liknande som du kan hänvisa till?
 
Sv: Jobba i ett stall?!

Det nya avtalet

Lägsta lönen för anställda som fyllt 19 år höjs 2005 till lägst 13 400 kronor och från 2006 till lägst 13 800 kronor. För dem som har yrkesgymnasial utbildning och ett års yrkeserfarenhet höjs lägsta lönen år 2006 till lägst 15 000 kronor.

Samtliga höjningar sker den 1 april.
 
Sv: Jobba i ett stall?!

Cockney skrev:
vad för högskoleutbildning har du tänkt söka?
hippologen?

Kanske hippologen, kanske någon annan, kanske ingen alls... men saken är den att jag vill prova jobba med hästar och se om det är något för mig och efter det bestämma lite närmare vad jag vill göra. Men jag vill kunna ha möjlihet att söka till hippologen efter jag jobbat. :)
 
Sv: Jobba i ett stall?!

paxmojo skrev:
Tycker som Cambrie, åk utomlands och jobba! Generellt mycket bättre villkor där. Finns alltför många oseriösa arbetsgivare i sverige.

Ursch, jag skulle bara vilja hem till Sverige! Kan inte prata något annat språk än Svenka, jag är KASS på engelska! :(
 
Sv: Jobba i ett stall?!

Desto större anledning att åka utomlands... Speciellt om du håller på med hoppning/fälttävlan går det nog inte att få mkt bättre ridutbildning än du får hos toppryttare på Irland eller i England (alternativt Tyskland)... Jag hade nästan IG i Engelska i gymnasiet, men språket kommer man in i, det är minsta problemet... Den erfarenheten jag har av utlandsarbete (känner en hel del som jobbat på Irland) är att de fått rida mycket... Och vem har sagt att du behöver stanna för alltid? Ett halvår-år kan väl vara kul att prova?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
786
Senast: valy
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 727
Senast: Johannna1
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 168
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 398

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp