Bukefalos 28 år!

Jobba tills man dör?

alazzi

Trådstartare
Det kom en ny kollega till mig i tisdags. Hennes första mening var: Ni är också gammal. Hur gammal är ni"?

Lite udda. Särskilt som hon inte är "du" med mig utan kör på "ni". Jag är typ du med alla kollegor och en del chefer.

Nåväl. Hon är 68 år och tänker jobba 3 år till pga ekonomin. Stackars människa. Hon är i dåligt skick dessutom. Går illa och kan inte stå.

Jag hoppas att jag inte ska behöva jobba in i kaklet, dvs 67 år, men det lär väl bli svårt att klara ekonomin om man går i pension tidigare.

Hur tänker du om detta?
 
Jag kommer absolut inte jobba heltid med det jag gör nu tills jag är 65+ men jobba med någonting som går att göra på deltid och kanske mer hemifrån skulle jag absolut kunna göra tills hjärnan eller kroppen inte vill vara med längre. Jag gillar att jobba :)
 
Jag har ett bra sparande så jag kommer själv kunna välja när jag vill gå i pension. Så får jag se när jag tycker det är dags. Är 44 nu så jag har tid kvar både att spara mer och att tänka, jag gillar mitt jobb men kommer inte vilja jobba heltid hela livet.
 
Onödigt mycket studier och nu deltidsarbete gör att jag inte räknar med att få ut någon pension att tala om. Sparar privat gör jag inte heller, utan gör mitt bästa för att stimulera samhällesekonomin.

Så räknar med att jobba på deltid fram tills jag är 70. Beroende på läget kanske jag kan gå i pension då, annars är det bara att kämpa på så länge huvudet är med.
 
Jag är lyckligt lottad ekonomiskt och kommer inte att behöva jobba heltid tills jag blir 67. Har lite olika idéer om vad jag ska göra de sista åren innan dess.
 
Jag tänker att det är oundvikligt att vi i takt med att vi blir äldre och äldre också förväntas arbeta längre och längre.

För 10 år sedan förväntades var tredje barn som föddes då uppleva sin 100-årsdag. Och de senaste 10 åren har antalet levande 100-åringar fördubblats. Att vi med de förutsättningarna ska plugga tills vi är 30 och gå i pension vid 67 är givetvis samhällsekonomiskt omöjligt.
 
Sparar privat och tänkte först sluta jobba med klassiskt lönearbete vid typ 55, men har flera kollegor som är 55+ och de är ju inte gamla. Så nu vet jag inte. Jobbar tills jag inte tycker det är kul längre och har tillräckligt sparat för att sluta typ.
 
Jag tänker att det är oundvikligt att vi i takt med att vi blir äldre och äldre också förväntas arbeta längre och längre.

För 10 år sedan förväntades var tredje barn som föddes då uppleva sin 100-årsdag. Och de senaste 10 åren har antalet levande 100-åringar fördubblats. Att vi med de förutsättningarna ska plugga tills vi är 30 och gå i pension vid 67 är givetvis samhällsekonomiskt omöjligt.
Hjälper ju inte att jobba längre bara för att vi lever längre om de sista yrkesåren är som dement åldring. En dement åldring kan inte tillföra något på en arbetsplats.
 
Jag tror att Pension vid en viss ålder har bara varit en övergångsgrej, inget som kommer att finnas i framtiden. Det ser allt mer ut som om man inte arbetar så förtjänar man inte heller att leva. Man kan få bidrag till att nätt och jämt överleva på nåt hem när kroppen och hjärnan är slut, i väntan på döden men nåt annat kan man glömma.

Jag hoppas att jag dör stående på jobbet så jag slipper sitta på hem och få mina blöjor vägda.
 
Jag tänker inte jobba så länge att kropp och knopp är kaputt och att pensionsåren ska levas i fysisk misär.

Vad pensionsåldern är när det är dags för mig att avsluta yrkeslivet är ju osett, så om jag jobbar fram tills dess eller går något/några år tidigare är i dagsläget omöjligt att svara på.
 
Hjälper ju inte att jobba längre bara för att vi lever längre om de sista yrkesåren är som dement åldring. En dement åldring kan inte tillföra något på en arbetsplats.
Man behöver ju inte vara en dement åldring vid 67 liksom. Hade på tidigare jobb en kollega som blir 70 i år, ska jobba minst till oktober nästa år och då är hon 71. Hon är verkligen inte i närheten av en dement åldring. Min mamma är 83 och inte heller en dement åldring. Utslitna knän och höfter ja, men inte dement och inte någon åldring på annat vis.
 
Jag tänker aldrig gå i pension... Ser ingen anledning att sluta jobba bara för att jag uppnått en viss ålder. Ska jag sluta är det för att jag är slut som människa, och det hoppas jag verkligen inte att jag är vid 67!
 
Man behöver ju inte vara en dement åldring vid 67 liksom. Hade på tidigare jobb en kollega som blir 70 i år, ska jobba minst till oktober nästa år och då är hon 71. Hon är verkligen inte i närheten av en dement åldring. Min mamma är 83 och inte heller en dement åldring. Utslitna knän och höfter ja, men inte dement och inte någon åldring på annat vis.
En 80-åring hade inte klarat jobba där jag jobbar. Inte en chans. Man ÄR gammal vid 70+ och borde inte behöva jobba då. Jag vill inte ha en 70+ kollega vid min sida när vi är ute, det kan bli direkt farligt för mig, den gamla kollegan och alla andra kollegor.
 
En 80-åring hade inte klarat jobba där jag jobbar. Inte en chans. Man ÄR gammal vid 70+ och borde inte behöva jobba då. Jag vill inte ha en 70+ kollega vid min sida när vi är ute, det kan bli direkt farligt för mig, den gamla kollegan och alla andra kollegor.
Det beror på jobb och på person. Tycker inte man ska dra alla över en kam. Jag vet flera 70+ som är helt pigga och med och som skulle må dåligt av att tvingas... göra ingenting, för att det finns yrken där vissa tycker att äldre inte har att göra i.
 
Jag tänker att det är oundvikligt att vi i takt med att vi blir äldre och äldre också förväntas arbeta längre och längre.

För 10 år sedan förväntades var tredje barn som föddes då uppleva sin 100-årsdag. Och de senaste 10 åren har antalet levande 100-åringar fördubblats. Att vi med de förutsättningarna ska plugga tills vi är 30 och gå i pension vid 67 är givetvis samhällsekonomiskt omöjligt.
Sant, 67 var väl det som var åldern för allmän pensionen för dom som inte kunde försörja sig själva någon gång tidigt 1900 tal och efter det har det sänkts några gånger och efter det höjts igen.

Undra om lärdom finns att hämta från andra länder i Europa som har lägre än vi, högre är bara Island och Irland som har.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 632
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 822
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 315
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 531
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp