Bukefalos 28 år!

Jobba tills man dör?

Sant, 67 var väl det som var åldern för allmän pensionen för dom som inte kunde försörja sig själva någon gång tidigt 1900 tal och efter det har det sänkts några gånger och efter det höjts igen.

Undra om lärdom finns att hämta från andra länder i Europa som har lägre än vi, högre är bara Island och Irland som har.
Tveksamt, eftersom jag misstänker att de flesta är länder där man får försörja sin utbildning själv? Och därmed större andel som börjar jobba tidigt i livet istället för att plugga? Vårt generösa bidragssystem för att alla ska kunna studera vidare, oavsett ekonomi, är nog bidragande till att det blir färre arbetsverksamma år under ett genomsnittligt yrkesliv.
 
Jag funderar istället på det här med att hur man ser på sitt jobb. Jag ser inte att jag vill slippa jobba, är verkligen inte skapt för att inte jobba. Trivs verkligen människor bättre att som äldre gå hemma?
Fast alternativet till att jobba behöver väl inte vara att gå hemma?

Jag är en person med många intressen och många vänner, jag har mycket sällan tråkigt. När jag inte jobbar hänger jag sällan hemma utan ägnar mig åt något intresse. Det förutsätter jag att jag kommer kunna göra även efter att jag gått i pension.
 
Jag funderar istället på det här med att hur man ser på sitt jobb. Jag ser inte att jag vill slippa jobba, är verkligen inte skapt för att inte jobba. Trivs verkligen människor bättre att som äldre gå hemma?
Jag håller med dig. Jag vill verkligen inte sluta jobba. Men nu är jag rätt ung (30) och man kanske känner på ett annat sätt i 60 års åldern. Och så beror det på om man är frisk såklart. Även om jag har hästar och andra hobbies ser jag inte hur jag ska kunna fylla dagarna om jag inte jobbat.
 
Jag funderar istället på det här med att hur man ser på sitt jobb. Jag ser inte att jag vill slippa jobba, är verkligen inte skapt för att inte jobba. Trivs verkligen människor bättre att som äldre gå hemma?

Hobby och intresselösa människor är det, som bara "går hemma".

Känner flera pensionärer som definitivt inte bara "går hemma", tvärtom har de livet ganska fullspäckat med aktiviteter och "bara gå hemma", det kommer inte jag heller göra som pensionär.
 
När folk tycker jag ska tänka på pensionen i och med deltidsarbete pga småbarn brukar jag kontra med att jag brukar inte oroa mig över saker som inträffar efter min död.

Jag är född 1990 och räknar inte med att få vara "glad pensionär" och orka göra saker. När min tid är kommen är väl pensionen lite som att likställa med sjukpenning, man får det för att man inte har arbetsförmåga.
 
Fast alternativet till att jobba behöver väl inte vara att gå hemma?

Jag är en person med många intressen och många vänner, jag har mycket sällan tråkigt. När jag inte jobbar hänger jag sällan hemma utan ägnar mig åt något intresse. Det förutsätter jag att jag kommer kunna göra även efter att jag gått i pension.
Nej, men många äldre går till slut ändå hemma, eller gör som min kollega, jobbar några år till för att "hon är inte redo" för pensionen så att säga. Eller som en del andra, jobbar ideellt några år tills de inte orkar mer.
Jag skulle tycka det vore tråkigt att bara syssla med intressen, det skulle ta udden ur det speciella på något vis. :)
 
Jag håller med dig. Jag vill verkligen inte sluta jobba. Men nu är jag rätt ung (30) och man kanske känner på ett annat sätt i 60 års åldern. Och så beror det på om man är frisk såklart. Även om jag har hästar och andra hobbies ser jag inte hur jag ska kunna fylla dagarna om jag inte jobbat.
Nej det är just det jag kkänner också, att fylla dagarna med saker som känns meningsfulla så man inte blir uttråkad av sina intressen- som ju är det roliga(ste) i livet. Men vad vet jag, jag hinner kanske ändra mig när jag är 65?
 
Nej, men många äldre går till slut ändå hemma, eller gör som min kollega, jobbar några år till för att "hon är inte redo" för pensionen så att säga. Eller som en del andra, jobbar ideellt några år tills de inte orkar mer.
Jag skulle tycka det vore tråkigt att bara syssla med intressen, det skulle ta udden ur det speciella på något vis. :)
Ingen av mina äldre anhöriga har till slut gått hemma. De har skaffat sig en ny tillvaro med aktiviteter och rutiner. Men om det är vad du sett omkring dig förstår jag varför du tänker så, jag har helt andra erfarenheter och ser det därför på ett annat sätt.
 
Tveksamt, eftersom jag misstänker att de flesta är länder där man får försörja sin utbildning själv? Och därmed större andel som börjar jobba tidigt i livet istället för att plugga? Vårt generösa bidragssystem för att alla ska kunna studera vidare, oavsett ekonomi, är nog bidragande till att det blir färre arbetsverksamma år under ett genomsnittligt yrkesliv.
Stämmer dåligt med tanke på att Grekland tydligen har gratis utbildningar och är ett av länderna som har lägst medan Irland har högre ålder men inte gratis utbildningar.
 
Jag är runt 40 och räknar inte med någon nämnvärd pension från det allmänna hållet när jag uppnår rätt ålder (70? 75?) Sparar/investerar själv istället och räknar med att kunna sluta ett par decennier i förtid.
 
Ingen av mina äldre anhöriga har till slut gått hemma. De har skaffat sig en ny tillvaro med aktiviteter och rutiner. Men om det är vad du sett omkring dig förstår jag varför du tänker så, jag har helt andra erfarenheter och ser det därför på ett annat sätt.
Och jag har sett flera som fyller sin pension med arbete också. För att pensionärslivet inte passar dem.

Ibland funderar jag på, när man diskuterar arbete och pension med folk, om det är något slags "fult" i att inte vilja gå i pension, i att vilja jobba länge? "Ska" man vilja gå i pension och syssla med intressen och aktiviteter och vara nöjd med det livet?

OBS! Nej jag påstår inte att någon här säger så, det är bara en fundering jag får när den här diskussionen kommer på tal och folk reagerar, nästan skarpt negativt ibland, på att jag vill jobba tills jag dör. Så att jag alltså inte missförstås här.
 
Stämmer dåligt med tanke på att Grekland tydligen har gratis utbildningar och är ett av länderna som har lägst medan Irland har högre ålder men inte gratis utbildningar.
Och hur är ländernas ekonomi? Hur mycket statlig pension får de ut, klarar de sig utan privat sparande?
Enligt den här artikeln (från 2015) är grekiska pensionssystemet ett av Europas sämsta:
https://www.gp.se/nyheter/världen/g...ldern för pension är i,8 300 kronor per månad.
 
Jag är rätt trasig i kroppen och klarar verkligen inga tunga jobb. Jobbar inte snabbt längre och känner att jag inte klarar det förväntade tempot. Skulle gärna jobba mindre. Vill gärna ha en uppgift men inte heltid.
 
Jag kommer definitivt inte jobba hela vägen till pensionen, jag kommer trappa ner redan i år då vi köpt hus billigt. Vi kommer sälja lägenheten och leva istället. När vi börjar få ont om pengar får vi väl börja jobba igen. Fyller 50 nästa år.
Jag kommer kunna jobba deltid på mitt nuvarande jobb när vi flyttar och i runda slängar tjäna 1/3 av det jag har nu. Men som sagt huset har inga skulder och vi kommer investera i solenergi mm för att få ner hushållskostnaderna.
Sambon kanske kan fortsätta jobba på sitt jobb med men det vet vi inte än. Den dagen den sorgen. Men han kommer inte ha svårt att hitta nytt jobb när det behövs heller (Lastbilschaufför)
 
Jag har ett jätteroligt arbete där ganska många klarar att jobba rätt högt upp i ålder så min förhoppning är att kunna jobba ”lite mindre” (80%) nu medan jag har en massa annat jag vill göra. Sedan hoppas jag att jag kanske kan jobba lite mer senare (med högre lön 😎) eller åtminstone lite längre än planerad pensionsålder.

Men man styr ju inte över vad som händer, kanske det inte alls blir som jag har tänkt 😅 men 80% passar mig väldigt bra iaf (även om jag rätt ofta jobbar mertid upp till 100% är det skönt att vara schemalagd 80% och ta extra pass utöver det än att ha ett schema på 100%)
 
Jag tror det är ett fåtal år kvar av både pensionssystemet och det ekonomiska systemet i samhället så jag bryr mig faktiskt inte.
Vad tänker du dig då efter det här ekonomiska systemet? Det är fascinerande med andras tankegångar och jag uppfattar dig ofta som dystopisk.
 
Och jag har sett flera som fyller sin pension med arbete också. För att pensionärslivet inte passar dem.

Ibland funderar jag på, när man diskuterar arbete och pension med folk, om det är något slags "fult" i att inte vilja gå i pension, i att vilja jobba länge? "Ska" man vilja gå i pension och syssla med intressen och aktiviteter och vara nöjd med det livet?

OBS! Nej jag påstår inte att någon här säger så, det är bara en fundering jag får när den här diskussionen kommer på tal och folk reagerar, nästan skarpt negativt ibland, på att jag vill jobba tills jag dör. Så att jag alltså inte missförstås här.
För mig personligen känns det mentalt fattigt att inte lyckas hitta något annat innehåll i tillvaron än att jobba. Det betyder inte att jag klankar ner på någon annan med en annan syn på det, men det är så här som jag ser det.

Har en jämnårig kompis, vi är 55, som alltid velat jobba och har blivit rastlös lätt. Till och med hon har börjat prata om att kunna gå ner i arbetstid om några år och har hittat andra saker än arbete att sysselsätta sig med.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 806
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 079
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 619
Senast: SiZo
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 586
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp